
Tο DS 3 παρουσιάστηκε το 2018 ως το μικρότερο SUV στην γκάμα της DS Automobiles, δίνοντας νέο αέρα στη δημοφιλέστερη κατηγορία της αγοράς με πρωτοποριακή σχεδίαση που το ξεχώρισε αμέσως από τον ανταγωνισμό.
Στα χρόνια που μεσολάβησαν, η ονομασία «Crossback» που αρχικά το συντρόφευε εξαφανίστηκε, όμως το DS 3 εξακολουθεί να ξεχωρίζει με το στιλ και τον χαρακτήρα του. Και το κάνει με έναν τρόπο που δεν μοιάζει με τίποτα άλλο.
Το DS 3 E-Tense δεν είναι για όλους· είναι για όσους θέλουν να ξεχωρίζουν, να ζουν την άνεση και το γαλλικό στιλ, χωρίς να κοιτάνε την τιμή
Στην ανανεωμένη του μορφή μάλιστα, έγινε και 100% ηλεκτροκίνητο που ακούει στο όνομα E-Tense και που αποτελεί και το αντικείμενο της σημερινής μας δοκιμής.
Το πρώτο πράγμα που θα διαπιστώνεις στο DS 3 E-Tense είναι ότι δεν θέλει να κρύψει τη διαφορετικότητά του. Τουναντίον. Η μεγάλη μάσκα DS Wings, τα κάθετα φώτα ημέρας και οι προβολείς LED δημιουργούν ένα σύνολο που όμοιό του δεν υπάρχει στην κατηγορία. Σε αυτό συμβάλουν και οι χωνευτές χειρολαβές που «βγαίνουν» όταν το πλησιάζεις και δίνουν μια high-tech αίσθηση, ενώ το προφίλ είναι καθαρό, με έντονες γραμμές που τονίζουν το δυναμικό σχήμα.
Σε σχέση με ανταγωνιστές όπως το Hyundai Kona Electric ή τα σχεδόν αδελφά του, Peugeot e-2008, Opel Mokka-e και FIAT 600e, το DS 3 δείχνει πιο κομψό και λιγότερο μαζικό. Δεν προσπαθεί να το παίξει crossover με off-road στοιχεία. Είναι καθαρά ένα αστικό premium crossover που θέλει να τραβά την προσοχή. Και το καταφέρνει, χωρίς να είναι υπερβολικό. Στο πίσω μέρος, η καθαρή γραμμή χωρίς εξατμίσεις και τα κομψά φώτα δίνουν έναν σχεδόν μινιμαλιστικό χαρακτήρα.
Μπαίνοντας στην καμπίνα, καταλαβαίνεις αμέσως ότι η DS Automobiles ήθελε να διαφοροποιηθεί. Τα υλικά είναι ποιοτικά, με μαλακές επενδύσεις δέρματος και φυσικά το διάσημο «μοτίβο διαμαντιού» που βρίσκεται σχεδόν παντού. Από τα καθίσματα μέχρι τους αεραγωγούς, όλα έχουν σχεδιαστεί για να θυμίζουν μια… εμπειρία μπουτίκ, παρά επιλογές μαζικής παραγωγής.
Ο οδηγός έχει εμπρός του έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 7” με καλά γραφικά απ’ όπου μπορεί να λαμβάνει χρήσιμες πληροφορίες όπως η ροή ενέργειας και η κατανάλωση, με το head-up display να προβάλλει χρήσιμες πληροφορίες στο οπτικό σου πεδίο.
Στο κέντρο του ταμπλό είναι τοποθετημένη η στάνταρ οθόνη υψηλής ευκρίνειας 10,3” που ενσωματώνει το τελευταίας γενιάς λογισμικό DS Iris System, υποστηρίζοντας φωνητικές εντολές, ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay και Android Auto. Η απόκριση είναι καλή, όπως και το ιντερφέις και το μενού της κατανοητό κι εύκολο στη χρήση καθώς είναι προσαρμόσιμο με widgets. Κατά ένα παράδοξο τρόπο όμως δεν βρήκαμε κάπου μια θέση για την επαγωγική φόρτιση του κινητού μας.
Ωστόσο έχουμε δύο θύρες USB-C πίσω, Keyless entry και Start, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός/πίσω και κάμερα οπισθοπορείας, ηλεκτρικά αναδιπλούμενους καθρέφτες, προειδοποίηση τυφλού σημείου, φιμέ πίσω και πλαϊνά κρύσταλλα και ηλεκτρονικό κλιματισμό.
Αυτό που σαφώς θέλει μερικές μέρες για να εξοικειωθείς είναι η εργονομία, με τους φυσικούς διακόπτες, περιλαμβανομένων και αυτών για τα παράθυρα να είναι τοποθετημένοι χαμηλά και εκατέρωθεν της κεντρικής κονσόλας. Κι αν δεν έχεις ξαναμπεί σε μοντέλο της DS Automobiles, είναι σχεδόν σίγουρο πως τις πρώτες μια δυο μέρες θα ψάχνεις να βρεις τον διακόπτη του παραθύρου στην πόρτα!
Όπως επίσης θα ψάχνεις να βρεις αυτό που θέλεις στο κεντρικό πάνελ (και αυτό σε σχήμα διαμαντιού) που φιλοξενεί τους διακόπτες αφής, παίρνοντας το βλέμμα σου στιγμιαία από τον δρόμο.
Τέλος και σε ό,τι αφορά στους χώρους πρέπει να πούμε πως οι εμπρός επιβάτες θα βολευτούν όμως οι πίσω θα ζοριστούν, καθώς ο χώρος για τα πόδια δεν είναι επαρκής. Σε καμία περίπτωση με άλλα λόγια δεν θα βρουν την άνεση ενός Renault Captur, ενός Peugeot 2008 ή ενός MG ZS.
Την ίδια στιγμή οι χώροι για τα μικροπράγματα κινούνται στο όριο του αποδεκτού, το ίδιο και το πορτμπαγκάζ με όγκο στα 350 lt που όμως δεν έχει διπλό πάτωμα για το καλώδιο φόρτισης κάτι που σημαίνει πως θα το έχεις εκεί μαζί με τα μπαγκάζια σου. Πρέπει όμως να πούμε πως το σχήμα του χώρου αποσκευών είναι πλήρως τετραγωνισμένο και εκμεταλλεύσιμο, διευκολύνοντας τον χρήστη σε μεγάλο βαθμό.
Ο οδηγός κάθεται λοιπόν άνετα και απολαμβάνει εκτός από την πολύ καλή στήριξη του καθίσματος και την premium αίσθηση, συνώνυμη της DS Automobiles. Ακόμη και στο μικρό DS 3 έχεις την εντύπωση πως οδηγείς ένα αυτοκίνητο πολύ πιο ακριβό απ’ ό,τι είναι.
Κάτω από το καπό του DS 3 E-Tense ζει ένας ηλεκτροκινητήρας απόδοσης 156 ίππων και 260 Nm, προσφέροντας άμεση επιτάχυνση και ομαλή απόδοση ισχύος. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 150 km/h, με τα 100 km/h να έρχονται από στάση σε 9,0 δευτερόλεπτα. Σαφώς και δεν βάζει φωτιά στην άσφαλτο, καθώς το DNA του DS 3 είναι πιο «ήρεμο» συγκριτικά με το MG4 ή το Kia Niro EV, που δείχνουν πιο πρόθυμα να σε ενθουσιάσουν με δύναμη.
Η μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 54 kWh (ωφέλιμη 50,8) προσφέρει (στα χαρτιά) αυτονομία έως 400 χιλιόμετρα σύμφωνα με το πρότυπο WLTP, επίδοση που κινείται κοντά στον μέσο όρο της κατηγορίας. Στην πράξη, με λίγη προσοχή και χρησιμοποιώντας την επιλογή «Β» στο κιβώτιο (που πλησιάζει την αίσθηση του one pedal χωρίς να είναι), θα δεις γύρω στα 360 km στην πόλη (κατανάλωση 14,2 kWh/100 km), και γύρω στα 250- 260 km (κατανάλωση 19,8 kWh/100 km) στον αυτοκινητόδρομο με 110-120 km/h. Κι αν ανέβεις στα 130, ανεβαίνει κι αυτή πάνω από τις 24 kWh.
Αυτό σημαίνει πως σε ταξίδι, εκκινώντας με γεμάτη την μπαταρία την πρώτη φόρτιση θα την κάνεις στα 230 km (ρεζέρβα 10%). Και τις επόμενες κάθε 180 km (10%-80%). Κάπως έτσι και σύμφωνα με το πρωτόκολλο του DRIVE, η μέση κατανάλωση διαμορφώνεται στις 16,1 kWh/100 km που μεταφράζεται σε αυτονομία περίπου 320 km.
Με το BMS της μπαταρίας να επιτρέπει μάξιμουμ ισχύ τα 100 kW, σημαίνει ότι με μια ημίωρη φόρτιση θα ανέβεις από το 10% στο 80%. Πάντως, η ισχύς για ταχυφόρτιση στη συγκεκριμένη κατηγορία κρίνεται σωστή.
Στο εναλλασσόμενο ρεύμα, ο onboard φορτιστής των 11 kW επιτρέπει πλήρη φόρτιση σε λιγότερες από 6 ώρες σε wallbox αντίστοιχηςς ισχύος, καθιστώντας τη διαδικασία πρακτική για όσους φορτίζουν κυρίως στο σπίτι ή στο γραφείο.
Το δυνατότερο χαρτί του DS 3 E-Tense είναι η οδηγική αίσθηση. Η ανάρτηση είναι ρυθμισμένη με προτεραιότητα την άνεση και το καταλαβαίνεις αμέσως. Λακκούβες, σαμαράκια, ακόμα και δύσκολες αστικές ανωμαλίες φιλτράρονται με τρόπο που δεν συναντάς εύκολα σε μικρό SUV. Είναι σαν να οδηγείς αυτοκίνητο μιας κατηγορίας πάνω.
Η ηχομόνωση είναι επίσης κορυφαία. Στην πόλη ακούς σχεδόν μόνο το ελαφρύ σφύριγμα του ηλεκτροκινητήρα, ενώ στον αυτοκινητόδρομο ακόμα και στα 130 km/h η καμπίνα παραμένει ήσυχη. Αυτό είναι κάτι που δεν συναντάς εύκολα σε μοντέλα της κατηγορίας, που αφήνουν περισσότερους αεροδυναμικούς θορύβους να περνούν στην καμπίνα. Κάπως έτσι το ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο κυλάει ήρεμα και άνετα.
Στις στροφές βέβαια, το DS 3 αν το πιέσεις γύρει αλλά δεν θα σε τρομάξει και στο τέλος της ημέρας θα σε κάνει να σηκώσεις το πόδι από το γκάζι και να πας πιο ήσυχα. Αν θες σπορτίβ αίσθηση, θα βρεις περισσότερη «ζωντάνια» σε ένα Cupra Born ή ακόμα και σε ένα Peugeot e-2008. Αν θες όμως άνεση, πολιτισμό και ελιτιστική αύρα, δύσκολα θα βρεις κάτι καλύτερο στην κατηγορία.
Το DS 3 E-Tense είναι ένα αυτοκίνητο που δεν θα το επιλέξεις με το κομπιουτεράκι στο χέρι. Δεν είναι «φρέσκο», δεν είναι φθηνό, δεν είναι σπορ, δεν θα βάλει φωτιά στον δρόμο με τις επιδόσεις του. Με €42.900 που κοστίζει η φθηνότερη έκδοση Pallas και €45.500 η ακριβότερη Εtoile (χωρίς την κρατική επιδότηση), στην αγορά υπάρχουν πολλές και καλές επιλογές.
Με λίγα λόγια, αν ψάχνεις το value for money, θα πας αλλού. Αν θες το πιο high-tech software, θα φλερτάρεις με τον Elon Musk. Αν θες σπορ χαρακτήρα, υπάρχει η Cupra. Αλλά όμως αν θες κομψότητα, άνεση και γαλλικό στιλ, τότε το DS 3 E-Tense είναι ακριβώς αυτό που ψάχνεις.
O αγοραστής των αυτοκινήτων της DS Automobiles το τελευταίο πράγμα που θα κοιτάξει είναι η τιμή. Είναι ο άνθρωπος που θέλει να ξεχωρίζει και είναι έτοιμος να πληρώσει το τίμημα. Οπότε εδώ ισχύει κατά 100% το «περί ορέξεως», εξ ου και ο τίτλος που επιλέξαμε για τη δοκιμή μας.
DS3 E-TENSE 156 PS | |
---|---|
Τι λέει το DRIVE | Εξέχον μέλος του premium γαλαξία του Stellantis, το βελτιωμένο παντού ηλεκτρικό DS 3 απευθύνεται σε ελίτ αγοραστές μικρών crossover που αδιαφορούν για την άνεση αυτών που θα καθίσουν στο πίσω κάθισμα. |
Τιμή | Από €42.900 (χωρίς την κρατική επιδότηση) |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Τεχνολογία | ΒEV, σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη εμπρός 156 PS και 260 Nm, μπαταρία ιόντων λιθίου 54 kWh (ωφέλιμες 50,8 kWh), εμπρός κίνηση, κιβώτιο μιας σχέσης |
Απόδοση | 156 PS, 260 Nm |
Διαστάσεις | 4.118 x 1.791 x 1.534 mm |
Χώρος αποσκευών | 350-1.050 lt |
Βάρος | 1.625 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
0-100 km/h | 9" |
Τελική ταχύτητα | 150 km/h |
Μέση κατανάλωση* | 16,1 kWh/100 km |
Aυτονομία* | 320 km |
ΦΟΡΤΙΣΗ | |
DC 100 kW, 10-80% | 30 λεπτά |
AC 11 kW, 0-100% | 5,75 ώρες |
*Μετρήσεις DRIVE | |
Φωτογραφίες | DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |