
Παρόλο που οι παραδοσιακές μπερλίνες σταδιακά εξαφανίζονται από τις προτάσεις των εταιρειών, ορισμένοι μαζικοί κατασκευαστές συνεχίζουν να τις υποστηρίζουν. Οι Τσέχοι για παράδειγμα, με το κορυφαίο μοντέλο τους, το Škoda Superb.
Το κλασικό «καβούκι» με τους τρεις όγκους παραμένει δημοφιλές σε εταιρικούς στόλους. Χρονομισθωμένα αυτοκίνητα, όπου το πετρέλαιο παραμένει ελκυστική επιλογή για στελέχη που διανύουν πολλά χιλιόμετρα σε ανοικτό δρόμο. Ας δούμε λοιπόν τι αξίζει το Škoda Superb στην έκδοση με το μοτέρ 2.0 TDI. Η τελευταία γενιά του Superb είναι η τέταρτη στη σύγχρονη εποχή, μιας και το όνομα αυτό υπήρχε ήδη από την προπολεμική περίοδο και προ-σοσιαλιστική περίοδο της τσεχοσλοβακικής (τότε) φίρμας. Το αυτοκίνητο μοιράζεται την πλατφόρμα MQB Evo, πολλά μηχανικά μέρη και τη γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο της Bratislava, την πρωτεύουσα της Σλοβακίας, με το Volkswagen Passat.
Το Škoda Superb είναι αλμυρό σε τιμή, όμως χάρη στον εξαιρετικό εξοπλισμό και στην κορυφαία άνεση και ευρυχωρία, αποτελεί μοναδική περίπτωση στην αγορά σε αυτή τη σπάνια πλέον ντίζελ εκδοχή
Η τέταρτη γενιά του Superb, μακραίνοντας κατά τέσσερις πόντους, ξεπέρασε τα 4,91 m, ένα πόντο περισσότερο από το αντίστοιχο νέο Combi. Ταυτόχρονα διατήρησε το μακρύ μεταξόνιο των 2,84 m που εξασφαλίζει κορυφαία ευρυχωρία. Το πολύ διακριτικό στιλ του αυτοκινήτου δεν θυσιάζει την πρακτικότητα, με τη πίσω πόρτα αλά χάτσμπακ και τον τεράστιο χώρο αποσκευών να πλησιάζουν τις δυνατότητες του Superb Combi.
Σε πρώτη φάση, η τσεχική μπερλίνα διατίθεται μόνο με δύο κινητήρες: Έναν ήπια υβριδικό 1.5 TSI με 150 άλογα και τον κλασικό 2.0 TDI των 150 ίππων με αυτόματο κιβώτιο DSG7, που δοκιμάζουμε εδώ.

Μέσα στη χρονιά θα προστεθεί και το plug-in hybrid με 204 ίππους, με το νέο σύστημα του Ομίλου VW, ηλεκτρική αυτονομία περίπου 135 km και ταχεία φόρτιση σε DC στα 50 kW -σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές ήδη διατίθεται. Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι η ελληνική αντιπροσωπεία εισάγει μόνο την μπερλίνα και όχι το Combi, για τον προφανή λόγο του ελάχιστου ενδιαφέροντος για στέισον από τους καταναλωτές στη χώρα μας.
Οδηγώντας το ντίζελ Superb, διαπιστώνεις όλα τα θετικά (και κάμποσα αρνητικά) των μοντέλων TDI του VW Group. Ξεκινώντας από την εντυπωσιακά χαμηλή κατανάλωση. Είναι εύκολο να πέσεις κάτω από τα 5 lt/100 km σε δρόμους της περιφέρειας και να διατηρηθείς κάτω από τα 5,5 lt/100 km στην εθνική. Κι αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με την εγγενή αποδοτικότητα του TDI, αλλά και με την εξαιρετική αεροδυναμική του αυτοκινήτου, με τον συντελεστή Cx να φτάνει το εντυπωσιακό 0,23!
Εκείνο που έρχεται πρώτο στο μυαλό είναι ότι το κύριο μειονέκτημα αυτού του κινητήρα θα ήταν η περιορισμένη ισχύς, για ένα αυτοκίνητο μήκους 4,9 μέτρων και βάρους λίγο κάτω από 1.700 κιλά. Κι όμως! Το μοτέρ έχει ροπή, το κιβώτιο DSG7 είναι άμεσο και πυκνό, εξαφανίζοντας οποιαδήποτε «τρύπα» και αντάμα αποδίδουν πολύ ικανοποιητικές επιδόσεις.
Δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο και για τον θόρυβο, καθώς ο δίλιτρος TDI γίνεται αισθητά θορυβώδης όταν πιέζεται. Παρόλο που ο όμιλος Volkswagen έχει βελτιώσει σημαντικά αυτήν την πτυχή στους κινητήρες TDI, φαίνεται ότι υπάρχει ακόμα περιθώριο βελτίωσης...
Ευτυχώς από την άλλη, η λειτουργία του είναι στρωτή και δεν την διαταράσσει ίχνος σκορτσαρίσματος. Ούτε οι συνήθεις κραδασμοί του ντίζελ, ειδικά όταν είναι κρύος, περνούν στα χέρια σου και στο ταμπλό. Όταν όμως πιάσεις (λογική) ταχύτητα πορείας στην εθνική, το μοτέρ σχεδόν δεν ακούγεται. Ησυχία στην καμπίνα που οφείλεται όμως μόνο στο μοτέρ, καθώς υπάρχουν ηχομονωτικές αδυναμίες: Θόρυβος από την κύλιση και την πίσω ανάρτηση σε απότομες ανωμαλίες, παρεισφρέουν ζωντανές στην καμπίνα.
Παρόλα αυτά, η άνεση παραμένει εξαιρετική, καθώς η αντιπροσωπεία άφησε έξυπνα τις στάνταρ 18άρες ζάντες της έκδοσης Laurin & Klement που ήταν το αυτοκίνητό μας. Και δεν τοποθέτησε τις έξτρα 19άρες Veritate (€650). Ζάντες που ντυμένες με λάστιχα 235/45 δίνουν μάγουλο 10,6 πόντους, διαφυλάσσοντας την ενδοτικότητα της ανάρτησης.
Το ενεργό σύστημα ανάρτησης DCC Plus (στάνταρ στο δικό μας) προσφέρει προηγμένη διαχείριση των αμορτισέρ, με ξεχωριστές βαλβίδες για συμπίεση και επαναφορά. Η ρύθμιση Comfort (που συμβολίζεται παραδόξως με ένα… σύννεφο) είναι η πιο φυσική για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου -εκτός εθνικής. Η ρύθμιση Sport δεν κάνει μεγάλη διαφορά ούτε σκληραίνει υπερβολικά την ανάρτηση. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η σταθερότητα και η ευελιξία του Superb συμβάλλουν στην ευχάριστη οδηγική εμπειρία. Με τις ρυθμίσεις Eco και Comfort να είναι οι προτιμητέες και οι αποδοτικότερες σχεδόν για το 100% των περιπτώσεων.
Οι αναρτήσεις λοιπόν απορροφούν άψογα τις ανωμαλίες του δρόμου, με το τιμόνι να είναι ακριβές -θα τολμούσαμε να πούμε μέχρι και «συναρπαστικό». Με άλλα λόγια, το ταξίδι με το Superb γίνεται παιχνιδάκι (γράψαμε πάνω από 900 km σε κάθε είδους δρόμο) και το κράτημά του, εξαιρετικό. Εκείνο που θα θέλαμε είναι πιο άνετα καθίσματα και με καλύτερη πλευρική στήριξη. Κάτι που γίνεται εμφανές όταν «κακομεταχειριστείς» το τσεχικό grand tourer σε ορεινούς δρόμους με στροφές. Συμπεριφορά που το Superb δεν εκτιμά ιδιαίτερα, αποκαλύπτοντας το μαλακό set-up και τον όγκο του που μεταφράζεται σε μια νωθρότητα.
Σημειώνουμε επίσης ότι η ημί-αυτόνομη οδήγηση μια δυο φορές απενεργοποιήθηκε κατά δική της βούληση. Όσο για κάποια συστήματα υποβοήθησης, όπως για παράδειγμα η ειδοποίηση υπέρβασης ορίου ταχύτητας και η διατήρηση λωρίδας γίνονται ενοχλητικά. Ευτυχώς απενεργοποιούνται εύκολα από το infotainment ή από φυσικό πλήκτρο στο τιμόνι.
Το εσωτερικό είναι ιδιαίτερα ποιοτικό, τουλάχιστον στην έκδοση Laurin & Klement που είχαμε στα χέρια μας. Μαύρο δέρμα στα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα θερμαινόμενα, αεριζόμενα καθίσματα με λειτουργία μασάζ, γαρνιτούρες και ένθετα απομίμησης ξύλου, ακουστικά τζάμια, σκίαστρα στα πλευρικά πίσω τζάμια και στο πίσω κρύσταλλο…

Λιγότερο επιτυχημένο είναι το τιμόνι με τη σχετικά λεπτή στεφάνη και τις φθηνές πλαστικές, αλλά νικελένιες στην όψη, ροδέλες. Κακή είναι και η ενσωμάτωση του ψηφιακού πίνακα οργάνων των 10,25” σε ένα ελάχιστα θολωτό γείσο. Η Škoda θα μπορούσε να έχει κάνει εδώ πολύ καλύτερη δουλειά για το κορυφαίο μοντέλο της γκάμας της.
Η εργονομία από την άλλη είναι εξαιρετική, με την οθόνη αφής των 12,9” του συστήματος infotainment να είναι γρήγορη, ευέλικτη και εύχρηστη. Θα μπορούσε απλώς να είχε καλύτερη απόκριση, ειδικά κατά την αναζήτηση σημείων ενδιαφέροντος.

Οι τρεις περιστροφικοί διακόπτες, τα Smart Dials με τις μικρές οθόνες εξακολουθούν να μας εντυπωσιάζουν παρόλο πως τους γνωρίζουμε από καιρό και είναι ιδιαίτερα εύχρηστοι. Δεν θα παραλείψουμε να πούμε όμως, ότι απαιτούν στιγμιαία απόσπαση προσοχής από τον δρόμο για να επιλέξεις την επιθυμητή λειτουργία: Οδηγικές ρυθμίσεις, ένταση ήχου, θερμοκρασία, κλιματισμός...
Να κάνουμε μνεία και στις νέες λειτουργίες, όπως η ενσωμάτωση του ChatGPT στη Laura, τη φωνητική βοηθό, τη δυνατότητα πληρωμών για πάρκινγκ και καύσιμα που βρίσκεται υπό υλοποίηση. Και τον ατμοσφαιρικό φωτισμό με το μεγάλος εύρος ρυθμίσεων που παραμένει απαλός και καθόλου ενοχλητικός σε τελείως σκοτεινό δρόμο.
Το πραγματικό highlight του νέου Superb όμως, είναι οι πίσω θέσεις που θυμίζουν λιμουζίνα. Eιδικά με την προαιρετική επιλογή των έξυπνων προσκέφαλων με πτυσσόμενα πτερύγια για στήριξη κεφαλής -τα φορούσε το δικό μας Superb. Η μεσαία θέση ωστόσο, υστερεί λόγω της σκληρής πλάτης και του υπερμεγέθους τούνελ.
Ο χώρος αποσκευών απογειώνεται στα 645 λίτρα κάτω από την εταζέρα (20 lt περισσότερα από πριν), συγκρίσιμος ακόμη και με τα 690 λίτρα του Superb Combi. Με αναδιπλωμένα καθίσματα, η τσεχική φτάνει τα 1.795 λίτρα, έναντι 1.920 του Combi -ένα από τα λίγα σημεία υπεροχής του στέισον. Πορτμπαγκάζ με πλήθος Simply Clever στοιχεία, όπως μας έχει συνηθίσει η φίρμα: Γάντζοι, πρίζες, δίχτυα, δέστρες, φωτισμός, κρυφές καταπακτές, αιώρα/κάλυμμα....
Η τιμή εκκίνησης για το Superb 2.0 TDI είναι οι €53.800 στη βασική έκδοση Selection. Αλμυρή τιμή συγκρινόμενη με τις αντίστοιχες στην Ευρώπη. Για παράδειγμα στην Ισπανία ξεκινά από €46.900, στη Γαλλία από €47.940, στην Ιταλία από €46.950 και στη Γερμανία από €48.470. Πάντως οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι και η βασική έκδοση Selection διαθέτει εξαιρετικά πλούσιο εξοπλισμό, καθιστώντας την κορυφαία έκδοση Laurin & Klement των 58,8 χιλιάδων λιγότερο απαραίτητη. Την οποία, ακόμα κι αν τη φορτώσεις με όλα τα έξτρα του καταλόγου δεν θα ξεπεράσει τα 65 χιλιάρικα. Διαμόρφωση που μπορείς να δεις, στο συνημμένο αρχείο. Η TDI 150 κοστίζει 6.100 ευρώ περισσότερα από την TSI 150. Ποσό που θα καλυφθεί αν είσαι δεινός χιλιομετροφάγος της εθνικής, εκεί όπου το TDI είναι ασυναγώνιστο σε κατανάλωση.
Αν εξαιρέσουμε το Peugeot 508 με την εμφανώς μικρότερη ευρυχωρία, ο ανταγωνισμός για το πετρελαιοκίνητο Superb προέρχεται κυρίως από τις premium γερμανικές μπερλίνες. Με την κατηγορία C, αυτή των κόμπακτ οικογενειακών, να αντιπαρατίθεται περισσότερο με την τιμή και την κατηγορία E (οικογενειακά) με το το μέγεθος.
Αν πας στη μικρή κατηγορία, η βασική έκδοση στα μοντέλα της αγίας γερμανικής τριάδας είναι φτωχότερη σε εξοπλισμό και προσφέρει σαφώς λιγότερο χώρο. Με την BMW 318d (150 ίπποι) να ξεκινά από τις €50.450, τη Mercedes-Benz C 200 d (163 ίπποι) από τις €52.600 και το Audi A5 2.0 TDI Hybrid S tronic (204 ίπποι) από 62 χιλιάρικα. Κι αν περάσεις στην πάνω κατηγορία, θες 70 χιλιάρικα για μια BMW 520d, και 71 χιλιάρικα για την E 220 d 4MATIC των 197 PS.
Σαφώς, η τιμή του Superb είναι πιο τσιμπημένη σε σχέση με το παρελθόν. Όμως, χάρη στον εξαιρετικό εξοπλισμό του, την κορυφαία άνεση και ευρυχωρία, η τσεχική μπερλίνα αποτελεί μοναδική περίπτωση στην αγορά σε αυτή τη σπάνια πλέον ντίζελ εκδοχή. Οικονομική, καλοφτιαγμένη και απολαυστική στα μεγάλα ταξίδια, υπενθυμίζει γιατί οι μπερλίνες ήταν πάντα τόσο ψηλά την εκτίμηση των οδηγών.
Διαμορφώστε το δικό σας Škoda Superb 2.0 TDI DSG στον configurator της αντιπροσωπείας, εδώ
Škoda Superb 2.0 TDI 150 PS DSG7 | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | O δίλιτρος ντίζελ ταιριάζει σε αυτό το ταξιδιάρικο αυτοκίνητο με τους γενναιόδωρους χώρους και την εξαιρετική άνεση, περνώντας όμως την ψυχολογική μπάρα των 50 χιλιάδων για τους λίγους που επιμένουν στη θνήσκουσα ιδιωτική αγορά του αυτοκινήτου και όχι στη χρήση. | ||
Τιμή | Από €53.800 | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | Κινητήρας ντίζελ, 1.968 cc, i4, 16v, 2 EEK, άμεσος ψεκασμός, common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, ιντερκούλερ, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων, εμπρός κίνηση | ||
Απόδοση | 150 PS/3.000-4.200 rpm, 360 Nm/1.700-2.750 rpm | ||
Διαστάσεις | 4.912 x 1.849 x 1.481 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 645-1.795 lt | ||
Βάρος | 1.662 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 9,2" | ||
Τελική ταχύτητα | 225 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 5,6 lt/100 km | ||
Εκπομπές CO2 | 127-133 g/km | ||
*Μέτρηση DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |