Test drive: Honda HR-V 1.6 i-DTEC

Δοκιμάζουμε το νέο μικρό crossover της Honda στην έκδοση με τον κινητήρα ντίζελ των 120 ίππων.

Χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν δέκα χρόνια για να παρουσιαστεί το HR-V της δεύτερης γενιάς.

Βασισμένο στο Jazz, το νέο μοντέλο είναι αποκλειστικά προσθιοκίνητο και απαντά στις επικρίσεις που είχε δεχτεί ο πρόγονός του – βασικά ότι ήταν στριμωγμένο πίσω και δεν προσφερόταν με κινητήρα ντίζελ. Μέσα στη δεκαετία που μεσολάβησε όμως, πολλοί κατασκευαστές έχουν παρουσιάσει τα δικά τους μικρά crossover-SUV, με αποτέλεσμα η Honda, από εκεί που ήταν η πρωτοπόρος, να δείχνει τώρα ότι ακολουθεί με καθυστέρηση το ρεύμα της εποχής.     

SUV με εμφάνιση κουπέ και λειτουργικότητα MPV
Σχεδιαστικά, το νέο HR-V θέλει να παντρέψει την κομψότητα ενός κουπέ με τη στιβαρότητα ενός SUV. Σε γενικές γραμμές τα καταφέρνει, αν και το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι και τόσο ξεχωριστό. Πάντως, κάποια χαρακτηριστικά όπως η «φτερωτή μάσκα» και οι κρυφές χειρολαβές για τις πίσω πόρτες δείχνουν ότι πρόκειται για Honda.

Κατά τη Honda, η αεροδυναμική έχει προσεχτεί ιδιαίτερα, αν και δεν δίνονται στοιχεία για τον συντελεστή Cd. Το πάτωμα προέρχεται από εκείνο του Jazz, αλλά στέκεται σαφώς ψηλότερα με αποτέλεσμα το επίπεδο των ματιών του οδηγού να έχει ανέβει κατά 10 cm. Η βασική αρχιτεκτονική του HR-V δεν διαφέρει σημαντικά από εκείνη του Jazz, με την ασυνήθιστη τοποθέτηση του ρεζερβουάρ βενζίνης κάτω από τα μπροστινά καθίσματα να επιτρέπει κι εδώ τη χρήση του πολύ πρακτικού συστήματος Magic Seats”.

Στην περίπτωση της δοκιμής μας, ο κινητήρας είναι ο γνωστός μας από το CR-V αλουμινένιος ντίζελ 1.6 i-DTEC των 120 PS, ο οποίος συνδυάζεται αποκλειστικά με ένα περαιτέρω βελτιωμένο χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο.       

Ευρύχωρο και ιδιαίτερα πρακτικό
Το HR-V είναι λίγο μεγαλύτερο εξωτερικά από άλλα crossover βασισμένα σε σουπερμίνι, όπως το Peugeot 2008 και το Renault Captur, πλησιάζοντας σε διαστάσεις το Nissan Qashqai.

Οι εσωτερικοί χώροι είναι αντίστοιχοι με εκείνους του Qashqai, αν όχι και καλύτεροι. Ειδικά ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών είναι εντυπωσιακά μεγάλος, ενώ στην άνεση συμβάλλει και το σχεδόν επίπεδο πάτωμα.

Όσον αφορά στη λειτουργικότητα, μπορείς να διπλώσεις την πλάτη του καθίσματος του συνοδηγού και να φορτώσεις αντικείμενα μήκους 2,5 μέτρων, ενώ, χάρη στο σύστημα Magic Seat, τα έδρανα των πίσω καθισμάτων ανασηκώνονται για να χωρέσουν αντικείμενα (π.χ. γλάστρες με φυτά) ύψους έως και 1,2 μέτρων. Το καθεαυτού πορτμπαγκάζ είναι μεγάλο, 470 λίτρα, και αν διπλώσεις τις πλάτες των πίσω καθισμάτων ο χώρος φόρτωσης που προκύπτει είναι επίπεδος, με όγκο 1.026 λίτρων μέχρι το ύψος των παραθύρων.  

Άνετος είναι ο χώρος και για τους εμπρός επιβάτες. Η θέση οδήγησης είναι πιο ψηλή από των άλλων αντίστοιχων crossover και η ορατότητα προς τα εμπρός πολύ καλή. Το τιμόνι ρυθμίζεται σε ύψος και απόσταση και το κάθισμα σε στηρίζει σωστά, αλλά η σκαλωτή ρύθμιση της πλάτης του δεν επιτρέπει σε όλους βολευτούν τέλεια.

Από άποψη εργονομίας, όλα είναι στη θέση που περιμένεις, αν και οι διακόπτες στο τιμόνι είναι υπερβολικά πολλοί. Εξαιρετικά βολική είναι η θέση του λεβιέ ταχυτήτων, πάνω σε μια ψηλή κονσόλα που αφήνει χώρο από κάτω της για «κρυφές» θήκες μικροαντικειμένων (και πρίζες). Υπάρχουν κι άλλες πρακτικές θέσεις για τα καθημερινά μικροπράγματα, αλλά οι θήκες στις πόρτες είναι ασυνήθιστα μικρές.

Αισθητικά το ταμπλό είναι σύγχρονο και ποιοτικά είναι προσεγμένο, με αρκετό μαλακό πλαστικό και στιβαρή συναρμογή. Ο πίνακας οργάνων είναι ευανάγνωστος και τα κουμπιά στο ταμπλό σχετικά λίγα αφού πολλές λειτουργίες γίνονται μέσα από την κεντρική οθόνη αφής των 7 ιντσών. Το σύστημα infotainment CONNECT της Honda είναι απλό και λογικό, αλλά η απόκριση της οθόνης όχι τόσο άμεση. Η συνδεσιμότητα είναι μεγάλη, με πληθώρα εφαρμογών για Android, και το ηχοσύστημα με τα 6 ηχεία έχει πολύ αξιοπρεπή απόδοση.

Κορυφαίο σε επιδόσεις και οικονομία
Με βάρος 1.340 kg, όπως έδειξε η πλάστιγγά μας, το HR-V είναι από τα ελαφρύτερα crossover της μικρής κατηγορίας, οπότε οι 120 ίπποι και τα 30,6 kgm ροπής του δίνουν κορυφαίες επιδόσεις.

Για το 0-100 km/h χρειάζεται μόλις 9,8” και για το χιλιόμετρο από στάση 31,5”, αφήνοντας καθαρά πίσω το FIAT 500X 1.6 MTJ (11,6”/33,3”), το Jeep Renegade 1.6 MTJ FWD (11,8”/33,6”), το Peugeot 2008 1.6 BlueHDi 120 (11,2”/33,0”) και το (τετρακίνητο) Suzuki Vitara 1.6 DDiS (11,4”/32,6”). Μόνο το (τετρακίνητο) Opel Mokka 1.6 CDTi το παρακολουθεί από πιο κοντά (10,4”/32,0”), όπως και το (επίσης τετρακίνητο) Nissan Qashqai 1.6 dCi (10,3”/31,8”). [Τις προσθιοκίνητες εκδόσεις των πιο πάνω μοντέλων δεν τις έχουμε μετρήσει].

Στις ρεπρίζ εν κινήσει το HR-V είναι και πάλι κορυφαίο, με τα εικονικά προσπεράσματα των 80-100 km/h με 3η και 4η να απαιτούν αντίστοιχα 4,9” και 5,7”, έναντι 5,6”/5,8” του 500Χ, 5,8”/6,0” του Renegade και 6,2”/6,9” του 2008. Πάντως το Vitara (5,0”/5,7”), το Mokka (5,0”/5,7”) και το Qashqai (5,2”/5,3”) είναι στο επίπεδο του Honda.

Στην οδήγηση, ο i-DTEC τραβάει από χαμηλά και ανεβάζει πρόθυμα στροφές μέχρι τις 4.000 rpm χωρίς να λαχανιάζει. Τον βοηθούν οι σωστά διαλεγμένες σχέσεις του κιβωτίου, του οποίου ο λεβιές είναι από τους καλύτερους που υπάρχουν σήμερα. Χαίρεσαι να αλλάζεις ταχύτητες.

Ο συνδυασμός του κινητήρα και της μετάδοσης με το σχετικά περιορισμένο βάρος δίνει και χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Η μέση τιμή στη δοκιμή μας ήταν μόνο 6,1 lt/100km, ενώ με συγκρατημένη οδήγηση εύκολα τη ρίχνεις κάτω από τα 6 lt/100km, ακόμα κι αν δεν έχεις πατήσει το κουμπί ECON (που αμβλύνει την απόκριση στο γκάζι και περιορίζει την απόδοση του κλιματισμού).

Έμφαση στην ευκολία και την ασφάλεια
Στο δρόμο, νιώθεις ότι οι τεχνικοί της Honda έχουν δώσει προτεραιότητα στην ευκολία οδήγησης. Το τιμόνι είναι ελαφρύ, διευκολύνοντας την κίνηση μέσα στην πόλη, και η αίσθησή του δεν είναι αποστειρωμένη, όμως η απόκριση του πλαισίου δεν είναι γρήγορη για να κάνει το αυτοκίνητο ζωηρό στις αλλαγές κατεύθυνσης.

Το HR-V όμως δεν παύει να είναι ένα από τα καλύτερα μικρά crossover στην οδήγηση. Γέρνει μεν στις στροφές, αλλά προοδευτικά, και υποστρέφει κοντά στο όριο αλλά κλείνει με ασφάλεια την τροχιά του αν το βοηθήσεις αφήνοντας το γκάζι. Η πρόσφυση, ελκτική και πλευρική, είναι ικανοποιητική, το αμάξωμα στιβαρό, ο έλεγχός του από την ανάρτηση αποτελεσματικός και η σταθερότητα στις μεγάλες ταχύτητες καλή. Καλά είναι και τα φρένα, αν και στο δυνατό, απότομο πάτημα μπαίνει κάπως πρόωρα το ABS. Πάντως οι αποστάσεις ακινητοποίησης που μετρήσαμε ήταν από τις μικρές της κατηγορίας.

Σε καλό επίπεδο είναι και η άνεση. Σπάνιες είναι οι απότομες αντιδράσεις του ημιάκαμπτου πίσω άξονα, καθώς η ανάρτηση απορροφά αποτελεσματικά τις περισσότερες ανωμαλίες του δρόμου. Ο κινητήρας κάνει αρκετό θόρυβο στην επιτάχυνση και νιώθεις και κάποιους κραδασμούς, αλλά στο ταξίδι δεν ενοχλεί καθόλου. Η ποιότητα κύλισης είναι γενικά καλή, αλλά παρά τους ισχυρισμούς της Honda για αεροδυναμική εξέλιξη, ο θόρυβος από τον άνεμο στις μεγάλες ταχύτητες δεν είναι ιδιαίτερα χαμηλός. 

Η τιμή σκιάζει τη γενική εικόνα                            
Το νέο HR-V με τον κινητήρα ντίζελ, στη βασική έκδοση Comfort, ξεκινά από τα 25.070 ευρώ με όφελος απόσυρσης. Κι εδώ είναι το βασικό μειονέκτημα του μοντέλου, αφού ο ανταγωνισμός είναι φθηνότερος, από €1.600 (Jeep Renegade 1.6 MTJ FWD) έως και €5.080 (Suzuki Vitara 1.6 DDiS 2WD).

Πάντως το Honda, ακόμα και στη βασική του έκδοση, είναι επαρκώς εξοπλισμένο, με στάνταρ, μεταξύ άλλων, 6 αερόσακους, συστήματα VSA, City Braking Assist και Hill Start Assist, stop/start, αυτόματο κλιματισμό, cruise control με περιοριστή ταχύτητας, αισθητήρες βροχής και φωτισμού, τα Magic Seats, ράδιο-CD/MP3 και ζάντες αλουμινίου.

Τι λέει το DRIVE
Ένα ιδιαίτερα εξελιγμένο και καλοφτιαγμένο crossover, που δύσκολα του βρίσκεις μειονεκτήματα. Η υψηλή τιμή του όμως μπορεί να αποτελέσει τροχοπέδη στην επιτυχία του.
Τιμή από €25.070 (με απόσυρση)
Τεχνολογία 1.597 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common-rail, τούρμπο VGT, 120 PS/4.000 rpm, 30,6 kgm/2.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση εμπρός
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,8”
0-160 km/h 29,8”
0-400 m 17,0” @ 129,6 km/h
0-1.000 m 31,5” @ 162,2 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 8,3”
50-80 km/h (3η) 3,7”
80-110 km/h (3η) 4,9”
80-110 km/h (4η) 5,7”
110-140 km/h (4η) 8,1”
110-140 km/h (5η) 9,1”
Φρένα 100-0 km/h 38,3 m
Τελική ταχύτητα 192 km/h
Μέση κατανάλωση 6,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 104 g/km
Διαστάσεις 4.294 x 1.772 x 1.605 mm
Βάρος 1.340 kg
Χώρος αποσκευών 470/1.026 lt
Μετρήσεις DRIVE