Αυτοί οι Κινέζοι κατασκευάζουν τα μοντέλα τους στην Ευρώπη
Όλο και περισσότερες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες μεταφέρουν την παραγωγή τους στην Ευρώπη, επιδιώκοντας καλύτερη πρόσβαση στην αγορά, μικρότερο κόστος και αποφυγή των ευρωπαϊκών δασμών.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές θέλουν να κατακτήσουν την Ευρώπη. Γι’ αυτόν τον λόγο, ολοένα και περισσότεροι επιλέγουν να παράγουν τα μοντέλα τους στη Γηραιά Ήπειρο.
Επιστρέφουμε στις μάρκες της ασιατικής υπερδύναμης που επιδιώκουν να βελτιστοποιήσουν την παρουσία τους, αποφεύγοντας παράλληλα τη προστατευτική φορολογία που έχει επιβάλει η ΕΕ.
Η παραγωγή απευθείας σε ευρωπαϊκό έδαφος είναι στρατηγική που υιοθετούν όλο και περισσότερες κινεζικές μάρκες
Πριν από 15 χρόνια, οι Κινέζοι κατασκευαστές περιορίζονταν στη αντιγραφή ευρωπαϊκών best-seller. Όμως η άνοδος της ηλεκτροκίνησης και η ταχεία βελτίωση της τεχνογνωσίας τους -με τη στήριξη του κινεζικού κράτους- άλλαξαν πλήρως την εικόνα.
Σήμερα, ορισμένα από τα μοντέλα τους αποτελούν αξιόλογες εναλλακτικές απέναντι στα ευρωπαϊκά. Αν και δεν έχουν όλες οι μάρκες την ίδια επιτυχία στη Γηραιά Ήπειρο, αρκετές συνεχίζουν την προέλασή τους με ανταγωνιστικά μοντέλα και δίκτυο που επεκτείνεται σταδιακά σε όλη την Ευρώπη.
Ένα νέο στάδιο αυτής της διείσδυσης όμως, συντελείται τα τελευταία χρόνια: Η παραγωγή απευθείας σε ευρωπαϊκό έδαφος -στρατηγική που υιοθετεί ένας συνεχώς αυξανόμενος αριθμός από μάρκες με μεγάλες φιλοδοξίες.
Geely: «Στην Ευρώπη, για την Ευρώπη»
Ο κινεζικός Όμιλος Geely, ιδιοκτήτης των Volvo, Polestar, Lynk & Co, smart, Lotus, Zeekr και LEVC, στοχεύει να φτάσει τις 1.100 αντιπροσωπείες παγκοσμίως έως το τέλος του 2025. Εκ των οποίων οι 300 στην Ευρώπη. Σκοπός του είναι να ενισχύσει την ανάπτυξή του στα Βαλκάνια, το Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ελλάδα, αποφεύγοντας παράλληλα τους ευρωπαϊκούς δασμούς για τα μοντέλα κινεζικής παραγωγής.
Αφού εξέτασε το ενδεχόμενο μονάδων σε Ουγγαρία και Τσεχία, ο όμιλος επέλεξε τη νέα μονάδα της Volvo στο Košice της Σλοβακίας, όπου από το 2028 θα παράγεται το Polestar 7 και άλλα μοντέλα της smart. Μια έμπρακτη εφαρμογή του σλόγκαν «In Europe, for Europe», με μοντέλα προσαρμοσμένα στις ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς.
BYD: Ήδη στην Ουγγαρία, επόμενος σταθμός η Τουρκία;
Η BYD θα ξεκινήσει την παραγωγή της Dolphin Surf στο ουγγρικό εργοστάσιό της στο Szeged έως το τέλος του 2025, με στόχο τη συναρμολόγηση τριών έως πέντε μοντέλων συνολικά. Ο κινεζικός κολοσσός εξετάζει επίσης επένδυση σε νέο εργοστάσιο στην Τουρκία, χωρίς ακόμη να έχει ληφθεί τελική απόφαση.
Η στροφή σε ευρωπαϊκή παραγωγή συνδέεται και με την πτώση 15% των πωλήσεών της στην Κίνα το τρίτο 3μηνο του 2025, γεγονός που οδήγησε σε μείωση του ετήσιου στόχου από 5,5 σε 4,6 εκατ. αυτοκίνητα.
XPeng και GAC στην Αυστρία
Οι Xpeng και GAC συνεργάζονται με τη Magna Steyr για τη συναρμολόγηση των ηλεκτρικών μοντέλων τους στο εργοστάσιο του Graz. Το εργοστάσιο αναπληρώνει έτσι τη διακοπή παραγωγής του Fisker Ocean (Μάιος 2024), με την έναρξη παραγωγής των XPeng G6 και G9 το τρίτο 3μηνο του 2025.
Η GAC θα κατασκευάζει εκεί και το 100% ηλεκτρικό Aion V που διατίθεται ήδη σε Φιλανδία, Πολωνία και Πορτογαλία, ενώ προσφάτως ντεμπουτάρισε και στην Ελλάδα. Σύμφωνα με αυστριακή πηγή (Kleine Zeitung), η παραγωγή θα ξεκινήσει με τη μέθοδο SKD, με μερικώς συναρμολογημένα κιτ από την Κίνα.
Leapmotor και Chery στην Ισπανία
Η Leapmotor επέλεξε την Ισπανία για την τελική συναρμολόγηση ορισμένων ηλεκτρικών μοντέλων της, έτσι ώστε να αποφύγει τους ευρωπαϊκούς δασμούς. Μέχρι τον Απρίλιο του 2025, το εργοστάσιο του Ομίλου Stellantis στο Tichy της Πολωνίας συναρμολογούσε το T03 από κιτ SKD, κάτι που στέρησε από το μοντέλο το πλεονέκτημα των ευρωπαϊκών οικολογικών μπόνους.
Η διαδικασία σταμάτησε και τα T03 πλέον εισάγονται από την Κίνα -προσωρινά. Από τον Αύγουστο του 2026, η εταιρεία θα παράγει στο εργοστάσιο της Zaragoza το ηλεκτρικό SUV B10 (μόλις λανσαρίστηκε στην Ελλάδα, δείτε την τιμή του), ακολουθούμενο από το B05 μέσα στο 2026. Σήμερα το εργοστάσιο κατασκευάζει τα Peugeot 208 και 2008, DS 3, Opel Corsa και Mokka.
Τον Απρίλιο του 2024, η Chery υπέγραψε κοινοπραξία με την ισπανική Ebro EV Motors, χρησιμοποιώντας το πρώην εργοστάσιο της Nissan στη Βαρκελώνη για την παραγωγή των θερμικών εκδόσεων της Omoda, και αργότερα του Jaecoo 7.
Από τον Νοέμβριο του 2024, το εργοστάσιο παράγει τις plug-in hybrid και θερμικές εκδόσεις του Ebro S700, τις οποίες ακολούθησε το μεγαλύτερο S800. Από τον Οκτώβριο του 2025 παράγει και την ηλεκτρική έκδοση του Omoda 5 που δοκιμάσαμε πρόσφατα.



