Test drive: Volkswagen ID.Buzz 77 kWh 204 PS

Test drive: Volkswagen ID.Buzz 77 kWh 204 PS

Θέλεις δεν θέλεις, το ID.Buzz θα το συνδέσεις με το θρυλικό «Bulli» της Volkswagen από τα ’60s και τα 70’s. Όμως κατά βάση η σωστή προσέγγιση είναι «το ηλεκτρικό Bulli της νέας εποχής», με ό,τι αυτό συνεπάγεται...

Η Volkswagen το πάλευε χρόνια. Άνθρωποι μάλιστα που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα μέσα στον όμιλο, υποστηρίζουν ότι πριν ακόμα αναβιώσει ο Σκαραβαίος, στόχος ήταν να ξαναδούμε και το Bulli, κατά πώς λεγόταν στη γερμανική αγορά (γνωστό βέβαια και ως Transporter, Kombi ή Microbus, σκέτο Bus στις ΗΠΑ ή Camper στη Βρετανία). Δεν ήταν όμως εύκολη υπόθεση.

Για να μην μακρηγορώ, οι Γερμανοί χρειάστηκαν σχεδόν μια 20ετία, έως το 2016 οπότε και στην έκθεση CES του Las Vegas παρουσίασαν για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό το Budd-e Concept. Το ID.Buzz, δηλαδή.

VW ID.Buzz

Εάν αναρωτιέστε ακόμα γιατί χρειάστηκε να περάσουν τόσα χρόνια, η απάντηση είναι απλή: Διότι η αναβίωση του μοντέλου έπρεπε να μπαίνει στην πρίζα προκειμένου να ακολουθεί τον παλμό της εποχής. Γεγονός που σημαίνει επίσης λιγότερα μηχανικά μέρη, περισσότερους χώρους, μεγαλύτερη ελευθερία σχεδιαστικών επιλογών.

Επιπλέον οι Γερμανοί είχαν έναν ακόμη κρυμμένο άσσο στο μανίκι, συνδέοντας ιστορικά το ID.Buzz με το Bulli των ’70s. Συγκεκριμένα με το ηλεκτρικό T2 που είχαν παρουσιάσει ως σπουδή στο Αννόβερο το 1972! Από το όνειρο λοιπόν για ένα ηλεκτρικό Bulli στη δεκαετία του ’70, φθάσαμε 51 χρόνια αργότερα στην υλοποίηση του.

vw t2

Από το ’50, ’60 και το ’70 μέχρι σήμερα, έχουν βέβαια αλλάξει πολλά. Τα πάντα βασικά. Το παλιό μοντέλο ήταν ένα σύμβολο για την εποχή του αλλά και για μια ολόκληρη γενιά ανθρώπων που μεγάλωσε μαζί του, χρησιμοποιώντας το είτε για επιβατικές ανάγκες είτε για επαγγελματικές ανάγκες.

Σήμερα το ID.Buzz είναι μεν καινοτόμο, διατίθεται και πάλι σε επιβατικές και επαγγελματικές εκδόσεις (θα ακολουθήσουν 7θέσιες, τετρακίνητες και μπόλικες παραλλαγές), δεν θα το χαρακτήριζες όμως «παιδί των λουλουδιών» αλλά περισσότερο παιδί του «Tik Tok» και του «Instagram».

Ασχέτως με το πόσοι συμφωνούν ή διαφωνούν με τη φιλοσοφία του ID.Buzz, όλοι θα αποδεχτούν ότι σχεδιαστικά, είναι ξεχωριστό. Είναι κουλ, έχει τις απαραίτητες ρετρό αναφορές στο ένδοξο παρελθόν και είναι σαφώς αδύνατο να μην το χαζέψεις.

VW ID.Buzz

Το μόνιμα ζωγραφισμένο χαμόγελο στο βλέμμα του (λείπουν βέβαια τα κλασικά στρογγυλά φώτα), η διχρωμία στο αμάξωμα, το μεγάλο σήμα της VW στο κέντρο, τα διακοσμητικά που θυμίζουν τους αεραγωγούς του παλιού στο πίσω μέρος… Όλα δένουν αρμονικά, προσφέροντας όχι μόνο χαριτωμενιά που σπάνια συναντάς σε αυτοκίνητο του είδους, αλλά κυρίως τη σωστή αναλογία ανάμεσα στο χθες και στο αύριο.

To μέγεθος του ίσως ξεγελά με την πρώτη ματιά. Ναι μεν είναι αρκετά φαρδύ (1.985 mm) και ψηλό (1.397 mm) αλλά με μήκος 4.712 mm, συγκρίνεται άνετα με ένα D-SUV. Επίσης, παρά τον όγκο του έχει κορυφαίο για τα δεδομένα της κλάσης αεροδυναμικό συντελεστή, μόλις 0,29 Cd.

Οι δε τροχοί που είναι ακροβολισμένοι στα άκρα δίνοντας μεταξόνιο τρία μέτρα και το φλατ δάπεδο που φιλοξενεί μόνο μπαταρίες, δημιουργούν τις κατάλληλες προϋποθέσεις για ένα μεγάλο, πλήρως εκμεταλλεύσιμο εσωτερικό.

VW ID.Buzz

Κάτι που διαπιστώνεις και στην πράξη ανοίγοντας απλώς και μόνο την πόρτα -οι πίσω πόρτες είναι στάνταρ ηλεκτρικά συρόμενες). Κάθεσαι πιο ψηλά από τα περισσότερα ομοίου μεγέθους SUV, τα καθίσματα είναι άνετα, η καμπίνα χάρη στις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες πολύ φωτεινή και νιώθεις εντέλει σα να βρίσκεσαι σ’ ένα ευάερο και ευήλιο σαλόνι!

Υπάρχουν πολλοί μικροί αποθηκευτικοί χώροι και διάσπαρτες θύρες USB, έχεις εύκολη πρόσβαση σε διακόπτες και μπουτόν αφής (παρότι τα τελευταία παραμένουν δύσχρηστα) και συνολικά αισθάνεσαι πολύ οικεία. Το ταμπλό είναι λιτό. Η φιλοσοφία του είναι καρμπόν με των υπολοίπων ID της VW. Υπάρχει δηλαδή η μικρή οθόνη των 5” για τον πίνακα οργάνων πίσω από το τιμόνι και η κεντρική των 10 ή 12” (ανάλογα με τον εξοπλισμό) για το σύστημα πολυμέσων.

Το user interface δεν είναι αυτό που θα χαρακτήριζες «παιχνιδάκι» στο χειρισμό. Το συνηθίζεις όμως πιο γρήγορα απ’ όσο θα περίμενες και το πλούσιο τεχνολογικό υπόβαθρο σε αποζημιώνει.

Η σύνδεση του Volkswagen ID.Buzz με το παρελθόν είναι έντονη, δεν θα το χαρακτήριζες όμως «παιδί των λουλουδιών» αλλά περισσότερο παιδί του «Tik Tok» και του «Instagram».

Τα συστήματα ασφάλειας, υποβοήθησης και συνδεσιμότητας φτάνουν τα 30 με την ημιαυτόνομη οδήγηση Travel Assist, να αντιλαμβάνεται επιπλέον τις κινήσεις των υπολοίπων οχημάτων του δρόμου, ενημερώνοντας τον οδηγό ή ρυθμίζοντας ανάλογα την πορεία του αυτοκινήτου.

Η διχρωμία στο ταμπλό προσφέρει παιχνιδιάρικη νότα στην καμπίνα, ωστόσο υπάρχει ένα «αλλά». Προσωπικά θα ήθελα περισσότερες ρετρό αναφορές και οπωσδήποτε καλύτερα πλαστικά. Τουλάχιστον σε ό,τι έχει να κάνει με την ποιότητα και τη συναρμογή, διότι το φινίρισμα είναι καλό.

Volkswagen ID.Buzz

Σε επίπεδο χώρων βέβαια, το ID. Buzz κοιτάει με τα κυάλια μπας και βρει κάποιον αντίπαλο. Θες να βάλεις μέσα την παρέα, την οικογένεια ή τον εξοπλισμό για το χόμπι σου και να ταξιδέψεις; Κανένα πρόβλημα. Δεν θα χρειαστεί να ασχοληθείς ποτέ με το τι μεταφέρεις.

Επίσης, δεν τίθεται επ’ ουδενί θέμα για το πόσο άνετα θα φιλοξενηθούν οι τρεις πίσω επιβάτες. Ανεξαρτήτως «μεγέθους». Ο χώρος φόρτωσης υπό κανονικές συνθήκες προσφέρει 1.121 lt και με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων εκτοξεύεται στα 2.205!

Τα δε πίσω καθίσματα σύρονται κατά 15 cm προκειμένου να διευκολύνουν περαιτέρω τη φόρτωση μεγάλων αντικειμένων (λογικά στη μελλοντική 7θεσια έκδοση θα αφαιρούνται κιόλας). Η δε θήκη που βρίσκεται ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό (ID.BuzzBox) μπορεί να αφαιρεθεί με μια κίνηση, ελευθερώνοντας επιπλέον χώρο εάν χρειαστεί να τοποθετήσεις κάποιο μακρύ αντικείμενο.=

Το Volkswagen ID.Buzz βασίζεται στην πλατφόρμα ΜΕΒ του Ομίλου VW, πάνω στην οποία έχουν πατήσει μέχρι στιγμής όλα τα σύγχρονα ηλεκτρικά των Γερμανών. Και εφοδιάζεται με 77άρα μπαταρία που υπόσχεται αυτονομία 400 και κάτι χιλιομέτρων.

Μπορεί να φορτίσει σε 170άρη ταχυφορτιστή DC, ανακτώντας μέσα σε 30 λεπτά το 80% της χωρητικότητάς της. Σε ρεύμα AC, ο on-board φορτιστής των 11 kW, θα χρειαστεί ένα γεμάτο «7ώρο» για να επιτύχει στο μάξιμουμ το στόχο του.

Volkswagen ID.Buzz

Στο ID.Buzz, όπως και στα θρυλικά T1 και Τ2, o κινητήρας είναι τοποθετημένος πίσω με τη μετάδοση της κίνησης να αναλαμβάνουν οι πίσω τροχοί. Βέβαια σε σχέση με το μακρινό παρελθόν, είναι οκτώ φορές δυνατότερο αλλά και 2,5 φορές βαρύτερο. Η ισχύς ανέρχεται σε 204 PS, με τη ροπή των 310 Nm να αποδίδεται (όπως σε κάθε ηλεκτρικό)... από το «μηδέν». Για τα 2.484 κιλά του, το ID.Buzz καταφέρνει ένα «σεβαστό» 10,2” για τα 0-100 km/h, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 145 km/h.

Αυτό έχει επιλεγεί σαφώς για θέμα εξοικονόμησης ενέργειας, αφού το πάτημα στον δρόμο θα επέτρεπε άνετα περισσότερη ταχύτητα με ασφάλεια. Μέσα σε αστικό περιβάλλον όμως καλύπτεσαι πλήρως. Έχεις άφθονη ροπή χωρίς εκρήξεις, μα με τη δυναμική που απαιτείται ώστε να κινήσει σβέλτα και χωρίς δισταγμούς τους 2,5 τόνους του ID.Buzz. Επιπλέον, το τιμόνι κόβει τόσο πολύ (κύκλος στροφής 11 m) που σε εκπλήσσει και δίνει την αίσθηση ότι οδηγείς ένα πολύ μικρότερο όχημα.

Επανέρχεσαι γρήγορα στην πραγματικότητα όταν διαπιστώσεις ότι πρέπει να κουμαντάρεις και τα σχεδόν δύο μέτρα του πλάτους, πολλές φορές υπό ασφυκτικό πρέσινγκ, στα στενά της Αθήνας. Το τιμόνι βοηθά πολύ αλλά και πάλι χρειάζεται προσοχή.

Θα εξοικειωθείς όμως όσο περνά η ώρα και τότε είναι η στιγμή να βιώσεις μια ευχάριστη και πολύ κουλ εμπειρία. Η ανάρτηση (γόνατα ΜacPherson εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω) σε συνδυασμό με την εξαιρετική ηχομόνωση δεν αφήνουν τον παραμικρό θόρυβο να διαταράξει την ηρεμία και τη γαλήνη στην καμπίνα.

Volkswagen ID.Buzz

Η δε ποιότητα κύλισης είναι τόσο «αέρινη» που δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα από τις πολυτελείς «limo». Κάνοντας μάλιστα ευρεία χρήση του προγράμματος Eco (υπάρχουν ακόμα τα Comfort, Sport και Individual) σε αστικό ιστό, μειώνεις αρκετά την κατανάλωση, στις 17 με 19 kWh/100 km. Όσο για τη μέση τιμή της δοκιμής, μετρήθηκε στις 22,8 kWh.

Εξίσου ευχάριστο αποδεικνύεται το ID.Buzz και σε πιο ταξιδιάρικο ρυθμό, αφού αισθάνεσαι και πάλι σαν να βρίσκεσαι μέσα σε μια αεροστεγή κάψουλα. Αν δεν υπήρχαν μάλιστα οι μικρής έντασης αεροδυναμικοί θόρυβοι από τις πίσω πόρτες, δεν θα καταλάβαινες καν ότι κινείσαι.

Το τιμόνι, παρότι σχετικά αργό προσφέρει πολύ καλή πληροφόρηση. Η πλεύση στο αμάξωμα είναι άγνωστη λέξη ακόμα κι αν σε «χτυπήσει» άξαφνα μια δυνατή ροπή αέρα από το πλάι. Τα φρένα, παρά τα πίσω ταμπούρα, κουμαντάρουν υπό φυσιολογικές συνθήκες σωστά το αυτοκίνητο.

Κάνω λόγο για «φυσιολογικές συνθήκες», διότι αν κάποιος αποφασίσει να κινηθεί πιο σβέλτα σε πιο κλειστά κομμάτια του οδικού δικτύου, εκεί θα δυσφορήσουν σχετικά γρήγορα. Πόσοι όμως θα χρησιμοποιήσουν έτσι με ένα επιβατικό βαν αυτού του μεγέθους; 

Πάντως εάν εξαιρέσουμε ότι τα φρένα κουράζονται και τα ηλεκτρονικά συστήματα δουλεύουν διαρκώς, η ανάρτηση και το πλαίσιο του ID.Buzz ακόμα και σε ένα σβέλτο τέμπο, στέκονται στο ύψος των περιστάσεων. 

VW ID.Buzz

Συνοψίζοντας, θα έλεγα ότι το Volkswagen ID.Buzz, είναι μια πολύ ιδιαίτερη περίπτωση αυτοκινήτου. Για το είδος του -βλ. βαν- δεν είναι απλώς «καλό», ούτε καν το καλύτερο. Είναι το μέλλον. Με τις όποιες ακόμα παραχωρήσεις απαιτεί αυτό το μέλλον σε τομείς όπως η αυτονομία και τα σημεία φόρτισης.

Εάν όμως το δει κάποιος από την ωμή οπτική ενός επιβατικού αυτοκινήτου, τότε είναι ένα είδος πολυτελείας. Ένα ακριβό «παιχνίδι» που απευθύνεται σε λίγους. Σε εκείνους που μπορούν να διαθέσουν μίνιμουμ €66.500 για τη βασική έκδοση ή €70.500 για την έκδοση Plus της δοκιμής.


VW ID.Buzz 77 kWh 204 PS RWD
Τι λέει το DRIVE
Το καλύτερο βαν της αγοράς φέρει τα χρώματα της VW και ακούει στο όνομα ID.Buzz. Σε αυτό δε χωρά καμία αμφιβολία. Όπως δε χωρά αμφιβολία ότι το ID.Buzz απευθύνεται ξεκάθαρα και σε ένα πολύ συγκεκριμένο κοινό. Που προφανώς έχει την οικονομική δυνατότητα για να τολμήσει αυτήν την υπέρβαση. Όχι μόνο στο κόστος κτήσης αλλά και στον τρόπο ζωής.
 
Τιμήαπό €66.500
  
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΤεχνολογίαBEV, σύγχρονος ηλεκτρικός κινητήρας μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 77 κWh,  κίνηση πίσω, αυτόματο κιβώτιο σταθερής σχέσης
Απόδοση 204 PS, 310 Nm
Διαστάσεις4.712 x 1.985 x 1.397 mm
Χώρος αποσκευών1.121-2.205 lt
Βάρος2.484 kg
  
Επιδόσεις 
0-100 km/h10,2" 
Τελική ταχύτητα145 km/h
Μέση κατανάλωση *22,8 kWh/100 km
Εκπομπές CO20 g/km
*Μετρήσεις DRIVE 
  
Φόρτιση 
Συνεχές ρεύμα (DC), 5-80% της μπαταρίαςΈως 170 kW, 30' 
Εναλλασσόμενο ρεύμα (AC), 0-100% της μπαταρίαςΈως 11 kW, 7,5 ώρες
  
ΦωτογραφίεςΘανάσης Κουτσογιάννης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube