Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, σημαιοφόρος

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, σημαιοφόρος

SUV 3κύλινδρο που κοστίζει €52 χιλιάρικα; To Renault Rafale και σημαιοφόρος της Billancourt αποτελεί μεγάλο «στοίχημα». Ας δούμε αν 300 PS, τετρακίνηση, τετραδιεύθυνση, 105 km ηλεκτρική αυτονομία και το άγγιγμα της Alpine είναι αρκετά…

Το Renault Rafale στην κορυφαία εκδοχή του αναλαμβάνει τη δύσκολη αποστολή να δώσει μια εμπορική μάχη σε πολλά μέτωπα. Από τη μια με τους πανάκριβους premium Γερμανούς. Σε εθνικό επίπεδο με την DS Automobiles. Με την ανταγωνιστική εξίσωση να εμπλουτίζεται από τη Vοlvo και την Cupra.

Κανονικά θα έπρεπε να αρχίσουμε από τη βάση της γκάμας του Rafale. Aλλά η Grand Automotive Hellas, αντιπροσωπεία του Ρόμβου στην Ελλάδα, επέλεξε να παίξει εμπορικά με το μοντέλο αποκλειστικά στα μεγάλα τραπέζια. Και εισάγει μόνο τις δύο επαναφορτιζόμενες υβριδικές τετρακίνητες εκδόσεις Alpine κι όχι την entry επιλογή, το δικίνητο Rafale full hybrid E-Tech με τα 200 άλογα. Το οποίο ούτε ή άλλως, ακόμη και στη βασική έκδοση Techno δεν θα έπεφτε κάτω από τα 45 χιλιάρικα. Που ακούγονται πολλά λεφτά για ένα αυτοφορτιζόμενο 3κύλινδρο 1.200άρι έστω και με αυτήν την ιπποδύναμη.

Μπριόζικο στον δρόμο, αποδοτικό, με φιλόξενη και καλοφτιαγμένη καμπίνα... Η Billancourt με το Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300 έχει κάνει εξαιρετική δουλειά

Ιστορικά μιλώντας, το Rafale αποτελεί τη σύγχρονη συνέχεια του Safrane και του λιγότερου επιτυχημένου και πολύ εκκεντρικού Vel Satis. Υβριδικό φυσικά, μιας και βρισκόμαστε στο 2025 κι όχι στο 1992, και SUV όπως προστάζει η μόδα αντί για λιμουζίνα. Ο ρόλος όμως, παραμένει ο ίδιος. Αυτός της τεχνολογικής ναυαρχίδας με τις ίδιες premium αξιώσεις για να ανταγωνιστεί τα γερμανικά και τα άλλα αστέρια της κατηγορίας. Το Rafale αποτελεί όντως ένα αυτοκίνητο της εποχής του, όσο κι αν αυτό δυσαρεστεί κάποιους -πολλούς- που έχουν μπουχτίσει με τα SUV.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Αν και μοιράζεται την πλατφόρμα του με το Austral (και το Espace που ελπίζουμε να το δούμε σύντομα και στην Ελλάδα), το Rafale είναι το μοναδικό που προσφέρει επαναφορτιζόμενη υβριδική έκδοση με ισχύ 300 ίππων. Η λευκή απόχρωση Nacre είναι η μόνη που διατίθεται χωρίς χρέωση. Η μπλε Alpine που βλέπετε εδώ κοστίζει €590.

Ας δούμε λοιπόν, τι έχουμε εδώ… Ένα πολύ «συμβατικό» κουπέ SUV με μήκος 4,71 m -μια εκ του ασφαλούς επιλογή, χωρίς ρίσκο, για να τραβήξει την γκάμα προς τα πάνω. Σαφώς, πολλοί θα εύρισκαν υπέροχο, ημών περιλαμβανομένων, να είχαν να κάνουν με μια χαμηλή, κομψή μπερλίνα. Αλλά τι να κάνουμε, πρέπει να κινείται το εμπόριο. Χώρια που ίσως μια τέτοια να ταίριαζε καλύτερα στη γοητευτική ιστορία του ονόματος. Διότι το όνομα «Rafale» δεν είναι τυχαίο, καθώς παραπέμπει σε μια συχνά ξεχασμένη σελίδα της ιστορίας της Renault. 

Πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η εταιρεία ήταν ιδιοκτήτρια της αεροπορικής φίρμας Caudron και είχε μηχανοποιήσει αρκετές ένδοξες σελίδες της γαλλικής αεροναυπηγικής. Το Caudron Rafale C460 είχε πετύχει τον Δεκέμβριο του 1934 ρεκόρ ταχύτητας, με πάνω από 505 km/h. Πέρα από το ονομαστικό σύμβολο όμως, δύσκολα βρίσκει κάποιος σχέση ανάμεσα στον 6κύλινδρο των 360 ίππων εκείνης της εποχής και στον 3κύλινδρο των 1,2 λίτρων του σημερινού Rafale. Υπό αυτό το πρίσμα λοιπόν, μάλλον πρόκειται για ριπή ανέμου μικρότερης έντασης. Και βέβαια δεν έχει καμία σχέση με τον σύγχρονο μαχητικό αεροσκάφος της ΠΑ μας.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Περνώντας στην καμπίνα, έχουμε να κάνουμε με το πνεύμα της οικογένειας, καθώς το εσωτερικό είναι πανομοιότυπο με εκείνο του Austral. Ομοιότητα που δεν αποτελεί μομφή, καθώς η συναρμολόγηση είναι προσεγμένη, τα υλικά ποιοτικά και η συνολική εικόνα σοβαρή και ευχάριστη. 

Ο γνωστός πλέον διάκοσμος με τα δύο μεγάλου μεγέθους ψηφιακά πάνελ των 12 ιντσών έχει βρει τη θέση κι εδώ· η κεντρική οθόνη, με κάθετο προσανατολισμό που υποστηρίζει τα πολυμέσα, τις ρυθμίσεις οδήγησης και τις συνδεδεμένες λειτουργίες, είναι ελαφρώς στραμμένη προς τον οδηγό.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Καλοσχεδιασμένο, ποιοτικό και high-tech χάρη στο ιντερφέις Android Automotive 12 της Google -σημείο αναφοράς στην κατηγορία, αλλά κάπως αυστηρό αισθητικά, παρά τη μερική επένδυση Alcantara και την μπλε μοκέτα που ταιριάζει με τις πόρτες. Το ταμπλό και ο πίνακας οργάνων είναι ίδια με του Austral, με το πρώτο να προσφέρει επαρκείς αποθηκευτικούς χώρους και τον δεύτερο εξαιρετική εργονομία.

Αξίζει να θυμηθούμε ότι ο Ρόμβος έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου τα τελευταία χρόνια σε θέματα ποιότητας και τεχνολογίας. Η ευκρίνεια των γραφικών και η ταχύτητα απόκρισης των μενού είναι πλέον πειστικά βελτιωμένες: Γρήγορο infotainment, διαισθητικό και με ενσωμάτωση των εφαρμογών του αμερικανικού γίγαντα (Google Maps, Waze, YouTube…), εξαλείφει ακόμη και την ανάγκη να κάνεις mirroring το smartphone μέσω Android Auto ή Apple CarPlay.

Τίποτα το επαναστατικό λοιπόν, εκτός από μερικές λεπτομέρειες που δίνουν τον τόνο αποκλειστικότητας σε αυτή την έκδοση εξοπλισμού esprit Alpine. Μπλε μοκέτα που καλύπτει το δάπεδο και τα πατάκια, αλλά επενδύει και τις θήκες των θυρών. Το άλλο στοιχείο είναι η επένδυση σε χρώμα σχιστόλιθου στο ταμπλό. Διακόσμηση περισσότερο μοναδική παρά χαρούμενη ή ευχάριστη στην αφή. Και οι τρικολόρ ραφές σε επενδύσεις και τιμόνι. Κατά τα άλλα, τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του σημαιοφόρου της Renault βρίσκονται στα εμπρός καθίσματα.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Η υβριδική λειτουργία ενεργοποιείται αυτόματα στην εκκίνηση, αλλά δίνει προτεραιότητα στην ηλεκτρική κίνηση όταν η μπαταρία έχει αρκετή φόρτιση. Ο λεβιές του σασμάν βρίσκεται στην κολόνα του τιμονιού, Θέση που πρωτοείδαμε στο R5, στον ίδιο κάθετο άξονα με τον λεβιέ των καθαριστήρων. Με το ανάλογο μπέρδεμα στις μανούβρες. Η επένδυση σχιστόλιθου είναι πρωτότυπη μεν, αλλά δεν δημιουργεί ζεστό περιβάλλον. Εμπρός από το συρόμενο υποβραχιόνιο, που φιλοξενεί τον ασύρματο φορτιστή, υπάρχει ένα κουμπί επιλογής λειτουργίας: Υβριδική, 100% ηλεκτρική ή φόρτιση.

Τίποτα το μεμπτό σε επίπεδο πρακτικότητας. Δύο μεγάλοι αποθηκευτικοί χώροι κάτω από το συρόμενο καπάκι της κεντρικής κονσόλας -όπου βρίσκεται και η ασύρματη φόρτιση του smartphone-, καθώς και ένας ακόμη κάτω από το υποβραχιόνιο με δίφυλλο καπάκι. Και τσέπες ικανού βάθους στις πόρτες.

Πέρα από τους ευρύχωρους αποθηκευτικούς χώρους μπορούμε να επαινέσουμε ακόμη την εργονομία που βελτιώνεται από τον φυσικό αερισμό και τα χειριστήρια υποβοήθησης οδηγού. Από την άλλη πλευρά, δεν μας άρεσαν ιδιαίτερα τα εμπρός καθίσματα: Καλά σε πλευρική στήριξη στους γοφούς, πολύ καλή στον κορμό, αλλά και ελαφρώς κατηφορικό έδρανο -προς τα πίσω. Και ορισμένα από τα υλικά, χαμηλά και πίσω. Τα οποία μπορεί να είναι αποδεκτά σε ένα Austral που το αγοράζεις σε esprit Alpine από €38.500, αλλά αταίριαστα σε ένα Rafale που κοστίζει πάνω από 50 χιλιάρικα.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Οι οδηγικές ρυθμίσεις επιλέγονται από το στρογγυλό κουμπί κάτω δεξιά στο τιμόνι. Το «μαγικό» κουμπί με την κίτρινη σήμανση βγάζει εκτός τα οδηγικά βοηθήματα και τις ηχητικές προειδοποιήσεις τους. Τα καθίσματα προσφέρουν καλή πλευρική στήριξη, ειδικά στο επάνω μέρος του σώματος. Οι τρικολόρ ραφές δίνουν τον σπορ τόνο «Alpine».

Όσον αφορά τον εξοπλισμό, αυτός κινείται σε πληθωρικό επίπεδο. και δεν υπάρχει κάτι τις, είτε σε άνεση είτε σε ασφάλεια είτε σε οδηγικό βοήθημα που δεν αποτελεί στάνταρ στην έκδοση esprit Alpine. To μόνο που «λείπει» είναι η ενεργή ανάρτηση συνδεδεμένη με κάμερα που διαθέτει η κορυφαία έκδοση atelier Alpine -βλ. συνημμένο αρχείο για τον αναλυτικό εξοπλισμό.

Με γενναιόδωρο μεταξόνιο 2,74 m, το Rafale προσφέρει στους πίσω επιβάτες άφθονο χώρο για τα πόδια. Eιδικά αν οι εμπρός θέσεις δεν είναι χαμηλωμένες τέρμα, έτσι ώστε να μπορείς να περάσεις τα πέλματα από κάτω.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Το μεταξόνιο των 2,74 μ. εξασφαλίζει άνετο χώρο για τα πόδια. Το μικρό κεντρικό τούνελ οφείλεται στη μεγάλη μπαταρία κάτω από το πάτωμα.

Μόνο ο μεσαίος επιβάτης έχει ένα μικρό τούνελ να τον ενοχλεί στο πάτωμα, που σχηματίζεται από την μπαταρία. 

Ακόμη να κάνουμε μνεία για το υποβραχιόνιο XXL με θήκες για τάμπλετ/smartphone, κομμάτι δύσχρηστες στο θηλύκωμα, και οι δύο θύρες φόρτισης USB-C που ολοκληρώνουν την ελκυστικότητα σε ένα κάθισμα με ελαφρώς κεκλιμένη πλάτη.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Το πάτωμα δεν μπορεί να ανυψωθεί όταν πέφτουν τα καθίσματα, οπότε με πεσμένες τις πλάτες δημιουργείται σκαλοπάτι. Αβλεψία η έλλειψη μοχλών αναδίπλωσης στο πορτμπαγκάζ (το Austral διαθέτει τέτοιους). Η πρακτικότητα είναι μέτρια, παρόλο που η πλάτη διαιρείται σε 40:20:40, ενώ δεν υπάρχει αποθηκευτικός χώρος κάτω από το πάτωμα.

Το πορτμπαγκάζ έχει χωρητικότητα 469 λίτρων. Χώρος κάτω από το πάτωμα δεν υπάρχει, καθώς αυτός καταλαμβάνεται από τον ενσωματωμένο φορτιστή. Έξυπνη λεπτομέρεια: Η πόρτα του διαθέτει δυνατότητα προγραμματισμού του ύψους ανοίγματος, πολύ πρακτική σε χαμηλά γκαράζ. Μικρό ψεγάδι, το σχετικά ψηλό κατώφλι φόρτωσης.

Ο υβριδικός κινητήρας του Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300 προέρχεται από την αυτοφορτιζόμενη έκδοση E-Tech των 200 ίππων, η οποία διαθέτει 3κύλινδρο κινητήρα τούρμπο 1,2 λίτρων, ηλεκτροκινητήρα 68 PS στον εμπρός άξονα και μίζα/εναλλάκτη 34 ίππων. Με ορισμένες διαφοροποιήσεις, το σύνολο αυτό αποδίδει 100 επιπλέον ίππους στο Rafale, καθώς και μεγαλύτερη μπαταρία που επιτρέπει εξωτερική φόρτιση.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Ο 4κύλινδρος κινητήρας 1.2 TCe, ίδιος με αυτόν το υβριδικού συστήματος κίνησης των 200 PS που ξέρουμε, λειτουργεί σε κύκλο Miller και για την περίπτωση του Rafale φόρεσε μεγαλύτερο τούρμπο, πάντα μεταβλητής γεωμετρίας, αυξάνοντας την ισχύ του από 130 σε 150 ίππους και τη ροπή από 205 σε 230 Nm. Μαζί του για τον εμπρός άξονα υπάρχει ηλεκτρομοτέρ με 68 άλογα και 205 Nm. Αλλά και μια μεγάλη μίζα/εναλλάκτης 34 ίππων και 50 Nm, υπεύθυνη για την εκκίνηση του 3κύλινδρου και τον συγχρονισμό των στροφών κατά τις αλλαγές ταχυτήτων.

Πιο συγκεκριμένα, ο κινητήρας των 1.200 cc αποδίδει πλέον 150 ίππους και 230 Nm, χάρη στο νέο τούρμπο. Επιπλέον, ένας δεύτερος σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη 136 ίππων και 195 Nm έχει τοποθετηθεί στον πίσω άξονα. Χωρίς συμπλέκτη και χωρίς δυνατότητα απενεργοποίησης, όπως ένας ασύγχρονος κινητήρας, συνδέεται με τους τροχούς για άμεση απόκριση, προσφέροντας διπλό πλεονέκτημα: Συνδυαστική ισχύ 300 ίππων και τετρακίνηση.

Για να διαχειριστεί την πρόσθετη ροπή, το αυτόματο σασμάν των E-Tech έχει ενισχυθεί με παχύτερα γρανάζια. Στα χαρτιά, η αρχή λειτουργίας multi mode είναι η ίδια, με πέντε ταχύτητες για τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και δύο στον εμπρός ηλεκτροκινητήρα, για συνολικά δεκαπέντε λειτουργίες.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Η λειτουργία Sport, επιλέξιμη από το τιμόνι, προσφέρει δύο ρυθμίσεις για το πλαίσιο: Ανάρτηση, 4Control και ESP: Με τη Sport να είναι πιο σφιχτή και αποτελεσματική στη σπορ οδήγηση, αν και η λίγο πιο μαλακή Dynamique αποδεικνύεται πιο ακριβής στις φουρκέτες.

Τα 300 άλογα του Rafale είναι οπωσδήποτε υπολογίσιμα, όπως άλλωστε και το βάρος των σχεδόν δύο τόνων του αυτοκινήτου. Οπότε, σε προϊδεάζει για το τι θα απολάβεις από την απόδοση του μικρού 3κύλινδρου μοτέρ, διότι εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με ένα σουπερμίνι, όπως για παράδειγμα με ένα Toyota GR Yaris.

Η δυσκολία με το Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300 έγκειται στο ότι η πλήρης ισχύς δεν είναι πάντα διαθέσιμη. Βλέπετε, εξαρτάται μεταξύ άλλων από τον επιλεγμένο τρόπο οδήγησης, με αποτέλεσμα να κυμαίνεται από 300 έως 185 ίππους ή ακόμη και 150 σε ακραίες περιπτώσεις. 

Πρώτο βήμα λοιπόν, είναι η επιλογή του σωστού προγράμματος, δηλαδή του Sport που είναι ρυθμισμένο από την Alpine Cars. Ωστόσο, επειδή δεν υπάρχει χειροκίνητος έλεγχος του αυτόματου κιβωτίου, ο οδηγός εξαρτάται πλήρως από την ηλεκτρονική διαχείριση. Άλλοτε οι ίπποι είναι εκεί κι άλλοτε όχι. Οπότε και χρειάζεται μεγάλη περίοδος εξοικείωσης για να κατανοήσεις τη λογική λειτουργίας του συστήματος.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Με άδεια μπαταρία, το Rafale E-Tech 4x4 των 300 ίππων καταναλώνει λιγότερο από 7 lt/100 km σε μεικτή διαδρομή. Όμως, με φόρτιση κάθε μια δυο μέρες, η κατανάλωση βενζίνης μπορεί να μηδενιστεί, χάρη στη σημαντική ηλεκτρική αυτονομία από την μπαταρία μεικτής χρητικότητας 22 kWh που σου δίνει περισσότερα από 90 ηλεκτρικά χιλιόμετρα.

Κάτι που η αλήθεια είναι ότι δυσκολευτήκαμε να το κάνουμε μέσα σε πέντε μέρες. Συνοψίζοντας, αυτό το είδος κιβωτίου φαίνεται τεχνικά ασύμβατο με ένα πραγματικά σπορ μοντέλο.

Το 0-100 km/h για το Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300 ανακοινώνεται στα 6,4 δευτερόλεπτα. Μέτριος χρόνος για τα σημερινά δεδομένα, ο οποίος όμως είναι αναμενόμενος από τον υψηλό λόγο του βάρους προς την ισχύ. Στην πράξη, αν και η επιτάχυνση είναι «επαρκής», το βαρύ SUV στερείται μηχανικού χαρακτήρα. 

Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι, ανεξάρτητα από το πρόγραμμα οδήγησης, ένα kickdown προσφέρει προσωρινά τη μέγιστη ισχύ. Σε αυτό το σημείο, μια ρεπρίζ 80-120 km/h γίνεται εντυπωσιακά γρήγορα (4" δίνει το εργοστάσιο). Αλλά ύστερα από αυτό το βραχύ overboost, αν έχεις επιλέξει τις λειτουργίες οδήγησης Comfort, Snow και Hybrid, η ισχύς περιορίζεται στη μέγιστη τιμή της στους 250 ίππους. Και στους 185 PS στη λειτουργία Eco. Κι αν η μπαταρία έχει αδειάσει πλήρως, που πρόκειται για ακραία περίπτωση, όλο το βάρος της κίνησης πέφτει στον μικρό 1.200άρη -και τότε, πράγματι, φαίνεται το βάρος...

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Με τον ενισχυμένο 1.2 TCe και τον δεύτερο ηλεκτροκινητήρα, το σπριντ των 0–100 km/h ολοκληρώνεται σε 6,4 δευτερόλεπτα, επίδοση καλή. Η ένταση της ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση ρυθμίζεται από τα paddles στο τιμόνι, αλλά η αίσθηση του φρένου γίνεται ασυνεπής, κάτι που σε ξαφνιάζει…

Το υβριδικό επαναφορτιζόμενο σύστημα αυτού του Rafale τροφοδοτείται από μια μπαταρία με μεικτή χωρητικότητα 22 kWh που λειτουργεί στα 400 V. Η Renault δεν ανακοινώνει την καθαρή χωρητικότητα, αλλά την υπολογίζουμε σύμφωνα με την επίδοσή της στις 16-17 kWh. Συσσωρευτής που μπορεί να φορτίζεται με τρεις τρόπους: Κατά την οδήγηση, μέσω του θερμικού κινητήρα που λειτουργεί ως γεννήτρια, κατά το φρενάρισμα και την επιβράδυνση (με ανακτητική πέδηση που ρυθμίζεται σε τέσσερις βαθμίδες) ή μέσω πρίζας. Είτε οικιακής είτε σε wallbox, καθώς στον εξοπλισμό του αυτοκινήτου παρέχεται το ανάλογο καλώδιο. Ο πλήρης κύκλος φόρτισης διαρκεί: 
- 9 ώρες και 5 λεπτά σε απλή οικιακή πρίζα
- 5 ώρες και 35 λεπτά σε 16άρα πρίζα με ισχύ 3,7 kW
- και 2 ώρες και 55 λεπτά σε wallbox ή 32Α πρίζα με ισχύ 7,4 kW.

Χάρη στον συνδυασμό της μπαταρίας και του ρεζερβουάρ των 55 λίτρων, το Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300 υπόσχεται συνολική αυτονομία έως 1.000 km, ιδανική για μεγάλα ταξίδια. Σύμφωνα με το πρότυπο WLTP, έχει δυνατότητα 100% ηλεκτρικής αυτονομίας τα 105 km. Μια αυστηρή σύγκριση των αριθμών υπογραμμίζει την οικονομία καυσίμου του συστήματος κίνησης που επέλεξε η Renault, καθώς το Rafale αποδεικνύεται ένα από τα πιο οικονομικά σε καύσιμο plug-in hybrid SUV, ξεπερνώντας ακόμη και λιγότερο ισχυρά μοντέλα με κίνηση μόνο στους δύο τροχούς.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Παρά το βάρος που πλησιάζει τους δύο τόνους, το Rafale των 300 ίππων πατάει με σιγουριά και ακρίβεια στις στροφές, χάρη στο πλαίσιο που έχει εξελίξει η Alpine. Στη λειτουργία Sport, ο 3κύλινδρος κινητήρας φορτίζει αυτόματα την μπαταρία έως και 40%. Προσοχή όμως στην κατανάλωση…

Στην πράξη, πετύχαμε ηλεκτρική αυτονομία παραπάνω από 95 km σε αστική διαδρομή και περιαστική διαδρομή Μια αξιοσέβαστη επίδοση, 20 km μικρότερη από αυτήν που μπορούν να προσφέρουν τα PHEV του Ομίλου Volkswagen (Škoda Kodiaq iV, Volkswagen Tiguan eHybrid), με τη βοήθεια της πολύ μεγαλύτερης χωρητικότητας της μπαταρίας τους. Ωστόσο, οι ανταγωνιστές του, όπως το DS 7 Ε-Tense 4x4 300, υποφέρουν σε σύγκριση, με αυτονομία σχεδόν 60 km.

Όταν η μπαταρία είναι άδεια, το αυτοκίνητο καταφέρνει να διατηρεί την κατανάλωση κοντά στα 6,5 lt/100 km. Σε αυτό το σενάριο, η κατανάλωση στον αυτοκινητόδρομο ανεβαίνει στα 7,2 lt/100 km. Αλλά θα πρέπει να το οδηγήσουμε περισσότερα χιλιόμετρα για μια πιο αντιπροσωπευτική μέτρηση. Με το πρωτόκολλό και τις παραπάνω μετρήσεις, το Rafale μπορεί να πάει 940 km μακριά, πριν χρειαστεί ανεφοδιασμό.

Ευχάριστο και άνετο παρά το σπορ set-up του σασί του, το Rafale E-Tech 4x4 προσφέρει οδηγική απόλαυση σε πλήρως ηλεκτρική λειτουργία (136 ίπποι σε λειτουργία Comfort, 160 ίπποι σε λειτουργία Sport). Αρχικά με τον εμπρός ηλεκτροκινητήρα και την 1η ενεργοποιημένη κάτω από τα 70 km/h, χρησιμοποιεί την πίσω μονάδα πάνω από αυτήν την ταχύτητα (λόγος μείωσης 7,2:1) λόγω της καλύτερης απόδοσής του. Στην πράξη, η μετάβαση είναι ανεπαίσθητη, αποφεύγοντας το χάσμα επιτάχυνσης που προκαλείται από τις ηλεκτρικές αλλαγές ταχυτήτων.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Ο πίσω άξονας που ρυθμίζει την τετραδιεύθυνση διαθέτει τρεις προγραμματισμένες ρυθμίσεις για τη δυναμική του πλαισίου: Comfort, Dynamic και Sport. Και δεν παρουσιάζει τη δυσάρεστη κινητικότητα ανάλογων συστημάτων που έχουμε δοκιμάσει. Οι μηχανικοί της Alpine έβαλαν όλο το ταλέντο τους για να δημιουργήσουν έναν εξαιρετικό συμβιβασμό μεταξύ άνεσης, ακρίβειας και υψηλής απόδοσης.

Στην υβριδική λειτουργία, η παρουσία του πίσω ηλεκτρομοτέρ ενισχύει σημαντικά τη ρευστότητα στην οδήγηση. Με το τελευταίο να αναλαμβάνει την εξομάλυνση των αλλαγών λειτουργίας. Ανεξάρτητα από το στιλ οδήγησης, το κιβώτιο ταχυτήτων ξέρει πλέον πώς να μην κάνει αισθητή την παρουσία του. Και δεν πρόκειται για επισήμανση ήσσονος σημασίας, δεδομένου του ότι δεν μας έχει πείσει σε άλλα μοντέλα που το έχουμε δοκιμάσει: Κενά στην επιτάχυνση, δισταγμοί, χρόνος απόκρισης, σκορτσαρίσματα...

Αυτές οι μικρές ή μεγάλες ενοχλήσεις, αποτελούν πλέον παρελθόν με το 300άρι τετρακίνητο Rafale. Tου οποίου ο πολύ πιο άμεσος κινητήρας και η συνολική ισχύς σού επιτρέπουν να επωφεληθείς το πολύ καλό πλαίσιο που έχει ρυθμιστεί σχολαστικά από τις ομάδες της Alpine: Πιο σκληρά ελατήρια, παχύτερες αντιστρεπτικές δοκοί, ειδικά στοπ στην ανάρτηση, αναθεωρημένο σύστημα διεύθυνσης, ρύθμιση του 4Control για την τετραδιεύθυνση σε τρεις βαθμίδες (Confort, Dynamique, Sport), 20άρες ζάντες με λάστιχα Bridgestone Turanza 245/45… 

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Παρά τις 20άρες ζάντες, η επιλογή λάστιχου με διάσταση 245/45 δίνει 11+ cm μάγουλο υποστηρίζοντας τον τομέα της άνεσης. Πολύ καλή η απόδοση των Bridgestone Turanza στο βρεγμένο, κύριο τερέν δοκιμής μας για το Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300.

Το μόνο που δεν μπορούσαμε να περιλάβουμε στη αξιολόγησή μας είναι η ελεγχόμενη απόσβεση με παρακολούθηση της ασφάλτου από κάμερα, μιας και το σύστημα αυτό αποτελεί εξοπλισμό της ανώτερης έκδοσης, atelier Alpine. Ακόμη κι έτσι όμως, είναι καταφανές ότι το Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300 στοχεύει στην κορυφή της γκάμας της Billancourt σε αυτόν τον τομέα. Και το αναφέρουμε επί τούτου και εμφατικά, καθώς η Alpine ξεκίνησε με ένα αρχικό «μειονέκτημα», μιας και το Rafale είναι ένα SUV κι όχι μια σπορ μπερλίνα.

Στη λειτουργία Sport, το Rafale 4x4 περιορίζει την κλίση του στις στροφές χωρίς να την εξαλείφει εντελώς. Λαμβάνοντας υπόψη αυτό, το πλαίσιο και το είδος του αυτοκινήτου, θα τολμούσαμε να πούμε ότι έχουμε να κάνουμε με έναν εξαιρετικό συμβιβασμό. Ανώτερο από τα περισσότερα σπορ SUV. Στο ίδιο ύψος στέκονται και τα φρένα. Αλλεπάλληλα φρεναρίσματα με αναστροφές για τις ανάγκες της φωτογράφησης δεν έδειξαν να τα πτοούν σε απόδοση. Σε δυναμική οδήγηση, χρειάζεται να προσέξεις να μην υπερβείς τη βαθμίδα 2 του «regeneration braking» (μέσω των χειριστηρίων στο τιμόνι), όριο πέρα από το οποίο ενεργοποιούνται τα ηλεκτρονικά. Μια και τότε, η αίσθηση στο πεντάλ φρένου γίνεται τότε λιγότερο φυσική, κάτι που είναι ενοχλητικό όταν πιέζεις έντονα το αυτοκίνητο.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
θα περιμέναμε κάτι περισσότερο σε επίπεδο ελευθερίας στο σύστημα ευστάθειας. Το ESP επεμβαίνει λιγότερο ή περισσότερο ανάλογα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης, αλλά δεν αποσυνδέεται πλήρως πάνω από τα 50 km/h.

Εκείνο που πιστεύουμε πως αναρωτιέστε είναι η τεχνική διευκρίνιση για το αν η λειτουργία της τετρακίνησης είναι μόνιμη. Εύλογη απορία, λόγω της απενεργοποίησης του πίσω ηλεκτρομοτέρ κάτω από τα 70 km/h. Η απάντηση είναι καταρχάς «ναι», αλλά υπό ποσοστιαίες προϋποθέσεις. Κατά την οδήγηση, η οθόνη πολυμέσων εμφανίζει την ελκτική πρόσφυση ανά άξονα σε πραγματικό χρόνο στην οθόνη «Δυναμικό Πλαίσιο». 

Γενικά, η εμπρός κίνηση ευνοείται έως τα 70 km/h και η πίσω κίνηση συμμετέχει πάνω από αυτά. Αλλά η κατανομή της ροπής μπορεί να ποικίλλει ηλεκτρονικά από 100% στους εμπρός τροχούς έως 100% στους πίσω τροχούς... Εκτός από τις λειτουργίες Sport και Snow, οι οποίες περιορίζουν αυτή τη μεταφορά σε 70% και 50% αντίστοιχα. Επομένως, παρόλο που ο πίσω κινητήρας συμβάλλει στη δυναμική συμπεριφορά του Rafale 4x4, μην περιμένετε να ντριφτάρετε -το ESP παραμένει ενεργό πάνω από τα 50 km/h.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis
Tο Renault Rafale των 300 ίππων εκπληρώνει την υπόσχεσή του ως η άνετη και δυναμική ναυαρχίδα της Billancourt. Με τα στοιχεία της ηλεκτρικής και θερμικής του κατανάλωσης να βρίσκονται κοντά στις τεχνικές προδιαγραφές που ανακοινώνει το εργοστάσιο.

Επανερχόμαστε στο κεφάλαιο «άδεια μπαταρία» που θίξαμε παραπάνω. Μιλάμε βέβαια για καταστάσεις που σπάνια θα ξεπεραστούν με ένα SUV του είδους. Καθώς χρειάζεται να πηγαίνεις τέρμα γκάζι σε μεγάλης διάρκειας ορεινές διαδρομές. Τέτοιες ακραίες συνθήκες θα μπορούσαν να εξαντλήσουν γρήγορα την απόδοση του υβριδικού συστήματος, αν ο οδηγός δεν ακολουθήσει μια στρατηγική διαχείρισης ενέργειας. Διότι αν βρεθείς να «επιτίθεσαι» σε ορεινά περάσματα με την μπαταρία στη βάση του ενεργειακού δυναμικού της, ο ρυθμός απώλειάς του θα αυξανόταν και οι λίγες ευκαιρίες ανάκτησης θα μπορούσαν να εξαντλήσουν το όποιο απόθεμα διατηρεί το Rafale Ε-Tech. Σε τέτοιο βαθμό που η ισχύς θα μπορούσε να μειωθεί σημαντικά: Μόνο ο θερμικός κινητήρας των 150 ίππων κι ένα ασήμαντο φορτίο βάσης θα αναλάμβαναν τον έλεγχο. Αυτό μεταφράζεται σε δυνατότητα 80-120 km/h και ακόμα λιγότερα για μεγάλες ανωφέρειες.

Η θωράκιση από τέτοιες καταστάσεις είναι η ενεργοποίηση του eSave στη λειτουργία Comfort για να διατηρήσεις το 25% της φόρτισης. Ή επιλέγοντας τη λειτουργία Sport που διατηρεί τη φόρτιση γύρω στο 40% για να καλύψει τις πιο πιεστικές απαιτήσεις. Ωστόσο, μην τρομάζετε καθώς δεν χρειάζονται πολλά για να αποδώσει ο κινητήρας τα νούμερά του: Αν χρειαστείς boost, ακόμα και με την μπαταρία στο 0%, το Rafale θα σου δώσει ισχυρή ρεπρίζ, επαληθεύοντας τη μέγιστη ισχύ και τη ροπή του αυτοκινήτου.

Test drive: Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Στην αγορά, οι άμεσοι ανταγωνιστές του Rafale 4x4 300 ίππων είναι λίγοι. Οι πλησιέστεροι premium ανταγωνιστές απογειώνονται τιμολογιακά, περιλαμβάνοντας την αγία γερμανική τριάδα: To Audi Q5 e-hybrid quattro S tronic με τιμή από €77.980, η BMW X3 30e xDrive και η Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC Coupé EQ Hybrid Technology που κοστίζουν €78.383 και €89.650 αντίστοιχα στις βασικές εκδόσεις τους με ισοδύναμο επίπεδο ισχύος. Και το πιο ισχυρό Volvo XC60 T6 AWD από €71.208. Σε εθνικό επίπεδο έχει να αντιμετωπίσει το DS 7 E-Tense 4x4 300, με την ίδια ακριβώς τιμή. Και από την Ισπανία, το Cupra Terramar eHybrid με 272 ίππους, το οποίο είναι ελάχιστα φθηνότερο, αν και λιγότερο ισχυρό και χωρίς τετρακίνηση.

Μπριόζικο στον δρόμο, αποδοτικό, με φιλόξενη και καλοφτιαγμένη καμπίνα... Η Renault  με το Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300 έχει κάνει εξαιρετική δουλειά. Το «αλλά» που θα επικαλεστούμε έχει να κάνει με το ότι θα θέλαμε έναν πιο ευγενή κινητήρα. Κι ένα σαφώς πιο σπορ κιβώτιο ταχυτήτων. Και τσαλαπατώντας τη μόδα, θα θέλαμε το Rafale να καθόταν χαμηλότερα στον δρόμο. Σαν μια όμορφη και δυναμική 4θυρη μπερλίνα κουπέ. 

Renault Rafale hyper hybrid E-Tech 4x4 300

Τι λέει το DRIVETo καλοστημένο και δυναμικό σασί του Rafale αδικείται από το τουριστικού προσανατολισμού κιβώτιο.
Τιμή      Από €51.800 (esprit Alpine)
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΤεχνολογίαΚινητήρας βενζίνης 1.119 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, ιντερκούλερ, άμεσος ψεκασμός, 150 PS, 230 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ εμπρός 68 PS και 205 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ πίσω 136 PS και 195 Nm, μπαταρία 1,73 kWh + μίζα/εναλλάκτης 34 PS και 50 Nm, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, αυτόματο κιβώτιο multi-mode 15 συνδυασμών
 
Συνδυαστική απόδοση 300 PS
Διαστάσεις4.710 x 1.866 x 1.613 mm
Χώρος αποσκευών469-1.756 lt
Βάρος1.941 kg
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h6,4" 
0-1.000 m26,9
80-120 km/h4,0"
Τελική ταχύτητα180 km/h
Μέση ηλεκτρική κατανάλωση*17,7 kWh/100 km
Μέση υβριδική κατανάλωση*6,7  lt/100 km (άδεια μπαταρία)
Μέση υβριδική κατανάλωση*2,7 lt/100 km και 13,1 kWh/100 km (γεμάτη μπαταρία)
Εκπομπές CO212 g/km (φορτισμένη μπαταρία)
ΦΟΡΤΙΣΗ
AC 2,3 kW, 0-100%9,1 ώρες
AC 3,7 kW, 0-100%5,6 ώρες
AC 7,4 kW, 0-100%2,9 ώρες
*Μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google News Facebook Twitter Instagram YouTube