Ηλεκτρικά λεωφορεία Yutong: Απομακρυσμένη κινεζική πρόσβαση;
Δυσάρεστα νέα έρχονται από τη Νορβηγία για τα κινεζικά λεωφορεία Yutong, που χρησιμοποιούνται και στην ελληνική επικράτεια.
Καθώς τα οχήματα γίνονται ολοένα και πιο συνδεδεμένα, διαμορφώνεται μια νέα ανησυχία γύρω από την κυβερνοασφάλεια. Στη Νορβηγία, τα δημόσια ηλεκτρικά λεωφορεία που κατασκευάζει ο Κινέζος κατασκευαστής Yutong έχουν βρεθεί στο επίκεντρο αυτής της συζήτησης.
Ακόμα και χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από τη χώρα προέλευσής τους, η εταιρεία φέρεται να έχει τη δυνατότητα να τα απενεργοποιήσει από απόσταση. Η αποκάλυψη προέρχεται από τη Ruter, τον μεγαλύτερο φορέα δημοσίων συγκοινωνιών της σκανδιναβικής χώρας.
Το ζήτημα μας αφορά άμεσα, αφού όλα τα ηλεκτρικά λεωφορεία που χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα ανήκουν στη Yutong
Κατά τη διάρκεια της έρευνας της Ruter, βρέθηκαν κρυφά τοποθετημένες ρουμανικές κάρτες SIM μέσα στα λεωφορεία. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, οι κάρτες αυτές επιτρέπουν απομακρυσμένες ενημερώσεις λογισμικού και τεχνική υποστήριξη εξ αποστάσεως.
Αν και αυτό είναι αληθές, οι Νορβηγοί ανησυχούν μήπως δίνουν στη Yutong τη δυνατότητα να ακινητοποιήσει τα λεωφορεία μέσω ενημέρωσης λογισμικού. Για την ώρα, η Ruter διαβεβαιώνει ότι δεν έχει εντοπίσει στοιχεία κακόβουλης δραστηριότητας.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Tα κινεζικά EV κίνδυνος για την εθνική ασφάλεια, λένε στις ΗΠΑ
Οι δοκιμές έγιναν στο πλαίσιο ενός ευρύτερου ελέγχου κυβερνοασφάλειας που αποσκοπούσε στην αξιολόγηση των τρωτών σημείων των ηλεκτρικών οχημάτων. Ο διευθύνων σύμβουλος της Ruter, Bernt Reitan Jenssen, τόνισε ότι ο οργανισμός «μεταβαίνει τώρα από την ανησυχία στη συγκεκριμένη γνώση».
Η εταιρεία εφαρμόζει νέες διασφαλίσεις και αυστηροποιεί τα πρότυπα προμηθειών, ώστε να διασφαλιστεί ο πλήρης τοπικός έλεγχος.
Τα νέα μέτρα περιλαμβάνουν απομόνωση των λεωφορείων από εξωτερικά συστήματα cloud, ενίσχυση των πρωτοκόλλων ασφαλείας και συνεργασία με τις εθνικές αρχές για την προστασία κρίσιμων υποδομών μεταφορών.
Άραγε, γίνονται αντίστοιχες ενέργειες και για τα «δικά μας» Yutong;
Το ζήτημα αναδεικνύεται σε μια περίοδο όπου η Ευρώπη επεκτείνει ραγδαία τον στόλο των κινεζικής κατασκευής λεωφορείων. Από τα περίπου 1.300 ηλεκτρικά λεωφορεία που λειτουργούν σήμερα στη Νορβηγία, τα 850 έχουν κατασκευαστεί από τη Yutong.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Volvo BZR: Ηλεκτρικό πούλμαν που πάει σερί Αθήνα-Καβάλα
Αν και η Ruter τονίζει ότι η πιθανότητα διακοπής λειτουργίας είναι χαμηλή, η δοκιμή αναζωπυρώνει μια ευρύτερη συζήτηση σχετικά με τον ξένο έλεγχο επί κρίσιμων υποδομών.
Προς το παρόν, οι Νορβηγοί διασφαλίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία των λεωφορείων αφαιρώντας τις κάρτες SIM.



