Δοκιμάζουμε τα Nissan Ariya και Qashqai e-POWER

Δοκιμάζουμε τα Nissan Ariya και Qashqai e-POWER

H Nissan αποτέλεσε αναμφισβήτητα έναν από τους πρωτοπόρους της ηλεκτρικής εποχής. Ένας κατασκευαστής που διέβλεψε από πολύ νωρίς τη μετάβαση. Και τώρα δηλώνει έτοιμος να περάσει στο επόμενο επίπεδο με δύο νέες και πολλά υποσχόμενες τεχνολογίες.

Nissan Ariya και Qashqai e-POWER. Συνήθως οι αποστολές στο εξωτερικό αφορούν ένα μόνο μοντέλο και όχι δύο.

Και στις λίγες φορές που τα μοντέλα είναι περισσότερα του ενός, κατά κανόνα τα υπόλοιπα κρύβονται στη σκιά του πρώτου. Όχι όμως εδώ. Η αυτοκρατορία -του Aνατέλλοντος Hλίου- δείχνει να αντεπιτίθεται, με δύο πρωταγωνιστές που επανακαθορίζουν τα στάνταρ της ηλεκτρικής μετάβασης. 

H Nissan φιλοδοξεί από το 2023 και ύστερα να παρουσιάζει μόνο εξηλεκτρισμένα μοντέλα, υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά.

Αυτό, με απώτερο σκοπό το 2030 να πει το οριστικό «αντίο» στα υγρά καύσιμα. Έτσι λοιπόν έχει μελετήσει προσεκτικά τα επόμενα βήματα και έχει καταλήξει σε τρία επίπεδα ηλεκτροκίνησης. Το πρώτο αφορά τα συμβατικά υβριδικά μοντέλα. Τα άλλα δύο θα τα δούμε μαζί εδώ. 

Nissan Ariya Qashqai

Η τεχνολογία e-POWER που συναντάμε στο Nissan Qashqai θα μπορούσε μεν να χαρακτηριστεί υβριδική, αυτό όμως αποκαλύπτει μόνο τη μισή αλήθεια.

Πιο σωστό θα ήταν να σκεφτεί κάποιος ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα με range extender, το οποίο έχει πάρει στεροειδή. Στα νούμερα σημειώστε 190 PS ισχύος, 330 Nm ροπής, επιτάχυνση 0-100 km/h σε 7,9” και ρεζερβουάρ 55 λίτρων που επαρκεί εύκολα για κίνηση άνω των 1.000 km!

Πώς γίνεται αυτό; Αρχικά απεμπλέκοντας τον θερμικό κινητήρα από το σύστημα μετάδοσης. Tο μοτέρ των 1,5 λίτρων -το οποίο σημειωτέον είναι μεταβλητού λόγου συμπίεσης- χρησιμοποιείται αποκλειστικά και μόνο για να παράγει ηλεκτρικό ρεύμα, μέσω μίας γεννήτριας. Αυτή με τη σειρά της συνδέεται στο αντίστοιχο inverter και κατόπιν το σύστημα επιλέγει εάν θα φορτίσει τη μπαταρία ιόντων λιθίου των 2,1 kWh που βρίσκεται κάτω από τα πίσω καθίσματα ή θα τροφοδοτήσει απευθείας τον ηλεκτροκινητήρα. 

Nissan Qashqai

Οι κινητήριοι τροχοί έρχονται σε επαφή αποκλειστικά και μόνο με τον τελευταίο. Εδώ δεν υπάρχει η λογική του e:HEV της Honda. Και το ηλεκτρομοτέρ των 140 kW δείχνει παραπάνω από ικανό για να αναβαθμίσει τις επιδόσεις και την εμπειρία της οδήγησης. Στο όριο περιστροφής του μοτέρ, το αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 170 km/h που είναι και η τελική ταχύτητα. Μάλιστα, αυτή προκύπτει αβίαστα ακόμα και σε ανηφόρα με έντονη κλίση και πλήρη φόρτο. 

Το από πού αντλεί ανά πάσα στιγμή την ενέργεια, προκύπτει από έναν αλγόριθμο που εστιάζει στη βελτιστοποίηση της οικονομίας. Τα κυκλώματα της μπαταρίας μπορούν να μεταφέρουν εκατέρωθεν έως 66 kW.

Yπάρχει αρκετή αποθηκευμένη ενέργεια ώστε σε αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία το Nissan Qashqai e-POWER να μπορεί να διανύσει εύκολα 2-3 km.

Ο βενζινοκινητήρας με τη σειρά του, δεν χρειάζεται να λειτουργεί συνεχώς ούτε και να επηρεάζει τη λειτουργία του γραμμικά με βάση το στιγμιαίο φορτίο. Η αποθηκευμένη ενέργεια και η μεταβλητή συμπίεση δίνουν στο όλο σύστημα ένα τεράστιο πλεονέκτημα να παραμένει οικονομικό σχεδόν σε όλες τις συνθήκες. 

Nissan Qashqai

Έτσι, μέση κατανάλωση στην περιοχή των 5 lt/100 km δείχνει απόλυτα ρεαλιστική, ενώ με προσοχή το νούμερο αυτό πέφτει και στην περιοχή των τεσσάρων. Χαζεύοντας τον ψηφιακό πίνακα των οργάνων με το ρεζερβουάρ γεμάτο, είναι τουλάχιστον απόλαυση να βλέπεις αυτονομία 960 km!

Στον δρόμο το Qashqai e-POWER δεν διαφοροποιείται από τις αδερφές εκδόσεις του. Διαθέτει όμως ένα σαφώς καλύτερο τράβηγμα, αν και με σχετική υστέρηση στην απόκριση του δεξιού πεντάλ. Για όποιον επιθυμεί περισσότερη οικονομία υπάρχει το πρόγραμμα Eco, ενώ οι υπόλοιποι θα βολευτούν με τα Normal και Sport.

Παράλληλα, συναντάμε την επιλογή B στο αυτόματο κιβώτιο, καθώς και το e-Pedal που πρώτο εισήγαγε στον κόσμο μας το Nissan Leaf πριν από αρκετά χρόνια. Για να πάρετε μία εικόνα της λειτουργίας του -και κατά συνέπεια της ανάκτησης ενέργειας που το αυτοκίνητο μπορεί να επιτύχει- υπολογίστε μία επιβράδυνση 0,03-0,04 g στην επιλογή D, όταν αφήνει κανείς το πόδι από το γκάζι. Αυτή ανεβαίνει στα 0,1 g επιλέγοντας το Β και κορυφώνεται στα 0,2 g με το e-Pedal. 

Ο θόρυβος που εισέρχεται στην καμπίνα των επιβατών θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αρκετός. Το θερμικό μοτέρ όμως δεν θυμίζει σε τίποτα με την ηχητική υπογραφή του την αρρυθμία συνόλων με CVT από άλλους κατασκευαστές. Επίσης και οι δονήσεις με τους κραδασμούς, λάμπουν δια της απουσίας τους.

Στην όλη εμπειρία υπολογίστε επίσης το πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού και την ανασχεδιασμένη κεντρική κονσόλα όπου αναδύει μία πιο premium αίσθηση.

θα μπορούσαμε να περιγράψουμε το Qashqai e-POWER ως ένα μοντέλο με όλα τα πλεονεκτήματα των αμιγώς ηλεκτρικών, το οποίο όμως δεν έχει την ανάγκη να βρει πρίζα να για φορτίσει. 

Nissan Qashqai

Και μιας που αναφέραμε τα αμιγώς ηλεκτρικά, ήρθε η ώρα να περάσουμε στον έτερο πρωταγωνιστή. Ως μέγεθος είναι μεγαλύτερο από το Qashqai (4.595 mm μήκος, έναντι 4.425 mm) και αυτό έρχεται να του προσδώσει κύρος, συνδυαστικά με το παρουσιαστικό του. Το σχεδιαστικό τμήμα της Nissan φρόντισε να τονίσει μεν το μοντέρνο χαρακτήρα και το high-tech υπόβαθρο, συνυφαίνοντάς τα όμως με αρκετές πινελιές από την ιαπωνική ιστορία και κουλτούρα. 

To Nissan Ariya μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως η νέα ναυαρχίδα της φίρμας.

Το αυτοκίνητο πατάει επάνω σε ένα εντελώς νέο δάπεδο, το CMF-EV που είναι ειδικά σχεδιασμένο για ηλεκτρικά μοντέλα και επιτυγχάνει κατανομή βάρους 50:50 (52:48 στα προσθιοκίνητα). Προσφέρεται δε, σε τρεις διαμορφώσεις ισχύος και με δύο διαφορετικές μπαταρίες.

Η βασική έκδοση, την οποία είχαμε και την ευκαιρία να οδηγήσουμε, διαθέτει έναν εξελιγμένο, ασύγχρονο κινητήρα στον εμπρός άξονα, απόδοσης 218 PS, ο οποίος τροφοδοτείται από ένα συσσωρευτή ιόντων λιθίου ωφέλιμης χωρητικότητας 63 kWh.

Ακολουθεί μία ισχυρότερη προσθοκίνητη εκδοχή με 242 PS και 87 kWh, με την κορυφαία έκδοση να είναι τετρακίνητη, αξιοποιώντας την τεχνολογία e-4ORCE, με 306 PS και 87 kWh.

Αναφορικά με την αυτονομία, στην πρώτη περίπτωση έχουμε 403 km (κατά WLTP, φυσικά) και στις επόμενες δύο, 533 και 500 km αντίστοιχα. 

Nissan Ariya

Ως αίσθηση το Ariya αποπνέει όντως κύρος και αυτό είναι κάτι που το εισπράττεις από την πρώτη στιγμή που θα εισέλθεις στο εσωτερικό. Τα υλικά του είναι πραγματικά ποιοτικά, ενώ ο σχεδιασμός κομψός και λειτουργικός. Στο επάνω μέρος του ταμπλό συναντάμε δύο οθόνες 12,3”, για τα όργανα και το Infotainment.

Παράλληλα, υπάρχει και head-up-display, έτσι ώστε ο οδηγός να παίρνει την απαραίτητη πληροφορία χωρίς να αποσπά το βλέμμα του από τον δρόμο. Αυτό το τελευταίο κρατήστε το, καθώς η μείωση του ψηφιακού άγχους αποτελεί βασική μέριμνα για τους ανθρώπους της Nissan. Θέλησαν να φτιάξουν ένα αυτοκίνητο που να μην είναι «γυαλιστερό», με τεράστιες οθόνες στο ταμπλό όπως κάποια άλλα EV, αλλά πρωτίστως να διευκολύνει τη ζωή του χρήστη. 

Στα highlights προσθέστε μία σειρά απτικούς διακόπτες που ξεπροβάλλουν επάνω στο ταμπλό. Παραμένουν αφής, αλλά με μία ανάδραση ώστε να προσφέρουν μία τεχνητή αίσθηση στη χρήση. Επίσης, μία κρυφή θέση για μικροαντικείμενα που ξεπροβάλλει ηλεκτρικά από το κάτω μέρος του ταμπλό. Και τέλος, τη δυνατότητα ηλεκτρικής μετακίνησης στον διαμήκη άξονα (κατά 15 cm) του κεντρικού υποβραχιόνιου, πρωτοτυπία που αναβαθμίζει την προσαρμοστικότητα του εσωτερικού. 

Nissan Ariya

Ως αίσθηση, το νέο Ariya δείχνει να κάνει τα όσα υπόσχεται. Το ευρύχωρο σαλόνι του θυμίζει περισσότερο όχημα μεγαλύτερης κατηγορίας. Τα καθίσματα είναι αναπαυτικά, η ποιότητα κύλισης ανάλογη των προσδοκιών και η ηχομόνωση τέτοια ώστε να ελαχιστοποιεί τους ενοχλητικούς θορύβους του δρόμου. 

Ακόμα και στη μικρή έκδοση που δοκιμάσαμε, το γκάζι παραμένει επαρκές, με άμεση απόκριση του δεξιού πεντάλ και αντίστοιχα καλή αίσθηση του πεντάλ των φρένων. Ενδεικτικά, τα πρώτα 100 km/h έρχονται σε μόλις 7,5”, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 160 km/h.

Το οδικό δίκτυο πέριξ της Στοκχόλμης δεν ήταν το καλύτερο δυνατό για να φτάσουμε σε ολοκληρωμένα συμπεράσματα (καθώς τα ραντάρ εναλλάσσονταν διαρκώς με πινακίδες για ταράνδους). Μπορούμε όμως να πούμε πως εμπνέει ασφάλεια, χαρακτηρίζεται από μία προσέγγιση peace of mind και κινείται διατηρώντας μία πολύ λογική μέση κατανάλωση. 

Nissan Ariya

Φυσικά, υπάρχουν διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης (Eco, Normal και Sport) για να καλύψουν τα ιδιαίτερα γούστα του καθενός, όπως φυσικά και η επιλογή e-Pedal. Αυτή λειτουργεί στρωτά και επιβραδύνει τα 1.800+ kg του αυτοκινήτου χωρίς να χρειάζεται ο οδηγός να καταφεύγει συχνά στα φρένα.

Αναφορικά με τη φόρτιση, το Ariya είναι ένα από τα λίγα EV που υποστηρίζει AC παροχή 22 kW. Έτσι φορτίζει πλήρως στο σπίτι σε μόλις 3,5 (63 kWh) ή 5 ώρες (86 kWh). Σε συνεχές ρεύμα πάλι, δύναται να δεχτεί μέχρι 130 kW, γεμίζοντας από το 20% στο 80% σε 28-30 λεπτά. 

Tο Nissan Qashqai e-POWER θα κυκλοφορήσει στη χώρα μας τον Σεπτέμβριο, και το Ariya τον Ιανουάριο του 2023

Τι απομένει; Ένα πληρέστατο τεχνολογικό υπόβαθρο με δυνατότητα αναβαθμίσεων over-the-air, ο εξελιγμένος ψηφιακός βοηθός, η διασύνδεση Android Auto/ Apple CarPlay, ο έξυπνος σχεδιασμός διαδρομών, τα δεδομένα κίνησης πραγματικού χρόνου και πολλά ακόμα καλούδια που το φέρνουν να κοιτάζει στα μάτια το σύγχρονο ανταγωνισμό.

Φτάνοντας προς το τέλος, η Nissan δεν έχει ανακοινώσει ακόμα την τιμή για κανένα εκ των δύο μοντέλων. Αυτό που γνωρίζουμε όμως είναι πως το Qashqai e-POWER θα κυκλοφορήσει στη χώρα μας τον προσεχή Σεπτέμβριο, ενώ για το Ariya θα πρέπει να κάνουμε υπομονή μέχρι τον Ιανουάριο του 2023.

Σε κάθε περίπτωση αμφότερα τα μοντέλα μας άφησαν καλές εντυπώσεις, αναφορικά με την αποδοτικότητα και την ηλεκτρική τους αρχιτεκτονική. Όπως φαίνεται, η ιαπωνική εταιρία επανέρχεται στο στίβο, με αξιώσεις να πρωταγωνιστήσει στους συγκεκριμένους τομείς. 

Nissan Ariya

Τι λέει το DRIVE
Έχοντας αυτονομία που μπορεί να υπερβεί τα 1.000 km με ένα γέμισμα, το Qashqai e-POWER αποτελεί αποκάλυψη, από άποψης οικονομίας στη χρήση. Και αυτό μάλιστα αναβαθμίζοντας συνολικά την εικόνα, το χαρακτήρα και τις επιδόσεις του! Όσο για το Ariya, το ιδιαίτερο παρουσιαστικό σε συνδυασμό με το τεχνολογικό υπόβαθρο και με την ωριμότητα που επιδεικνύει στην εμπειρία στη χρήση, το καθιστούν ένα πραγματικά ενδιαφέρον EV. Άριστα δέκα για τη Nissan, που δείχνει να προχωρά στον εξηλεκτρισμό της γκάμας της βασισμένη σε ένα σοβαρό πλάνο.


Nissan Qashqai e-POWER
Τιμή
Αναμένεται
Τεχνολογία HEV, Κινητήρας βενζίνης 1.498 cc, i3, 12V, μεταβαλλόμενος λόγος συμπίεσης 8:1-14:1, υπερτροφοδότηση, 154 PS, 250 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ 190 PS, 330 Nm, μπαταρία 2,1 kWh, κίνηση στους εμπρός τροχούς, κιβώτιο σταθερής σχέσης 
Aπόδοση 190 PS/ 330 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,9”
Τελική ταχύτητα 170 km/h
Μέση κατανάλωση 5,3-5,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2119-123 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.425 x 1.835 x 1.625 mm
Χώρος αποσκευών 479 lt
Βάρος 1.612-1.728 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή

Nissan Ariya 2WD 63 kWh
Τιμή Αναμένεται
Τεχνολογία BEV, ασύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ, μέγιστη ταχύτητα περιστροφής 13.520 rpm, μπαταρία ιόντων λιθίου 63 kWh (ωφέλιμη), κίνηση στους εμπρός τροχούς, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης
Απόδοση 218 PS, 300 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,5”
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Μέση κατανάλωση 17,6 kWh/100 km
Αυτονομία 403 km
Φόρτιση DC/AC έως 130 kW/έως 22 kW
Διαστάσεις 4.595 x 1.850 x 1.650 mm
Χώρος αποσκευών 468 lt
Βάρος 1.800+ kg
Μετρήσεις κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube