Πριν ακόμη το νέο Scirocco ριχτεί στη μάχη των πωλήσεων, η Volkswagen ανακοίνωσε πως θα το ρίξει στο ‘Ρινγκ για να εκπαιδευτεί στο να κυνηγάει Porsche. Εκ του αποτελέσματος γνωρίζουμε πως δεν αστειευόταν καθόλου...
Έχει πέσει η νύχτα και οδηγείς την αγωνιστική σου Porsche 911 στον 24ωρο αγώνα του Νίρμπουργκρινγκ. Νιώθεις πραγματικά στο στοιχείο σου, εφόσον κάθεσαι στο τιμόνι ενός από τα πιο επιτυχημένα αγωνιστικά αυτοκίνητα όλων των εποχών. Παρότι έχεις ξοδέψει ουκ ολίγα χρήματα για την απόκτηση και τη συντήρησή του δεν πτοείσαι, αφού στην πιάτσα θεωρείται «σιγουράκι» για την περίσταση. Είναι κοινώς αποδεκτό πως για έναν τέτοιο αγώνα αντοχής στη δυσκολότερη πίστα του πλανήτη, μια 911 είναι ό,τι πρέπει.
Όμως τι είναι αυτά τα φώτα στον μεσαίο καθρέφτη; Πλησιάζουν κιόλας... Μήπως είναι κάποια Aston Martin DBRS9; Ένα Viper; Ή κάποια δυνατότερη Porsche 911; Ό,τι κι αν είναι πάντως, κινείται σίγουρα με γρηγορότερο ρυθμό από σένα, και το παλιό ’Ρινγκ δεν είναι ακριβώς η πίστα που σου δίνει τη δυνατότητα να κρατήσεις πίσω σου έναν γρηγορότερο συνδυασμό. Με απροθυμία αφήνεις λίγο χώρο και τότε συμβαίνει το αναπάντεχο: αυτό που προσπερνά το περήφανο καθαρόαιμό σου είναι ένα 2λιτρο, προσθιοκίνητο «ταπεινό» Volkswagen!

Το μυστικό του outsider
Το παραπάνω σενάριο δεν αποτελεί προϊόν επιστημονικής φαντασίας, ούτε άπιαστο όνειρο των ανθρώπων της Volkswagen. Είναι η σκληρή πραγματικότητα, η οποία επαναλήφθηκε πολλάκις στον φετινό 24ωρο αγώνα του Νίρμπουργκρινγκ όπου τρία VW Scirocco GT24 τερμάτισαν στην 1η, 2η και 5η θέση της κατηγορίας τους. Το πρωτοπόρο Scirocco, το οποίο το οδήγησε μεταξύ άλλων και ο Χανς Γιόακιμ Στουκ, τερμάτισε στην 11η θέση της γενικής κατάταξης, ανάμεσα σε 219 εκκινήσαντες. Κατά τη διάρκεια της νύχτας και υπό βροχή, το ίδιο Scirocco αλλά με οδηγό τον Ντίτερ Ντέπινγκ ήταν το αυτοκίνητο που «γύριζε» στη μεγάλη πίστα του ‘Ρινγκ ταχύτερα από κάθε άλλο. Ναι, ακόμα και από τις πανάκριβες και πανίσχυρες Porsche 911 RSR. Κι όλα αυτά από ένα αγωνιστικό που τέσσερις εβδομάδες νωρίτερα δεν είχε καν πατήσει άσφαλτο.
Η αλήθεια είναι πως η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, δεν έχει σημαντική παρουσία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Προμηθεύει με κινητήρες τα μονοθέσια της γερμανικής Formula 3 και συμμετέχει ανελλιπώς στο Ράλλυ Παρίσι Ντακάρ, αλλά από κει και πέρα δεν τη βλέπουμε καθόλου στην F1, στο DTM ή στο Λε Μαν. Άρα, μήπως το Scirocco είναι το πρώτο, κάλλιο-αργά-παρά-ποτέ δείγμα της σοβαρότερης εμπλοκής της στους αγώνες αυτοκινήτου; Μάλλον όχι. Για την ακρίβεια, κανείς από τη Volkswagen Motorsport δεν γνωρίζει αν τα αυτοκίνητα αυτά πρόκειται να ξανατρέξουν σε κάποιον αγώνα, ούτε αν θα διατεθούν σε ιδιωτικές ομάδες. Και με δεδομένο ότι η αξία τους είναι αδιαμφισβήτητη μετά τα καλά αποτελέσματα του 24ωρου στο ‘Ρινγκ, κάτι τέτοιο ακούγεται τουλάχιστον περίεργο.
Η εκτιμώμενη τιμή για ένα Scirocco GT24, αν ποτέ αποφάσιζε η VW να το διαθέσει σε ιδιώτες, θα ήταν περίπου €100.000 με €115.000. Το ποσό αυτό θα τους εξασφάλιζε ουσιαστικά ένα ελαφρωμένο Scirocco, με τον κινητήρα αλλά και το 6τάχυτο κιβώτιο DSG να προέρχονται κατευθείαν από το μοντέλο παραγωγής. Η αρχιτεκτονική της ανάρτησης παραμένει κατά βάση ίδια, ενώ ο χρόνος εξέλιξης ήταν τόσο σύντομος που το GT24 δεν πρόλαβε καν να επισκεφτεί αεροδυναμική σήραγγα. Σύμφωνα δε με τους ανθρώπους της Volkswagen, αρκούσαν κάποιες επεμβάσεις στο σύστημα υπερτροφοδότησης, η αλλαγή του βολάν με ανθεκτικότερο και των μπεκ με μεγαλύτερα για τη δημιουργία ενός κινητήρα που όχι μόνο αποδίδει 325 PS, αλλά αντέχει και 24 ώρες συνεχούς πίεσης στο ‘Ρινγκ. Άλλωστε, στον ειδικά σχεδιασμένο προσομοιωτή γύρων της διάσημης πίστας που διαθέτει η εταιρεία, ο κινητήρας πέρασε ένα τεστ 72 ωρών σε ρυθμούς περιστροφής που αντιστοιχούν σε κατατακτήριες δοκιμές!
Οι σχέσεις του κιβωτίου DSG παραμένουν οι εργοστασιακές και μόνο το λογισμικό έχει αλλάξει, πετυχαίνοντας αλλαγές σε μόλις 0,1’’. Στην ανάρτηση, τα αμορτισέρ της Sachs συνδυάζονται με ελατήρια της Eibach, αλλά η γεωμετρία, σύμφωνα πάντα με τη VW, παραμένει ίδια με του μοντέλου παραγωγής. Αυτά που δεν γίνεται να μην αλλάξουν σε ένα τέτοιο αγωνιστικό είναι τα φρένα, τα οποία αντικαταστάθηκαν από ένα κιτ της βρετανικής AP Racing, καθώς και το διαφορικό που αναλαμβάνει να περάσει όλη τη δύναμη στους εμπρός τροχούς, που πλέον είναι περιορισμένης ολίσθησης. Τα παραπάνω όμως, τουλάχιστον στη θεωρία, δεν φαίνονται αρκετά για να μετατρέψουν ένα καθημερινό hatchback σε φονιά των Porsche. Ίσως το μυστικό αποκαλυφθεί κατά την οδήγησή του...

Στα ενδότερα
Από την πρώτη στιγμή που θα βρεθείς στο εσωτερικό του Scirocco GT24 αντιλαμβάνεσαι πως κάθε του λεπτομέρεια έχει σχεδιαστεί για να κάνει τη ζωή σου ευκολότερη. Πρώτη η Porsche είχε διαπιστώσει πριν από χρόνια πως το λιγότερο αξιόπιστο «αξεσουάρ» ενός αυτοκινήτου που προορίζεται για αγώνες αντοχής είναι ο οδηγός. Γι’ αυτό, ακόμα και στην τρομακτική 917 η εκκίνηση γινόταν με συμβατικό κλειδί και το κιβώτιο ταχυτήτων δεν ήταν ασυγχρόνιστο. Στο Scirocco τα πράγματα είναι ακόμα πιο εύκολα: η εκκίνηση γίνεται με start button και για την εναλλαγή των σχέσεων αρκεί μια κίνηση των paddles πίσω απ’ το τιμόνι.
Σύμφωνα με τον αγωνιστικό διευθυντή της VW Motorsport Αντρέας Λάουτνερ, το GT24 φτιάχτηκε με μοναδικό σκοπό να τρέξει σε 24ωρο αγώνα. Αν επρόκειτο να κάνει αγώνες 10 γύρων, πολλά θα ήταν διαφορετικά.
Ο οδηγός του Scirocco κάθεται άνετα και κάνει πραγματικά ελάχιστες κινήσεις στη 1 ώρα και 20 λεπτά που βρίσκεται πίσω απ’ το τιμόνι, μέχρι να χρειαστεί και πάλι ανεφοδιασμό. Τα χέρια του δεν απομακρύνονται ποτέ απ’ το τιμόνι για αλλαγή σχέσης, το κάθε πόδι έχει το «δικό του» πεντάλ και για τα ανεβάσματα δεν χρειάζεται καν άφημα του γκαζιού. Καθεμία από τις παραπάνω κινήσεις δεν θα κόστιζε παρά μερικά δέκατα του δευτερολέπτου για να εκτελεστεί, αλλά συνολικά, σε βάθος 24 ωρών, σκεφτείτε πόσος χρόνος εξοικονομείται με την απουσία τους.
Η πίστα του Όσερσλεμπεν, όπου βρισκόμαστε για να κάνουμε 10 γύρους με το αγωνιστικό Scirocco, δεν θυμίζει σε τίποτα το Νίρμπουργκρινγκ, αλλά τα τεχνικά εσάκια της και οι ακολουθίες γρήγορων στροφών αποτελούν πρόκληση τόσο για τον οδηγό όσο και για το αυτοκίνητο. Στην αριστερή 2ης μετά την ευθεία των πιτ και στην... ατελείωτη δεξιά 3ης που ακολουθεί, τα 37,7 kgm της ροπής ακούγονται πολλά όταν πρόκειται να «στριμωχτούν» για να περάσουν στο δρόμο μόνο από τους εμπρός τροχούς, αλλά τελικά το ελεγχόμενο διαφορικό κάνει καλά τη δουλειά του. Με τη βοήθεια των μαλακών σλικ και της μελετημένης ανάρτησης, εξουδετερώνει την υποστροφή εν τη γενέσει της, μεταφέροντας παράλληλα στο τιμόνι ένα ελάχιστο τράβηγμα που υποδηλώνει πως λειτουργεί.
Λίγο πιο πέρα συναντάω τρεις διαδοχικές αριστερές στροφές που διαγράφονται σαν μία με την 4η λίγο πριν τον κόφτη, ενώ στην κορυφή της τελευταίας πρέπει ν’ αρχίσω να φρενάρω για δεξιά φουρκέτα. Το Scirocco δείχνει λίγο νευρικό στρίβοντας τις αριστερές, αλλά γι’ αυτό μάλλον φταίει... ο οδηγός του που ακόμη δεν έχει βρει την ιδανική γραμμή. Τη στιγμή όμως που «πέφτω» στα φρένα για τη φουρκέτα και ενώ περιμένω ένα εντυπωσιακό τετ-α-κε που θα με στείλει μέχρι την πρώην Ανατολική Γερμανία, το αυτοκίνητο αντιδρά υποδειγματικά: απλώς επιβραδύνει, χωρίς περιττές μετατοπίσεις, χωρίς δράματα.
Στη συνέχεια η πίστα των 3,7 km γίνεται πιο «γρήγορη» και εκεί είναι που φαίνεται στην πράξη η δουλειά της VW Motorsport στον τομέα της αεροδυναμικής. Η επίδραση της κάθετης δύναμης στη συμπεριφορά του Scirocco είναι εμφανής, όσο εμφανής είναι και η φιλικότητα του πλαισίου η οποία με προτρέπει να πιέσω όλο και περισσότερο. Είναι γεγονός πως το άγχος της οδήγησης ενός αγωνιστικού σε μια άγνωστη πίστα μού έχει φύγει προ πολλού. Νιώθω άνετα και τα πάντα φαίνονται πλέον τόσο οικεία που θα μπορούσα να γυρίζω εδώ για μερόνυχτα, όχι μόνο για 10 γύρους.

Αφήστε το να τρέξει

Δεν χρειάζονται όμως περισσότεροι από 10 γύροι για να καταλάβω ποιο ήταν το δυνατότερο σημείο του Scirocco για το 24ωρο του Νίρμπουργκρινγκ. Σίγουρα δεν ήταν η ταχύτητά του, αφού στον αγώνα συμμετείχαν πολύ δυνατότερα αυτοκίνητα, τα οποία δεν συγκρίνονται σε επιδόσεις με το GT24. Αλλά για μια τέτοια δοκιμασία, σε μια πίστα τόσο επικίνδυνη και με τόσο απρόβλεπτες συνθήκες όπως το ‘Ρινγκ, χρειάζεσαι ένα όχημα που θα αφήνει κάποια περιθώρια λάθους, που δεν θα τιμωρεί ακαριαία την παραμικρή σου απροσεξία. Το Scirocco αφήνει πραγματικά πολλά περιθώρια: το κιβώτιο, ας πούμε, προστατεύει τον εαυτό του αλλά και τον κινητήρα από ζημιές. Δεν μπορείς να «σπάσεις» τίποτα από τα δύο, αφού οι αλλαγές πραγματοποιούνται τέλεια και μόνο όταν είναι εφικτές. Δεν είναι τυχαίο πως το μοναδικό μηχανικό πρόβλημα των τριών αυτοκινήτων που έτρεξαν στο ’Ρινγκ ήταν ένα εμπρός spoiler που ξεκούμπωσε!
Μπορείς εύκολα να πιέσεις το Scirocco στο όριο κι ακόμα παραπέρα, γνωρίζοντας ότι κουμαντάρεις ένα από τα φιλικότερα πλαίσια που πάτησαν ποτέ τούς τροχούς τους σε πίστα. Θα είναι πραγματικά κρίμα αν η «λάμψη» αυτού του αγωνιστικού χαθεί τόσο σύντομα, αν και είναι το πιθανότερο σενάριο αφού η VW δεν γνωρίζει αν υπάρχει ζήτηση γι’ αυτό το αυτοκίνητο. Βλέπετε, ακόμη και στο χώρο τον αγώνων, το σήμα στη μάσκα μετράει περίπου όσο και στην αγορά επιβατικών. Σε μένα πάντως, το σήμα της VW στο καπό του Scirocco GT24 μόνο θετικά επιδρά. Δεν ξέρω αν θεωρείται σνομπισμός ή απλώς συμπάθεια προς τους απανταχού «φονείς γιγάντων», αλλά πιστεύω πως η επί 24 ώρες κόντρα με Porsche εντός πίστας οδηγώντας ένα προσθιοκίνητο 2 lt είναι κάτι που θα ευχαριστούσε με το παραπάνω οποιονδήποτε οδηγό αγώνων με μικρό προϋπολογισμό. Το είδαμε να συμβαίνει αλλά, όπως έχουν τα πράγματα, μάλλον δεν πρόκειται να το ξαναδούμε στο μέλλον. Και αυτό είναι πολύ λυπηρό.

Δρόμος vs πίστα

Το Scirocco GT24 μπορεί να διαθέτει άκρως εντυπωσιακή εμφάνιση, αλλά μέσα του κρύβει γονίδια δανεισμένα από το πολιτικό αδελφάκι του. Στην πίστα συμπεριφέρονται με παρόμοιο τρόπο, απλώς... τα πάντα συμβαίνουν σε πολύ διαφορετικές ταχύτητες. Σε σβέλτο ρυθμό και τα δύο αυτοκίνητα χαρακτηρίζονται από την καλή ελκτική πρόσφυση και την εξαιρετική σταθερότητα στις γρήγορες στροφές. Ο κινητήρας της έκδοσης δρόμου είναι πιο αθόρυβος αλλά ο τρόπος που αποδίδεται η λιγότερη σε απόλυτες τιμές ροπή του, μοιάζει με του αγωνιστικού. Στις αλλαγές σχέσεων δεν υπάρχει ουσιαστική διαφορά αφού το DSG κάνει σε κάθε περίπτωση εξαιρετική δουλειά.
Εκεί που εμφανίζονται οι πιο τρανταχτές διαφορές είναι –αναμενόμενα– κατά την οδήγηση στο όριο. Το GT24 φτιάχτηκε γι’ αυτόν ακριβώς το σκοπό, οπότε όσο πιο γρήγορα πηγαίνεις τόσο περισσότερο αισθάνεται στο στοιχείο του. Σε εξαιρετικά γρήγορο ρυθμό το απλό Scirocco θα νιώσει λίγο άβολα: θα σπινάρει τον εσωτερικό τροχό του, τα φρένα του θα χάσουν σε απόδοση και αίσθηση και τα λάστιχα δεν θα αντέξουν τέτοια κακομεταχείριση εντός πίστας για πολλή ώρα. Αλλά αυτά δεν μειώνουν καθόλου την αξία του, αφού στο δρόμο τα καταφέρνει πολύ καλά, όντας πολυτάλαντο και αποτελεσματικό.



Κύλινδροι / Θέση    4 σε σειρά / Εμπρός, εγκάρσια
Κυβισμός (cc)    1.984
Ισχύς (PS / rpm)    325 / 6.200
Ροπή (kgm / rpm)    37,7 / 2.200
0-100 km/h (sec)    4,3
Τελική (km/h)    260
Κίνηση / Κιβώτιο    Στους εμπρός τροχούς / Ημιαυτόματο διπλού συμπλέκτη (DSG) 6 σχέσεων
Ανάρτηση εμπρός    Γόνατα McPherson, αντιστρεπτική ράβδος
Ανάρτηση πίσω    Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική ράβδος
Μεταξόνιο (mm)    2.594
Μετατρόχια εμπρός / πίσω (mm)    1.706 / 1.620
Τροχοί    Michelin 24/64-18
Βάρος (kg)    1.130
kg/PS    3,45