Οδηγούμε το νέο Škoda Superb 2.0 TDI 150 Laurin & Klement

Οδηγούμε το νέο Škoda Superb 2.0 TDI 150 Laurin & Klement

Δοκιμάζουμε το νέο Superb που εκτός από παραπάνω χώρους –που δεν του έλειπαν- έγινε ελαφρύτερο, πιο καθαρό, πιο οικονομικό και καλύτερα εξοπλισμένο.

Η μπροσούρα του Superb σαφώς και προκαλεί σύγχυση. Ξεφυλλίζοντας τις σελίδες της, ανάμεσα στις διαστάσεις και τα στοιχεία του εξοπλισμού έχεις την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα μεγάλο αυτοκίνητο πολυτελείας.

Ωστόσο, εικάζουμε ότι γυρίζοντας στον τιμοκατάλογο τα νούμερα θα αποτελέσουν ευχάριστη έκπληξη, διότι η Škoda σου θα το πουλάει σε τιμή-κανόνι.

Το σήμα κατατεθέν του προηγούμενου Superb ήταν ο χώρος για τα γόνατα των πίσω. Παραδόξως, το νέο μοντέλο είναι ακόμα πιο μακρύ, ακόμα πιο φαρδύ, καθώς και με ακόμη μεγαλύτερο μεταξόνιο. Παρόλα αυτά, η προηγμένη πλατφόρμα MQB του κόβει 75 kg σε σχέση με το προηγούμενο Superb. Αλλά για όσους θα ήθελαν κάτι ακόμα πιο ευρύχωρο και πρακτικό, ένα Combi βρίσκεται ήδη καθ’ οδόν, μαζί με ένα ούλτρα καθαρό και αποδοτικό μοντέλο υπό την ονομασία GreenLine. Εμείς όμως διαλέξαμε εν αρχή να οδηγήσουμε τον ευρωπαϊκό best seller συνδυασμό: Δίλιτρο μοτέρ με αυτόματο σασμάν. 

Η ανταγωνιστική τιμή και η μεγάλη καμπίνα δίνουν στο Superb μια ευρεία προοπτική, ειδικά στα χρονομισθωμένα αυτοκίνητα. Μια αγορά που τον τελευταίο καιρό έχει στραφεί στα Ford Mondeo, Volkswagen Passat και BMW 3 Series, αυτοκίνητα που το Škoda φιλοδοξεί να πετάξει έξω από την πιάτσα.

Η πρώτη οδηγική εντύπωση
Καλή, αλλά όχι σπουδαία. Το δίλιτρο μοτέρ ντίζελ, που δεν αισθάνεται λιγότερο ακμαίο απ’ ό,τι όταν βρίσκεται κάτω από το καπό του ελαφρύτερου Octavia, τραβά με κέφι από χαμηλά, από τις 1.400 rpm και δυνατά από τις 1.800. Από εκεί και πάνω ξεδιπλώνει ένα μεγάλο εύρος ωφέλιμης ροπής, χωρίς σκαλοπάτια στην απόδοσή της. 

Στο Superb που οδηγήσαμε, ο 2.0 TDI συνδυαζόταν με το 6άρι αυτόματο σασμάν διπλού συμπλέκτη της Škoda που είναι απαράλλαχτο με παλιά. Δηλαδή συνεχίζει να απογοητεύει στους τομείς που το έκανε, όπου αλλού το έχουμε δοκιμάσει. Σκορτσάρει στην επιτάχυνση από στάση και στη χειροκίνητη λειτουργία, στα κατεβάσματα, καθυστερεί χαρακτηριστικά. Στην αυτόματη λειτουργία πάντως, οι αλλαγές είναι σε γενικές γραμμές γρήγορες και ομαλές.

Το μοτέρ είναι αθόρυβο στο ραλαντί, και δέχεται γρήγορα και αδιαμαρτύρητα το πέρασμα στην στην εθνική. Ωστόσο, πιέζοντάς τον, γίνεται θορυβώδες και τρυπά την ηχομόνωση της καμπίνας, ενώ μεταδίδει και κάποιους κραδασμούς στα πεντάλ. Χωρίς αυτά να το κάνουν χειρότερο από ένα VW Passat ή μια BMW 3 Series.

Οι εκδόσεις με τα ρυθμιζόμενα αμορτισέρ, όπως το δικό μας με τους 18άρηδες τροχούς, δίνουν τη δυνατότητα για τρεις ρυθμίσεις: Normal, Comfort και Sport. Και ενώ το τιμόνι του Superb είναι όπως πάντα χωρίς αίσθηση, στη ρύθμιση Sport αποκτά μεγαλύτερο βάρος και εμπνέει περισσότερη εμπιστοσύνη στην εξερεύνηση του υψηλού ομολογουμένως ορίου πρόσφυσης του αυτοκινήτου. Χωρίς βέβαια να παραγνωρίζουμε ότι σε αυτή τη ρύθμιση, τα σκληρότερα αμορτισέρ δίνουν στο αμάξωμα την πιο καλή συμπεριφορά του και τον ακριβέστερό του έλεγχο. Μην απατάσθε, όμως! Το Superb σε καμία ρύθμιση δεν αποκτά την ακαριαία απόκριση ενός Mondeo ή την οδική ποιότητα συμπεριφοράς μιας 3άρας.

Η κύλιση του Superb επεμβαίνει και στην αυτοκυριαρχία του μέσα στη στροφή. Στις ρυθμίσεις Normal και Comfort, η αρχική επαφή με τις ανωμαλίες του δρόμου είναι λιγότερο απότομη, αλλά το αμάξωμα αντιδρά με μεγάλη κινητικότητα στον κάθετο άξονα. Με πιο σκληρή ρύθμιση, στο Sport, οι κυματοειδείς ανωμαλίες τιθασεύονται καλύτερα, αλλά και οι πιο οξείες από αυτές μεταφέρονται με προφανή τρόπο στην καμπίνα. Και πάλι ένα Mondeo ή μια BMW 3άρα με ρυθμιζόμενα αμορτισέρ ή ένα Passat είναι σαφώς πιο ολοκληρωμένα σε αυτό τον τομέα.

Βέβαια, κανείς από τους παραπάνω ανταγωνιστές δεν μπορεί αν αρθεί στο ύψος του Superb όσον αφορά τους χώρους. Τέσσερις ψηλοί ενήλικοι θα απολαύσουν πολυτελές επίπεδο χώρου για το κεφάλι και τα πόδια τους, ενώ ακόμα και τρεις μπορούν να βολευτούν άνετα στο πίσω κάθισμα. Τα ίδια αυτά καθίσματα, διαιρούνται 60/40 και αναδιπλώνονται με τη χρήση των στάνταρ λεβιέδων στα τοιχώματα του πορτμπαγκάζ. Το αποτέλεσμα είναι ένα μακρύς τετράγωνος χώρος, που δεν σκοράρει όμως με άριστα, καθώς τον υποβαθμίσουν το ψηλό κατώφλι φόρτωσης και το σκαλοπάτι στο πάτωμα που δημιουργούν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων. Με τα πίσω καθίσματα στις θέσεις τους, το πορτμπαγκάζ μετρά το εντυπωσιακό νούμερο των 625 lt, όγκος-ρεκόρ, μεγαλύτερος από αυτόν κάθε ανταγωνιστή της αγοράς.

Από πλούσιο έως πληθωρικό
Στην έκδοση Laurin & Klement που οδηγήσαμε, η καμπίνα του Superb δείχνει και είναι καλά κατασκευασμένη και γοητευτική. Μαλακό και πυκνό πλαστικό καλύπτει το ταμπλό και ψηλά τις πόρτες, αλλά υπάρχουν και περιοχές με δέρμα και εξώραφα. Από τις εκδόσεις SE και πάνω, το Superb πλέον εξοπλίζεται με δύο ομπρέλες(!), μία σε κάθε πόρτα –μια ομολογουμένως έξυπνη λύση. Συνοψίζοντας για την ποιότητα, το Superb δεν έγινε BMW 3 Series, αλλά μπαίνει στα χωράφια του Passat και αφήνει πίσω του το Ford Mondeo.

Αλλά και το σύστημα πολυμέσων είναι καλύτερο από το αντίστοιχο του Mondeo και είναι το ίδιο βασικό σύστημα που βρίσκουμε στο Passat. Το αυτοκίνητό μας είχε τη μεγαλύτερη 8ιντση οθόνη αφής που ήταν φωτεινή, με καλή ανταπόκριση και εύκολη στο χειρισμό, αλλά πάντως υπολείπεται του προαισθηματικού interface του iDrive, του συστήματος της BMW που αποτελεί σημείο αναφοράς σε αυτόν τον τομέα.  

Όλα τα Superb φορούν στάνταρ 16άρες ζάντες ελαφρού κράματος, έχουν δερμάτινο τιμόνι μα ενσωματωμένες πολλαπλές λειτουργίες, εξοπλίζονται με κλιματισμό, Bluetooth, ραδιόφωνο DAB και 5ιντση οθόνη αφής για το σύστημα πολυμέσων, ενώ στον τομέα της ασφάλειας διαθέτουν σύστημα city braking. Τα μοντέλα SE διαθέτουν μεγαλύτερους τροχούς, υποστήριξη μέσης στα εμπρός καθίσματα, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω και ενεργά προσαρμοζόμενο cruise control. 

Βέβαια, έχει περισσότερο νόημα να αγοράσεις την έκδοση SE business, καθώς διαθέτει περισσότερο εξοπλισμό από το SE για τα ίδια χρήματα: Καθίσματα ντυμένα με αλκαντάρα, ηλεκτρονικό χειρόφρενο και τη μεγαλύτερη οθόνη αφής των 6,5” με ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης.

Η πιο ακριβή έκδοση SE L Executive και η Larin & Klement, δεν αντιπροσωπεύουν αντίστοιχο οικονομικό συμφέρον αγοράς, αλλά προσθέτουν στον εξοπλισμό τους πολυτελή στοιχεία, όπως τα εμπρός φανάρια bi-xenon, το ηλεκτρονικό άνοιγμα της πόρτας του πορτμπαγκάζ, τα δερμάτινα και θερμαινόμενα καθίσματα, την είσοδο χωρίς κλειδί και την ακόμη μεγαλύτερη οθόνη αφής των οκτώ ιντσών.

Θέμα προτεραιοτήτων
Η αγορά ενός νέου Superb καθορίζεται από τις προτεραιότητες που θέτει ο αγοραστής. Ειδικά για τις βασικές έως μέσες εκδόσεις. Σε αυτές, που λογικά θα είναι και οι οικονομικότερες (αναμένουμε τον τιμοκατάλογο από τη Βιαμάρ, την ελληνική αντιπροσωπεία), το Superb είναι σαφώς πιο ευρύχωρο και πρακτικό από οποιονδήποτε κοντινό αντίπαλό του, καλύτερα εξοπλισμένο και ανταγωνιστικά «καθαρό» και οικονομικό. Και αυτά είναι τα καλά νέα, είτε το επιλέγεις ως ιδιώτης είτε για εταιρικό χρονομισθωμένο αυτοκίνητο.

Ωστόσο, αν τοποθετείς την οδηγική ευχαρίστηση στο ψηλότερο σκαλί των προτεραιοτήτων σου, το Superb αρχίζει και χλωμιάζει. Ένα Mondeo στα μοντέλα μαζικής παραγωγής ή μια BMW 3 στα premium δίνει σαφώς καλύτερη απάντηση σε μια τέτοια αναζήτηση, με το Mondeo να ανταποκρίνεται καλύτερα στην ταυτόχρονη απαίτηση και για μεγάλους χώρους. Ενώ το ακριβότερο Passat μπαίνει σφήνα ανάμεσα.

Για την τελική ετυμηγορία μας θα περιμένετε μέχρι να οδηγήσουμε το 1.600άρι ντίζελ με τα 100 g/km σε εκπομπές CO2 και το 1.4 TSI που ταιριάζουν καλύτερα στα δεδομένα της ελληνικής πραγματικότητας. Από την άλλη περιμένουμε να δούμε πώς συμπεριφέρονται οι 16άρηδες τροχοί στους ελληνικούς δρόμους που εικάζουμε πως θα είναι προτιμότεροι, τόσο για τη μεγαλύτερη άνεσή τους όσο και για το οικονομικότερο κόστος αντικατάστασης των ελαστικών τους. Και ελπίζουμε να το ακούει αυτό η Βιαμάρ και να μην βγάλει αυτοκίνητα δοκιμής «παπουτσωμένους γάτους».

Τι λέει το Autocar
Όποιος ψάχνει χώρους, πρακτικότητα και πληθωρικό εξοπλισμό, αυτή η έκδοση τα συνδυάζει στο μέγιστο βαθμό μαζί με έναν αποδοτικό κινητήρα. Το ζήτημα είναι όμως ότι απομακρύνεται από τον επίσης ευκταίο στόχο μιας οικονομικής αγοράς.
Τιμή από €40.500 (εκτιμώμενη για το Laurin & Klement DSG)
Τεχνολογία 1.968 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 150 PS/3.500-4.000 rpm, 34,7 kgm/1.750-3.000 rpm, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG6 έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,9”
Τελική ταχύτητα 218 km/h
Μέση κατανάλωση 4,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 115 g/km
Διαστάσεις 4.861 x 1.864 x 1.468 mm
Βάρος 1.500 kg
Τιμές κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube