
Τα SUV εξακολουθούν να κυριαρχούν στις πωλήσεις. Και όχι άδικα: Προσφέρουν πρακτικότητα, ελκυστική εμφάνιση -ιδίως στην περίπτωση των CUPRA Tavascan και Ford Capri- υπερυψωμένη θέση οδήγησης και την αίσθηση ευελιξίας που εκτιμάς στην καθημερινότητα.
Ειδικά τα ηλεκτρικά SUV με τις αθόρυβες και δυνατές γραμμικές επιταχύνσεις τους, ενισχύουν ακόμη περισσότερο την εικόνα της σύγχρονης πολυτέλειας.
Αλλά τι γίνεται με την οδηγική απόλαυση; Η αυξημένη μάζα και το ψηλό κέντρο βάρους, ειδικά σε ηλεκτρικά μοντέλα, λειτουργούν αντίστροφα στη δυναμική συμπεριφορά. Και κάπου εδώ έρχονται να απαντήσουν τα CUPRA Tavascan και Ford Capri. Παρότι βασίζονται στην ίδια πλατφόρμα MEB του VW Group, προσεγγίζουν την έννοια του «σπορτίφ ηλεκτρικού SUV» με διαφορετική φιλοσοφία αλλά κοινή βάση.
CUPRA Tavascan και Ford Capri ανήκουν σε μια σπάνια κάστα. Αυτή των πιο fun-to-drive ηλεκτρικών SUV της ελληνικής αγοράς
Κοινό τους στοιχείο η διάθεση με δύο επιλογές μετάδοσης: Πισωκίνητες εκδόσεις με έναν ηλεκτροκινητήρα και 286 PS ή τετρακίνητες με δύο μοτέρ και συνολική ισχύ 340 PS. Οι δύο διαφορετικές εκδόσεις μετάδοσης δεν διαφοροποιούνται μόνο στον αριθμό των ηλεκτροκινητήρων, αλλά και σε ορισμένα κρίσιμα χαρακτηριστικά. Η τετρακίνηση προσφέρει προφανές πλεονέκτημα σε πρόσφυση και σταθερότητα υπό πίεση ή σε γλιστερά οδοστρώματα, ενώ συνοδεύεται και από ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις χάρη στην αυξημένη συνολική ισχύ.
Από την άλλη, οι πισωκίνητες εκδόσεις πετυχαίνουν χαμηλότερη κατανάλωση, και επομένως αυξημένη αυτονομία, με ελάχιστες θυσίες στις επιδόσεις. Έτσι, για να δούμε πώς αποτυπώνονται αυτές οι διαφορές στην πράξη, επιλέξαμε να δοκιμάσουμε κάθε μοντέλο στην εκδοχή που εκφράζει καλύτερα τη δική του προσέγγιση.
Το CUPRA Tavascan στη σπορ κορυφαία έκδοση VZ των 340 PS με τετρακίνηση. Το Ford Capri στην επίσης ισχυρή, αλλά πισωκίνητη έκδοση των 286 PS. Αμφότερα με την ωφέλιμη μπαταρία των 77 kWh, που διασφαλίζει ικανοποιητική αυτονομία και αφήνει το πεδίο ανοιχτό για να εξετάσουμε εκείνο που μας ενδιαφέρει περισσότερο: Τον χαρακτήρα πίσω από το τιμόνι.
Ξεκινάμε με το Ford Capri, ένα όνομα-σύμβολο με ξεχωριστό αποτύπωμα στην ιστορία της αυτοκίνησης. Η πρώτη του εμφάνιση έγινε το 1969 ως η ευρωπαϊκή απάντηση στη Mustang, με πισωκίνητη διάταξη και χαρακτήρα pony car. Το γεγονός ότι επέστρεψε έπειτα από 56 χρόνια, ως ένα αμιγώς ηλεκτρικό SUV, δεν περνά απαρατήρητο και ούτε χωρίς αντιδράσεις, φυσικά.
Δικαιολογημένες ή όχι, το αφήνουμε στην κρίση του κοινού. Η Ford, πάντως, ακολουθεί μια στρατηγική αξιοποίησης ιστορικών ονομάτων προσαρμόζοντάς τα στο σήμερα: Το είδαμε με τη Mustang Mach-E, το Explorer, το Puma και φυσικά το Capri. Από εμπορικής σκοπιάς, η επιλογή δείχνει να αποδίδει.
Σχεδιαστικά, το νέο Capri επιχειρεί να χτίσει νέα ταυτότητα, χωρίς να κόψει εντελώς τους δεσμούς με το παρελθόν. Κεντρικό σημείο αναφοράς τα ορθογώνια εμπρός LED φώτα, άμεσος φόρος τιμής στο κουπέ των ‘60s. Από το πλάι, η κουπέ σιλουέτα υπογραμμίζει τον σπορ χαρακτήρα, ενώ οι τονισμένες γραμμές δεν υπηρετούν μόνο την εικόνα αλλά και τη λειτουργία: Ο αεροδυναμικός συντελεστής των 0,26 (ίδιος με του Tavascan) δείχνει σοβαρή δουλειά στο πεδίο της αεροδυναμικής.Το πίσω μέρος συνεχίζει στο ίδιο σύγχρονο μοτίβο, με την ενιαία μαύρη φάσα να ενώνει τα τέσσερα LED φώτα. Ακόμα μια αναφορά στο πρώτο Capri.
Απέναντί του, το CUPRA Tavascan εμφανίζεται πιο εκφραστικό και σχεδιαστικά ριζοσπαστικό. Οι έντονες ακμές, η κουπέ γραμμή οροφής, οι εντυπωσιακές (και προαιρετικές) ζάντες 21’’ και φυσικά οι φωτιζόμενοι λογότυποι μπροστά-πίσω δημιουργούν ένα αυτοκίνητο με σαφώς πιο «ψημένο» οπτικό ταμπεραμέντο. Η εμφάνιση είναι υποκειμενική, όπως πάντα, όμως δύσκολα αρνείται κανείς πως το Tavascan είναι ένα από τα πιο ιδιαίτερα και εντυπωσιακά αυτοκίνητα της κατηγορίας.
Από πλευράς διαστάσεων, τα δύο μοντέλα είναι σχεδόν ταυτόσημα: Μήκος 4,64 m και μεταξόνιο 2,76 m. Το Capri είναι ελάχιστα πιο φαρδύ (1,87 m έναντι 1,86) και περίπου 2,5 πόντους ψηλότερο (1,63 m έναντι 1,60), διαφορές που πρακτικά δεν αλλάζουν τη συνολική εικόνα.
Η φουτουριστική αισθητική του CUPRA Tavascan συνεχίζεται και στην καμπίνα. Εκεί θα βρεις σκληρά πλαστικά χαμηλά, ποιοτικότερες υφές ψηλότερα και επενδύσεις Alcantara στις πόρτες, αλλά το στοιχείο που μαγνητίζει είναι οι χάλκινες λεπτομέρειες και κυρίως ο ambient φωτισμός στα πάνελ, που δημιουργεί ένα εφέ… έναστρου ουρανού. Εντυπωσιακή είναι και η σχεδιαστική λεπτομέρεια του «Y-Bone», μιας αιωρούμενης αψίδας που οριοθετεί οπτικά τις δύο εμπρός θέσεις.
Αντίθετα, το Ford Capri ακολουθεί πιο συντηρητική προσέγγιση. Χωρίς μαλακά πλαστικά, αλλά με διχρωμία και προσεγμένη συναρμογή που εκπέμπει στιβαρότητα. Εστιάζει στην πρακτικότητα, προσφέροντας μια σειρά έξυπνων αποθηκευτικών λύσεων. Η μεγαλύτερη, η «MegaConsole» με τη χωρητικότητα των 17 lt, αποθηκεύει μέχρι έξι μπουκάλια ή ένα laptop 15”, ενώ το «MyPrivateLocker» είναι ένας επιπλέον κρυφός χώρος πίσω από την ανακλινόμενη οθόνη, που μάλιστα κλειδώνει.
Σε ψηφιακό εξοπλισμό, τα δύο μοντέλα βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 5,3” είναι κοινός σε μέγεθος, ευανάγνωστος και με σωστή πληροφόρηση. Οι κεντρικές οθόνες όμως ξεχωρίζουν: 14,9” για το Tavascan (σε οριζόντια διάταξη), 14,6” για το Capri (σε κάθετη). Και στις δύο περιπτώσεις έχουμε υψηλής ευκρίνειας γραφικά, ταχύτατη απόκριση και υποστήριξη ασύρματων Android Auto και Apple CarPlay. Το μενού, ωστόσο, απαιτεί εξοικείωση, ιδίως στο CUPRA.
Και οι δύο μονομάχοι του συγκριτικού μας χρησιμοποιούν την πιο πρόσφατη έκδοση του συστήματος infotainment του Ομίλου Volkswagen. Στην περίπτωση του Ford Capri όμως με το ενσωματωμένο σύστημα SYNC Move, έχουν γίνει οι απαραίτητες προσαρμογές ώστε να έρθει πιο κοντά στα δεδομένα της αμερικανικής φίρμας. Στα θετικά του Capri συγκαταλέγεται επίσης και το γεγονός ότι μπορείς να εγκαταστήσεις συντομεύσεις στην αρχική οθόνη προσαρμόζοντάς την σύμφωνα με τις ανάγκες σου.
Οφείλουμε πάντως να παραδεχτούμε πως η εργονομία σε αμφότερα τα αυτοκίνητα χρήζει βελτίωσης. Κυρίως λόγω των πλήκτρων αφής στο τιμόνι και των δύο διακοπτών για τα τέσσερα παράθυρα που περισσότερο μπερδεύουν παρά διευκολύνουν τον οδηγό.
Αυτό που εκπλήσσει ευχάριστα και στα δύο είναι οι χώροι. Και λέμε ευχάριστα γιατί η οπισθοκλινής γραμμή της οροφής δεν σε προδιαθέτει για κάτι τέτοιο! Και τα δύο έχουν κάτι παραπάνω από ικανοποιητικό χώρο ακόμη και για μεγαλόσωμους ενήλικους πίσω. Με το Capri να βγαίνει ελαφρώς κερδισμένο μιας και προσφέρει λίγο περισσότερο αέρα για τα γόνατα και το κεφάλι.
Με χωρητικότητα 570 lt το πορτμπαγκάζ του Ford Capri είναι 32 lt μεγαλύτερο από το Tavascan (540 lt). Ο χώρος φόρτωσης διαθέτει διπλό πάτο επιτρέποντάς σου να αποθηκεύσεις εύκολα τα καλώδια φόρτισης. Frunk δεν υπάρχει σε κανένα από τα δύο μοντέλα.
To τεχνικό φύλλο του CUPRA Tavascan εντυπωσιάζει περισσότερο σε σχέση με το Capri καθώς η τετρακίνητη έκδοση «VZ» (συντομογραφία του «veloz» που στα ισπανικά σημαίνει «γρήγορο») αποδίδει 340 PS και 679 Nm. Τη στιγμή που το Capri που είχαμε στη διάθεσή μας φτάνει τους 286 ίππους και 545 Nm. Με την κίνηση να περνά στους πίσω τροχούς.
Το μοντέλο από την Abrera ολοκληρώνει το 0-100 km/h σε 5,6 δευτερόλεπτα, 0,8” πιο γρήγορα από το Capri, με την τελική ταχύτητα να σταματά και στα δύο μοντέλα στα 180 km/h. H επιτάχυνση στο Tavascan είναι όσο γρήγορη περιμένεις διαβάζοντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά και η ροπή πάντα παρούσα. Ακόμη κι αν αποφασίσεις να πατήσεις με δύναμη το γκάζι έχοντας ήδη πολλά χιλιόμετρα στο κοντέρ.
Θέλοντας να βάλουν τη δική τους σφραγίδα στη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, οι μηχανικοί της CUPRA φρόντισαν να προικίσουν την έκδοση VZ με γόνατα Μακφέρσον εμπρός, πολλαπλούς συνδέσμους πίσω και ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ DCC Sport. Στάνταρ μάλιστα στον βασικό εξοπλισμό.
Η απόσβεση της ανάρτησης, η απόκριση του γκαζιού και το βάρος του τιμονιού διαφοροποιούνται ανάλογα με το προφίλ που έχεις επιλέξει (Range, Comfort, Performance, CUPRA, Individual και Traction). Ενώ μπορείς να επιλέξεις μόνος σου το βαθμό σκληρότητας της ανάρτησης μέσα από δέκα διαφορετικά επίπεδα.
Όποια οδηγική ρύθμιση κι αν επιλέξεις, το CUPRA Tavascan πετυχαίνει έναν καλό συμβιβασμό μεταξύ άνεσης και δυναμισμού. Στις περισσότερες περιπτώσεις η απόσβεση της ανάρτησης είναι αποτελεσματική και μόνο σε εγκάρσια σαμάρια θα την δεις να δυσανασχετεί.
Σε ορεινό δρόμο με στροφές, το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να συνηθίσεις είναι το μεγάλο πλάτος του αυτοκινήτου (1,86 m). Το σύστημα διεύθυνσης είναι άμεσο και πολύ καλό σε αίσθηση και αμέσως διαπιστώνεις πως η κλίση είναι ελάχιστη και το περιθώριο πρόσφυσης πολύ υψηλό.
Στο πρόγραμμα «CUPRA» η DCC Sport χαμηλώνει 1,5 πόντο την εμπρός ανάρτηση κι έναν την πίσω, βοηθώντας έτσι το CUPRA Tavascan να παραμείνει ακλόνητο και σταθερό σε γρήγορες καμπές ακόμη κι αν μπεις με πολλά χιλιόμετρα.
Σε πιο κλειστά κομμάτια και σε συνεχόμενες στροφές θα νιώσεις τους 2,3 τόνους που ζυγίζει. Δεν θα γίνει αδέξιο αλλά θα παρουσιαστούν τάσεις υποστροφής, οι οποίες όμως δεν θα τρομάξουν τον οδηγό. Αν μάλιστα μείνεις στο γκάζι, η μεγαλύτερη ροπή που περνά στον πίσω άξονα (545 Nm έναντι 145 Nm στον μπροστά) θα επιτρέψει ένα γλυκό γλίστρημα. Μέχρι να αναλάβουν δράση τα ηλεκτρονικά.
Στην πιο σπορτίβ συμπεριφορά του Tavascan το Capri που είχαμε στη διάθεσή μας απαντά με ένα πιο ισορροπημένο και μαλακό set-up. Η θέση οδήγησης είναι καλή, αν και σπορ καθίσματα με ενιαίο προσκέφαλο δεν προσφέρουν αντίστοιχη πλευρική στήριξη με το Tavascan.
H γεωμετρία της ανάρτησης είναι ίδια με τη διαφορά ότι απουσιάζουν τα ρυθμιζόμενα αμορτισέρ. Σε αυτή τη περίπτωση, τα διαφορετικά προφίλ οδήγησης επηρεάζουν την απόκριση στο γκάζι και το βάρος στο τιμόνι. Παρά ταύτα όμως, οι αναρτήσεις είναι πολύ καλά ρυθμισμένες και το Capri δεν θα σε κουράσει με τον τρόπο που διαχειρίζεται τις κακοτεχνίες του δρόμου.
Όταν ανεβάσεις ρυθμό αντιλαμβάνεσαι πως δεν έχει το ίδιο γρήγορο και σπορτίβ αποτύπωμα με το Tavascan. Μπορεί όμως να γίνει εξίσου ευχάριστο και διασκεδαστικό. Σε αυτό συμβάλλουν δύο πράγματα. Αφενός η διαφορά βάρους (το Capri είναι 159 kg πιο ελαφρύ) και αφετέρου η πισωκίνητη φύση του αμερικανικού μοντέλου.
Το περιθώριο πρόσφυσης είναι κι εδώ πολύ υψηλό κι αν επιμείνεις με το γκάζι στη στροφή, το πίσω μέρος θα ανοίξει πιο εύκολα την τροχιά του σε σχέση με το Tavascan. Τα ηλεκτρονικά θα επαναφέρουν άμεσα την τάξη όμως ο οδηγός θα έχει προλάβει ήδη να χαμογελάσει! Στο ύψος των περιστάσεων στέκεται και το ακριβές τιμόνι, με το σωστό βάρος.
Αν κάτι δεν μας άρεσε, οδηγώντας τα δύο αυτοκίνητα υπό πίεση ήταν τα φρένα. Δεν αναφερόμαστε στη δύναμη ή την απόδοσή αλλά κυρίως στη σπογγώδη αίσθηση του πεντάλ. Το ανακτητικό φρενάρισμα βοηθά την κατάσταση αλλά σε κανένα από τα δύο μοντέλα δεν καταλήγει σε «one pedal».
Στο Tavascan υπάρχουν paddles πίσω από το τιμόνι που ρυθμίζουν τα τρία επίπεδα ανάκτησης καθώς επίσης και η λειτουργία B. Στο Capri δεν υπάρχουν μανέτες και η μόνη βαθμίδα ανάκτησης ενέργειας είναι η επιλογή B. Το Μπλε Οβάλ έχει υιοθετήσει το αυτόματο σύστημα της VW που δίνει προτεραιότητα στο coasting και ρυθμίζει το βαθμό της επιβράδυνσης -άρα και της ανάκτησης- διαβάζοντας συνεχώς τις συνθήκες που επικρατούν στο δρόμο.
Στην πόλη και τα δύο αυτοκίνητα, παρά τον όγκο τους θα κινηθούν με μεγάλη ευελιξία. Ιδίως το Capri, το τιμόνι του οποίου κόβει πάρα πολύ. Στον αυτοκινητόδρομο ξεχωρίζουν χάρη στην ποιοτική τους κύλιση και την σταθερότητά τους. Στην περίπτωση του Ford όμως οι αεροδυναμικοί θόρυβοι που παρεισφρέουν στην καμπίνα είναι ένα «τσικ» πιο έντονοι, κυρίως λόγω των μεγάλων καθρεπτών.
Αφού η συζήτηση πήγε στον αυτοκινητόδρομο ήρθε η ώρα να μιλήσουμε και για την αυτονομία. Και τα δύο αυτοκίνητα εξοπλίζονται με μπαταρία ωφέλιμης χωρητικότητας 77 kWh. Το Tavascan εμφανίζεται λίγο πιο λαίμαργο με την μέση κατανάλωση να μένει στις 17,8 kWh/100 km και την αυτονομία σε μικτό κύκλο να προσεγγίζει τα 400 km.
To Capri έκαψε στα χέρια μας οριακά κάτω από τις 17 kWh/100 km νούμερο που μεταφράζεται αυτονομία 440-450 km. Αν λοιπόν αποφασίσεις να ταξιδέψεις με το Capri έχε κατά νου πως η πρώτη στάση για φόρτιση θα έρθει σε 300 km. Και κάθε επόμενη φόρτιση -με δεδομένο ότι θα φορτίζεις όταν φτάσεις στο 20%- θα έρχεται ανά 220 km. Αντίστοιχα νούμερα να περιμένεις και στην περίπτωση του Tavascan. Με την ύπαρξη route planner που λαμβάνει υπόψη τα δεδομένα κυκλοφορίας σε πραγματικές συνθήκες να σου λύνει τα χέρια.
Όταν έρθει η ώρα της επαναφόρτισης, η μέγιστη ισχύς και στα δύο αυτοκίνητα φτάνει τα 135 kW. Η αναπλήρωση ενέργειας από το 10-80% έρχεται σε 28 λεπτά. Σε εναλλασσόμενο ρεύμα, ο ενσωματωμένος φορτιστής των 11 kW επιτρέπει πλήρη φόρτιση σε κάτι περισσότερο από οκτώ ώρες.
Δεν χωρά αμφιβολία ότι έχουμε απέναντί μας δύο πολύ ευχάριστα και καλοστημένα ηλεκτρικά D-SUV. Με κοινά σημεία την οδηγοκεντρική προσέγγιση, τη χρηστικότητα και την αυτονομία που απαιτείται και για οικογενειακή χρήση, το καθένα ακολουθεί τον δικό του δρόμο σε χαρακτήρα και εξοπλισμό. Όχι όμως και σε τιμή, καθώς δεν τα λες φθηνά: Το τετρακίνητο CUPRA Tavascan VZ ξεκινά από €60.990, ενώ το πισωκίνητο Ford Capri με την 77άρα μπαταρία από €50.200, αμφότερα χωρίς να υπολογίζεται κρατική επιδότηση.
Και τα δυο επίσης διατίθενται τόσο ως δικίνητα (με ισχύ 286 PS και πίσω κίνηση), όσο και ως τετρακίνητα με 340 PS, γεγονός που σου δίνει τη δυνατότητα να επιλέξεις με βάση τις προτεραιότητες σου: περισσότερη πρόσφυση και επιδόσεις ή χαμηλότερη κατανάλωση και μικρότερο κόστος κτήσης. Στην περίπτωση του ισπανικού μοντέλου θα σημειώναμε ότι το επιπλέον κόστος δικαιολογείται και έως ένα βαθμό αξίζει τα λεφτά του λόγω της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης που καταφέρνει να αναδείξει ακόμα περισσότερο τα σπορ χαρακτηριστικά του.
Δίνοντας τον άτυπο τίτλο του πιο ευχάριστου μοντέλου που πατά στην πλατφόρμα MEB της VW Group. Το Ford Capri από την άλλη, κερδίζει σε χρηστικότητα, προσφέρει πιο ισορροπημένο set-up, ευκολία στην πόλη, ένα πιο πρακτικό και ομοιογενές εσωτερικό και κυρίως, μεγαλύτερη αυτονομία ως δικίνητο.
Χωρίς να υστερεί αισθητά σε οδηγική ευχαρίστηση και επιδόσεις, δείχνει να πετυχαίνει έναν καλύτερο συμβιβασμό άνεσης και δυναμικής συμπεριφοράς για καθημερινή χρήση, ενώ παραμένει απολαυστικό όταν το πιέσεις. Η τελική επιλογή είναι δύσκολη και εξαρτάται εν πολλοίς από το χρήμα που μπορείς να διαθέσεις. Σε κάθε περίπτωση και τα δύο σε ανταμείβουν, τόσο στο στροφιλίκι όσο και στο ταξίδι με την οικογένεια ή την παρέα, χωρίς να ζητούν σοβαρές παραχωρήσεις στην καθημερινή ζωή.
CUPRA Tavascan | Ford Capri | |
---|---|---|
Τιμή | Από €60.990 | Από €50.200 |
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | ||
Τεχνολογία | BEV, ασύγχρονο ηλεκτρομοτέρ εμπρός 108 PS/134 Nm, σύγχρονο ηλεκτρομοτέρ μόνιμου μαγνήτη πίσω 286 PS/545 Nm, μπαταρία ιόντων λιθίου 82 kWh (ωφέλιμες 77 kWh), τετρακίνηση, κιβώτιο μονής σχέσης | ΒEV, ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη πίσω, αρχιτεκτονική 400V, μπαταρία ιόντων λιθίου NMC 82 kWh (ωφέλιμη 77 kWh), κίνηση πίσω, κιβώτιο μιας σχέσης |
Απόδοση | 340 PS, 545 (+134) Nm | 286 PS, 545 Nm |
Διαστάσεις | 4.644 x 1.861 x 1.597 mm | 4.643 x 1.872 x 1.626 mm |
Χώρος αποσκευών | 540 lt | 572-1.510 lt |
Βάρος | 2.273 kg | 2.114 kg |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | ||
0-100 km/h | 5,5" | 6,4" |
Τελική ταχύτητα | 180 km/h | 180 km/h |
Μέση κατανάλωση* | 17,8 kWh/100 km | 16,9 kWh/100 km |
Αυτονομία | 410 km | 450 km |
ΦΟΡΤΙΣΗ | ||
DC 135 kW, 10%-80% | 28 λεπτά | 28 λεπτά |
AC 11 kW, 0-100% | 8 ώρες | 8 ώρες και 25 λεπτά |
*Μετρήσεις DRIVE | ||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |