Η Κίνα τρομάζει αυτοκινητικά την Ευρώπη

Η Κίνα τρομάζει αυτοκινητικά την Ευρώπη

Σαχ Ματ. Αυτός ο σκακιστικός όρος αποτυπώνει ακριβώς τον τρόπο με τον οποίο λειτούργησε η Κίνα στο πεδίο την ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Πονοκεφαλιάζοντας αφάνταστα την Ευρώπη που προσπαθεί να αμυνθεί στον εμπορικό πόλεμο που έχει ξεκινήσει.

china car industry domination

Η Κίνα, δείχνοντας γρήγορα ανακλαστικά και βαθιά κατανόηση του πού βαδίζει η αυτοκίνηση, κατόρθωσε να μετριάσει στο ελάχιστο την τεχνολογική υπεροχή των δυτικών κατασκευαστών στα θερμικά μοτέρ. Κάνοντας την Ευρώπη να τρέχει και να μη φτάνει.

Διορατικότητα και μεθοδικότητα. Δύο λέξεις που περιγράφουν κατά το δυνατόν ακριβέστερα τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με χρονολογική σειρά. Πριν από περίπου 20 χρόνια, οι πρώτες προσπάθειες που έκανε η Κίνα στον χώρο της αυτοκίνησης δεν θα λέγαμε πως ήταν και πολύ πετυχημένες.

Τουναντίον! Μηχανολογικά προβλήματα πάσης φύσεως, κακής ποιότητα υλικά και μιμήσεις εν συνόλω χαρακτήρισαν τις προσπάθειες των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Αυτή ίσως να ήταν και η αιτία που οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες επαναπαύθηκαν, θεωρώντας πως θα έχουν εσαεί το μονοπώλιο στην παγκόσμια αυτοκινητική σκηνή.

Η Κίνα, έχοντας κάνει άλματα στον τομέα της αυτοκίνησης, είναι εδώ, πονοκεφαλιάζει την Ευρώπη, η οποία ψάχνει το αντίδοτο προς τις σινικές προτάσεις

China Car Industry domination

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Τι θα γίνει με τα κινεζικά EV στην Ευρώπη;

Η Κίνα όμως αντιλήφθηκε ότι τα πράγματα μπορεί να αλλάξουν. Και αφού μελέτησε, οραματίστηκε, σχεδίασε και υλοποίησε μπορεί πλέον να γευτεί τους καρπούς της επιτυχίας της

Σχεδόν όλες οι κυβερνήσεις του κόσμου προωθούν την οικολογία και τη βιωσιμότητα. Θέλοντας να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων προσπαθούν να δώσουν κίνητρα για να τονώσουν τις πωλήσεις των EV. Αυτό που πασχίζει να καταφέρει όλος ο πλανήτης έχει γίνει πράξη από την Κίνα εδώ και χρόνια. Αρκεί να αναλογιστούμε ότι σχεδόν το 1/4 των αυτοκινήτων που πωλούνται στην Κίνα είναι ηλεκτρικά.

Σύμφωνα δε με την HSBC, η διείσδυση των EV (είτε αμιγώς ηλεκτρικών, είτε plug-in hybrid) στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο και τη δεύτερη ισχυρότερη οικονομία παγκοσμίως θα εκτοξευτεί στο 90% μέχρι το 2030.

Κι εδώ έρχονται οι μεγάλες παγκόσμιες αγορές, τις οποίες κατακτούν οι Κινέζοι τη μία ύστερα από την άλλη. Μεγαλύτερη απόδειξη αυτού, είναι η ανακήρυξη της Κίνας σε παγκόσμια πρωταθλήτρια στις εξαγωγές, ξεπερνώντας την Ιαπωνία. Αρκεί να αναφέρουμε πως η Κίνα, μόλις στο πρώτο μισό του έτους, είδε τις παγκόσμιες εξαγωγές της να αυξάνονται κατά 65%, ποσοστό που μεταφράζεται σε 3,22 εκατομμύρια εξαγωγές. Και όπου μιλάμε για παγκόσμιες εξαγωγές περιλαμβάνεται φυσικά και η Ευρώπη.

China Car Industry domination

Το success story της MG
H MG (Morris Garages) είναι ίσως η πιο δημοφιλής κινεζική μάρκα στην Ευρώπη. Και λέμε κινεζική διότι η SAIC Motor ανέλαβε τα ηνία της από το 2006 οδηγώντας την πάλαι ποτέ βρετανική φίρμα σε πρωτόγνωρη άνοδο. Πώς όμως το κατάφερε αυτό; Πώς μπόρεσε να κάμψει τις ενστάσεις των ευρωπαίων καταναλωτών;

Ενώ τα αυτοκίνητα της MG σχεδιάζονται και κατασκευάζονται στην Κίνα, με χρήση κινεζικής τεχνολογίας, φέρουν το σήμα μιας ιστορικής δυτικής φίρμας για την οποία θα έχουν ακούσει οι περισσότεροι Ευρωπαίοι καταναλωτές.

Τα μοντέλα της επίσης, κατανέμονται ανάλογα με τη ζήτηση, την επιθυμία και τις ανάγκες του αγοραστικού κοινού. Στην αγορά της Κίνας πωλούνται αρκετές μπερλίνες, ενώ στην Ευρώπη η MG στέλνει αξιόλογα SUV (ZS, HS) αλλά και χάτσμπακ (MG4 Electric), σε προσιτή τιμή.

Καθρέφτης αυτής της καθόλα επιτυχημένης στρατηγικής είναι οι πωλήσεις. Η MG, το 2015 κατασκεύασε 75.000 αυτοκίνητα, ενώ το 2022 ο αριθμός αυτός προσέγγιζε το μισό εκατομμύριο.

MG ZS

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: MG ZS 1.0 T-GDi

Ειδικά για την MG δεν χρειάζεται να πάμε και πολύ μακριά. Αρκεί μία βόλτα στο δίκτυο του Ομίλου Συγγελίδη για να διαπιστώσετε ιδίοις όμμασι την εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει. Εμείς πάντως που είχαμε την ευκαιρία να τα δοκιμάσουμε μείναμε απόλυτα ευχαριστημένοι από την ποιότητά τους και από την σχέση τιμής αξίας. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το MG ZS, το B-SUV της εταιρείας, που στην ιδιαίτερα καλοεξοπλισμένη βασική έκδοση κοστίζει €18.950.

Οι λοιπές κινεζικές μάρκες
Στα ίχνη της MG βαδίζει και η BYD. Tο ντεμπούτο της οποίας έγινε τον Ιανουάριο του 2022, με έξι μοντέλα παραγωγής. Η γκάμα της περιλαμβάνει μια σειρά από επαναφορτιζόμενα υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Έχει ήδη αρχίσει τις πτήσεις της στη Γηραιά Ήπειρο, με το Atto 3 να είναι πρώτο σε πωλήσεις στη Σουηδία. Μην εκπλαγείτε λοιπόν αν δείτε την BYD σύντομα στα μέρη μας.

Από κοντά και η Geely/Zeekr, ίσως η μάρκα με τις περισσότερες δυτικές επιρροές. Χάρη στους ισχυρούς δεσμούς με άλλους δυτικούς κατασκευαστές που αποτελούν μέρος του Ομίλου Geely, εξασφαλίζει πρόσβαση σε ανταγωνιστικές πλατφόρμες και τεχνολογίες που συμβαδίζουν με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

China Car Industry domination

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Τον χαβά τους τα κινεζικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη

Οι αντιδράσεις της Ευρώπης
Αυτή η συνεχώς αυξανόμενη δυναμική των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών θορύβησε τις ευρωπαϊκές ομόλογες, οι οποίες βρήκαν σύμμαχο στο πρόσωπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η αρμόδια επιτροπή της ΕΕ ξεκίνησε στις 4 Οκτωβρίου επίσημη έρευνα για να εξετάσει αν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα επωφελούνται από παράνομες επιδοτήσεις. Οι οποίες είναι πιθανό να δημιουργούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, αλλά και πιθανή οικονομική ζημιά στους δυτικούς κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Εν συνεχεία, τα πορίσματα των ερευνών θα δείξουν κατά πόσο είναι προς το συμφέρον της ΕΕ να λάβει κάθετα μέτρα, τύπου δασμών προς τα κινεζικά EV. Η έρευνα που ανακοινώθηκε από την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, στις 13 Σεπτεμβρίου στην ομιλία για την κατάσταση της Ένωσης (SOTEU), θα ακολουθήσει αυστηρές νομικές διαδικασίες σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ και του ΠΟΕ.

China Car Industry domination

Έτσι θα επιτρέπει σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, περιλαμβανομένων της κινεζικής κυβέρνησης και των εταιρειών/εξαγωγέων, να παρουσιάσουν τα σχόλια, τα αποδεικτικά στοιχεία και τα επιχειρήματά τους.

Πώς αντιδρούν οι μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητομάνες;
Η Γαλλία, τρίτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης, έγινε η πρώτη χώρα που διά νόμου έκοψε τις επιδοτήσεις προς τα κινεζικά EV, επικαλούμενη τη (μη) ανθρακική ουδετερότητα των εργοστασίων παραγωγής τους.

Πιθανότατα όμως, αυτό αποτελεί μία πρόφαση. Σύμφωνα με το Reuters, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν και οι υπουργοί της κυβέρνησης θέλουν να διασφαλίσουν ότι τα κρατικά μετρητά δεν θα χρησιμοποιούνται στο εξής για να στηρίξουν τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Αντίθετα, θα προτιμούσαν τα χρήματα αυτά, που υπολογίζονται σε ένα δισεκατομμύριο ευρώ κάθε χρόνο να διατηρηθούν και να διακινούνται εντός της Ευρωπαϊκής Αγοράς.

Το παράδειγμα της Γαλλίας φαίνεται πως θα ακολουθήσει και η Ιταλία, τέταρτη μεγαλύτερη αγορά στην Ευρώπη, η οποία θα επιδοτεί ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα βγαίνουν μόνο από «πράσινα» εργοστάσιο.

Ο παράγοντας Γερμανία
Η Γερμανία, η ισχυρότερη αυτοκινητικά χώρα (και η ισχυρότερη οικονομία) της Ευρώπης ύψωσε το ανάστημά της απέναντι σε κάθε είδους κυρώσεις, δια στόματος του υπουργού Μεταφορών της Γερμανίας Volker Missing, o οποίος είναι υπέρ της ελεύθερης αγοράς. Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Mercedes-Benz, όπως επιβεβαίωσε ο επικεφαλής του Ομίλου Ola Källenius.

Ola Källenius

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Επίσημη πρώτη για τις Mercedes-Benz E-Class και EQE SUV

Η στάση της Γερμανίας ασφαλώς και έχει εξήγηση. Τα μοντέλα των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών σημειώνουν ρεκόρ πωλήσεων στην Κίνα. Δεν αναφερόμαστε σε απλές εκδόσεις, αλλά στις πιο καλοεξοπλισμένες.

Η αντίδραση της Κίνας και τι μέλλει γενέσθαι
Η Κινεζική Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (CAAM) ανακοίνωσε ότι είναι πλήρως αντίθετη στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την διεξαγωγή έρευνας κατά των επιχορηγήσεων στην παραγωγή κινεζικών EV. Eπισημαίνοντας ότι η εξέλιξη αυτή θα πλήξει σοβαρά τις παγκόσμιες αλυσίδες βιομηχανικής παραγωγής και εφοδιασμού.

Σύμφωνα με την CAAM, είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η αγορά των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Κίνα βρέθηκε αντιμέτωπη με σκληρό ανταγωνισμό και δεν στηρίζεται στις επιχορηγήσεις για την υποστήριξη ή την προστασία της.

China Car Industry domination

Το σίγουρο είναι πως σε περίπτωση επιβολής δασμών, η Κίνα δεν θα μείνει με σταυρωμένα χέρια απέναντι στις ευρωπαϊκές κυρώσεις. Βρισκόμαστε στην αρχή ενός εμπορικού πολέμου, με την Κίνα να έχει το πάνω χέρι και την Ευρώπη να προσπαθεί να μετριάσει τις απώλειές της.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube