Test drive: Ford Mondeo 1.6 TDCi

Το νέο Mondeo καθυστέρησε να έρθει στην Ευρώπη, αφού κυκλοφορούσε επί δύο χρόνια στην Αµερική ως FordFusion. Άξιζε τελικά η αναµονή;

Tο παγκόσµιο στρατηγικό σχέδιο της Ford, µε την ονοµασία «One Ford», δεν είναι στην πραγµατικότητα κάτι καινούργιο. Το πρώτο Mondeo, που παρουσιάστηκε πριν από 13 χρόνια, είχε την ίδια φιλοσοφία, αυτή του ενός µοντέλου για όλες τις αγορές.

Στην Αµερική όµως, όπου διατέθηκε ως Ford Contour, δεν είχε µεγάλη επιτυχία λόγω… µικρού µεγέθους. Τελικά, δεν είναι εύκολο να φτιάξεις ένα αυτοκίνητο που να πουλάει παντού. Κι αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που το νέο Mondeo καθυστέρησε να έρθει στην Ευρώπη. Σχεδιασµένο κι εξελιγµένο στις ΗΠΑ ως Ford Fusion, κάνει καριέρα στην αµερικανική αγορά από το 2012.

Η Ford όµως δεν µπορούσε να διακινδυνεύσει τη διάθεση στην Ευρώπη ενός µοντέλου που δεν ήταν αρκετά ραφιναρισµένο στη λειτουργία του και την ποιότητα του εσωτερικού του – δείτε τι έπαθε µε το EcoSport. Έτσι αφιέρωσε χρόνο για να στήσει το Mondeo σύµφωνα µε τις ευρωπαϊκές προτιµήσεις, να αναβαθµίσει το εσωτερικό του και να το εφοδιάσει µε µιαν ευρύτερη γκάµα αµαξωµάτων και κινητήρων. Μέχρι να διατεθεί στην αγορά ο νέος ντίζελ 1.5 TDCi, ο πιο δηµοφιλής κινητήρας για το Mondeo θα είναι ο γνωστός 1.6 TDCi των 115 PS. Και το πιο δηµοφιλές αµάξωµα θα είναι βέβαια το 5θυρο liftback. Αυτές ακριβώς τις προδιαγραφές είχε το Mondeo που υποβάλαµε στη διαδικασία του Master Test.

Εντυπωσιακό στην όψη και τεχνολογικά προηγµένο
«Το νέο Mondeo είναι το πιο προηγµένο τεχνολογικά Ford που έχει ποτέ διατεθεί στην Ευρώπη», λέει η Ford. Και δεν φαίνεται να είναι σχήµα λόγου. Η πλατφόρµα πάνω στην οποία βασίζεται είναι η τελευταία έκδοση της «CD», που µας ήταν γνωστή και από µοντέλα της Land Rover και της Volvo. Όµως έχει τόσες αλλαγές έτσι ώστε να µπορεί να θεωρηθεί καινούργια.

Η δοµή του πλαισίου είναι κατά 61% από χάλυβες υψηλής αντοχής, ενώ οι εµπρός και µεσαίες κολόνες, όπως και οι τραβέρσες της σκεπής, είναι υδροδιαµορφωµένες –κάτι που αποτελεί καινοτοµία. Επιπλέον, ο εσωτερικός σκελετός της πέµπτης πόρτας είναι από µαγνήσιο. Όλα αυτά έχουν εξοικονοµήσει έως και 115 kg από το αµάξωµα, το 80% των οποίων έχει επενδυθεί σε στοιχεία που βελτιώνουν την ασφάλεια (προστατευτικές δοµές, ηλεκτρονικά συστήµατα), την οικονοµία καυσίµου (αεροδυναµικές ποδιές, stop/start) και την άνεση (ηχοµόνωση, εξοπλισµός). Έτσι, το νέο Mondeo είναι τελικά κάπου 25 kg ελαφρύτερο από το αντίστοιχο προηγούµενο µοντέλο.

Το νέο πλαίσιο είναι επίσης 10% πιο άκαµπτο από το παλιό, όπως πιο άκαµπτη είναι και η νέα πίσω ανάρτηση «Integrallink» που έχει σχεδιαστεί κυρίως για τη βελτίωση της άνεσης και τη µείωση των θορύβων και κραδασµών. Ο θόρυβος κύλισης έχει µειωθεί κατά 3 dB και ο αεροδυναµικός θόρυβος κατά 8 dB. Για πρώτη φορά σε Mondeo, το σύστηµα διεύθυνσης έχει ηλεκτρική και όχι υδραυλική υποβοήθηση. Τα φρένα έχουν ένα βελτιστοποιηµένο σύστηµα αντιµπλοκαρίσµατος, που µειώνει τις αποστάσεις ακινητοποίησης κατά περίπου 1 m από τα 100 km/h.

Σχεδιαστικά, το αµάξωµα είναι εντελώς καινούργιο, µε τη νέα, τραπεζοειδή µάσκα της Ford εμπρός, λεπτούς προβολείς και χυτή γραµµή σκεπής που θυµίζει κουπέ. Ο εκσυγχρονισµός όµως δεν είναι επιφανειακός, αφού -όπως αποτελεί παράδοση για το Mondeo- διατίθενται και τα πιο προηγµένα ηλεκτρονικά συστήµατα ασφάλειας και αρωγής του οδηγού, όπως το Pre Collision Assist µε Ανίχνευση Πεζών (βλ. στήλη «Τεχνολογία»), οι καινοτόµες φουσκωτές πίσω ζώνες ασφαλείας, το Active Park Assist µε πρόβλεψη για κάθετο παρκάρισµα, οι ενεργοί, αυτοπροσαρµοζόµενοι προβολείς LED, το σύστηµα συνδεσιµότητας SYNC 2 και το κλειδί τεχνολογίας MyKey για την ασφάλεια των νεαρών χρηστών.

Πολύ ευρύχωρο, αλλά όχι κορυφαίο σχεδιαστικά και ποιοτικά
Με συνολικό µήκος σχεδόν 4,9 m, το Mondeo είναι µεγάλο αυτοκίνητο. Κι αυτό καθρεφτίζεται στο εσωτερικό του. Ο χώρος για τα γόνατα και το κεφάλι στο πίσω κάθισµα µπορεί να µην είναι κορυφαίος (στο VW Passat είναι µεγαλύτερος), αλλά είναι πολύ άνετος και το πλάτος επαρκεί για να ταξιδέψουν τρεις ενήλικοι χωρίς να στριµωχτούν. Μεγάλη είναι η ευρυχωρία και για τους εµπρός επιβάτες.

Η θέση οδήγησης είναι σωστή και µε µεγάλο εύρος ρυθµίσεων, έτσι ώστε να µπορεί να έρθει στα µέτρα του κάθε οδηγού –αν και θα προτιµούσαµε η κλίση της πλάτης του καθίσµατος να µη ρυθµιζόταν σκαλωτά, σε ορισµένες µόνο θέσεις. Το κάθισµα είναι πάντως άνετο και στηρίζει καλά το σώµα, έχοντας και ρυθµιζόµενη οσφυική στήριξη. Το πολύ κεκλιµένο παρµπρίζ και οι χοντρές κολόνες της σκεπής όµως περιορίζουν την ορατότητα.

Σχεδιαστικά και εργονοµικά, το ταµπλό του προηγούµενου Mondeo είχε µείνει πολύ πίσω, αφού το µοντέλο ήταν για χρόνια στην αγορά. Το νέο µοντέλο είναι πολλά βήµατα εμπρός σε αυτούς τους τοµείς, µε την κεντρική οθόνη αφής 8” του συστήµατος infotainment να δίνει ένα µοντέρνο τόνο. Στην επιλογή και στην ποιότητα των υλικών όµως, το εσωτερικό του νέου Mondeo δείχνει ακόµα τις αµερικανικές καταβολές του, απέχοντας από τα κορυφαία ευρωπαϊκά στάνταρ των premium κατασκευαστών, αλλά και της Volkswagen.

Από λειτουργική άποψη πάντως δεν υστερεί, έχοντας αρκετές πρακτικές θέσεις για µικροπράγµατα. Και για τις µεγάλες αποσκευές υπάρχει βέβαια το τεράστιο πορτµπαγκάζ που (µε τη ρεζέρβα ανάγκης) φτάνει τα 541 lt. Μπορεί να υστερεί θεωρητικά σε σύγκριση µε τα 586 lt του Passat, αλλά υπερέχει πολύ από πρακτική άποψη, χάρη στη µεγάλη και ηλεκτρικά ανοιγόµενη πίσω πόρτα και στο χαµηλότερο κατώφλι φόρτωσης.

Αξιοπρεπές, παρά το βάρος του
Μπορεί στα χαρτιά το νέο Mondeo να είναι ελαφρύτερο από το παλιό, όµως τα 1.570 kg που έδειξε η πλάστιγγά µας για το 1.6 ντίζελ δεν είναι καθόλου λίγα. Για να συγκρίνετε, ένα Škoda Octavia 1.6 TDI ζυγίζει µόνο 1.300 kg, ενώ τα παλιότερα VW Passat 1.6 TDI και Peugeot 508 1.6 e-HDi δεν ξεπερνούσαν αντίστοιχα τα 1.510 και 1.480 kg.

Παρ’ όλα αυτά, ο κινητήρας δεν τα καταφέρνει άσχηµα. Με 12,2” στο 0-100 km/h και 33,7” στο χιλιόµετρο από στάση, το Mondeo µπορεί να µένει καθαρά πίσω από το Octavia (10,5”/32,1”), αλλά είναι στο ίδιο επίπεδο µε τα παλιότερα Passat και 508. Στις ρεπρίζ εν κινήσει πάντως φαίνεται περισσότερο το βάρος, καθώς το Mondeo, µε 6,0”/7,1” στα 80-110 km/h µε 3η/4η, δεν χάνει µόνο από το Octavia (5,4”/6,6”), αλλά κι από το προηγούµενο Passat (6,2”/6,3”).

Στο δρόµο, ο 1.6 TDCi επιταχύνει το µεγάλο Ford αξιοπρεπώς όταν οι στροφές του είναι πάνω από τις 1.500-1.600. Η ροπή των 27,5 kgm σε βοηθά στα προσπεράσµατα και στις ανηφόρες, τουλάχιστον όσο το αυτοκίνητο δεν είναι βαρυφορτωµένο. Αν όµως οι στροφές πέσουν πολύ χαµηλά, ο κινητήρας δεν ανταποκρίνεται στο γκάζι και πρέπει να περιµένεις υποµονετικά να «τουρµπίσει». Πάντως, δεν είναι δύσκολο να αποφύγεις τέτοιες καταστάσεις, αλλάζοντας εγκαίρως σχέσεις µε το µαλακό και θετικό στο κούµπωµα λεβιέ ταχυτήτων.

Το βάρος, που µαζί µε τις µακριές σχέσεις µετάδοσης δυσκολεύει τον κινητήρα στις χαµηλές στροφές, δεν βοηθά ούτε στην οικονοµία καυσίµου. Ως ντίζελ που είναι βέβαια, το Mondeo δεν καταναλώνει πολύ –υπερέχοντας αισθητά σε σχέση µε αντίστοιχα βενζινοκίνητα– όµως η µέση κατανάλωση των 7,3 lt/100 km που µετρήσαµε δεν µπορεί να χαρακτηριστεί ιδιαίτερα χαµηλή, αφού τα (οµολογουµένως µικρότερα) Škoda Octavia και Opel Astra Sedan ντίζελ καίνε 1-1,5 lt/100km λιγότερο.

Πιο ώριµο και άνετο από πριν στο δρόμο
Το Mondeo ήταν ανέκαθεν το πιο οδηγοκεντρικό µοντέλο της κατηγορίας του, µε την πιο σπορτίβ αίσθηση και συµπεριφορά. Σε παρότρυνε να το οδηγείς γρήγορα σε δρόµους µε στροφές. Το νέο µοντέλο δεν έχει µεν χάσει τα σκήπτρα της κατηγορίας σε αυτόν τον τοµέα, όµως δείχνει πιο ώριµο, πιο προσανατολισµένο στην άνεση απ’ ό,τι πριν. Δεν λέει όχι στη γρήγορη οδήγηση, αλλά και δεν είναι το ίδιο άµεσο όσο πριν στις αντιδράσεις του ούτε κρύβει τόσο καλά τις διαστάσεις και το βάρος του.

Ο βασικός λόγος που δείχνει λιγότερο επικοινωνιακό, πιο απόµακρο στην οδήγηση, είναι το νέο, ηλεκτρικό τιµόνι του, που είναι µεν συνεπές και γραµµικό σε απόκριση, αλλά δεν έχει την αµεσότητα και την αίσθηση του παλιού υδραυλικού. Επίσης η ανάρτηση, ενώ εξακολουθεί να ελέγχει καλά τις κινήσεις του αµαξώµατος, είναι εντούτοις πιο µαλακή, πράγµα που γίνεται αισθητό στη γρήγορη οδήγηση.

Η άλλη όψη του νοµίσµατος είναι βέβαια η πολύ βελτιωµένη άνεση. Στον τρόπο που απορροφά τις ανωµαλίες του δρόµου και αποµονώνει τους κραδασµούς και τους θορύβους, η ανάρτηση του νέου Mondeo δεν είναι απλώς κορυφαία στην κατηγορία, αλλά και βάζει τα γυαλιά σε µεγαλύτερα, πιο premium µοντέλα. Πολύ χαµηλός είναι κι ο αεροδυναµικός θόρυβος, και γενικά το Mondeo είναι ένα ιδιαίτερα ξεκούραστο αυτοκίνητο, που καταπίνει τα χιλιόµετρα, κρατώντας τους επιβάτες του φρέσκους και ατσαλάκωτους. Τέλος, την πολύ καλή εικόνα συµπληρώνουν τα φρένα, που είναι αποτελεσµατικά, εύκολα στη δοσολογία και ανθεκτικά στη σκληρή χρήση.

Μέσα στο συναγωνισµό σε αγορά και χρήση
Με την προσφορά της αντιπροσωπείας, οι τιµές του Mondeo 1.6 TDCi ξεκινούν από τα €23.635. Το ποσό είναι λογικό αν σκεφτείς ότι το άµεσα ανταγωνιστικό VW Passat 1.6 TDI 120 PS ξεκινά αντίστοιχα από τα 23.170 ευρώ. Το –µισή κατηγορία µικρότερο– Skoda Octavia 1.6 TDI είναι µεν σηµαντικά φθηνότερο (από €19.004 στην έκδοση 105 PS), όµως από την άλλη το Peugeot 508 1.6 BlueHDi είναι ακριβότερο (από €24.870).

Πάντως, ακόµα και στη βασική έκδοση Trend, το Mondeo είναι καλά εξοπλισµένο, µε εννέα αερόσακους (µαζί µε αυτούς των πίσω ζωνών), ESP, Hill Launch Assist για το ξεκίνηµα σε ανηφόρα, αυτόµατους προβολείς και προβολείς οµίχλης µε φώτα στροφής, αισθητήρες βροχής, διζωνικό κλιµατισµό και πλήρες ηλεκτρικό πακέτο (τέσσερα παράθυρα, καθρέφτες, κλειδαριές µε τηλεχειρισµό και σύστηµα MyKey).

Για την έκδοση Titanium της δοκιµής, πρέπει να εκταµιεύσεις €26.795 και παίρνεις επιπλέον σύστηµα Traffic Sign Recognition & Υποβοήθησης Διατήρησης Λωρίδας (LKA), προσαρµοζόµενους προβολείς Adaptive LED και πίσω φώτα LED, ηλεκτρικά ανοιγόµενη πόρτα χώρου αποσκευών, σύστηµα εισόδου και εκκίνησης χωρίς κλειδί, cruise control, ηχοσύστηµα µε οθόνη αφής 8”, ΜP3 player, οκτώ ηχεία, δύο θύρες USB και συνδεσιµότητα SYNC 2, ηλεκτροχρωµατικό εσωτερικό καθρέφτη, κρυφό εσωτερικό φωτισµό και αλουµινένιες ζάντες 17 ιντσών. Δεν µένουν πολλά για να ζητήσει κάποιος…

Το κόστος χρήσης, µε την κατανάλωση των 7,3 lt/100km, τα πάγια των 1.600 κυβικών και τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας των €98,10, είναι σχετικά χαµηλό για την κατηγορία του αυτοκινήτου. Το ίδιο ισχύει και για το κόστος συντήρησης, µε σέρβις κάθε 20.000 km ή µία φορά το χρόνο. Η εργοστασιακή εγγύηση για τα µηχανικά µέρη είναι όµως µόλις διετής.

Διά ταύτα
Αντίθετα με τα προηγούμενα Mondeo, το νέο μοντέλο δεν είναι τόσο οδηγοκεντρικό, αν και διατηρεί τα σκήπτρα της κατηγορίας στην οδική συμπεριφορά. Ό,τι όμως έχει χάσει σε αμεσότητα και αίσθηση, το έχει κερδίσει σε άνεση και αθόρυβη λειτουργία, τομείς όπου είναι τώρα κορυφαίο. Παραμένει επίσης πολύ ευρύχωρο, πρακτικό και καλά εξοπλισμένο, αν και δεν διακρίνεται στη σχεδίαση και την ποιότητα του εσωτερικού του, ενώ ο 1.6 ντίζελ είναι οριακά επαρκής για το βάρος του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα μάλλον μέτριες επιδόσεις και όχι σπουδαία οικονομία καυσίμου.

Τι λέει το DRIVE
Λιγότερο οδηγοκεντρικό από το προηγούμενο αλλά πιο ικανό σε κάθε άλλο τομέα, θα ήθελε μόνο έναν πιο δυνατό κινητήρα για να θρονιαστεί στην πρώτη θέση της κατηγορίας.
Τιμή από €26.795 (με απόσυρση και προσφορά)
Τεχνολογία 1.560 cc, i4, 8v, 2 ΕΕΚ, τουρμποντίζελ, common rail, 115 PS/3.600 rpm, 27,5 kgm/1.750-2.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,2”
0-400 m 18,3” @ 122,1 km/h
0-1.000 m 33,7” @ 155,9 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 10,5”
50-80 km/h (3η) 4,6”
80-110 km/h (3η) 6,0”
80-110 km/h (4η) 7,1”
110-140 km/h (4η) 8,6”
110-140 km/h (5η) 11,3”
110-140 km/h (6η) 14,7”
Φρένα 100-0 km/h 38,1 m
Τελική ταχύτητα 192 km/h
Μέση κατανάλωση 7,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 109 g/km
Διαστάσεις 4.871 x 1.852 x 1.482mm
Βάρος 1.570 kg
Μετρήσεις DRIVE