
To Škoda Enyaq ήταν το μοντέλο που έβαλε την τσεχική φίρμα στο μονοπάτι της ηλεκτροκίνησης. Και το έκανε με μεγάλη επιτυχία, καθώς από το 2020 όταν και πρωτοπαρουσιάστηκε μετρά περίπου 300.000 πωλήσεις. Εκ των οποίων, οι 75.000 πωλήσεις αφορούσαν το 2024.
Ακριβώς πάνω σε αυτή την επιτυχία έρχεται να πατήσει και το ανανεωμένο μοντέλο. Που όχι μόνο διατηρεί το γνώριμο, πρακτικό DNA της φίρμας, αλλά μοιάζει έτοιμο να το πάει ένα βήμα παρακάτω.
Το ανανεωμένο Enyaq υιοθετεί τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία Modern Solid (που πρωτοείδαμε στο Elroq), με σημείο αναφοράς την μαύρη μάσκα «Tech Deck Face». Μια μαύρη ματ ταινία που εκτείνεται σε όλο το πλάτος της μάσκας και φιλοξενεί ραντάρ και αισθητήρες για τα ADAS. Αλλά και τις κομψές φωτιστικές μονάδες που χρησιμεύουν ως φώτα ημέρας, φώτα θέσης και φλας.
To ανανεωμένο Škoda Enyaq παραμένει ένα από τα πιο ισορροπημένα και ολοκληρωμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της αγοράς
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Lynk & Co 02, σκανδιναβική φινέτσα
O προφυλακτήρας είναι αναθεωρημένος και ενσωματώνει αρμονικά τα μεσαία φώτα και τη μεγάλη σκάλα. Να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο πως τα φανάρια είναι τεχνολογίας LED Matrix (προαιρετικός εξοπλισμός) με κορυφαία απόδοση τη νύχτα, όπως διαπιστώσαμε και στην πράξη.
Στο πίσω μέρος, οι αλλαγές είναι πιο συγκρατημένες και περιορίζονται κυρίως στον ανασχεδιασμένο προφυλακτήρα και τα νέας σχεδίασης φώτα. Η μεγαλύτερη είδηση αφορά στο πιο αεροδυναμικό προφίλ, μιας και ο -ήδη πολύ καλός- συντελεστής οπισθέλκουσας έχει μειωθεί από Cd 0,262 σε Cd 0,245, με ό,τι θετικό συνεπάγεται αυτό για την κατανάλωση και την αυτονομία.
Κοινώς, το ανανεωμένο Škoda Enyaq ακολουθεί μια σχεδιαστική λογική που το καθιστά ακόμα πιο ελκυστικό, με καθαρές γραμμές και δυναμικά στοιχεία που τονίζουν τον σύγχρονο χαρακτήρα του.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Geely EX5, σιγανό ποταμάκι
Από άποψη διαστάσεων έχει μεγαλώσει ελαφρώς σε σχέση με τον προκάτοχό του, παραμένοντας στην καρδιά των C-SUV. Και εξηγούμαστε αμέσως: Με μήκος 4,66 m είναι εννιά πόντους μεγαλύτερο και με ύψος 1,62 m έξι πόντους ψηλότερο. Το μεταξόνιο έχει κερδίσει σχεδόν έναν πόντο (2,77 m) και τo πλάτος παραμένει ίδιο, στα 1,88.
Μπαίνοντας στην καμπίνα θα νιώσεις αμέσως οικεία καθώς η σχεδιαστική λογική του ταμπλό θυμίζει το απερχόμενο Enyaq. Στο κέντρο ξεχωρίζει η μεγάλη οθόνη αφής 13” που ενσωματώνει το νέο λογισμικό MΙΒ 4 και διακρίνεται για την ταχύτητα, την απόκριση και τα καθαρά γραφικά του. Το σύστημα υποστηρίζει ελληνικό μενού και το user interface είναι αρκετά φιλικό προς τον χρήστη.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Hyundai Ioniq 5 63 kWh, ανανεωμένο και πιο ώριμο
Αν μπαίνεις για πρώτη φορά σε μοντέλο του Volkswagen Group θα χρειαστείς 1-2 μέρες για να εξοικειωθείς. Το γεγονός όμως ότι μπορείς να εγκαταστήσεις μέχρι και τέσσερις συντομεύσεις στο επάνω μέρος της οθόνης σαφώς θα βοηθήσει.
Ακολουθώντας το τρεντ της εποχής, η τσεχική φίρμα έχει ενσωματώσει της βασικότερες λειτουργίες στην οθόνη. Ευτυχώς όμως έχει διατηρήσει μπόλικα φυσικά κουμπιά προς όφελος της εργονομίας. Έτσι, αν θέλεις να έχεις πρόσβαση στον κλιματισμό απλώς πατάς το σχετικό μπουτόν και στη συνέχεια ρυθμίζεις τον ανεμιστήρα και τη θερμοκρασία από την οθόνη. Για να τα λέμε όλα όμως, θα προτιμούσαμε τα περιστροφικά χειριστήρια «Smart Dials» που είδαμε στο Kodiaq και πιο πρόσφατα στο Superb, τα οποία πέρα από καινοτόμα είναι και πολύ πιο πρακτικά.
Η οθόνη του πίνακα οργάνων είναι κομμάτι μικρή, στις 5,3” και παρέχει μόνο τις απαραίτητες πληροφρίες: Ταχύτητα, κατανάλωση, πλοήγηση και αυτονομία. Τα γραφικά είναι κι εδώ καλά όμως η αναγνωσιμότητα δεν εντυπωσιάζει. Εν τούτοις, η Škoda έχει προνοήσει με το μεγάλο head-up display επαυξημένης πραγματικότητας που προβάλλει τις πληροφορίες στο παρμπρίζ.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ηλεκτρικά SUV: CUPRA Tavascan vs Ford Capri RWD, με σπορ διάθεση
Ποιοτικά, το Enyaq παραμένει στον αφρό. Κι αυτό διότι στο Mladá Boleslav συνεχίζουν να επενδύουν -ορθώς κατά την ταπεινή μας άποψη- στην ποιότητα κατασκευής. Το επάνω μέρος του ταμπλό καλύπτεται από ευχάριστα στην αφή αφρώδη υλικά, που αναμενόμενα σκληραίνουν όσο κατεβαίνεις προς τα κάτω. Η συναρμογή και το φινίρισμα όμως είναι κορυφαίου επιπέδου.
Πολύ ευχάριστη νότα αποτελεί η εσωτερική διακόσμηση «Lodge» (€520). Το συγκεκριμένο πακέτο περιλαμβάνει υφασμάτινα καθίσματα σε γκρι και μαύρο με πορτοκαλί ζώνες ασφαλείας που σπάνε τη μονοτονία, αναδύοντας μια πιο μοντέρνα εσάνς.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Kia EV6 Long Range RWD
Ο ισολογισμός αθροίζει ένα σύνολο ποιοτικό και καλά παρουσιασμένο. Κυρίως όμως, μια καμπίνα που δεν εντυπωσιάζει με εφέ αλλά με την ωριμότητά και τη συνοχή της. Πλεονέκτημα απέναντι σε μοντέλα του ανταγωνισμού, κυρίως κινεζικής προέλευσης.
Όπως και οι χώροι, όπως παραδοσιακά συμβαίνει σε όλα τα μοντέλα της φίρμας. Ιδίως πίσω, όπου ελλείψει τούνελ μετάδοσης δύο μεγαλόσωμοι ενήλικοι θα καθίσουν ακόμα και σταυροπόδι, έχοντας παράλληλα μπόλικο πλάτος και αέρα για το κεφάλι αλλά και ξεχωριστή ρύθμιση για τον κλιματισμό (τριζωνικός, γαρ) και δύο θύρες Type C.
Ο μεσαίος επιβάτης θα χωρέσει μεν αλλά όχι όσο άνετα οι άλλοι δύο. Το έδρανο είναι πιο ψηλό ενώ όπως είχαμε διαπιστώσει και στο Elroq, η κονσόλα δαπέδου εκτείνεται προς τα πίσω, περιορίζοντας σε έναν βαθμό τον χώρο για τα πόδια.
Από το μενού δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν και οι «έξυπνες λύσεις» της Škoda. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στην ομπρέλα στην πόρτα ή στην ξύστρα πάγου, αλλά σε οτιδήποτε κάνει τη ζωή του οδηγού και των επιβατών ευκολότερη.
Έχουμε και λέμε λοιπόν: Θήκες στις πόρτες που χωράνε μεγάλα μπουκάλια, υποβραχιόνιο με ικανοποιητικό βάθος, δύο ποτηροθήκες εμπρός, τέσσερις θύρες USB-C, δύο ψυχόμενες θέσεις επαγωγικής φόρτισης smartphone, μπράτσο με δύο ποτηροθήκες πίσω, τσέπες στα καθίσματα με ξεχωριστή θήκη για smartphone, σκιάστρα για τα πίσω παράθυρα… Όχι κι άσχημα!
Αναφορικά με το πορτμπαγκάζ, τα 585 lt (όσα και στο προ ανανέωσης) είναι αρκετά για να καλύψουν τις μεταφορικές ανάγκες της σύγχρονης οικογένειας. Το πλάτος είναι ικανοποιητικό, ομοίως και το βάθος. Με την αναδίπλωση της πίσω σειράς (σε αναλογία 40:20:40) η χωρητικότητα ανεβαίνει στα 1.710 λίτρα. Frunk δεν υπάρχει, όπως σε κανένα μοντέλο του γκρουπ, ωστόσο ο διπλός πάτος θα σε διευκολύνει όταν χρειαστεί να βολέψεις τα καλώδια φόρτισης.
Κοιτάζοντας το τεχνικό φύλλο, η έκδοση 85 που είχαμε στη διάθεσή μας εξοπλίζεται με ένα ηλεκτρομοτέρ 286 ίππων και 545 Nm, με την κίνηση να περνά στους πίσω τροχούς. Το 0-100 km/h έρχεται σε 6,7” και η τελική ταχύτητα σταματά στα 180 km/h.
Νούμερα που σε συνδυασμό με την πισωκίνητη φύση του Škoda Enyaq αφήνουν υποσχέσεις. Πράγματι και παρά το βάρος που ξεπερνά τους δύο τόνους, το τσεχικό SUV είναι πρόθυμο, με τη ροπή να απλώνεται στρωτά και τη δύναμη να είναι πάντα επαρκής για σβέλτες προσπεράσεις ανεξαρτήτως φορτίου. Αλλά μέχρις εκεί.
Στο πρόγραμμα «Sport» (Eco, Comfort, Normal και Individual τα υπόλοιπα), η ανάρτηση σκληραίνει, το τιμόνι βαραίνει και η απόκριση γίνεται πιο άμεση. Τα 2.141 kg όμως περιορίζουν τις όποιες σπορ αναζητήσεις, κυρίως στα πιο κλειστά κομμάτια και στις συνεχόμενες αλλαγές κατεύθυνσης. Στο σύνολο των περιπτώσεων πάντως, θα αντιδράσει ουδέτερα και προοδευτικά, χωρίς να προβληματίσει ή να ταλαιπωρήσει τον οδηγό. Είναι όμως από τα αυτοκίνητα που ευχαριστιέσαι πραγματικά όταν κινείσαι με ήπιο ρυθμό.
Στην πόλη και παρά τον σχετικά μεγάλο του όγκο είναι πιο ευέλικτο από αυτό που περιμένεις, απόρροια της πλατφόρμας MEB. To τιμόνι είναι ελαφρύ, κόβει πολύ και σε συνδυασμό με την κάμερα περιμετρική θέασης θα παρκάρεις εύκολα αν βρεις τον κατάλληλο χώρο.
O οικογενειακός προσανατολισμός του αυτοκινήτου αποτυπώνεται και στο set-up της ανάρτησης (γόνατα μακφέρσον εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω), που προαιρετικά είναι και ρυθμιζόμενη (πακέτο MAXX €5.040). Παρά τις 20άρες ζάντες (€340) οι περισσότερες ανισομέρειες φιλτράρονται σωστά, χωρίς να μεταφέρονται κραδασμοί στους επιβάτες και θόρυβος στην καμπίνα.
Όταν όμως πέσεις σε μεγαλύτερη λακκούβα ή έντονο σαμαράκι, η ανάρτηση φτάνει πιο εύκολα στο όριό της. Λίγη περισσότερη διαδρομή θα ήταν αναμφίβολα ευπρόσδεκτη.
Αποτελεσματικό κρίνεται και το σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Αρκεί να σηκώσεις το πόδι σου από το γκάζι και το σύστημα μέσω της κάμερας προσαρμόζει την έντασή του. Στο αυτοκίνητο της δοκιμής υπήρχαν και paddle, μέσα από τα οποία μπορείς να ρυθμίσεις τις τρεις βαθμίδες ανάκτησης ενέργειας. Δεν καταλήγει όμως σε one pedal. Η δυνατότερη ανάκτηση πάντως επιτυγχάνεται με τη λειτουργία «B» που διατίθεται στάνταρ.
Η ανάκτηση ενέργειας πάντως, θα σε κάνει να μην καταφεύγεις τόσο συχνά στο πεντάλ του φρένου. Που ομολογουμένως δεν διακρίνεται για την αίσθησή του. Θα πρέπει να το πατήσεις αρκετά δυνατά για να περάσεις από την επιβράδυνση ανάκτησης στο φρενάρισμα τριβής και να νιώσεις το αυτοκίνητο να κόβει ταχύτητα δραστικά.
Στον ανοιχτό δρόμο, το Škoda Enyaq καταπίνει ακούραστο χιλιόμετρα, ον άνετο, σταθερό και υποδειγματικά ηχομονωμένο. Το χεράκι της στη συνολική άνεση βάζει και η αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 2 με το σύστημα «Travel Assist» που διατηρεί το αυτοκίνητο στη λωρίδα, την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα…
Προσθέστε και τον προγραμματιστή διαδρομής που είναι ενσωματωμένος στην πλοήγηση και θα σου λύσει τα χέρια όταν αποφασίσεις να ταξιδέψεις. Όχι μόνο σου προτείνει την καλύτερη διαδρομή αλλά ανάλογα το φιλτράρισμα που θα του κάνεις μπορεί να σου εμφανίζει φορτιστές με ισχύ άνω των 50 kW ή φορτιστές αποκλειστικά συμβατούς με τη λειτουργία Plug & Charge.
Και πάμε τώρα στο μεγάλο ζητούμενο. Την αυτονομία. Το Enyaq 85 εξοπλίζεται με μπαταρία 82 kWh (77 ωφέλιμες). Στη θεωρία λοιπόν μπορεί να διανύσει 568 km σε μικτό κύκλο (WLTP). Στην πράξη, κινούμενοι αποκλειστικά εντός πόλης κάψαμε 15,3 kWh/100 km. Ήτοι αυτονομία 500-510 χιλιομέτρων.
Σε διαδρομή της περιφέρειας, ανεβαίνουμε στις 17,5 kWh, νούμερο που μεταφράζεται σε αυτονομία κοντά στα 450 km. Στον αυτοκινητόδρομο τέλος, με ταχύτητα στα 120 km/h η κατανάλωση ξεπερνά οριακά τις 20 kWh. Οπότε να περιμένετε αυτονομία κοντά στα 400 χιλιόμετρα (και λίγο πιο κάτω). Σύμφωνα με το πρωτόκολλο του DRIVE, η μέση κατανάλωση διαμορφώνεται στις 16,8 kWh ανά 100 km/h που συνεπάγεται αυτονομία 450-460 km.
Στην επαναφόρτιση, το ανανεωμένο Enyaq είναι απλά ΟΚ! Με τον στάνταρ εσωτερικό φορτιστή των 11 kW, το γέμισμα 0-100% διαρκεί 8,15 ώρες. Σε ταχυφορτιστές DC, το BMS υπόσχεται μέγιστη ισχύ 135 kW και 28 λεπτά αναμονή για φόρτιση από 10% έως 80%. Όταν στο απερχόμενο μοντέλο απαιτούνταν 40 λεπτά.
To ανανεωμένο Enyaq είναι διαθέσιμο σε τρεις εκδόσεις: 60, 85 και 85x Sportline. Φυσιολογικά, η 60 είναι η πιο φθηνή. Μάλιστα, μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου η Kosmocar θα τρέχει προωθητική ενέργεια «Škoda eBonus» με όφελος έως και €6.000. Έτσι, η αρχική τιμή του Enyaq πέφτει από τις €42.950 στις €36.950.
Για κύριο αυτοκίνητο μιας οικογένειας βάζει υποψηφιότητα η δική μας 85άρα. Με €47.950 που ξεκινά (τιμή τιμοκαταλόγου), το κόστος κάθε άλλο παρά αμελητέο μπορεί να θεωρηθεί. Με εξαίρεση όμως το ID.4. που ξεκινά από €46.000 είναι φθηνότερο από τα CUPRA Tavascan και Ford Capri (ίδια μπαταρία) που ξεπερνούν τις €50.000. Στα 50 χιλιάρικα είναι και το Kia EV6 με την 84άρα μπαταρία (€49.990), την ώρα που το Hyundai Ioniq 5 με την 84άρα μπαταρία ξεκινά από €43.690.
Βλέπουμε λοιπόν πως το Enyaq τοποθετείται στην αγορά σε λογική τιμή για τα δεδομένα του ανταγωνισμού. Ο βασικός εξοπλισμός είναι πλούσιος, χωρίς ελλείψεις στον τομέα της άνεσης, της συνδεσιμότητας και της ασφάλειας. Πίνακας οργάνων 5,3”, κεντρική οθόνη 13” με εργοστασιακή πλοήγηση, κάμερα οπισθοπορείας, φώτα LED, τριζωνικός κλιματισμός, ζάντες αλουμινίου 19”, adaptive cruise control, adaptive lane και emergency assist…
Κάποια από τα έξτρα που προσφέρει η Kosmocar είναι απαραίτητα. Όπως για παράδειγμα η αντλία θερμότητας (€1.010). Βέβαια, αν δεν προσέξεις με τα έξτρα εύκολα θα δεις την τιμή να ανεβαίνει στα 55-60 χιλιάρικα.
Το ανανεωμένο Škoda Enyaq 85 ήταν και παραμένει ένα από τα πιο ισορροπημένα και ολοκληρωμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της αγοράς. Με στιβαρό πάτημα, καλή οδική συμπεριφορά, άπλετους χώρους, πλούσιο βασικό εξοπλισμό και καλή αυτονομία επιτελεί με ασφάλεια και χωρίς φόβο τα οικογενειακά του καθήκοντα.
Φρονούμε λοιπόν πως ο μεγάλος αντίπαλος του Enyaq είναι το… Elroq! Με €3.300 λιγότερα αγοράζεις ένα από τα καλύτερα ηλεκτρικά B-SUV της αγοράς που προσφέρει ίδια μπαταρία, ιπποδύναμη, αυτονομία, παρόμοιους χώρους και μεγαλύτερη ευελιξία κίνησης στην πόλη καθότι είναι 15 cm πιο μικρό. Από την άλλη βέβαια υστερεί κατά 115 λίτρα σε πορτμπαγκάζ. Το αν αξίζει να δώσεις πληρώσεις τη διαφορά εξαρτάται ξεκάθαρα από τις ανάγκες σου!
Škoda Enyaq 85 | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Δεν είναι το πιο εντυπωσιακό ούτε το πιο φθηνό μοντέλο της κατηγορίας. Είναι όμως ένα από τα πιο ισορροπημένα. Ευρύχωρο, άνετο στον δρόμο και με αυτονομία που υπερκαλύπτει τις καθημερινές ανάγκες. | ||
Τιμή | Από €47.950 (χωρίς επιδότηση) | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | ΒEV, ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη 400V, μπαταρία ιόντων λιθίου 82 kWh (77 ωφέλιμες), κίνηση πίσω, κιβώτιο μιας σχέσης | ||
Απόδοση | 286 PS, 545 Nm | ||
Διαστάσεις | 4.658 x 1.879 x 1.622 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 585-1.710 lt | ||
Βάρος | 2.141 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 6,7" | ||
Τελική ταχύτητα | 180 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 16,8 kWh/100 km | ||
Aυτονομία* | 460 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
DC 50 kW, 10%-80% | 1,16 ώρες | ||
DC 100 kW, 10%-80% | 38 λεπτά | ||
DC 150 kW, 10%-80% | 28 λεπτά | ||
AC 7,4 kW, 0-100% | 12,15 ώρες | ||
AC 11 kW, 0-100% | 8,15 ώρες | ||
*Μετρήσεις DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |