Test drive: Škoda Scala 1.0 TSI 115 PS

Το Scala ήρθε για να ανεβάσει την Škoda σε άλλο επίπεδο στα μικρομεσαία χάτσμπακ και το αποδεικνύει αυτό σε κάθε έκδοσή του.

Το νέο Scala ήρθε στη χώρα μας με ευρεία γκάμα κινητήρων. Με ισχύ από 95 έως 150 ίππους και επιλογές σε βενζίνη ή ντίζελ, ενώ σύντομα θα είναι διαθέσιμο και σε έκδοση που θα καταναλώνει φυσικό αέριο. Από τις πέντε επιλογές, ωστόσο, αυτή που παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι με τον τουρμπάτο 3κύλινδρο 1.000άρη βενζινοκινητήρα των 116 ίππων. 

Στην περίπτωσή μας, ο πολυφορεμένος κινητήρας του VW Group συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων και εξασφαλίζει στο τσεχικό χάτσμπακ λογική κατανάλωση, η οποία κυμαίνεται στα 7,1 lt/100 km, και επιδόσεις που του επιτρέπουν να κοιτά στα μάτια ακόμα και τα κορυφαία μοντέλα της κατηγορίας. Η λειτουργία του είναι επαρκώς πολιτισμένη και ήσυχη. Απλώνει τη δύναμή του ωραία στις χαμηλές και μεσαίες στροφές και συνεργάζεται άψογα με το εύχρηστο κιβώτιο. 

Βέβαια, πέρα από τον κινητήρα, μερίδιο ευθύνης για τις καλές επιδόσεις και τη χαμηλή κατανάλωση θα πρέπει να αποδοθεί και στην πλατφόρμα MQB A0, στην οποία βασίζεται το νέο Scala και του δίνει συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των περισσότερων ανταγωνιστών όσον αφορά το βάρος. Με την πλειονότητα των μοντέλων της κατηγορίας να κινείται γύρω από τα 1.300 kg, ο δείκτης της ζυγαριάς στο τσεχικό μοντέλο σταμάτησε στα 1.190 kg.

Μεταφράζοντας τα παραπάνω σε νούμερα, με 10,1” στο 0-100 km/h και 31,6” στα 0-1.000 m, το Scala αφήνει αρκετά πίσω του το Kia Ceed με τον 1.0 Τ- GDi των 120 PS (10,7”/32,1”), κοντράρει στα ίσια το Ford Focus 1.0 ΕcoBoost με τα 125 PS (9,9”/31,2”) και μένει πίσω μόνο από τη νέα Toyota Corolla 1.2T των 116 PS (9,3”/30,8”). 

Στις ρεπρίζ από την άλλη το 1.000άρι Scala είναι ακόμα πιο ανταγωνιστικό. Τα 5,3” στα 80-110 km/h με 3η στο κιβώτιο και τα 8,9” στα 110-140 km/h με 4η είναι οριακά πιο αργές από του Focus (5,1”/8,3”) και της Corolla (5,3’’/8,6’’), αλλά πολύ καλύτερες του Ceed που ολοκληρώνει τις αντίστοιχες επιταχύνσεις σε 5,8” και 9,9”. 

Αφήνοντας στην άκρη τις επιδόσεις, στο δρόμο το Scala παρέχει ό,τι περιμένεις από ένα οικογενειακό χάτσμπακ που δίνει έμφαση στην άνεση και στην ασφάλεια. Δεν θα σε συγκινήσει οδηγικά όπως το Focus ή έστω το Ceed, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πατά και καλά στην άσφαλτο. Η ανάρτηση ελέγχει σωστά το βάρος και η κλίση στις στροφές είναι λογική ακόμα και όταν πιεστεί. Το τιμόνι του μπορεί να μη διαπρέπει σε αίσθηση, αλλά είναι γρήγορο και ακριβές. Γενικά πρόκειται για ένα ευκολοδήγητο αυτοκίνητο που σου εμπνέει εμπιστοσύνη και είναι προσανατολισμένο στην άνεση. Και σε αυτό τον τομέα τα καταφέρνει πολύ καλά. Σχεδόν όσο καλά τα καταφέρνει κι ένα Golf. H ανάρτηση απορροφά σχεδόν κάθε ανωμαλία και η πολύ καλή ηχομόνωση συμβάλλει με τη σειρά της να απομονώνεται από την καμπίνα κάθε εξωτερικός θόρυβος. Η ποιότητα κύλισης δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα κορυφαία μοντέλα της κατηγορίας.

scala

Εσωτερικό upgrade
Ευπρόσδεκτη η συμπεριφορά στο δρόμο, αλλά το δυνατό χαρτί του Scala και εκεί που πραγματικά φαίνεται η αναβάθμιση συγκριτικά με το παρελθόν της Škoda στην κατηγορία, είναι η καμπίνα. Η τελευταία έχει υποστεί ένα συνολικό upgrade σε όρους τεχνολογίας, ντιζάιν και ποιότητας, διατηρώντας παράλληλα την πρακτικότητα και την ευρυχωρία που χαρακτηρίζει όλα τα Škoda.

Οι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι εντυπωσιακοί και ακόμα και ψηλόσωμοι επιβάτες θα βολέψουν άνετα τα γόνατά τους, έχοντας παράλληλα αρκετό αέρα πάνω από το κεφάλι τους. Την ίδια ώρα, το πορτμπαγκάζ των 467 lt είναι το μεγαλύτερο της κατηγορίας. Θα το ζήλευαν πολλά μεγαλύτερα SUV και μπορεί να συγκριθεί μόνο με αυτό του Honda Civic. Η θέση οδήγησης είναι σωστή και απόλυτα προσαρμόσιμη σε κάθε σωματότυπο, Η εργονομία άψογη, ενώ οι πολλές και πρακτικές θέσεις μικροπραγμάτων διευκολύνουν την καθημερινότητα.

Την ίδια ώρα, η σχεδίαση του ταμπλό ξεφεύγει από τις αυστηρές γραμμές που μας είχε συνηθίσει η τσεχική φίρμα μέχρι σήμερα, ενώ τα μαλακά υλικά που ντύνουν το ταμπλό και τις εμπρός πόρτες δίνουν μια premium αίσθηση που ελάχιστα μοντέλα της κατηγορίας μπορούν να αντιπαραθέσουν. Το σύστημα πολυμέσων παρέχει όλες τις σύγχρονες λύσεις συνδεσιμότητας και είναι εύκολο στο χειρισμό του, ενώ το αναβαθμισμένο τεχνολογικό πακέτο συμπληρώνουν τα ηλεκτρονικά βοηθήματα του οδηγού. 

Στάνταρ είναι το Front Assist με αυτόματο φρενάρισμα ανάγκης και αναγνώριση πεζών και το Lane Assist για διατήρηση της λωρίδας κυκλοφορίας. Προαιρετικά το Scala μπορεί να εφοδιαστεί με το Side Assist για την επιτήρηση του τυφλού σημείου, το ενεργό cruise control, το Driver Alert για την ανίχνευση κόπωσης του οδηγού, και το Park Assist για το παρκάρισμα, που περιλαμβάνει και αυτόματο φρενάρισμα Manoeuvre Assist.

Το βενζινοκίνητο Scala των 116 ίππων είναι διαθέσιμο στη μεσαία έκδοση εξοπλισμού Ambition και την κορυφαία Style, με τιμή που ξεκινά από τις €17.380 για την πρώτη και τις €18.780 για τη δεύτερη, πάντα με χειροκίνητο κιβώτιο. Σε κάθε περίπτωση, η τιμή κινείται στο πλαίσιο του ανταγωνισμού και ο εξοπλισμός είναι πλήρης σε επίπεδο άνεσης και ασφάλειας και με στάνταρ το σύστημα πολυμέσων Bolero με οθόνη αφής 8”. Mε €1.400 παραπάνω, η έκδοση Style εξοπλίζεται μεταξύ άλλων με ζάντες 17” αντί 16”, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, δερμάτινο τιμόνι και λεβιέ ταχυτήτων, σύστημα εισόδου/εκκίνησης χωρίς κλειδί, αισθητήρες βροχής και φώτων και σκουρόχρωμα πίσω τζάμια.

Σε επίπεδο τιμής, σαφώς το νέο Scala δεν είναι όσο «value for money» μας είχε συνηθίσει η Škoda στο πρόσφατο παρελθόν, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ο παραπάνω λόγος εξαϋλώθηκε. Απλώς δεν υπάρχει πλέον η τόσο μεγάλη ψαλίδα μεταξύ των ανταγωνιστών, όπως στην περίπτωση του Rapid. Και δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς, καθώς το νέο τσεχικό χάτσμπακ δεν έχει να ζηλέψει τίποτα σε τεχνολογία, επίπεδο ασφάλειας, ποιότητας ή οδικής συμπεριφοράς και επιδόσεων από τα μοντέλα που πρωταγωνιστούν τα τελευταία χρόνια στην κατηγορία των μικρομεσαίων χάτσμπακ.
 

Τι λέει το DRIVE
Έχει κορυφαίους χώρους, ασφαλή και άνετη οδική συμπεριφορά και αναβαθμισμένη εικόνα στην καμπίνα με ποιοτικά υλικά και σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό. Η τιμή δεν είναι πλέον δέλεαρ, αλλά με αυτά που προσφέρει όποιος το επιλέξει θα βγει μόνο κερδισμένος. 
Τιμή Από €17.380
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 116 PS/5.000-5.500 rpm, 200 Nm/2.000-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,1”
0-160 km/h 28,9”
0-400 m 17,2” @ 131,3 km/h
0-1.000 m 31,6” @ 164,6 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 24,2”
50-80 km/h (3η) 4,7x”
80-110 km/h (3η) 5,3”
80-110 km/h (4η) 6,7”
110-140 km/h (4η) 8,9”
110-140 km/h (5η) 10,7”
110-140 km/h (6η) 14,4”
Φρένα 100-0 km/h 40,3 m
Τελική ταχύτητα 201 km/h
Μέση κατανάλωση 7,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 113 g/km
Διαστάσεις 4.362 x 1.793 x 1.471 mm
Χώρος αποσκευών 467 lt
Βάρος 1.190 kg
Μετρήσεις DRIVE

Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα