Test drive: Renault Scénic 1.3 TCe 140

Συνδυάζοντας μερικά από τα καλύτερα χαρακτηριστικά των πολυμορφικών με τα crossover, η τελευταία γενιά του Scenic είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον οικογενειακό.

Με τον ρυθμό που εξελίσσονται πλέον τα αυτοκίνητα, δεν είναι απίθανο ένα μοντέλο που έχει παρουσιαστεί πριν από σχεδόν πέντε χρόνια σήμερα να φαίνεται ξεπερασμένο. Όμως η περίπτωση του Renault Scenic, το οποίο οδηγήσαμε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2016, δεν είναι μια τέτοια.

Πέρασε πολύς καιρός μέχρι ο δρόμος του να διασταυρωθεί με εκείνον της ελληνικής αγοράς. Ωστόσο σήμερα, το φρεσκαρισμένο και με νέα γκάμα κινητήρων μοντέλο διατίθεται κανονικά, με τον 1.3 TCe των 140 PS ή τον 1.7 Blue dCi των 120 PS. Και οι δύο συνδυάζονται με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ διατίθεται αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη με επτά σχέσεις στη βενζίνη και με έξι στο πετρέλαιο.

Νίκη των σχεδιαστών
Για την τέταρτη γενιά του μοντέλου που πριν 25 χρόνια δημιούργησε τα κόμπακτ MPV, η σχεδίαση είναι από τα πιο βασικά χαρακτηριστικά. Οι σχεδιαστές παρουσίασαν και τελικά πήραν έγκριση για ένα σχέδιο με τεράστιους τροχούς, το οποίο είναι αφενός εντυπωσιακό αφετέρου αντικειμενικά ισορροπημένο και όμορφο. Οι 20άρες ζάντες σημαίνουν τεράστιους θόλους και δυνατούς ώμους που σε πρώτη ανάγνωση κλέβουν λίγο από τις πραγματικές διαστάσεις. Μόνο εάν παρατηρήσεις με περισσότερη προσοχή θα αντιληφθείς πως το συνολικό μήκος είναι 4,41 m, το πλάτος 1,89 m και το ύψος 1,65.

Για το τελευταίο, ρόλο παίζει και η μεγάλη απόσταση από το έδαφος που με 17 cm ξεπερνά εκείνη πολλών σημερινών crossover και δίνει ένα αντίστοιχο ύφος. Το μεταξόνιο είναι 2,73 m, ενώ το γεγονός πως το εμπρός μέρος θυμίζει λίγο το προηγούμενο Captur, επισκιάζεται σαφώς από τις τεράστιες γυάλινες επιφάνειες που κάνουν την καμπίνα ευχάριστα φωτεινή. Το ταμπλό επίσης θυμίζει την προηγούμενη γενιά των Renault και αυτό φαίνεται κυρίως από την οθόνη αφής 7” του infotainment που δεν δείχνει το ίδιο χορταστική με εκείνη των νέων Clio και Captur. Αυτό αφορά ουσιαστικά την εικόνα πάντως, αφού σε επίπεδο συνδεσιμότητας δεν λείπει τίποτα ουσιαστικό.

Renault Scenic

Στο εμπρός μέρος της καμπίνας κάθεσαι ψηλά και αναπαυτικά, σε κάθισμα που χωρίς να έχει κορυφαία πλευρική στήριξη δεν σε προβληματίζει. Βλέπεις απρόσκοπτα γύρω-γύρω, ακόμα και εμπρός διαγώνια που στα αυτοκίνητα του είδους συνήθως σε δυσκολεύει. Θα εκτιμήσεις πάντως πολύ τους αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός και πίσω που είναι στάνταρ. Στο πίσω κάθισμα που διαιρείται και σύρεται σε αναλογία 60/40, ο χώρος είναι ευχάριστα μεγάλος. Οπότε συνολικά πέντε ενήλικοι θα χωρέσουν χωρίς πρόβλημα. Δεν υπάρχει 7θέσια έκδοση του Scenic, χαρακτηριστικό που απαντάται μόνο στο Grand Scenic με το μεγαλύτερο μήκος/μεταξόνιο, αλλά που δεν εισάγεται στη χώρα μας.

Ωστόσο, αυτό που κυρίως θα σε κερδίσει είναι οι αποθηκευτικοί χώροι. Σύμφωνα με τη Renault χωρούν 63 lt και έχουν ως αποκορύφωμα τη συρόμενη κονσόλα δαπέδου. Είναι δε το μόνο σημείο όπου μπορείς να τοποθετήσεις ένα μεγάλο μπουκάλι νερού, αφού στις πόρτες δεν υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη και αυτό είναι παράλειψη.

Ο χώρος αποσκευών έχει διπλό πάτωμα και χωράει 506 lt στα αυτοκίνητα με ρεζέρβα ανάγκης όπως αυτά που έρχονται στη χώρα μας. Από την Renault επίσης αναφέρεται στα 572 lt με κιτ επισκευής και συνυπολογισμένο το χώρο της ρεζέρβας. Ακόμα και η πρώτη τιμή όμως είναι παραπάνω από αξιόλογη. Ενισχύεται δε από στοιχεία όπως το επίπεδο πάτωμα που συνοδεύει την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων ή το τεράστιο άνοιγμα φόρτωσης με το χαμηλό κατώφλι.

Τελευταία λέξη
Ένα σχετικά πρόσφατο φρεσκάρισμα έφερε τον ιδιαίτερα σύγχρονο 1.300άρη TCe κάτω από το καπό του Scenic, ο οποίος στο αυτοκίνητο της δοκιμής συνεργάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο. Η βελούδινη λειτουργία που παραδοσιακά τον χαρακτηρίζει είναι κι εδώ παρούσα. Το γραμμικό άπλωμα της ισχύος του και η καλή απόκριση στο γκάζι -όσο δεν είναι ενεργοποιημένο το οικονομικό προφίλ λειτουργίας- ταιριάζουν εξαιρετικά στην περίσταση. Το ίδιο και η λογική κατανάλωση. Τη μετρήσαμε κατά μέσο όρο στα 7,8 lt/100 km, μα εύκολα προσέγγιζε τα επτά όταν κινούμασταν συνετά.

Μπορεί τα 240 Nm να μην ακούγονται πολλά, όμως το Scenic επιταχύνει με συνέπεια ακόμα και με λιγότερες από 2.000 rpm. Ακόμα κι αν καθυστερήσεις να ανεβάσεις σχέση, διαπιστώνεις ότι το κοντέρ ανεβαίνει πιο ζωντανά από όσο περιμένεις, ακούγοντας τα 0-100 km/h σε 10,5” που ανακοινώνει η Renault. Η ουσία βέβαια είναι πως ακόμα και με την καμπίνα γεμάτη, δεν ξεμένεις από ισχύ στο προσπέρασμα. Και παρότι το αυτόματο κιβώτιο είναι πιο ταιριαστό σε ένα τέτοιο μοντέλο, το χειροκίνητο με τη σωστή κλιμάκωση έχει λεβιέ που κουμπώνει εύκολα και με σαφήνεια, οπότε δεν σε ταλαιπωρεί.

Στον δρόμο, το Scenic σβήνει αμέσως τις όποιες αμφιβολίες για την άνεση και την κύλιση που προκύπτουν από τους 20άρηδες τροχούς με λάστιχα 195/55. Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι αρκετά καλοδουλεμένη, έτσι ώστε ακόμα και οι ελληνικοί δρόμοι να μη σε κουράζουν. Μόνο στα εγκάρσια κοψίματα της ασφάλτου θα αισθανθείς τον πίσω ημιάκαμπτο, χωρίς πάντως έντονο κραδασμό ή θόρυβο. Οπότε, συνολικά η άνεση είναι υψηλού επιπέδου και η κύλιση αντίστοιχη. Τα σχετικά στενά λάστιχα δεν παράγουν ιδιαίτερο θόρυβο και η ηχομόνωση είναι αρκετά αποτελεσματική για να μην ακούγεται ούτε ο αέρας, τουλάχιστον μέχρι τα 120 km/h.

Renault Scenic

Όταν το πιέσεις, είναι πρακτικά αδύνατο να καταλάβεις πως απέχει 17 cm από το έδαφος αφού διαχειρίζεται άψογα τη μάζα του. Δεν γέρνει πολύ και παίρνει το μέγιστο από την πρόσφυση που μπορούν να παράξουν τα λάστιχα, προσεγγίζοντας πάντα πολύ προοδευτικά το όριο. Το εμπρός μέρος ανοίγει πάντα πρώτο την τροχιά του ενώ το πίσω παραμένει ακλόνητο. Οπότε τελικά το πολύ διακριτικό ESP επεμβαίνει σπάνια, ακόμα και όταν οδηγείς πραγματικά γρήγορα. Πολύ καλή είναι η εικόνα και από τα φρένα, τα οποία έχουν άμεσο και καλοζυγισμένο πεντάλ. Αλλά και τέσσερα δισκόφρενα που εξασφαλίζουν δυνατή και συνεπή επιβράδυνση, χωρίς να κουράζονται εύκολα από τα 1.530 kg του -εργοστασιακού- απόβαρου.

Ό,τι χρειάζεσαι
Το Scenic ανήκει σε μια κατηγορία που προοδευτικά παραδίδει τη σκυτάλη στα πιο μοδάτα crossover. Ωστόσο αυτό δεν το εμποδίζει να σε κερδίσει αφού έχει πολύ ξεχωριστό σχήμα, ουσιαστικά ευρύχωρη και πρακτική καμπίνα, καθώς και τον 1.3 TCe που εξασφαλίζει τον ιδανικό συνδυασμό ισχύος/κατανάλωσης. Οπότε τελικά θα υπηρετήσει με πολύ αποτελεσματικό και μοντέρνο τρόπο τις οικογενειακές ανάγκες. Επιπρόσθετα, εκμεταλλευόμενο τη σεβαστή απόσταση από το έδαφος, θα κάνει όσα και ένα crossover. Ίσως και περισσότερα.

Για την έκδοση βενζίνης, το μοναδικό επίπεδο εξοπλισμού Intens κοστολογείται στις €27.890 οπότε τοποθετείται στην ακριβή πλευρά της κόμπακτ κατηγορίας. Ως αντίβαρο βέβαια, θα πρέπει να συνυπολογιστεί ο πραγματικά πλούσιος εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας. Περιλαμβάνει από σουίτα υποβοήθησης οδηγού με αυτόματο φρενάρισμα, προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, αναγνώριση πινακίδων και αισθητήρες παρκαρίσματος, μέχρι διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά αναδιπλούμενους καθρέφτες, ασύρματο κλειδί και σύστημα πλοήγησης στα ελληνικά. 

Τι λέει το DRIVE
Δεν είναι φτηνό, μα θα υπηρετήσει με πολύ αποτελεσματικό και μοντέρνο τρόπο τις οικογενειακές ανάγκες. Επίσης, εκμεταλλευόμενο τη σεβαστή απόσταση από το έδαφος θα κάνει όσα και ένα crossover, ίσως και περισσότερα.
Τιμή Από €27.890
Τεχνολογία Κινητήρας βενζίνης 1.333 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
Απόδοση 140 PS/5.000 rpm, 240 Nm/1.600 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,5”
Τελική ταχύτητα 196 km/h
Μέση κατανάλωση* 7,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2  153 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.406 x 1.866 x 1.653 mm
Χώρος αποσκευών 506 lt (572 lt με κιτ επισκευής ελαστικού)
Βάρος 1.529 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης