Test drive: Volvo XC90 T8 Recharge MY2021

Στην τελευταία του ανανέωση, το XC90 Τ8 Recharge παραμένει ένα επιβλητικό και απέριττα πολυτελές SUV, με μέτρια επίδοση ως PHEV.

Η δεύτερη γενιά του Volvo XC90 λανσαρίστηκε στην αυγή του 2015, πέντε χρόνια ύστερα από την εξαγορά της σουηδικής εταιρείας από την κινεζική Geely. Και εξακολουθεί στα έξι χρόνια που ακολούθησαν να αποτελεί το λάβαρο στην γκάμα των Σουηδών. 

Το δίχως άλλο λοιπόν και με περισσότερα από 350.000 Volvo XC90 να περιφέρονται στους δρόμους όλου του κόσμου, έχουμε να κάνουμε με ένα μοντέλο που βρίσκεται σε τροχιά αντικατάστασης. Για να κρατηθεί λοιπόν όσο το δυνατόν επίκαιρο, υπέστη το 2020 τεχνικές και κοσμητικές βελτιώσεις, με τους βενζινοκινητήρες της γκάμας όμως να παραμένουν ουσιαστικά αμετάβλητοι. 

Εξωτερικά, το XC90 ενσωμάτωσε ανεπαίσθητες αλλαγές στον σχεδιασμό του, ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνονται η ανασχεδιασμένη μάσκα και οι προφυλακτήρες, ενσωματωμένες αλουμινένιες ράγες οροφής, νέα σχέδια στις ζάντες από 18” έως 22” και νέα χρώματα. Φυσικά, τα φώτα ημέρας LED των οποίων το σχήμα επικαλείται το Σφυρί του Θορ, θεότητα της σκανδιναβικής μυθολογίας, παρέμειναν. Σε τελική ανάλυση, αποτελούν την αισθητική υπογραφή της Volvo σήμερα.

Volvo XC90 T8 Recharge MY2021 road test: Photo credit, DRIVE/Thasassis Koutsogiannis

Στο εσωτερικό, το ανασχεδιασμένο ταμπλό έχει παραδοσιακό, σκανδιναβικό στιλ. Διαθέτει μια μεγάλη κατακόρυφη οθόνη αφής 9” στο κέντρο και μια οθόνη 12,3” (στάνταρ) για τον πίνακα οργάνων. Επιπλέον, διατίθεται σε μια ποικιλία από ταπετσαρίες υψηλής ποιότητας για τα καθίσματα (απομίμηση δέρματος, ύφασμα nubuck, ανθρακί ή ξανθό δέρμα nappa, κ.λπ.) και επένδυση για το ταμπλό (ξύλο καρυδιάς, ξύλο στο χρώμα της τέφρας, ίνες άνθρακα κ.λπ.), δίνοντας έτσι άφθονες επιλογές στον αγοραστή που επιθυμεί να εξατομικεύσει το XC90. Μια ουσιαστική δυνατότητα επιλογής για την ικανοποίηση του δυνητικού πελάτη του αυτοκινήτου.

Η συνολική σχεδίαση της καμπίνας είναι εξαιρετικά καθαρή και κομψή. Ακόμα και η στάνταρ δερμάτινη επένδυση του αυτοκινήτου μας σε Maroon Brown, με γαρνιτούρες από ξύλο Linear Walnut είναι καλοραμμένη και τέλεια φινιρισμένη. Όσον αφορά την άνεση, τα αισθήματα είναι ανάμικτα. Τα εμπρός καθίσματα είναι αρχοντικές πολυθρόνες που ρυθμίζονται ηλεκτρικά με περισσότερους τρόπους από ό,τι μπορείς να μετρήσεις. Και που προαιρετικά (με €420) μπορούν να γίνουν με το Climate Pack, θερμαινόμενα και αεριζόμενα, πακέτο μαζί με θερμαινόμενο δερμάτινο τιμόνι και θερμαινόμενο σύστημα πλύσης του παρμπρίζ.

Τα καθίσματα της δεύτερης σειράς είναι λίγο στενά και δεν είναι τόσο άνετα όσο τα εμπρός. Αλλά είναι και αρκετά δύσκολα στην ανάκλιση ή στο να συρθούν προς τα εμπρός για πρόσβαση στην τρίτη σειρά.

Μιλώντας για τα τελευταία, είναι μάλλον «βασανιστικά» για ενηλίκους κάτι που δεν προκαλεί έκπληξη. Παραδόξως όμως το έδρανό τους βρίσκεται σε ικανό ύψος για μια φυσιολογική στάση και επιπλέον προσφέρουν καλή πλευρική στήριξη, κάτι ασυνήθιστο ακόμη και σε αυτή την κατηγορία.

Volvo XC90 T8 Recharge MY2021 road test: Photo credit, DRIVE/Thasassis Koutsogiannis

Το αναβαθμισμένο σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας Sensus Connect της Volvo είναι η χαρά του… δάχτυλου. Δεν είναι το πιο εξελιγμένο σύστημα που διατίθεται σήμερα, αλλά στέκεται ακόμα πολύ καλά αν και τα μενού του είναι αρκετά συγκεχυμένα.

Παρόλο που πρόκειται για ένα γρήγορο infotainment, η ηλικία του Sensus και της ενσωμάτωσής του στο XC90 φαίνεται. Η οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλό, με διαγώνιο εννέα ίντσες και κατακόρυφο προσανατολισμό, δείχνει πλέον κάπως μικρή. Kαι το λογισμικό της παρότι αντικειμενικά καλοβαλμένο δεν διαθέτει τη φρεσκάδα των γραφικών που βρίσκεις σε νεότερα συστήματα.

Ωστόσο, η γενική διάταξη του Sensus είναι εύκολη για να τη μάθει κάποιος, ακόμη και σε σύγκριση με την κορυφαία διάταξη του MBUX της Mercedes-Benz. Για κάμποσα πράγματα θα χρειαστεί να ανατρέξεις στο εγχειρίδιο της Volvo, αλλά και κάποιες σημαντικές επιλογές παραμένουν παρούσες, όπως για παράδειγμα το Android Auto -και το Apple CarPlay.

Η οθόνη των ψηφιακών οργάνων των 12,3” από την άλλη δείχνει εξίσου την ηλικία της σε γραφικά, αλλά το κύριο μειονέκτημά της είναι η έλλειψη εξατομίκευσης στον τρόπο εμφάνισης των δεδομένων.

Κάτω από το καπό τα πράγματα παραμένουν ως είχαν -σχεδόν. Όπως και τα άλλα «μεγάλα» Volvo, το XC90 T8 Recharge έχει στο θερμικό κομμάτι του δίλιτρο βενζινοκινητήρα με τούρμπο και κομπρέσορα που συνδυάζεται με αυτόματο 8άρι σασμάν. Από τον Φεβρουάριο του 2019 (Phase 2) αποδίδει πλέον 303 άλογα (μέχρι τότε απέδιδε 320) και 400 Nm από τις 2.200 έως 4.800 rpm. Αλλά προφανώς δεν λειτουργεί μόνο του. 

Μια μίζα-εναλλάκτης* πάνω στον στρόφαλο έρχεται να προσθέσει ακόμη 150 Nm*. Και ένα ηλεκτρικό μοτέρ, με απόδοση 65 kW (88,5 PS) και 240 Nm κινεί αποκλειστικά τους πίσω τροχούς. Όλα τα παραπάνω μας κάνουν σούμα 392 PS και 640 Nm. Στάτους και απόδοση που το φέρνουν αντιμέτωπο με τις BMW X5 xDrive45e και Mercedes-Benz GLE 350 e 4MATIC.

Για την κίνηση του ηλεκτρομοτέρ σε υβριδική λειτουργία και την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση του XC90, φροντίζει μια μπαταρία ιόντων λιθίου με ονομαστική χωρητικότητα 11,6 kWh. Στον πραγματικό κόσμο αυτό σημαίνει 35 km ηλεκτρικής αυτονομίας -με πολύ ζόρι. Ημερήσια ακτίνα δράσης πολύ πιο κάτω από τον μέσο όρο των 55 km που θεωρούμε ότι χρειάζεται να μπορεί να διανύσει ένα PHEV καθημερινά. Οπότε με ένα XC90 T8 Recharge χρειάζεσαι και μια ενδιάμεση φόρτιση στη μέρα, μη πρακτική διαδικασία για επαναφορτιζόμενο υβριδικό. Πάντως, με το βύσμα J1772 μπορείς να το φορτίζεις απρόσκοπτα σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης.

Το προτιμότερο κατά τη γνώμη μας είναι να το χρησιμοποιείς ως απλό υβριδικό, ξεκινώντας την ημέρα με φουλ φορτισμένη μπαταρία. Κάτι που μεταφράζεται για τα ημερήσια 60-70 km σε μέση κατανάλωση 9,3 lt/100 km και με λίγη προσοχή ακόμη, 9 lt. 

To κορυφαίο Volvo διαθέτει το σθένος για να κατεβαίνει κάτω από τα 6” στο σπριντ των 0-100 km/h και στο δείχνει. Ομαλοί και σχεδόν αθόρυβοι, οι ηλεκτρικοί κινητήρες του παρέχουν μπόλικη ροπή από χαμηλά, αλλά και το ίδιο το θερμικό μοτέρ είναι πολύ εξευγενισμένο, απίστευτα αθόρυβο και σχεδόν χωρίς κραδασμούς. Το ίδιο θα μπορούσε να ειπωθεί για ολόκληρο το σύστημα που δεν συνειδητοποιείς καν ότι είναι υβριδικό.

Volvo XC90 T8 Recharge MY2021 road test: Photo credit, DRIVE/Thasassis Koutsogiannis

Μέσω του περιστροφικού διακόπτη «DRIVE MODE» πίσω τη μίζα, το επαναφορτιζόμενο XC90 διαθέτει πέντε λειτουργίες. Οδηγικές ρυθμίσεις που προσαρμόζουν την αίσθηση τιμονιού, την απόδοση φρεναρίσματος, το σύστημα κλιματισμού και πολλά ακόμη…. Η ρύθμιση Hybrid είναι η στάνταρ λειτουργία που κάνει το XC90 να λειτουργεί όπως, το μαντέψατε, ως κλασικό υβριδικό. Ο βενζινοκινητήρας και οι ηλεκτροκινητήρες συνεργάζονται για να παρέχουν καλές επιδόσεις και αποδοτικότητα. 

Αν κάνεις «ρολ» και «κλικ» με τον κομψό διακόπτη στη ρύθμιση Pure, το XC90 θα καίει υπό προϋποθέσεις μόνο ηλεκτρικό ρεύμα. Αυτή η ρύθμιση βελτιώνει ακόμα περισσότερο την αποδοτικότητα, θέτοντας το σύστημα κλιματισμού σε οικολογική λειτουργία και χαμηλώνοντας την αερανάρτηση, εάν είναι απαραίτητο.

Ποια είναι η παγίδα; Στη λειτουργία Pure, ο βενζινοκινητήρας θα εμπλακεί υπό ορισμένες συνθήκες, όπως όταν ζητήσεις παραπάνω ισχύ από ό,τι μπορούν να αποδώσουν οι ηλεκτρικοί κινητήρες ή αν υπερβείς τα 125 km/h. Αν λοιπόν δεν στύβεις το γκάζι και δεν πηγαίνεις ντουφέκι στην εθνική, δεν θα έχεις κανένα πρόβλημα να κινείσαι με μπαταρία, για όσο αυτή διαθέτει ζουμί. 

Στον δρόμο, στο εσωτερικό του XC90 επικρατεί άκρα του τάφου σιωπή. Ακόμα και σε ταχύτητες εθνικής, παραμένει σχεδόν αθόρυβο, ιδανική ατμόσφαιρα για το της έξτρα ηχοσύστημα της Harman Kardon. Το τιμόνι αυτού του Volvo διαθέτει ένα δέον βάρος, αλλά τελικά (και δυστυχώς) δεν χαμπαριάζει όποια οδηγική ρύθμιση κι αν επιλέξεις. Η αίσθησή του είναι αυτή της παιχνιδομηχανής και στα χέρια του οδηγού δεν φτάνει καμία πληροφορία. 

Ευτυχώς, το πεντάλ φρένου είναι φυσικό, αλλάζοντας από φρενάρισμα ανάκτησης σε φρενάρισμα τριβής ανάλογα με την απαίτηση. Με το πεντάλ να είναι απολύτως αναλογικό και διαφανές σε αυτό που μεταβιβάζει στους δίσκους, καλά ζυγισμένο, χωρίς σπογγώδη αίσθηση ή ασυνέπεια στην αντίστασή του. 

Volvo XC90 T8 Recharge MY2021 road test: Photo credit, DRIVE/Thasassis Koutsogiannis

Η κορυφαία έκδοση εξοπλισμού Inscription που δοκιμάσαμε φορούσε τους στάνταρ τροχούς των 20”. Μέγεθος ανεκτό για τον όγκο και τη μάζα του αυτοκινήτου. Πάντως και σε συνδυασμό με τη ρυθμιζόμενη σε ύψος αερανάρτηση (€1.900), η οδήγηση του XC90 δεν διαθέτει τη δέουσα ρευστότητα.

Σε καμία περίπτωση οι αντιδράσεις της δεν γίνονται νευρικές, αλλά οι ανωμαλίες γίνονται περισσότερο αισθητές απ’ όσο θα θέλαμε. Ιδίως με χαμηλή-μέση ταχύτητα. Θα μας πείτε ότι αυτό είναι ένα εγγενές θέμα της αερανάρτησης. Και δεν θα έχετε άδικο. Ίσως με τις 19άρες ζάντες και τα λάστιχα 235/55 του Inscription Expression τα πράγματα να είναι καλύτερα, χωρίς όμως και να βάζουμε το χέρι μας στη φωτιά -το Inscription φοράει 20άρες με λάστιχα 275/45. Όπως και να το κάνουμε το Inscription Expression έχει μισό και πόντο παραπάνω μάγουλο...

Αυτή η ελαφρώς επιθετική αντίδραση προφανώς και δεν είναι το τέλος του κόσμου, αλλά υπάρχουν και μερικά ακόμη μεμπτά σημεία που αξίζει να αναφερθούν. Πρώτο το σασμάν που του αρέσει η στρωτή οδήγηση. Διότι, αν ζητήσεις πολλή ροπή, δείχνει απρόθυμο να κατεβάσει πολλές σχέσεις. 

Κατά τα λοιπά, στο κομμάτι της οδικής συμπεριφοράς το XC90 παραμένει τυπικά «Volvo»: Πιο άνετο από δυναμικό. Ως εκ τούτου, κάνει καλό κουμάντο στους 2,3 τόνους του μέχρι και στον σβέλτο ρυθμό. Από εκεί και πάνω, ούτε η μάζα ούτε η γενικότερη ανατροφοδότηση του αυτοκινήτου με οδηγική πληροφορία συνηγορούν σε ένα ευχάριστα δυναμικό αυτοκίνητο. 

Περνώντας στα υπόλοιπα σημεία παρατήρησης να αναφέρουμε τα σκιάδια που επίσης είναι καλυμμένα με δέρμα. Όταν τα γυρίσεις 90ο για να μη σε χτυπά ο ήλιος από πλάγια, αντιλαμβάνεσαι ότι είναι μικρά για να καλύψουν το πλάτος των εμπρός παραθύρων -ενοχλητική παράλειψη. 

Ένα ακόμη θέμα αφορά την ορατότητα και συγκεκριμένα τα στάνταρ αυτόματα φώτα του XC90: Σε αρκετές περιπτώσεις, το σύστημα αντιδρά όταν το αντιδιερχόμενο αυτοκίνητο έχει φτάσει σε κοντινή απόσταση, με αποτέλεσμα τα μεγάλα φώτα να τυφλώνουν την επερχόμενη κυκλοφορία. Τέλος, το κρυστάλλινο λεβιεδάκι της Orrefors χρειάζεται πάντα διπλό «κλικ» για να περάσει από το «R» στο «D» και ανάποδα. Άβολο… Στα άβολα τέλος, να προσθέσουμε και το κάλυμμα του πορτμπαγκάζ, του οποίου οι βάσεις βρίσκονται πολύ μακριά για να το κάνεις ζάφτι.

Volvo XC90 T8 Recharge MY2021 road test: Photo credit, DRIVE/Thasassis Koutsogiannis

Ως γνήσιο Volvo, το XC90 T8 είναι εξοπλισμένο με πολλά οδηγικά βοηθήματα, όπως παρακολούθηση τυφλού σημείου, αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, προειδοποίηση διασταυρούμενης κυκλοφορίας από πίσω… Όχι απαραίτητα όλα στάνταρ καθώς το πακέτο Intellisafe Surround (BLIS με Rear Collision Warning και Cross Traffic Alert) κοστίζει €500. 

Όλα τους λειτουργούν καλά, περιλαμβανομένου του Pilot Assist, όπως ονομάζει η Volvo το προσαρμοζόμενο cruise control με κεντράρισμα της λωρίδας. Στην εθνική και με ψηλή ταχύτητα, το Pilot Assist παραμένει βράχος, διατηρώντας το XC90 κλειδωμένο στη μέση της λωρίδας του, ενώ ρυθμίζει ομαλά την ταχύτητα του αυτοκινήτου προσαρμόζοντάς την στην κυκλοφορία που το περιβάλλει. Παραδόξως, είναι ελάχιστα σταθερό σε δρόμο με δύο λωρίδες, όπου κουτουλάει από διαγράμμιση σε διαγράμμιση. Σε γενικές γραμμές πάντως, τα οδηγικά βοηθήματα είναι πιο παρεμβατικά απ’ όσο θα ήθελες και μερικές φορές εκνευριστικά.

Στα συν των βοηθημάτων να σημειώσουμε και την κάμερα 360ο για την οποία θα χρειαστείτε ακόμα €925. Στο δικό μας αυτοκίνητο υπήρχε το πακέτο Lounge (€3.630) που εκτός από αυτήν περιλαμβάνει πανοραμική γυάλινη ηλιοροφή, φιμέ και με ηλεκτρική λειτουργία, ποιότητα αέρα με προηγμένο φίλτρο αέρα ΑΜ 2.5, ηχοσύστημα Harman Kardon Premium Sound, head-up display και αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός πίσω.

To XC90 T8 Recharge MY2021 διατίθεται από τη Volvo Cars – Ελλάς σε τρεις εκδόσεις: R-Design και Inscription στην κορυφή της γκάμας και Inscription Expression ως μοντέλο βάσης. Η τιμή της τελευταίας ξεκινά από τις €88.833, τιμή που μπορεί να ανέβει αρκετά με τον κατάλογο των έξτρα. Στα έξτρα να σημειώσουμε ότι περιλαμβάνονται και όλα τα χρώματα (€700) πλην του βασικού Ice White, ενώ το ειδικό μεταλλικό Crystal White χρεώνεται €1.400.

Volvo XC90 T8 Recharge MY2021 road test: Photo credit, DRIVE/Thasassis Koutsogiannis

Το XC90 γενικότερα ως αυτοκίνητο είναι ένα εξαιρετικό δείγμα της κατηγορίας του. Η πολυτέλεια που πρεσβεύει μετουσιώνεται με έναν απέριττο τρόπο που δεν έρχεται σε αντίθεση με τον «περιβαλλοντισμό» που είναι της μόδας. Και παρόλο που στην έκδοση Recharge έχει χαμηλή απόδοση ως PHEV, το σύστημα κίνησης σου επιτρέπει να έχεις σε καθημερινή χρήση ένα SUV με βάρος 2,4 τόνους, με δυνατές επιδόσεις και κατανάλωση κάτω από τα 10 lt/100 km. Όσο κι εάν τα εργοστασιακά νούμερα των 2,7 lt/100 km και 61 CO2/km (ελάχιστη) θωρακίζουν τη οικολογική συνείδησή μόνο των αφελών, το κορυφαίο XC90 δεν παύει να είναι οικονομικό και τηρουμένων των αναλογιών οικολογικό…

Διαμορφώστε το δικό σας Χ90 Recharge στον configurator της Volvo


Τι λέει το DRIVE
Παρά την ηλικία, ως εκ τούτου την εμπορική του κόπωση, και τη μέτρια απόδοσή ως PHEV, το XC90 T8 Recharge παραμένει εξαιρετικό δείγμα της κατηγορίας των μεγάλων premium SUV -και με επτά θέσεις. 
Τιμή Από €88.833
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.969 cc, i4, 16v, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, κομπρέσορας, 303 PS/6.000, 400 Nm/2.200-4.800 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 88 PS/7.000 rpm, 240 Nm/3.000 rpm, μπαταρία 11,6 kWh (ονομαστική), αυτόματο κιβώτιο οκτώ ταχυτήτων, AWD
Συνδυαστική απόδοση 392 PS, 640 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,8”
Τελική ταχύτητα 180 km/h (ηλεκτρονικά περιορισμένη)
Μέση κατανάλωση* 9,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 61-76 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.953 x 1.923 x 1.776 mm
Χώρος αποσκευών 5θέσιο 640 lt, 7θέσιο 262 lt, διθέσιο 1.816 lt
Βάρος 2.329 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, * Μέτρηση DRIVE για τα πρώτα 100 km, ξεκινώντας με την μπαταρία φορτισμένη
Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης

* Η CISG από το Crank Integrated Starter Generator είναι ένας συνδυασμός γεννήτριας υψηλής τάσης και μίζας. Ενσωματωμένη στον στρόφαλο κατά πώς λέει το όνομά της, μεταξύ κινητήρα και σασμάν δηλαδή, εκτελεί τρεις σημαντικές λειτουργίες: Είναι μίζα με ισχύ 46 PS (34 kW) επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να περνά απρόσκοπτα από την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση στη συνδυαστική με τον θερμικό κινητήρα, είναι ηλεκτρική γεννήτρια που φορτίζει την μπαταρία του ηλεκτροκινητήρα και όταν χρειάζεται δίνει 150 Nm επιπλέον στον θερμικό κινητήρα.