Test drive: Porsche Taycan 4S

Ό,τι κι εάν περίμενες από την ηλεκτρική Porsche θα αποδειχθεί λίγο. Η Taycan 4S που δοκιμάζουμε με το μεγάλο πακέτο μπαταρίας είναι μια καταιγίδα εμπειριών.

Ειναι κατι σαν ιεροτελεστία… Ύστερα από μια πραγματικά γρήγορη βόλτα με κάθε σοβαρό σπόρτσκαρ, προσπαθείς να βάλεις το μυαλό σε τάξη, ακούγοντας τα μέταλλα να κρυώνουν όσο το μοτέρ γουργουρίζει στο ραλαντί.

Αυτή τη φορά όμως δεν ακούγεται τίποτα. Δεν υπάρχουν παρά ελάχιστα μηχανικά μέρη που να πασχίζουν να ξεφορτωθούν θερμότητα. Και το ραλαντί είναι μια έννοια ξένη για το αυτοκίνητο που μέχρι πριν λίγο έκανε το αίμα μου να βράζει. Για την Porsche Taycan…

Αναγκαίο καλό
Κατά κάποιο τρόπο αυτό το αυτοκίνητο γεννήθηκε από ανάγκη. Την ανάγκη για χαμηλότερο μέσον όρο στις εκπομπές CO2  των μοντέλων της εταιρείας. Ο οποίος θα διατηρήσει παράλληλα το δικαίωμά της να κατασκευάζει και να πουλάει τα αυτοκίνητα χάρη στα οποία είναι αυτή που είναι. Ευτυχώς η Porsche δεν είδε αυτό το πρότζεκτ ως αγγαρεία αλλά ως ευκαιρία, επάνω στην οποία έχτισε το πρωτότυπο Mission E. Αυτό το εξωτικό ηλεκτρικό σπόρτσκαρ που πέρασε με ελάχιστες αλλαγές στην παραγωγή και σήμερα δοκιμάζουμε στην Ελλάδα.

Στη σιλουέτα της θα αναγνωρίσεις στοιχεία από την 911 αλλά και από το μέλλον. Ο συνδυασμός τους δίνει ξεκάθαρο στίγμα «Porsche» σε ένα τεράστιο αμάξωμα που έχει τέλειες αναλογίες και φαίνεται σημαντικά μικρότερο από όσο είναι στην πραγματικότητα. Το μήκος φτάνει τα 4,96 m και το μεταξόνιο τα 2,9, ενώ το πλάτος είναι θεόρατο στα 1,97 m, μα το ύψος 1,38. Μόλις!

Απόλυτα ρευστή ως σχήμα, η Taycan έχει λεπτεπίλεπτη γραμμή που δεν αλλοιώνεται από κανένα σταθερό αεροδυναμικό βοήθημα. Κι αυτό με τη σειρά του σημαίνει κορυφαίο συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,22. Για οποιοδήποτε αυτοκίνητο αυτό θα ήταν μια σημαντική λεπτομέρεια, αλλά σε ένα γρήγορο ηλεκτρικό αποκτά μέγιστη σημασία.

Η απλότητα του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης σε σχέση με ένα θερμικό και το χωροταξικό πλεονέκτημα που αυτή σημαίνει, έπαιξαν βασικό ρόλο στον συνδυασμό της σχεδιαστικής ελευθερίας με τη μηχανολογική αρτιότητα. Για την τελευταία, θεμέλιος λίθος ήταν η ενσωμάτωση της αλουμινένιας «φωλιάς» της μπαταρίας στο πάτωμα, ως δομικό στοιχείο του.

Το πλαίσιο αποτελείται από συνδυασμό αλουμινίου και χάλυβα. Με το κάθε υλικό προσεκτικά διαλεγμένο και τοποθετημένο για να δίνει τα ιδανικά χαρακτηριστικά ακαμψίας και βάρους σε κάθε εκατοστό. Βέβαια, όλα τα παραπάνω δεν θα μπορούσαν να έχουν επιτευχθεί ταυτόχρονα ως στόχοι εάν η πρώτη αμιγώς ηλεκτρική Porsche δεν είχε σχεδιαστεί από λευκό χαρτί.

Τη δική της επανάσταση κάνει και η μπαταρία, η οποία τινάζει στον αέρα τον κανόνα που θέλει τάση 400 V στα κυκλώματα των σημερινών ηλεκτρικών. Στην Taycan 4S, η στάνταρ μπαταρία (Performance Battery) έχει τάση από 520 έως 720 V και αποτελείται από 28 modules με 12 στοιχεία το καθένα, διαθέτοντας χωρητικότητα 79,2 kWh (71 kWh η καθαρή). Το αυτοκίνητο της δοκιμής είχε την ενισχυμένη Performance Battery Plus των Turbo και Turbo S που λειτουργεί σε τάση από 610 έως 835 V και χωράει 93,4 kWh (83,7 καθαρή) καθότι διαθέτει 33 modules τοποθετημένα σε δύο επίπεδα.

Οι δύο μπαταρίες έχουν διαφορά και στη μέγιστη ισχύ φόρτισης που είναι αντικειμενικά κορυφαία, με 225 και 270 kW αντίστοιχα έτσι ώστε το 80% της φόρτισης να ολοκληρώνεται σε μόλις 22,5’. Σημειώστε δε, πως σε έναν τέτοιο φορτιστή που προς το παρόν στην Ελλάδα μπορείς να βρεις μόνο στις εγκαταστάσεις της Porsche στη Μεταμόρφωση, ένα πεντάλεπτο πρίζωμα με την μπαταρία άδεια είναι αρκετό για 100 km!

Σε πιο ρεαλιστικά σενάρια όπως σε ταχυφορτιστή DC 50 kW, η φόρτιση μέχρι το 80% απαιτεί 93’ ενώ κερδίζεις 100 km στα πρώτα 28’. Σε Wallbox 11 kW η πλήρης φόρτιση απαιτεί εννέα ώρες, ενώ πλέον διατίθεται και 22άρης on-board φορτιστής που κόβει σχεδόν στο μισό αυτό το χρόνο. Είναι δε περιττό να αναφέρουμε πως το κύκλωμα διαχείρισης θερμότητας της μπαταρίας είναι ενσωματωμένο στο αντίστοιχο του αυτοκινήτου και φροντίζει για την ιδανική θερμοκρασία ανά πάσα στιγμή.

Εμπειρία Plus
Η επιλογή της μπαταρίας δεν επηρεάζει τη χωροταξική διάταξη μιας καμπίνας που χαρακτηρίζεται από δωρικό ρυθμό μα και την τελευταία λέξη της ψηφιακής εμπειρίας και συνδεσιμότητας. Χωρίς να στηρίζεται σε αχρείαστους εντυπωσιασμούς, η πολυτέλεια είναι ουσιαστική και η ποιότητα των υλικών κορυφαία, μαζί με τη συναρμολόγηση και το φινίρισμα.

Όπου κι εάν αγγίξεις, ακουμπάς το υλικό που πρέπει… και οι τέσσερις οθόνες μπορούν να σε βομβαρδίζουν με πληροφορία όταν θέλεις, χωρίς να σε αγχώνουν όταν δεν χρειάζεται. Εκείνη που αποτελεί τον πίνακα οργάνων δένει τέλεια το χθες με το σήμερα και το αύριο, ενώ γύρω σου δεν υπάρχει σχεδόν κανένας φυσικός διακόπτης. Τα πάντα ρυθμίζονται από τις οθόνες, οπότε ζητούν λίγο από το χρόνο σου για την αρχική προσαρμογή. Όμως το μπουτόν εκκίνησης είναι εκεί που πρέπει: Αριστερά από τον πίνακα οργάνων για να το βρίσκεις αμέσως.

Στο πίσω κάθισμα, ο χώρος είναι άνετος για κανονικούς ενηλίκους και υπάρχουν δύο χώροι αποσκευών. Ένας βοηθητικός εμπρός με χωρητικότητα 84 lt κι ένας κύριος πίσω με 407 lt. Όμως όσο απολαυστικό κι εάν είναι το σκηνικό σε οποιοδήποτε σημείο της καμπίνας, είναι κατά κάποιο τρόπο κρίμα να μην απολαμβάνεις την Taycan από το κάθισμα του οδηγού. Μοιάζει λεπτεπίλεπτο μα αποδεικνύεται τέλειο σε στήριξη και είναι άνετο και, παρότι στο πάτωμα βρίσκεται η μπαταρία, η θέση είναι χαμηλή, ξαπλωτή και με κατακόρυφο τιμόνι, οπότε ουσιαστικά σπορ. Είναι με άλλα λόγια αυτή ακριβώς που χρειάζεται ένα σπόρτσκαρ, προκειμένου εκτός των άλλων να σε βοηθά να αποκωδικοποιείς τα μηνύματα για τη δυναμική ισορροπία του πλαισίου.

Κωδικός 4S
Για την ηλεκτρική Porsche, ο τρόπος που ονομάζονται οι εκδόσεις είναι ο ίδιος με των υπόλοιπων μοντέλων. Οπότε τη βάση ορίζει η «απλή» Taycan και την κορυφή η Turbo S, με ενδιάμεσους σταθμούς την Turbo και την 4S που δοκιμάζουμε. Κανονικά αποδίδει 435 PS ή 530 με το «overboost» του Launch Control. Με την μπαταρία Plus που είχε το αυτοκίνητο της δοκιμής, τα νούμερα ανεβαίνουν σε 490 και 571 PS αντίστοιχα.

Όπως και οι Turbo, η 4S έχει δύο σύγχρονους κινητήρες μόνιμου μαγνήτη που υιοθετούν στοιχεία από την αγωνιστική τεχνογνωσία της εταιρείας. Ο ένας κινεί τους εμπρός και άλλος τους πίσω τροχούς, με τον δεύτερο να είναι πιο μικρός κι ελαφρύς από των ισχυρότερων εκδόσεων. Διατηρεί όμως το κιβώτιο δύο σχέσεων μετάδοσης ως σημείο-κλειδί στον τρόπο που η ισχύς περνά στον δρόμο. Με ενεργοποιημένο Sport Plus και το Launch Control, η Taycan 4S εκσφενδονίζεται προς το αύριο γράφοντας 0-100 km/h σε 4” και 0-200 km/h σε 12,9” με απόλυτη ακρίβεια στην παροχή της ισχύος έτσι ώστε κάθε τροχός να βρίσκεται στο όριο της πρόσφυσης χωρίς να το ξεπερνά.

Κι εάν περιμένεις πως η επιτάχυνση θα ελαττώνεται σημαντικά όσο η ταχύτητα ανεβαίνει, κάνεις λάθος. Η ψηφιακή ένδειξη δείχνει 250 km/h χωρίς πολλά πολλά, με το τεράστιο μεταξόνιο να δίνει μοναδική σιγουριά στο πάτημα και να κρατά τους παλμούς χαμηλά. Η πικάντικη λεπτομέρεια είναι πως κάθε τέτοια γκαζιά αφαιρεί περίπου 20 km από μια αυτονομία που όταν οδηγείς κανονικά σε μικτές συνθήκες κυμαίνεται άνετα μεταξύ 380 και 420 km. Οπότε χωρίς να είναι κορυφαία, είναι σαφώς παραπάνω από αξιοπρεπής.

Θα ήταν όμως άδικο εάν η σπορ υπόσταση της Taycan 4S κρινόταν μόνο από τη φοβερή επιτάχυνση που έχει. Στην πραγματικότητα είναι ένα γνήσιο σπορτσκαρ με ατελείωτο κράτημα και εμπρός μέρος που αλλάζει κατεύθυνση πολύ πιο κοφτερά από όσο μπορείς να φανταστείς διαβάζοντας πως το βάρος είναι 2.140 kg. Το τιμόνι έχει πλούσια αίσθηση, δυνατή επαναφορά και μεταφέρει καθαρή την πληροφορία στα χέρια σου. Στα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η επικοινωνία με τον οδηγό είναι ξεθωριασμένη. Όμως εδώ, στο κυνήγι ενός έτσι κι αλλιώς ανατριχιαστικά υψηλού ορίου γίνεσαι αποδέκτης φυσικής αίσθησης που ανατρέπει τα δεδομένα. Και ο τεχνητός ήχος που παράγεται από τα ηχεία σου δίνει μια χρήσιμη αίσθηση για την ταχύτητα με την οποία κινείσαι.

Νιώθεις τη μάζα ζυγισμένη και την πρόσφυση απερίγραπτη, με το πεντάλ του φρένου να είναι το καλύτερο που υπάρχει σε ηλεκτρικό σήμερα. Μάλλον επειδή η Taycan ανακτά ενέργεια μόνο όταν πατάς φρένο, με ισχύ έως 265 kW και μέσω ενός συστήματος που στο αυτοκίνητο της δοκιμής συντίθεται από -προαιρετικούς- τεράστιους αεριζόμενους δίσκους (415 mm εμπρός και 365 πίσω) με ειδική επίστρωση και 10πίστονες λευκές εμπρός δαγκάνες που καλύπτουν σχεδόν τα 2/5 του δίσκου. Το σώμα πονάει από την επιβράδυνση που προκύπτει όταν κλοτσάς το φρένο με δύναμη, ενώ η αντοχή στη σκληρή χρήση μάλλον θα υποστήριζε και Le Mans.

Συντονισμένα από το 4D Chassis Control που ελέγχει κεντρικά όλα τα υποσυστήματα και τα καθοδηγεί σε πραγματικό χρόνο, η Taycan 4S είναι εντυπωσιακή στην οδήγηση. Δεν είναι μόνο το χαμηλό κέντρο βάρους που εξασφαλίζει η τοποθέτηση της μπαταρίας στο πάτωμα, αλλά ο τρόπος που επικοινωνούν όλα μεταξύ τους και αποδίδουν. Ο συνδυασμός της ενεργής τετραδιεύθυνσης με το τιμόνι μεταβλητού λόγου και το Torque Vectoring Plus δίνουν λεπτομερή έλεγχο στον τρόπο που το αυτοκίνητο αλλάζει κατεύθυνση και διατηρεί την ορμή του, ανταποκρινόμενο με ακρίβεια ακόμα και σε λεπτές εντολές από το γκάζι ή το τιμόνι.

Μόλις καταλάβεις πόσο έχει νόημα να φορτίσεις το εμπρός μέρος και πόσο νωρίς μπορείς να πατήσεις το γκάζι στην έξοδο μιας στροφής θα πάρεις το μέγιστο της πρόσφυσης. Κι εάν την προκαλέσεις, τότε θα δεις την ουρά να ανοίγει μεγαλοπρεπώς την τροχιά της ανάλογα με το θάρρος σου. Θέλει τρόπο και χώρο αλλά γίνεται, ολοκληρώνοντας μια εμπειρία φουλ στην αδρεναλίνη…

Την ίδια στιγμή, το Dynamic Chassis Control με τις ενεργές αντιστρεπτικές δεν επιτρέπει σχεδόν καμία κλίση στις στροφές, μα στις υπηρεσίες του προφίλ Comfort και σε συνεργασία με τη στάνταρ αερανάρτηση που έχει αερόσουστες τριών θαλάμων και ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, δίνει άνεση λιμουζίνας. Αυτό ακριβώς είναι το ιδανικό συμπλήρωμα στην κορυφαία κύλιση που χαρακτηρίζει την Taycan και αποδεικνύει πως τίποτα δεν έχει μείνει στην τύχη και πως τα πάντα έχουν μελετηθεί σε βάθος με στόχο την τελειότητα.

Η τιμή της 4S, που έτσι κι αλλιώς λίγη σημασία έχει, ξεκινά από τις €111.700 και είναι μια ακόμα ευχάριστη έκπληξη για ένα μοντέλο που εφαρμόζει σήμερα την τεχνολογία που στο μεσοπρόθεσμο μέλλον θα χρησιμοποιούν τα mainstream ηλεκτρικά του λαού. Δεν ξέρω εάν οι 20.000 Taycan που παραδόθηκαν μέσα στο 2020 θα ήταν λιγότερες εάν το αυτοκίνητο δεν ήταν τόσο καλό ή εάν ήταν πολύ ακριβότερο. Αμφιβάλλω για να είμαι ειλικρινής, αλλά στην πραγματικότητα δεν έχει και κανένα νόημα. Η Porsche πέτυχε όλους τους στόχους, πάλι...


Τι λέει το DRIVE
Η Taycan έτσι κι αλλιώς είναι η εφαρμογή της πιο σύγχρονης τεχνολογίας που υπάρχει σήμερα στην ηλεκτρική αυτοκίνηση, γι’ αυτό και το καλύτερο ηλεκτρικό που κυκλοφορεί. Η 4S δε, είναι και η καλύτερη επιλογή από την γκάμα.
Τιμή Από €111.700
Τεχνολογία BEV, δύο ηλεκτρικά μοτέρ, μπαταρία 93,4 kWh (Performance Battery Plus, 79,2 η στάνταρ της 4S, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης εμπρός, δύο σχέσεων πίσω
Απόδοση 571 PS (με Launch Control για την Performance Battery Plus, 530 με τη στάνταρ μπαταρία), 650 Nm (630 Nm με τη στάνταρ μπαταρία)
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 4,0”
Τελική ταχύτητα 250 km/h
Μέση κατανάλωση 24,5 kWh/100 km
Αυτονομία 380-420 km
Φόρτιση AC έως 22 kW-5 h/DC έως 270 kW-22,5’ (80%)
Εκπομπές CO20 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.693 x 1.966 x 1.379 mm
Χώρος αποσκευών 84+407 lt
Βάρος 2.140 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης