
60ά γενέθλια: Από το DKW F102 στο πρώτο μεταπολεμικό Audi
Πριν από 60 χρόνια, στις 13 Αυγούστου 1965, από τη γραμμή παραγωγής στο Ingolstadt βγήκε το πρώτο Audi 72 και πρώτο μοντέλο της φίρμας στη μεταπολεμική εποχή.


Αν και η ιστορία της μάρκας ξεκινά στις 17 Ιουλίου του 1909, το Audi 72 αποτέλεσε την απαρχή της σύγχρονης εταιρεία με τους τέσσερις κύκλους. Δεν ήταν απλώς ένα νέο αυτοκίνητο, αλλά το ορόσημο μιας νέας διαδρομής. Η Auto Union GmbH υιοθέτησε ξανά την ονομασία «Audi», σηματοδοτώντας την αναγέννηση της μάρκας.
Το όνομα αυτό συνδέθηκε πλέον με την τεχνολογική πρόοδο και τον πρωτοποριακό χαρακτήρα. Το συγκεκριμένο μοντέλο, γνωστό ως F103 (εξέλιξη του DKW F102), γνώρισε μεγάλη επιτυχία και εξελίχθηκε σε μια πλήρη οικογένεια μοντέλων, που παρέμεινε στην παραγωγή έως το 1972.
Το 1965, όταν παρουσιάστηκε το «νέο Audi» – όπως χαρακτηρίστηκε στο δελτίο Τύπου της παγκόσμιας πρεμιέρας στην IAA – η Auto Union GmbH, πρόγονος της σημερινής AUDI AG, αντιμετώπιζε σοβαρές οικονομικές δυσκολίες. Δεν ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία της που καλούνταν να ξεπεράσει εμπόδια.
Από το Audi 72 γεννήθηκε η πρώτη σύγχρονη οικογένεια μοντέλων της φίρμας με τα Audi 60, 75, 80 και Super 90
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Lancia, 1906 - ? Η άνοδος, η πτώση και η ηλεκτροπληξία
Η επανεκκίνηση ΄ύστερα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο υπήρξε ιδιαίτερα δύσκολη: Η Γερμανία βρισκόταν σε άθλια κατάσταση, ενώ η Saxon Auto Union AG είχε διαλυθεί. Μέσα σε αυτή τη συγκυρία, πρώην εργαζόμενοι της Auto Union μετακινήθηκαν προς τα δυτικά και ίδρυσαν στο Ingolstadt μια αποθήκη ανταλλακτικών. Που έμελλε να γίνει ο προπομπός της νέας Auto Union GmbH, που ιδρύθηκε το 1949.
Η νεοσύστατη εταιρεία ξεκίνησε την παραγωγή, κυρίως μοτοσικλετών και βαν με την επωνυμία «DKW» -για το Dampfkraftwagen που πάει να πει «ατμοκίνητο αυτοκίνητο», τα οποία γνώρισαν εμπορική επιτυχία κατά την περίοδο της ανασυγκρότησης και της οικονομικής ανάκαμψης της Γερμανίας. Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι για τα αρχικά «DKW» αναφέρονται επίσης οι ερμηνείες «Des Knaben Wunsch» (η ευχή του αγοριού), «Das Kleine Wunder» (το μικρό θαύμα) και «Deutsche Kinderwagen» (γερμανικά αυτοκίνητα για παιδιά).
Μέσα από τη συνεργασία με την Daimler-Benz και με την καθοριστική υποστήριξη της Volkswagen, η Auto Union κατάφερε να ανακάμψει και να χαράξει νέα πορεία, μέσα από τεχνικές και στρατηγικές αλλαγές που έθεσαν τα θεμέλια της σύγχρονης Audi.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Audi 80 B1 1972-1978, η κότα έκανε τ’ αυγό; [video]
Καθώς ο πληθυσμός γινόταν πιο εύπορος, η ανάγκη των ανθρώπων για αυτοκίνητα αυξάνονταν ραγδαία. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1960, τα μοντέλα DKW βασισμένα σε τεχνολογία προπολεμικής εποχής θεωρούνταν πλέον ξεπερασμένα. Η μακροχρόνια επιμονή στον δίχρονο κινητήρα οδήγησε σε πτωτική πορεία πωλήσεων: το DKW F102, παρά τον μοντέρνο σχεδιασμό του, έμεινε στα ράφια. Η Auto Union GmbH, με έδρα το Ingolstadt, βρέθηκε αντιμέτωπη με μια νέα κρίση.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ «Τhink Small», η καμπάνια της VW που άλλαξε την ιστορία της διαφήμισης [video]
Παράλληλα, η εταιρεία βίωνε σημαντικές αλλαγές στη μετοχική και λειτουργική της δομή. Η Daimler-Benz AG, η οποία είχε αποκτήσει την Auto Union το 1958, ξεκίνησε το 1964 τη σταδιακή μεταβίβαση των μετοχών της στην Volkswagenwerk AG. Η νέα διοικητική προσέγγιση και η ενίσχυση της παραγωγικής δυναμικής, μεταξύ άλλων μέσω της συναρμολόγησης 348.000 μονάδων Volkswagen 1200/1300 στο Ingolstadt την περίοδο 1965–1969 συνέβαλαν καθοριστικά στην επιβίωση της Auto Union. Σε εκείνη τη δύσκολη φάση, το Volkswagen Beetle αποτέλεσε σανίδα σωτηρίας για το εργοστάσιο και τους εργαζόμενους εξασφαλίζοντας κρίσιμη παραγωγική δραστηριότητα και πολύτιμη ρευστότητα.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Audi 100 C1 1968-1976: Αποστολή «premium»
Καθοριστική για την πορεία της Auto Union στάθηκε μια στρατηγική απόφαση της Daimler-Benz AG στις αρχές της δεκαετίας του 1960. H παραχώρηση ενός τετράχρονου κινητήρα στη θυγατρική της εταιρεία. Παράλληλα, η Daimler έστειλε στο Ingolstadt τον μηχανικό Ludwig Kraus, ο οποίος ανέλαβε την ηγεσία του τμήματος ανάπτυξης και εισήγαγε τον νέο κινητήρα σε μαζική παραγωγή.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε τον Σκαραβαίο 1300 του 1968
Το αποτέλεσμα ήταν ένα μοντέλο-ορόσημο: το πρώτο Audi με τετράχρονο κινητήρα, που έμελλε να αλλάξει τη μοίρα της Auto Union. Το «νέο Audi» κυκλοφόρησε το 1965 – 25 χρόνια μετά το τελευταίο Audi 920 που κατασκευάστηκε στο Zwickau το 1940 και 55 χρόνια μετά το πρώτο Audi στην ιστορία, το Typ A 10/22 PS.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Αυτή είναι πρώτη 8κύλινδρη Mercedes-Benz της Ιστορίας
Οι άνθρωποι της εταιρείας ήθελαν η τεχνολογική τομή να αποτυπωθεί και στην ονομασία του νέου μοντέλου. Το εμπορικό σήμα «DKW», που ήταν άρρηκτα συνδεδεμένο με τους δίχρονους κινητήρες, εγκαταλείφθηκε.
Αντί αυτού, η Auto Union επέλεξε να επαναφέρει το ιστορικό προπολεμικό όνομα «Audi» αρχικά χωρίς πρόσθετους χαρακτηρισμούς. Το νέο μοντέλο παρουσιάστηκε ως Auto Union «τύπου Audi», ενώ εσωτερικά υιοθετήθηκε η ονοματολογία F103, ως εξέλιξη του προηγούμενου DKW F102. Το «νέο Audi» δεν ήταν απλώς ένα νέο αυτοκίνητο. Πολύ περισσότερο, έγινε ο θεμέλιος λίθος μιας νέας οικογένειας μοντέλων και μιας εντελώς διαφορετικής εποχής για τη μάρκα.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Audi 100 Coupé S 1970-1976, για τα μάτια του κόσμου [video]
Από ιστορική σκοπιά, αξίζει να σημειωθεί ότι το «Audi» εκείνη την περίοδο αναφερόταν αποκλειστικά στην ονομασία του μοντέλου, καθώς η εταιρεία συνέχιζε να λειτουργεί με την επωνυμία Auto Union GmbH. Χρειάστηκε να περάσουν δύο δεκαετίες για να ολοκληρωθεί η μετεξέλιξη: το 1985 ιδρύθηκε επίσημα η AUDI AG, και από τότε το όνομα της εταιρείας ταυτίζεται με εκείνο των αυτοκινήτων της.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Auto Union Coupé 1000 S 1957-1963, σε δύο χρόνους
Το πρώτο Audi ανεπίσημα γνωστό ως «Audi 72» αποτέλεσε την απαρχή μιας νέας, δυναμικής οικογένειας. Ακολούθησαν τα Audi 60, 75, 80 και Super 90, προσφέροντας μια ευρεία γκάμα κινητήρων και εξοπλιστικών επιλογών.
Το αρχικό μοντέλο παρουσιάστηκε τον Αύγουστο του 1965, ενώ από την άνοιξη του 1966 διατέθηκε και ως στέισον με την επωνυμία «Variant», αξιοποιώντας την ορολογία της Volkswagen. Οι μπερλίνες κυκλοφόρησαν σε δίθυρες και τετράθυρες εκδόσεις, ενώ οι εκδόσεις «L» προσέφεραν πλουσιότερο εξοπλισμό.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Audi 50, το πρώτο premium σουπερμίνι
Το Audi 80 με 80 ίππους προστέθηκε το 1966 και ακολούθησε το κορυφαίο Super 90 με τελική ταχύτητα άνω των 160 km/h και ξεχωριστή εμφάνιση, χάρη στις χρωμιωμένες λεπτομέρειες στους θόλους. Το 1968 παρουσιάστηκε το Audi 60, το οποίο εξελίχθηκε στο εμπορικότερο μοντέλο της σειράς, ενώ το Audi 75 αντικατέστησε τις εκδόσεις 72 και 80 ίππων. Συνολικά, από τα 416.852 αυτοκίνητα που παρήχθησαν, περισσότερα από τα μισά ήταν Audi 60 και 60 L αποδεικνύοντας τη μαζική αποδοχή της νέας εποχής Audi.
Η τεχνική υπεροχή του «νέου Audi» ήταν έκδηλη. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας 1.7 λίτρων με λόγο συμπίεσης 11,2:1 είχε χαρακτηριστεί «κινητήρας μέσης πίεσης», καθώς βρισκόταν ανάμεσα σε έναν τυπικό βενζινοκινητήρα και έναν πετρελαιοκινητήρα της εποχής. Το νέο Audi, βασισμένο στο DKW F102, επιμηκύνθηκε κατά 10 εκατοστά και απέκτησε νέο σχεδιασμό με ορθογώνιους προβολείς και φαρδύτερη, μαύρη μάσκα.
Το χειροκίνητο κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων με επιλογέα στην κολόνα του τιμονιού ήταν στάνταρ, ενώ τα δισκόφρενα παρέμειναν εσωτερικά της μετάδοσης, όπως και στον προκάτοχό του. Η απομάκρυνση από τον δίχρονο κινητήρα σηματοδότησε μια καθαρή τεχνολογική στροφή. Μόνο τους πρώτους τρεις μήνες κατασκευάστηκαν 16.000 νέα Audi.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Volkswagen K70 1970-1975: Τα πίσω μπρος! [video]
Κατά τη διάρκεια της επταετούς παραγωγής του, το F103 ανανεώθηκε με διακριτικές αλλά ουσιαστικές παρεμβάσεις. Το 1970, όλα τα μοντέλα απέκτησαν νέο ταμπλό, υαλοκαθαριστήρες παράλληλης κίνησης και δυνατότητα επιλογέα ταχυτήτων στην κεντρική κονσόλα (με επιπλέον κόστος). Το καλοκαίρι του ίδιου έτους, η τάπα καυσίμου μεταφέρθηκε στο πίσω δεξιό πάνελ, ενώ τα πίσω φώτα σχεδιάστηκαν ώστε να ευθυγραμμίζονται με εκείνα του Audi 100 – του πρώτου μοντέλου της επιτυχημένης σειράς C.
Το F103 συνέχισε να παράγεται έως το καλοκαίρι του 1972, οπότε και παραδόθηκε η σκυτάλη στο ολοκαίνουργιο Audi 80. Το Audi 60, το πιο συμπαγές μοντέλο της οικογένειας, εξελίχθηκε στο πιο επιτυχημένο εμπορικά: από τα 416.852 αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν συνολικά, περισσότερα από 216.000 ήταν Audi 60 ή Audi 60 L.
Μόνα τους τα νούμερα αρκούν για να αποτυπώσουν τη σημασία αυτής της γενιάς: το F103 δεν ήταν απλώς ένα επιτυχημένο μοντέλο· ήταν ο καταλύτης που επανέφερε την Auto Union στον δρόμο της προοπτικής, ενισχύοντας τη μακροπρόθεσμη ανεξαρτησία και τον τεχνολογικό χαρακτήρα της Audi εντός του Ομίλου Volkswagen.