TEST: Saab 9-3X

TEST: Saab 9-3X

Κλειδί για το μέλλον: H “allroad” έκδοση του 9-3 μας δείχνει πώς θα είναι τα 4x4 του μέλλοντός μας, και ταυτόχρονα είναι προπομπός μιας σειράς νέων μοντέλων που θα εξασφαλίσουν το μέλλον της Saab
«Αυτό θέλει ένα μεγάλο κινητήρα», είχε πει ο Μπομπ Λατζ, ο γκουρού του προγραμματισμού προϊόντων της General Motors, για το προσχέδιο του Saab 9-3X. Και το είχε απορρίψει. Πότε; «Πριν παρουσιαστεί το αντίστοιχο XC70 της Volvo», όπως μας αποκάλυψε ο διευθυντής μάρκετινγκ της Saab, Μάγκνους Χάνσεν.
Η ιστορία αυτή είναι ενδεικτική του πώς αντιμετώπιζαν οι Αμερικάνοι τη σουηδική φίρμα. Με αμερικάνικο πνεύμα, οικονομίστικη νοοτροπία και ελάχιστες επενδύσεις. Τώρα η Saab αποδεσμεύτηκε και συνεχίζει προς το παρόν μόνη της κι ανεξάρτητη, όπως παλιά. Όλοι δηλώνουν αισιόδοξοι, με τις ελπίδες τους να βασίζονται σε τρία νέα μοντέλα, έτοιμα για να μπουν στην αγορά τους ερχόμενους μήνες. Το πρώτο από αυτά είναι το 9-3Χ.

Άλλος χαρακτήρας
[inset side=left]Hot spots> Αυξημένη απόσταση από το έδαφος > Πιο άνετη ανάρτηση με μεγαλύτερες διαδρομές > Εξελιγμένη τετρακίνηση XWD >[/inset]Μη δείτε το 9-3Χ σαν μια επιπλέον έκδοση του 9-3 SportWagon. Οι διαφορές τους μπορεί να μην είναι αντικειμενικά μεγάλες, όμως αυτό που μετράει τελικά είναι ο χαρακτήρας του νέου μοντέλου, που είναι πραγματικά διαφορετικός. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο «ελεύθερου χρόνου», της νέας, μετά-τζιπ εποχής. Ένα «εκδρομικό παπούτσι παντός εδάφους για όποιον δεν θέλει να φοράει βαριά ορειβατικά άρβυλα», όπως το τοποθετεί ο επικεφαλής σχεδιασμού της Saab, Σάιμον Πάντιαν.
Βασικό στοιχείο του 9-3Χ, η αυξημένη κατά 35 mm απόσταση από το έδαφος, που σε συνδυασμό με τις (πλαστικές αλλά γερές) προστατευτικές ποδιές, μπροστά και πίσω, του δίνουν τη δυνατότητα να κινείται με σχετική άνεση και εκτός ασφάλτου. Στα γλιστερά ή/και σαθρά εδάφη, πρωταγωνιστικός είναι κι ο ρόλος του γνωστού μας, εξελιγμένου συστήματος τετρακίνησης X-Wheel Drive. Θυμίζω ότι βασίζεται σ’ έναν κεντρικό, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συμπλέκτη Haldex 4ης γενιάς, που μπορεί να στείλει έως και το 95% της ροπής του κινητήρα σε όποιον από τους δύο άξονες διατηρεί την πρόσφυσή του. Ακούγεται συνηθισμένο, αλλά πρέπει να σημειώσουμε ότι εδώ το σύστημα δεν περιμένει να χαθεί η πρόσφυση για να λειτουργήσει, αλλά λειτουργεί προκαταβολικά, βάσει των πληροφοριών που συγκεντρώνει από μια σειρά αισθητήρες. Έτσι η τετρακίνηση εμπλέκεται ταχύτερα (σε μόλις 80 msec) και με τον τρόπο που υπαγορεύουν κάθε στιγμή οι συνθήκες πρόσφυσης και κίνησης του αυτοκινήτου. Με δυο λόγια, είναι σχεδόν σαν να έχει το 9-3Χ μόνιμη τετρακίνηση, αλλά χωρίς τα σχετικά μειονεκτήματα των αυξημένων τριβών και του επιπλέον βάρους. Αντίστοιχα λειτουργεί και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πίσω διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης e-LSD, που κατανέμει τη ροπή ανάμεσα στους πίσω τροχούς. Το αυτοκίνητο είναι εφοδιασμένο και με σύστημα self-levelling στην πίσω ανάρτηση, ώστε η απόσταση από το έδαφος να διατηρείται σταθερή, ανεξάρτητα από το φορτίο.
Από πλευράς κινητήρων, η επιλογή για τον Έλληνα είναι μονοσήμαντη: ο δίλιτρος turbo των 210 PS, με χειροκίνητο ή αυτόματο 6άρι κιβώτιο. Στην Ευρώπη υπάρχει και diesel έκδοση 1.9 TTiD με 180 PS αλλά μόνο με μπροστινή κίνηση.
Αυτά, από μηχανολογική άποψη. Οπτικά, το 9-3Χ ξεχωρίζει από τους πιο επιθετικούς προφυλακτήρες, τα προστατευτικά των μαρσπιέ και των φτερών από το ίδιο σκούρο γκρι πλαστικό, τις ειδικές δεκάκτινες ζάντες, τους στρογγυλούς προβολείς ομίχλης και τα μεταλλικά φιλέτα στο κάτω μέρος των θυρών (ταιριαστά με τις μπάρες οροφής). Μικρές διαφορές υπάρχουν και στις επενδύσεις του εσωτερικού.

Άνεση παντού
«Πρόσφατα με έγραψαν γιατί πήγαινα με 86 αντί 80», μας είπε ο συνοδός μας στη διαδρομή γνωριμίας μας με το 9-3Χ. Και καθώς επρόκειτο για τον έξι φορές πρωταθλητή ράλλυ Σουηδίας και αστέρα του Group N στο WRC, Κένετ Μπέκλουντ, το λάβαμε πολύ σοβαρά υπόψη. Και φυσικά, Μάιο μήνα στη Σουηδία δεν είχε ίχνος χιόνι. Οπότε, μην περιμένετε περιγραφές της συμπεριφοράς του αυτοκινήτου στο όριο ή σε ακραίες συνθήκες. Αυτό που καταλάβαμε στους δρόμους γύρω από το Τρολχάταν, την ιδιαίτερη πατρίδα των Saab, ήταν ότι το 9-3Χ είναι πολύ πιο άνετο από τα άλλα 9-3. Η ανάρτηση με τις μεγαλύτερες διαδρομές, τα κατά 20% πιο μαλακά ελατήρια και τα ειδικά ρυθμισμένα αμορτισέρ, σε συνδυασμό με το 50άρι προφίλ των ελαστικών, κάνει εξαιρετική δουλειά στην απορρόφηση των ανωμαλιών της ασφάλτου. Ανάλογα συμπεριφέρεται και στο χώμα, όπου το αυτοκίνητο έχει μεγαλύτερες δυνατότητες απ’ όσο περιμένει κανείς – όπως διαπιστώσαμε σε μια σύντομη αλλά αρκετά δύσβατη διαδρομή. Κατά τα άλλα, το 9-3Χ, με τη ροπή του turbo κινητήρα, τις μακριές σχέσεις, τη σταθερότητα και τα ανατομικά καθίσματά του («φτιάχνουμε τα καλύτερα καθίσματα στον κόσμο», καυχώνται οι Σουηδοί), είναι ιδιαίτερα καλοτάξιδο, όπως κάθε 9-3. Και όπως κάθε SportWagon, είναι επίσης ιδιαίτερα πρακτικό, με χώρο φόρτωσης 477 έως 1.331 λίτρων, πολλές θήκες για μικροπράγματα, και άλλες λεπτομέρειες που διευκολύνουν τη ζωή. Στην περίπτωση του 9-3Χ η ζωή είναι και ιδιαίτερα ευχάριστη, χάρη στον πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό. Και το καλύτερο νέο είναι ότι, παρά τον εξοπλισμό, τους 210 ίππους και την εξελιγμένη του τετρακίνηση, το 9-3Χ –στη «βασική» του έκδοση Active– δεν ξεπερνά σε τιμή τα 35.450 ευρώ, ενώ η κορυφαία έκδοση Arctic, με στάνταρ το eLSD, 18άρες ζάντες και δερμάτινες επενδύσεις, τιμολογείται στα € 37.450. Ήδη η Saab δέχεται παραγγελίες και τα πρώτα αυτοκίνητα θα φτάσουν τέλη Ιουλίου.

 Ματιά στο μέλλον
Αρχές Ιουλίου, όπως μας δήλωσε ο Νο 2 της Saab, Κνουτ Σίμονσον, θα γίνει γνωστό το μέλλον της εταιρείας. Ήδη οι υποψήφιοι αγοραστές έχουν περιοριστεί από τους 27 στους τρεις και οι Σουηδοί αισιοδοξούν. Ο λόγος της αισιοδοξίας τους –και του αγοραστικού ενδιαφέροντος– βρίσκεται στα τρία νέα μοντέλα τους που διανύουν τα τελικά στάδια εξέλιξης. Πέρα από το 9-3Χ, έτοιμο είναι και το νέο 9-5. Είχαμε το προνόμιο να δούμε (σε μια μυστική παρουσίαση, χωρίς φωτογραφικές μηχανές και κινητά) τον αντικαταστάτη του (12ετούς πλέον) μεγάλου Saab – και μπορώ να πω ότι εντυπωσιαστήκαμε. Το αυτοκίνητο δείχνει μακρύ και χαμηλό, ελαφρώς “cab forward” σε προφίλ, με επιθετικό εμπρός μέρος, πανοραμικό παρμπρίζ στα πρότυπα του 9-Χ Biohybrid και πολύ κεκλιμένη σκεπή, που θυμίζει Lexus GS. Με μια κουβέντα, ένα σχήμα με προσωπικότητα. Παράλληλα, το νέο 9-5 θα έχει και μια πλήρη γκάμα κινητήρων, όλων με turbo, από τον 3λιτρο V6 μέχρι τον 1.6 των 180 ίππων που γνωρίζουμε από το Opel Insignia.
Είδαμε και την –επίσης πολύ ξεχωριστή– SportWagon έκδοση του νέου 9-5, στοιχεία της οποίας ενσωμάτωνε και το παρακείμενο 9-4Χ. Στο στυλ του Audi Q5 (καθώς η Audi αποτελεί δεδηλωμένα το πρότυπο των Σουηδών), αλλά ελαφρώς μεγαλύτερο, το νέο SUV της Saab θα κατασκευάζεται στο Μεξικό, αφού το 60% της παραγωγής του θα διατίθεται στην Αμερική. Στην Ευρώπη θα το δούμε του χρόνου, ενώ το νέο 9-5 θα προηγηθεί, ίσως και στο τέλος αυτής της χρονιάς. Και τι έπεται; Ο Σίμονσον θα ήθελε ένα Saab 9-1. Στην πλατφόρμα του νέου Astra; Ίδωμεν...


Και μια γεύση από το παρελθόν
Πέρα από την επίδειξη των μελλοντικών μοντέλων της, η Saab μάς είχε και μια δεύτερη έκπληξη: τρία ιστορικά αυτοκίνητα από το μουσείο της για να τα οδηγήσουμε! Το εξαιρετικά αεροδυναμικό για την εποχή (Cx=0,35) Saab 92 του 1952 ήταν (ψιλο)φτιαγμένο για αγώνες, με 30 αντί 25 ίππους από τον δικύλινδρο, δίχρονο 750 cc κινητήρα του, αλλά μόνο 3 ταχύτητες (με επιλογέα στο τιμόνι). Θα έλεγα πως έδειχνε την ηλικία του, αντίθετα με το (station wagon) Saab 95 του 1963 (3κύλινδρο, δίχρονο 850 cc, 45 ίππων με 4 ταχύτητες) που ήταν σαφώς πιο ζωντανό και πολύ πιο μοντέρνο σε αίσθηση, ενώ ήταν και 7θέσιο, με αναδιπλούμενη 3η σειρά καθισμάτων α-λα Flex7, που κοιτούσαν όμως προς τα πίσω! Οδηγήσαμε κι ένα Saab 99 Turbo του 1978, που εντυπωσίαζε με τον κινητήρα του, αλλά είχε μόνο 4 ταχύτητες και πολύ βαρύ, μη υποβοηθούμενο τιμόνι. Τέλος, πήγαμε και μια βόλτα ως συνοδηγοί στο διθέσιο αγωνιστικό πρωτότυπο Sonett του 1956, που με τον 3κύλινδρο δίχρονο των 748 cc και 57,5 PS ακουγόταν (και πήγαινε!) σαν παλιά Kawasaki.

[blockquote]Τι λέει το DRIVE
Ένα μοντέλο «παντός δρόμου», με διαφορετικό χαρακτήρα από το απλό, τετρακίνητο 9-3 SportWagon. Αισθητά πιο άνετο και εξίσου πρακτικό και καλοτάξιδο.
Τεχνολογία
4κύλινδρος σε σειρά, turbo, 1.998 cc, 210 PS / 5.300 rpm, 30,6 kgm / 2.500-4.000 rpm
Επιδόσεις
0-100 km/h σε 8,5’’ (9,6’’), τελική 230 (220) km/h
Μέση κατανάλωση
8,3 (10,1) lt/100 km
Τιμές κατασκευαστή. Σε παρένθεση αυτές της αυτόματης έκδοσης[/blockquote]

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube