Test drive: Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 PS ST-Line

Ο 3κύλινδρος 1.5 EcoBoost παίρνει θέση κάτω από το καπό του νέου Focus, φέρνοντας μαζί του και μια πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων.

Η δοκιμή ενός οικογενειακού χάτσμπακ συνήθως δεν ξεκινά με αναφορά στην οδική συμπεριφορά του. Στην περίπτωση του Ford Focus όμως, είναι αδύνατο να κάνουμε αλλιώς.

Τα γενικότερα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου άλλωστε τα έχουμε ήδη γνωρίσει από την έκδοση 1.0 EcoBoost. Δοκιμάζοντας τώρα το 1.5 EcoBoost, εκτός από την προφανή απορία για το πώς πάει, ακόμα μεγαλύτερη είναι η περιέργειά μας για το πώς πατάει στο δρόμο. Κι αυτό διότι ενώ το 1.000άρι διαθέτει πλέον ημιάκαμπτο πίσω άξονα, το 1.500άρι διατηρεί τη διάταξη πολλαπλών συνδέσμων που χαρακτήριζε κάθε προηγούμενη γενιά του Focus. Μάλιστα η ανάρτηση πατά σε νέο υποπλαίσιο και έχει ελαστικούς συνδέσμους διαφορετικής σκληρότητας σε κάθε σημείο της, έτσι ώστε να πετυχαίνει πάντα την απαιτούμενη αμεσότητα ή ενδοτικότητα προς κάποια κατεύθυνση. Στην πράξη; Δουλεύει!

Η πρώτη θετική εντύπωση έρχεται από το επίπεδο άνεσης. Καταλαβαίνεις ότι βρίσκεσαι σε μια έκδοση με σπορ χαρακτήρα, που είναι άλλωστε και το ζητούμενο στην περίπτωση του ST-Line με την κατά 10 mm χαμηλότερη ανάρτηση, όμως δεν ταλαιπωρείσαι με ξερές αντιδράσεις στην πόλη. Η ποιότητα κύλισης είναι απλώς κορυφαία. Και όσο αυξάνεται η ταχύτητα τόσο περισσότερο σε εντυπωσιάζει ο τρόπος με τον οποίο περνά από ταλαιπωρημένα σημεία της ασφάλτου χωρίς να επηρεάζεται η τροχιά του. Αυτός είναι και ο τομέας στον οποίο ίσως μπορείς να δεις διαφορά σε σχέση με το Focus με ημιάκαμπτο. «Ίσως», διότι εκείνο είναι ήδη πολύ καλό, οπότε η διαφορά δεν γίνεται εύκολα αντιληπτή. Δύσκολα εντοπίζεις διαφορά και στο θόρυβο κύλισης. Αν το καταφέρεις, θα είναι επειδή η καμπίνα είναι τόσο καλά μονωμένη από το θόρυβο του κινητήρα και του αέρα, που… ψάχνεις με τι να ασχοληθείς.

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Υπό πίεση, η υποστροφή είναι άγνωστη λέξη. Το τιμόνι δεν σε εμπνέει γύρω από την ευθεία ούτε στη συνέχεια σε εντυπωσιάζει σε πληροφόρηση, κατευθύνει όμως ένα αρκετά ακριβές εμπρός μέρος. Την ούτως ή άλλως περιορισμένη κλίση δεν τη νιώθεις από μέσα. Ίσως αυτό να έχει να κάνει με το ρυθμό αύξησής της. Ίσως τα διαφορετικής σκληρότητας silent block να παίζουν το ρόλο τους και εδώ. Ο τρόπος με τον οποίο το Focus σε βάζει στο επίκεντρο της δράσης και το πλαίσιο περιστρέφεται γύρω σου με τη σκέψη, θυμίζει κάτι από Fiesta ST [video]. Σε πιο ήπια, λιγότερο άμεση εκδοχή.

Οι εμπρός τροχοί δεν δυσκολεύονται να βρουν πρόσφυση στην έξοδο, ακόμα κι αν έχεις απενεργοποιήσει το traction control -κάτι που γίνεται πλέον με ένα πλήκτρο, χωρίς να ψάχνεις στα μενού. Το καλορυθμισμένο σύστημα ευστάθειας αφήνει το Focus να γυρίσει λίγο πριν επέμβει κι όταν το κάνει δεν του κόβει τη φόρα. Είναι λες και η βασική ρύθμιση είναι η «ενδιάμεση» άλλων ESP. Την καλή εικόνα του ST-Line στο δρόμο ολοκληρώνουν τα φρένα. Με μεστό πεντάλ και ανάρτηση που δεν του επιτρέπει καθόλου να «βουτάει», σταματά από τα 100 km/h σε 35,6 m, επίδοση που συγκαταλέγεται στις απολύτως κορυφαίες που έχουμε καταγράψει.

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Ο αλουμινένιος 3κύλινδρος 1.5 EcoBoost διατηρεί όλα τα χαρακτηριστικά που γνωρίσαμε στο Fiesta ST, όπως είναι η απενεργοποίηση ενός κυλίνδρου, τα διπλά μπεκ (εντός και εκτός θαλάμου καύσης), το φίλτρο GPF κ.ά. Ο διαφορετικός προσανατολισμός αυτής της έκδοσης επέβαλε τη δημιουργία ενός κινητήρα με αρκετή δύναμη από χαμηλά (24 kgm), αλλά χωρίς ιδιαίτερη όρεξη να φτάσει στον κόφτη. Η απόκριση του γκαζιού είναι πάντως αρκετά καλή ακόμα και στο πρόγραμμα Normal, και το διακριτικό γουργουρητό του μοτέρ ακούγεται μόνο όταν το πατήσεις γερά.

Οι ρεπρίζ είναι πολύ καλές: Τα 80-110 km/h με 3η ολοκληρώνονται σε 4" και τα 110-140 km/h με 4η σε 6,1". Το Kia Ceed 1.4 T-GDi 140 PS και το Opel Astra 1.4 Turbo 150 PS, χρειάζονται 4,3"/6,6" και 4,3"/6,5", αντίστοιχα, ενώ προβάδισμα έχει το -ελαφρύτερο- VW Golf 1.5 TSI 150 PS, με 3,8"/5,7". Από στάση το Focus τα καταφέρνει ακόμα καλύτερα. Έχει άλλωστε launch control στο Sport πρόγραμμα, οπότε ξεκινά με 3.000 rpm και ιδανικό σπινάρισμα για να φτάσει τα 100 km/h σε 8,3" και τα 400 m σε 16". Οι αντίπαλοί του σημειώνουν πολύ κοντινούς αλλά μεγαλύτερους χρόνους: Ceed 8,6"/16,2", Astra 8,7"/16,4" και Golf 8,6"/16,2".

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Honda Civic 1.5 VTEC Turbo

Σε χαλαρό ρυθμό, η δικύλινδρη λειτουργία δεν γίνεται αισθητή ούτε ηχητικά ούτε από κάποια ένδειξη. Μάλλον έχει αποτέλεσμα όμως, αφού το Focus 1.5 είναι αρκετά οικονομικό για τα δεδομένα της κλάσης του. Η μέση κατανάλωση στα χέρια μας περιορίστηκε στα 8,2 lt/100 km, ενώ σε ταξίδι με 130 km/h, εκεί που ο κινητήρας έχει περίπου 2.900 rpm, πέφτει προς τα 6,5.

Το εσωτερικό του νέου Focus το γνωρίζουμε ήδη αρκετά καλά. Το πάνω μέρος του ταμπλό καλύπτεται από μαλακό υλικό, ενώ χαμηλότερα και στις πόρτες τα υλικά και η συναρμογή τους αφήνουν και πάλι κάποια παράπονα. Η θέση οδήγησης είναι ιδανική για τους περισσότερους και η αίσθηση ευρυχωρίας μεγαλύτερη απ’ ό,τι στο προηγούμενο Focus. Ειδικά πίσω έχει συντελεστεί μια ριζική αλλαγή. Με το μεταξόνιο να αυξάνεται κατά 5,3 cm (2,7 m), το νέο Focus έγινε ένα από τα πιο ευρύχωρα αυτοκίνητα της κατηγορίας του. Επιπλέον ατού είναι το χαμηλό τούνελ στο πάτωμα, που επιτρέπει την άνετη μεταφορά 5ου.

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Το πορτμπαγκάζ εξακολουθεί να μην εντυπωσιάζει σε ονομαστική χωρητικότητα -341 lt με ρεζέρβα ανάγκης. Όμως στην πράξη υστερεί μόνο κατά έναν πόντο σε πλάτος σε σχέση με εκείνο του VW Golf (380 lt), ενώ έχει ίδιο ύψος και μεγαλύτερο βάθος (!). Αφορμή για γκρίνια μπορεί να είναι η απουσία διπλού πατώματος, που αφήνει και ένα σκαλοπάτι όταν αναδιπλώνεται το πίσω κάθισμα.

Ως ST-Line, αυτό το Focus ξεχωρίζει εσωτερικά χάρη στις κόκκινες ραφές, στη μαύρη οροφή, στην επένδυση carbon look κ.ά. Το infotainment SYNC 3 με οθόνη 8" και σύστημα πλοήγησης είναι στάνταρ, όχι όμως και ο αυτόματος κλιματισμός. Αυτός αποτελεί ένα από τα έξτρα του αυτοκινήτου της δοκιμής, μαζί με το σύστημα αυτόματου παρκαρίσματος. Το οποίο μάλλον είναι υπερβολή, αφού η έκδοση διαθέτει αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός-πίσω. Στάνταρ σε κάθε Focus είναι τα συστήματα αυτόματου φρεναρίσματος και διατήρησης λωρίδας.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Ford Focus 1.0 EcoBoost ST-Line

Ο εξοπλισμός είναι αυτός που χρειάζεται για να αποτελεί το Focus μια ανταγωνιστική πρόταση μεταξύ των κορυφαίων της κατηγορίας. Η τιμή των €21.154 για το ST-Line είναι πρακτικά ίδια με εκείνη του Ceed 1.4 T-GDi GT Line (€20.990 με έκπτωση) και πολύ χαμηλότερη από τις €25.000 του αντίστοιχου Golf 1.5 TSI R-Line. Παράλληλα, η Ford διαθέτει περίπου στα ίδια χρήματα τις εκδόσεις Titanium (€21.353) και Active (€21.393), προσφέροντας μια πλουραλιστική γκάμα.

Εστιάζοντας στις εκδόσεις ST-Line, η διαφορά τιμής του 1.5 EcoBoost από το αντίστοιχο 1.000άρι δεν είναι ούτε €800. Με τις καλύτερες επιδόσεις του, την ελάχιστη αύξηση στην κατανάλωση και την καλύτερη ανάρτηση, τα δικαιολογεί απόλυτα. Και με δεδομένο ότι το ακόμα ισχυρότερο 1.5 των 182 PS είναι περίπου €3.000 ακριβότερο, το 150άρι ST-Line αυτή τη στιγμή φαίνεται να είναι η καλύτερη επιλογή που μπορεί να κάνει ο οδηγικά ανήσυχος αγοραστής.


Τι λέει το DRIVE
Η δύναμη του 1.5 EcoBoost και η ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση αναδεικνύουν ακόμα περισσότερο το ήδη πολύ καλό Focus. Ακόμα ψάχνουμε κάποιο ουσιαστικό μειονέκτημα σε αυτό το αυτοκίνητο.
Τιμή Από €20.928 (ST-Line €21.154)
Τεχνολογία 1.497 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, Ti-VCT, 150 PS/6.000 rpm, 24,5 kgm/1.600 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,3”
0-160 km/h 21,4”
0-400 m 16,0” @ 142,1 km/h
0-1.000 m 29,3” @ 178,4 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 17,5”
50-80 km/h (3η) 3,5”
80-110 km/h (3η) 4,0”
80-110 km/h (4η) 5,0”
110-140 km/h (4η) 6,1”
110-140 km/h (5η) 7,8”
110-140 km/h (6η) 10,3”
Φρένα 100-0 km/h 35,6 m
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Μέση κατανάλωση 8,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 121 g/km
Διαστάσεις 4.378 x 1.825 x 1.471 mm
Χώρος αποσκευών 341 lt
Βάρος 1.320 kg
Μετρήσεις DRIVE

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης