Test drive: Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110

Δοκιμάζουμε το μικρό “SUV” στην πιο “crossover” εκδοχή του, με τον βενζινοκινητήρα τούρμπο και χωρίς τα «εκτός δρόμου» συστήματα και λάστιχα.

Στις μέρες μας, όλοι θέλουν να έχουν –ή να δείχνουν ότι έχουν– “active lifestyle”.

Γι’ αυτό και τα πολυμορφικά μοντέλα, παρά την πρακτικότητά τους, έχουν καταλήξει να θεωρούνται βαρετά και όλοι προτιμούν να οδηγούν crossover/SUV που αναδίδουν έναν αέρα περιπέτειας.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν μπορούσαν παρά να ακολουθήσουν αυτό το ρεύμα. Η Renault αντικατέστησε το μικρό της MPV, το Modus, με το Captur, η Opel το Meriva με το Crossland X και η Citroëτο C3 Picasso με το C3 Aircross, το οποίο ήρθε να προστεθεί στα πολλά νέα B-SUV” που έχουν κάνει την αντίστοιχη κατηγορία την ταχύτερα αναπτυσσόμενη της αγοράς.

Η Citroën μπορεί να άργησε να κάνει τη στροφή, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ήδη πολλά μοντέλα ανταγωνιστικά του C3 Aircross, όμως φρόντισε να ενεργήσει σωστά. Κατήργησε μεν το C3 Picasso, που θεωρείτο ένα από τα καλύτερα μικρά πολυμορφικά, αλλά υποστηρίζει ότι μετέφερε στον αντικαταστάτη του τα θετικά του σημεία: ευρυχωρίαάνεση και πρακτικότητα.

Έχει πράγματι το C3 Aircross αυτά τα USP” που θα το διαφοροποιήσουν από τον πολυπρόσωπο και ικανό ανταγωνισμό; Αυτό ήταν το βασικό ερώτημα που θέλαμε να απαντήσουμε δοκιμάζοντας το νέο μικρό SUV” –όπως το χαρακτηρίζει η Citroën– στην πιο crossover” εκδοχή του: με τον βενζινοκινητήρα 1.2 PureTech 110 ίππων και χωρίς τα συστήματα και τα λάστιχα που βοηθούν στην κίνηση εκτός ασφάλτου.

Ξεχωριστή εμφάνιση, δυνατότητες εξατομίκευσης
Η Citroën είχε ήδη ένα crossover, το C4 Cactus, που πατούσε ανάμεσα στη μικρομεσαία κατηγορία C και τη μικρή Β. Για να μειώσει την αλληλοκάλυψη, έκανε το ανανεωμένο Cactus πιο «ασφάλτινο» και πολυτελές, παίζοντας για το C3 Aircross το χαρτί του macho” SUV – τουλάχιστον στην εμφάνιση. Στις διαστάσεις του είναι κοντό σε μήκος (4,15 m) για να παρκάρει άνετα στην πόλη, αλλά αρκετά φαρδύ και ψηλό σε ανάστημα (1,64 m με τις μπάρες οροφής) ώστε να έχει χώρους και επιβλητική παρουσία.

Όλα τα τυπικά χαρακτηριστικά ενός SUV είναι εκεί: το ψηλό και κάθετο εμπρός μέρος, οι προεκτάσεις των φτερών, οι «προστατευτικές» ποδιές μπροστά και πίσω, οι τονισμένοι «ώμοι» και οι μπάρες οροφής που προαναφέραμε. Αρρενωπό αέρα δίνουν επίσης η όρθια στάση και οι τετραγωνισμένες γραμμές, οι οποίες όμως είναι στρογγυλεμένες στις άκρες – ένα μοτίβο που το βρίσκουμε σε πολλά σημεία του αυτοκινήτου και είναι χαρακτηριστικό της Citroen. Χαρακτηριστικά της φίρμας είναι επίσης η μάσκα δύο επιπέδων, με τις δύο σειρές φώτων, και τα «τρισδιάστατα» πίσω φανάρια. Το αισθητικό αποτέλεσμα μπορεί να μην αρέσει σε όλους, σίγουρα όμως είναι επιβλητικό και διαφορετικό.

Στη διαφορετικότητά του συντελούν και οι μεγάλες δυνατότητες εξατομίκευσης που προσφέρουν τα 8 διαθέσιμα χρώματα για το αμάξωμα, τα 4 για τη σκεπή και τα 4 χρωματικά πακέτα λεπτομερειών. Οι συνδυασμοί που προκύπτουν είναι πάνω από 85.

Τώρα, το αν μπορείς να χαρακτηρίσεις το αυτοκίνητο SUV” συζητείται, αφού βασίζεται στην πλατφόρμα του C3 (και του Crossland X) και είναι αποκλειστικά προσθιοκίνητο. Πάντως, η απόσταση από το έδαφος είναι 17,8 cm (20 mm μεγαλύτερη από του C3) και προσφέρονται στην πλούσια έκδοση τα ηλεκτρονικά συστήματα Grip Control, για τον έλεγχο της ελκτικής πρόσφυσης σε διάφορα εδάφη, και Hill Assist Descent, για τον έλεγχο της ταχύτητας στις απότομες κατηφόρες.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi 100

Κατά τα άλλα, τα μηχανικά μέρη είναι γνωστά από το C3: Ανάρτηση με ημιάκαμπτο πίσω άξονα και, στην περίπτωσή μας, ο 3κύλινδρος κινητήρας 1,2 λίτρων με τούρμπο, άμεσο ψεκασμό βενζίνης και ισχύ 110 PS, που κινεί τους εμπρός τροχούς μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου 5 σχέσεων

     
Μοντέρνο κι ευρύχωρο εσωτερικό
Όπως το εξωτερικό, έτσι και το εσωτερικό του C3 Aircross είναι ξεχωριστό σε σχεδίαση. Η Citroen λέει ότι έχει αντλήσει έμπνευση από τον κόσμο των επίπλων, κι αυτό αληθεύει, ειδικά με το έξτρα πακέτο Ambiance Hype (€450) που έχει ύφασμα στο ταμπλό. Τα πακέτα εσωτερικού διάκοσμου είναι συνολικά πέντε, αυξάνοντας περαιτέρω της δυνατότητες εξατομίκευσης του αυτοκινήτου. Από την άλλη, τα πλαστικά του εσωτερικού είναι σκληρά –όπως σε πολλά μικρά crossover– και η ποιότητα συναρμολόγησης έχει περιθώριο βελτίωσης.

Η θέση οδήγησης είναι ψηλή, όπως περιμένεις από ένα τέτοιο αυτοκίνητο, και η ορατότητα καλή – αν εξαιρέσουμε τις φαρδιές και κελιμένες κολόνες της σκεπής, που δημιουργούν ένα μεγάλο τυφλό σημείο εμπρός αριστερά. Τα καθίσματα είναι μεγάλα και άνετα, αλλά δεν προσφέρουν καλή πλευρική στήριξη στις στροφές. Το εύρος των ρυθμίσεων για το τιμόνι και το κάθισμα επιτρέπει πάντως να βολευτούν όλοι οι οδηγοί.

Το ταμπλό προέρχεται από το C3, με διαφορετικούς αεραγωγούς, και η γενική εργονομία είναι σωστή, αν και θα προτιμούσαμε ο κλιματισμός να είχε δικά του χειριστήρια αντί να ρυθμίζεται από την οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων.

Ένα άλλο σημείο στο οποίο ξεχωρίζει το Aircross είναι οι χώροι. Ειδικά το εσωτερικό ύψος είναι εντυπωσιακό, αλλά και το πλάτος είναι κορυφαίο για την κατηγορία. Ο χώρος για τα γόνατα και τα πέλματα των πίσω επιβατών είναι άνετος και η μεσαία πίσω θέση λιγότερο άβολη απ’ ό,τι σε άλλα μικρά crossover και σουπερμίνι.

Θέσεις για τα καθημερινά μικροπράγματα υπάρχουν αρκετές και προσφέρεται δυνατότητα επαγωγικής φόρτισης του κινητού, όμως κάποιες θήκες παραείναι ρηχές για να είναι χρήσιμες. Όσο για το πορτμπαγκάζ, έχει κορυφαία χωρητικότητα 410 λίτρων, κανονικό σχήμα και δάπεδο δύο θέσεων ώστε ο χώρος φόρτωσης να έχει ενιαίο ύψος, χωρίς σκαλοπάτια, όταν διπλώσεις τις πλάτες των πίσω καθισμάτων.

Στην πιο πλούσια έκδοση Shine, το διαιρούμενο πίσω κάθισμα έχει επίσης ανακλινόμενες πλάτες και τα δύο του τμήματα είναι ξεχωριστά συρόμενα σε διαδρομή 15 cm, αυξομειώνοντας το χώρο αποσκευών από τα 410 έως και τα 520 λίτρα.

Επιδόσεις μέσου όρου, καλή οικονομία
Η πλάστιγγά μας έδειξε για το Aircross 1.210 kg, μια τιμή περίπου στο μέσο όρο της κατηγορίας, αφού τα Kia Stonic 1.0 T-GDi και SEAT Arona 1.0 TSI ζυγίζουν 1.150-1.160 kg, ενώ τα Nissan Juke 1.2 DIG-T και Renault Captur 1.2 TCe, 1.260-1.270 kg.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το SEAT Arona 1.0 Eco TSI 115PS

Με τους 110 ίππους και τα 20,9 kgm ροπής του, το C3 Aircross κάνει το 0-100 km/h σε 10,0” και το χιλιόμετρο από στάση σε 31,9”. Επιδόσεις καλύτερες από αυτές του «αδελφού» Opel Crossland X (11,4”/32,9”) και του Juke 1.2 (10,6”/32,5”), κοντά σε εκείνες του Captur 1.2 (10,0”/31,2”), αλλά χαμηλότερες από τις αντίστοιχες του Arona (9,4”/31,2”) και του Stonic (9,6”/31,2”).

Στις ρεπρίζ εν κινήσει όμως και τα προσπεράσματα, το Citroen, με το 5άρι κιβώτιο και τις μακριές σχέσεις του, δεν τα πάει τόσο καλά. Με 5,7”/7,6” για τα 80-110 km/h με 3η και 4η, καταφέρνει και περνάει μόνο το Opel (5,7”/7,8”), αλλά μένει πίσω από το Nissan (5,4”/7,1”) και πολύ πίσω από το Renault (5,2”/6,5”), το SEAT (5,0”/6,2”) και το Kia (4,7”/5,8”).

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Kia Stonic 1.0 T-GDi

Στην οδήγηση, ο 3κύλινδρος τούρμπο δείχνει ψυχωμένος στις μεσαίες στροφές, αλλά όχι τόσο δυνατός και πολιτισμένος χαμηλά, όπου έχει αισθητούς κραδασμούς και η δύναμη όταν «τουρμπίζει» έρχεται σχετικά απότομα. Τη γενική εντύπωση σκιάζει και ο λεβιές του κιβωτίου, που έχει μεγάλες διαδρομές και ασαφές κούμπωμα. Τα 6άρια κιβώτια του ομίλου PSA είναι σαφώς καλύτερα.

Πάντως, παρά τις 5 μόνο σχέσεις του, το Aircross 1.2 PureTech 110 είναι οικονομικό σε βενζίνη. Η μέση κατανάλωση των 7,4 lt/100km για ολόκληρη τη δοκιμή μας είναι αρκετά κάτω από το μέσο όρο της κατηγορίας. Μόνο το Arona 1.0 καίει λιγότερο (7,2 lt/100km). 

Η έμφαση στην άνεση
Σαν “SUV” που είναι, το C3 Aircross έχει ψηλότερο κέντρο βάρους από το C3 χάτσμπακ. Για να μη γέρνει λοιπόν υπερβολικά και να ελέγχονται καλύτερα οι κινήσεις του αμαξώματος, η Citroën του έχει δώσει πιο σφιχτή ανάρτηση. Κι αυτό είναι καλό. Διότι μπορεί στις χαμηλές ταχύτητες να νιώθεις –και κυρίως να ακούς– περισσότερο τις ανωμαλίες του δρόμου, όμως σε όλες τις άλλες περιπτώσεις η ανάρτηση του Aircross προσφέρει καλύτερη άνεση, με τις μακριές αλλά σωστά ελεγχόμενες διαδρομές της. Επιπλέον η ηχομόνωση του κινητήρα είναι αρκετά αποτελεσματική κι ο αεροδυναμικός θόρυβος σχετικά χαμηλός, οπότε το ταξίδι είναι ξεκούραστο – παρά τον αισθητό θόρυβο κύλισης.

Αν στον τομέα της άνεσης το Citroën είναι από τα κορυφαία μοντέλα της κατηγορίας, στην οδική συμπεριφορά κατατάσσεται κάπου στο μέσο όρο. H σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες είναι εξαιρετική, και μπορεί στις στροφές το Aircross να μην είναι Arona, όμως είναι εφάμιλλο ή και καλύτερο από άλλα “B-SUV”. Με τα λάστιχα δρόμου που φορούν οι εκδόσεις χωρίς Grip Control, η απόκριση στο τιμόνι είναι πιο άμεση και το ζύγισμα αισθητά καλύτερο, με την υποστροφή να εμφανίζεται σαφώς αργότερα απ’ ό,τι με τα λάστιχα “4 Season”.

Με τα Bridgestone Turanza δρόμου, το Aircross φρενάρει και πολύ πιο αποτελεσματικά. Τα φρένα του 1.2 PureTech 110 Feel είχαν την ίδια άμεση απόκριση στο πεντάλ, την ίδια προοδευτική λειτουργία και εξίσου μεγάλη αντοχή με εκείνα του 1.6 ντίζελ με Grip Control που είχαμε μετρήσει παλιότερα, όμως η επίδοσή του στο 100-0 km/h ήταν κατά σχεδόν 6 μέτρα καλύτερη.

Από την άλλη, βέβαια, το απλό Aircross Feel δεν έχει τις δυνατότητες εκτός ασφάλτου της έκδοσης Shine με το σύστημα Grip Control, το Hill Assist Descent και τα λάστιχα 4 εποχών. Πάντως, ακόμα κι έτσι, θα λέγαμε ότι είναι το καλύτερο “B-SUV” στο χώμα.

                                                                                    
Λογική τιμή, καλός εξοπλισμός
Οι τιμές του Citroën C3 Aircross ξεκινούν μεν από τα €15.300, αλλά το ποσό αυτό αντιστοιχεί στην έκδοση με τον βασικό εξοπλισμό Live και τον κινητήρα 1.2 των 82 ίππων, χωρίς τούρμπο. Το Aircross 1.2 PureTech 110 είναι διαθέσιμο με τα πλουσιότερα επίπεδα εξοπλισμού Feel και Shine.

To 1.2 PureTech 110 Feel της δοκιμής μας κοστίζει €17.460 και στον εξοπλισμό του περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι προβολείς ομίχλης με λειτουργία στροφής, οι αισθητήρες παρκαρίσματος, φώτων και βροχής, ο ρυθμιστής και περιοριστής ταχύτητας με αναγνώριση σημάτων, τα συστήματα ειδοποίησης για ακούσια αλλαγή λωρίδας, υποβοήθησης της εκκίνησης σε ανηφόρα, ειδοποίησης για πιθανή κόπωση του οδηγού και παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών, καθώς και το σύστημα πολυμέσων Citroen Connect με έγχρωμη οθόνη αφής 7”.

Τα μόνα στοιχεία που λείπουν είναι το αυτόματο φρενάρισμα ανάγκης ΑΕΒ, οι ζάντες αλουμινίου και ο αυτόματος κλιματισμός. Τα δύο τελευταία είναι στάνταρ στην κορυφαία έκδοση Shine, μαζί με τη διχρωμία του αμαξώματος, το Grip Control, το Hill Assist Descent, το διαιρούμενο και ξεχωριστά συρόμενο και ανακλινόμενο πίσω κάθισμα, και το Citroen Connect Navi με πλοηγό. Η διαφορά τιμής από τη Feel είναι €1.940 (τιμή €19.400).

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 EAT6

Σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό, η τιμή του C3 Aircross 1.2 Puretech 110 Feel είναι περίπου στο μέσο όρο της κατηγορίας. Ενδεικτικά, το Suzuki S-Cross 1.0 BoosterJet 2WD ξεκινά από τα €15.970, το Kia Stonic 1.0 T-GDI κοστίζει €16.490 (με την έκπτωση), το SEAT Arona 1.0 Eco TSI, €16.500, ενώ το αντίστοιχο Nissan Juke 1.2 DIG-T κοστίζει €17.950, το Peugeot 2008 1.2 PureTech 110, €18.200, το Renault Captur 1.2 TCe 130, €18.890 και το Opel Crossland X 1.2 110PS, €20.600.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Opel Crossland X 1.2 Turbo Auto

Τι λέει το DRIVE
Δεν ξεχωρίζει μόνο από το στιλ, αλλά και από την ευρυχωρία, την άνεση και την πρακτικότητά του. Στη συγκεκριμένη έκδοση είναι επίσης ανταγωνιστικό σε επιδόσεις και οικονομικό σε καύσιμο, αλλά για να έχει κανείς όλη τη δυνατή πολυχρηστικότητα πρέπει να πάρει την κορυφαία έκδοση Shine με το διαμορφώσιμο εσωτερικό και τα βοηθητικά συστήματα κίνησης εκτός ασφάλτου.
Τιμή από €17.460
Τεχνολογία 1.199 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 110 PS/5.500 rpm, 20,9 kgm/1.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,0”
0-140 km/h 20,7”
0-1.000 31,9” @ 158,0 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 8,6”
50-80 km/h (3η) 4,4”
80-110 km/h (3η) 5,7”
80-110 km/h (4η) 7,6”
110-140 km/h (4η) 11,0”
110-140 km/h (5η) 14,8”
Φρένα 100-0 km/h 38,0 m
Τελική ταχύτητα 185 km/h
Μέση κατανάλωση 7,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 115 g/km
Διαστάσεις 4.154 x 1.756 x 1.597 mm
Χώρος αποσκευών 410 lt
Βάρος 1.210 kg
Μετρήσεις DRIVE.