Test drive: Škoda Kamiq 1.5 TSI DSG

Στη γλώσσα των Ινουίτ, η λέξη Kamiq υποδηλώνει κάτι που ταιριάζει τέλεια σε κάθε περίσταση. Είναι υπερβολική η επιλογή της ως όνομα του μικρότερου crossover της Škoda ή μήπως το περιγράφει απόλυτα;

Αντικρίζοντας το Kamiq, το μικρότερο μοντέλο της γκάμας των crossover της Škoda, ίσως το θεωρήσεις μία ακόμη παραλλαγή των SEAT Arona και Volkswagen T-Cross με τα σήματα της τσεχικής εταιρείας. Με τις κατάλληλες επιλογές σε καίριους τομείς για να τοποθετηθεί ανάμεσά τους, με τον τρόπο που ο όμιλος γνωρίζει και εφαρμόζει πολύ καλά. Κάτι τέτοιο όμως θα ήταν λάθος. Το Kamiq είναι κάτι πολύ περισσότερο από αυτό.

Καταρχάς είναι ένα από τα μεγαλύτερα μοντέλα της κλάσης B-SUV. Με μήκος 4.241 mm, ξεπερνά κατά τουλάχιστον δέκα πόντους τα αδέρφια του, ενώ είναι και κατά έναν πόντο πιο πλατύ: 1.793 mm. Οι διαστάσεις του παραπέμπουν περισσότερο στο αγαπημένο Škoda Yeti που είχε 20 mm πιο μικρό μήκος και ίδιο πλάτος. Ωστόσο, η διάσταση στην οποία το Kamiq δεν συγκρίνεται με κανένα είναι το μεταξόνιο των 2.651 mm. Είναι σχεδόν εννιά πόντους μεγαλύτερο από εκείνο των άμεσα ανταγωνιστικών του Arona/T-Cross, επτά από του Yeti, ενώ ξεπερνά για έναν πόντο ακόμα και του μεγαλύτερου Škoda Karoq. Αυτό το νούμερο αφήνει υποσχέσεις για τεράστιο χώρο για τους πίσω, οπότε σε προκαλεί να ανοίξεις πρώτα τις πίσω πόρτες.

Στο πίσω κάθισμα λοιπόν, ο αναμενόμενα μεγάλος χώρος για το κεφάλι συνδυάζεται με τον κορυφαίο χώρο για τα πόδια στην κατηγορία. Επιβάτης με ύψος 1,90 m μπορεί να καθίσει πίσω από οδηγό ίδιου ύψους χωρίς τα γόνατά του να πλησιάζουν το εμπρός κάθισμα. Το εξόγκωμα του πατώματος είναι σχετικά στενό και δεν εμποδίζει τα πόδια του μεσαίου επιβάτη, όμως στο επίπεδο των ώμων το πλάτος είναι περιορισμένο, όπως και σε κάθε άλλο μοντέλο της κλάσης. Αξίζει να σημειωθεί το μεγάλο άνοιγμα της πόρτας που επιτρέπει την εύκολη είσοδο/έξοδο ή τοποθέτηση παιδικού καθίσματος.

Skoda Kamiq 1.5 TSI DSG

Το πίσω κάθισμα δεν είναι συρόμενο, όπως στο T-Cross, οπότε το πορτμπαγκάζ έχει σταθερή χωρητικότητα 400 lt. Σε αυτό το νούμερο βέβαια περιλαμβάνεται και ο χώρος της κανονικής ρεζέρβας, κάτω από το πάτωμα. Ο κύριος χώρος αποσκευών έχει κανονικό σχήμα, θήκες στα πλάγια και αρκετά σημεία στήριξης αντικειμένων, ενώ η αναδίπλωση της πλάτη του καθίσματος (60:40) δημιουργεί επίπεδη επιφάνεια. Αφού διαπιστώσεις ότι οι χώροι του Kamiq ορίζουν το άνω άκρο της κατηγορίας, είναι καιρός να περάσεις και στη θέση του οδηγού.

Το λιτό ταμπλό φαίνεται γνώριμο, αφού προέρχεται από το Scala. Το πάνω μέρος του καλύπτεται από μαλακό υλικό που ικανοποιεί το χέρι σου πολύ περισσότερο απ’ ό,τι η σκληρή επιφάνεια του T-Cross, και ορίζει την κορυφή της κατηγορίας. Το ίδιο υπάρχει και στις πόρτες. Αλλά και τα σκληρά πλαστικά που υπάρχουν χαμηλότερα έχουν προσεγμένο φινίρισμα και καλή συναρμογή, συνθέτοντας μια εν γένει ποιοτική και ευχάριστη καμπίνα.

Στην πλούσια έκδοση Style, την κεντρική οθόνη αφής 8" συμπληρώνει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,25". Και οι δύο ικανοποιούν σε ευκρίνεια και ευχρηστία, με μόνη αφορμή για παράπονα την ευκρίνεια της κάμερας οπισθοπορείας τη νύχτα. Στην κονσόλα υπάρχουν δύο θύρες USB-C, οπότε χρειάζεται και ένας αντάπτορας για τη χρήση memory stick ή τη φόρτιση συσκευής με συμβατικό βύσμα USB.

Skoda Kamiq 1.5 TSI DSG

Η θέση οδήγησης είναι συμβατική, όχι ιδιαίτερα όρθια, με καλή ορατότητα περιμετρικά, αν και το βλέμμα σου βρίσκεται πιο χαμηλά σε σχέση με το T-Cross. Ο χώρος για το κεφάλι και τους αγκώνες είναι υπεραρκετός, και το μόνο που θα μπορούσες να ζητήσεις είναι το τιμόνι να έρχεται πιο έξω, αν είσαι ψηλός. Το κάθισμα του συνοδηγού έχει ρύθμιση ύψους και στήριξης μέσης από τη μεσαία έκδοση Ambition, κάτι καθόλου συνηθισμένο στην κατηγορία. Οι θήκες στις πόρτες χωρούν μπουκάλια 1,5 lt, ενώ οι επιπλέον αποθηκευτικοί χώροι κάτω από τα καθίσματα, στο υποβραχιόνιο και αριστερά από το τιμόνι, εξασφαλίζουν καλό βαθμό στην πρακτικότητα. Δεν λείπουν οι «Simply Clever» λύσεις της Skoda, όπως η ομπρέλα που κρύβεται στην πόρτα του οδηγού, το αποσπώμενο φως του χώρου αποσκευών που γίνεται φακός κ.ά.

Κάτω από το καπό του Kamiq βρίσκεται ο γνωστός, 4κύλινδρος 1.5 TSI, με 150 PS και 250 Nm, που λειτουργεί αποδοτικά και αθόρυβα. Συνδυάζεται αποκλειστικά με 7τάχυτο αυτόματο κιβώτιο DSG, το οποίο λειτουργεί με την επίσης γνώριμη ομαλότητα και ταχύτητα. Χρειάζεται μόνο να μην πατάς βιαστικά το γκάζι στο ξεκίνημα, διότι τότε στέλνει πολλή δύναμη στους τροχούς, προκαλώντας σπινάρισμα. Η λειτουργία απενεργοποίησης δύο κυλίνδρων σε χαμηλό φορτίο δεν γίνεται αισθητή με κάποιο κραδασμό, αλλά συμβάλλει κι αυτή τον περιορισμό της κατανάλωσης. Με τον κινητήρα ουσιαστικά άστρωτο, αφού το Kamiq μας είχε λιγότερα από 400 km στο τέλος της δοκιμής, μετρήσαμε 7,9 lt/100 km. Και σαφώς θα μπορεί εύκολα να πλησιάσει τα 7,5 που είχαμε δει στο αντίστοιχο Scala.

Σε επιδόσεις, το Kamiq τα καταφέρνει ακόμα καλύτερα από το χάτσμπακ αδερφάκι του. Με οριακή διαφορά από στάση, γράφοντας 8,5" για το 0-100 km/h και 29,3" για το 0-1.000 m, αντί για 8,6" και 29,5", και με λίγο μεγαλύτερη στις ρεπρίζ, με 3,7" για τα 80-110 km/h και 16,4" για τα 60-160 km/h, αντί για 4" και 17,4", αντίστοιχα. Γίνεται έτσι ένα από τα γρηγορότερα μικρά crossover τέτοιας ισχύος που έχουμε μετρήσει, υπερισχύοντας σε κάθε μέτρηση έναντι του Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet και χάνοντας από το SEAT Arona 1.5 TSI μόνο στις μετρήσεις από στάση: Τα αντίστοιχα νούμερα του ισπανικού μοντέλου είναι 7,9", 29", 3,8" και 16,9".

Skoda Kamiq 1.5 TSI DSG

Στην πόλη, νιώθεις το Kamiq λίγο πιο σφιχτό από το Scala και η ανάρτησή του ακούγεται σε εγκάρσια σαμαράκια, όπως σε εκείνο. Έτσι, μπορεί να μην πετυχαίνει το επίπεδο άνεσης ενός Citroën C3 Aircross, αλλά σε ανταμείβει με αυξημένη σταθερότητα όταν η ταχύτητα ανέβει. Άλλωστε και ο θόρυβος στον αυτοκινητόδρομο είναι χαμηλότερος απ’ ό,τι στα περισσότερα ανταγωνιστικά μοντέλα, κάνοντάς το ιδανικό για ταξίδι. Σε δρόμο με στροφές, παρά τα επιπλέον 3,9 cm από το έδαφος σε σχέση με το Scala, το Kamiq μπορεί να αντεπεξέλθει καλύτερα στην πίεση. Κυρίως λόγω της μεγαλύτερης αμεσότητας που προσδίδει στις κινήσεις του η πιο σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης. Κι όχι τόσο λόγω του εμπρός συστήματος, αφού το τιμόνι δεν είναι αρκετά πειστικό στην είσοδο ότι δεν θα υποστρέψει. Για όποιον ψάχνει το πιο ευχάριστο οδηγικά μικρό crossover το SEAT Arona εξακολουθεί να είναι καταλληλότερο, ειδικά στην έκδοση FR.

Η μεσαία έκδοση Ambition, η πιο προσιτή στην περίπτωση του Kamiq 1.5 TSI DSG, κοστίζει €21.600. Διαθέτει αρκετά πλούσιο εξοπλισμό ο οποίος περιλαμβάνει διζωνικό κλιματισμό, infotainment με οθόνη 8" και κάμερα οπισθοπορείας, αυτόματα φώτα και υαλοκαθαριστήρες, εμπρός καθίσματα με ρύθμιση ύψους και στήριξης μέσης, μπουτόν εκκίνησης, δερμάτινο τιμόνι και ζάντες 16". Το Front Assist και το Lane Assist είναι στάνταρ, όπως σε κάθε Kamiq. Η έκδοση Style όμως κοστίζει μόνο €370 παραπάνω και προσθέτει ψηφιακό πίνακα οργάνων, σκούρα πίσω τζάμια, είσοδο χωρίς κλειδί, ζάντες 17" κ.ά. οπότε αξίζει τη διαφορά.

Το Kamiq 1.5 TSI είναι ένα πολύ ολοκληρωμένο μοντέλο που μπορεί να σταθεί με αξιώσεις σε αυτό το επίπεδο τιμής. Όμως το μεγαλύτερο αγοραστικό ενδιαφέρον σαφώς και θα έχουν οι πιο προσιτές εκδόσεις του, με τον 1.0 TSI και 95 ή 116 PS. Ανυπομονούμε να τις δοκιμάσουμε, αφού έχουν τις προϋποθέσεις να αποτελέσουν όχι μόνο την πιο συμφέρουσα επιλογή της γκάμας του Kamiq, αλλά ίσως και ολόκληρης της κατηγορίας.


Τι λέει το DRIVE
Ευρύχωρο, πρακτικό και απρόσμενα ποιοτικό, το Kamiq τοποθετείται μεταξύ των κορυφαίων. Ειδικά στην έκδοση 1.5 TSI DSG που προσφέρει χορταστικές επιδόσεις και ευκολία οδήγησης.
Τιμή Από €21.600 (1.5 TSI DSG)
Τεχνολογία 1.498 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ,
άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, απενεργοποίηση κυλίνδρων
150 PS/5.000-6.000 rpm, 250 Nm/1.500-3.500 rpm, αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,6”
0-160 km/h 20,6”
0-400 m 16,2” @ 143,6 km/h
0-1.000 m 29,3” @ 180,5 km/h
60-160 km/h 16,4”
50-80 km/h 2,8”
80-110 km/h 3,7”
110-140 km/h 5,7”
Φρένα 100-0 km/h 38,6 m
Τελική ταχύτητα 212 km/h
Μέση κατανάλωση 7,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2120 g/km
Διαστάσεις 4.241 x 1.793 x 1.553 mm
Χώρος αποσκευών 400 lt
Βάρος 1.250 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης