Test drive: BMW X4 xDrive20d MHEV

Δοκιμάζουμε το μεσαίο κουπέ SUV ή SAC (Sports Activity Coupé) κατά BMW, με τον βασικό κινητήρα ντίζελ και τεχνολογία mild hybrid.

H X4 ανήκει στην πολύ ξεχωριστή κατηγορία των Sports Activity Coupé, την οποία η BMW μπορεί να υπερηφανεύεται πως δημιούργησε, πριν απόσχεδόν 13 χρόνια με την Χ6. Η πρώτη γενιά της Χ4 έζησε μόλις 4 χρόνια και πούλησε περί τα 400.000 αυτοκίνητα πριν παρουσιαστεί η δεύτερη, εμφανώς διαφοροποιημένη.

Επί της ουσίας, η X4 αποτελεί την κουπέ εκδοχή της BMW Χ3 με την οποία άλλωστε μοιράζεται την πλατφόρμα CLAR μαζί με τα μηχανικά μέρη, καθώς και πολλά στοιχεία από την εμφάνιση. Ειδικά στο εμπρός μέρος, δυσκολεύεσαι να εντοπίσεις διαφορές.

Σε σχέση με την πρώτη γενιά του μοντέλου η πλατφόρμα CLAR εξασφαλίζει υψηλότερη ακαμψία, ενώ παράλληλα εξοικονομεί 50 kg παρά την αύξηση σε διαστάσεις. Και μια και μιλάμε για διαστάσεις να πούμε πως η νέα Χ4 έχει μήκος 4.752 mm (+8,1 cm από την προηγούμενη),πλάτος 1.918 mm (+3.7 cm) και μεταξόνιο μεγαλύτερο κατά 5,4 πόντους (στα 2.864). Ωστόσο έχει μειωμένο ύψος κατά 3 mm με τον αεροδυναμικό συντελεστή οπισθέλκουσας στο 0,30.

action

Ως αποτέλεσμα έχουμε άνετους χώρους για τους επιβάτες. Οι πίσω ειδικά δεν θα γκρινιάζουν για τον διαθέσιμο χώρο για τα πόδια, ενώ οι υψηλόσωμοι θα χρησιμοποιήσουν τη ρύθμιση κλίσης της διαιρούμενης σε αναλογία 40:20:40 πλάτης για να βρουν τη θέση που τους ταιριάζει, δίχως να ακουμπά το κεφάλι τους στην κεκλιμένη οροφή. 

Βέβαια το μικρό πίσω παράθυρο (φυσική απόρροια της σχεδίασης) μπορεί σε κάποιους να δημιουργήσει ένα αίσθημα δυσφορίας. Ο χώρος αποσκευών φτάνει τα 525 lt και υπάρχει ένας σεβαστός κρυφός χώρος κάτω από το πάτωμα, ενώ φτάνει τα 1.430 lt με τις πλάτες του πίσω καθίσματος πεσμένες και η πέμπτη πόρτα ανοίγει/κλείνει ηλεκτρικά.

Το ταμπλό έχει μεταφερθεί αυτούσιο από την Χ3. Το αριστερό μισό του είναι ελαφρώς στραμμένο προς τον οδηγό και στο κέντρο δεσπόζει η οθόνη (6,5” στη βασική έκδοση και 10,25" για την επιλογή Professional), που εκτός από το περιστροφικό χειριστήριο του iDrive λειτουργεί με αφή, φωνητικές εντολές ή χειρονομίες.

inter

ποιότητα των υλικών και των χειριστηρίων, η εργονομία, η πρακτικότητα και η θέση οδήγησης είναι ακριβώς αυτές που αρμόζουν σε ένα αυτοκίνητο αυτής της κλάσης. Το μόνο ίσως «πρόβλημα» είναι το στενό πίσω παρμπρίζ που περιορίζει την ορατότητα, αλλά αυτό είναι αναμενόμενο από ένα αυτοκίνητο με κουπέ σχεδίαση.

Επανερχόμενοι στην εξωτερική σχεδίαση, έχουμε ένα εντυπωσιακό αμάξωμα με μεγάλα τα τρισδιάστατα «νεφρά» που έχουν ενεργούς αεραγωγούς, τα φώτα (προαιρετικά) Bi-LED και τον προφυλακτήρα της έκδοσης M Sport που δοκιμάζουμε να είναι ίδια με της αντίστοιχης Χ3. 

Οι διαφοροποιήσεις σε σχέση με την τελευταία έχουν να κάνουν με το πιο κοντό παρμπρίζ (με ειδική ηχομόνωση), στη χαμηλότερη κατά πέντε πόντους (1,62 m) οροφή που καμπυλώνει έντονα στο τελείωμά της, όσο και στα πλαϊνά νεύρα. Η ουρά χαρακτηρίζεται από τα πλατιά 3D full-LED φώτα, που μοιάζουν με εκείνα της νέας 8 Series, την πτέρυγα στο πάνω μέρος της πίσω πόρτας και τις διπλές απολήξεις της εξάτμισης.

Όπως πάντα η έκδοση xDrive20d είναι η πιο προσιτή ντίζελ της γκάμας, με τον υπερτροφοδοτούμενο TwinPower Turbo των 1.995 cc, που έχει τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, και σύστημα ψεκασμού με common-rail και πίεση 2.000 bar. Το νέο στο αυτοκίνητο της δοκιμής αφορά στο ήπιο υβριδικό σύστημα που προστέθηκε στη συγκεκριμένη μονάδα στις αρχές του έτους.

eng

Περιλαμβάνει έναν ηλεκτροκινητήρα 11 PS που αντλεί ενέργεια από μια μπαταρία 48V για τη φόρτιση της οποίας φροντίζει το σύστημα ανάκτησης μέσω του φρεναρίσματος ή της κύλισης όταν αφήνεις το γκάζι. Πρόκειται ουσιαστικά για μίζα-εναλλάκτη, η ύπαρξη του οποίου δεν επηρεάζει τη συνολική απόδοση, που εξακολουθεί να είναι 190 PS/4.000 rpm και 400 Nm/1.750-2.500 rpm, την ώρα που η κίνηση μεταδίδεται και στους τέσσερις τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου Steptronic οκτώ σχέσεων, με λίγο πιο μακριά κλιμάκωση από την 3η και πάνω. 

Ο ηλεκτροκινητήρας δίνει μια έξτρα ώθηση κατά την εκκίνηση, δεν λειτουργεί αυτόνομα, ενώ παράλληλα τροφοδοτεί περιφερειακά συστήματα για να εξασφαλίζει χαμηλότερη κατανάλωση. Τέλος αν το αυτοκίνητο ρολάρει μπορεί να απενεργοποιηθεί ο θερμικός κινητήρας (για λίγο), συμβάλλοντας και με αυτόν τον τρόπο στη μείωση της κατανάλωσης.

inter4

Aυτό πάντως που πετυχαίνει η τεχνολογία MHEV είναι να ρίξει τις εκπομπές CO2 από τα 142-149 g/km της «απλής» πετρελαιοκίνητης έκδοσης στα 125-133 g/km. Και αυτό είναι σημαντικό τόσο σε ό,τι αφορά στον χρήστη (τέλη κυκλοφορίας) όσο και στο εργοστάσιο (πρόστιμα για επιπλέον εκπομπές ρύπων). 

Η επιτάχυνση από στάση στα 100 km/h ολοκληρώνεται σε μόλις 7,9" με τη μέγιστη ταχύτητα να φτάνει τα 213 km/h. Το εργοστάσιο υπόσχεται μέση κατανάλωση της τάξης των 5,4 lt/100 km, αλλά στην πράξη θα βλέπεις λίγο κάτω από τα 9 lt/100 km. Ίσως κάποιος μπορέσει να πετύχει τιμή κατανάλωση κοντά στην εργοστασιακή, αλλά μόνον με τη χρήση του προγράμματος οδήγησης Eco Pro, όπου θυσιάζεται ένα μεγάλο μέρος της απόκρισης του κινητήρα.

iner1

Υπάρχουν δύο ακόμη προγράμματα λειτουργίας, το Comfort (που δεν είναι και τόσο… Comfort με τους 19άρηδες τροχούς) και το Sport που ενισχύει τη σκληρότητα της ανάρτησης όταν υπάρχουν τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ που είχε το αυτοκίνητο της δοκιμής. Η διάταξη της τελευταίας περιλαμβάνει γόνατα εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, ώστε το εμπρός σύστημα να είναι πολύ άμεσο ακόμα κι εάν τα συνολικά δυναμικά χαρακτηριστικά δεν φτάνουν αυτά της  Alfa Romeo Stelvio.

Η X4 ταξιδεύει υποδειγματικά στον αυτοκινητόδρομο με την κύλιση αλλά και την άνεση να είναι σαφώς πιο βελτιωμένες σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Σε δρόμο της περιφέρειας με συνεχείς στροφές, μπορείς να κινηθείς σβέλτα ξεχνώντας τον όγκο και κυρίως το βάρος του αυτοκινήτου (1.850 kg), με το περιθώριο πρόσφυσης να είναι πρακτικά ανεξάντλητο χάρη στην τετρακίνηση αλλά και στους μεγάλους τροχούς 19” που διέθετε η έκδοση της δοκιμής. Τα τελευταία μπορεί να αναβαθμίζουν την οδική συμπεριφορά, αλλά «αναβαθμίζουν» παράλληλα και την κατανάλωση. Τέλος, τα τέσσερα μεγάλα αεριζόμενα δισκόφρενα αποδεικνύονται ακούραστα και αποτελεσματικά εμπνέοντας ασφάλεια.

rear

Και μιας και μιλάμε για ασφάλεια, να πούμε πως η Χ4 ενσωματώνει ό,τι πιο σύγχρονο στον τομέα των συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, μέχρι και ημιαυτόνομη οδήγηση, με την έκδοση της δοκιμής μας να εμπλουτίζεται ακόμη περισσότερο με το πακέτο «Μ». Βέβαια, όλα αυτά κοστίζουν με την τιμή των €66.030 να εκτοξεύεται ακόμη πιο ψηλά, αν αποφασίσεις να δώσεις μια γενναιόδωρη παραγγελία σε στιλ... «μια από όλα». Από την άλλη σε αποζημιώνει η ποιότητα του αυτοκινήτου, το κύρος της μάρκας αλλά και η διαφορετικότητα του σχεδιασμού. 

Με λίγα λόγια, η Χ4, είναι μια Χ3 με αθλητική εμφάνιση που μπορεί να μην προσφέρει τις ανέσεις ενός αυθεντικού SUV, ωστόσο είναι πιο ξεχωριστή παντρεύοντας τις δυνατότητες του SUV με πιο σπορ λουκ. Και αυτός ο γάμος μπορεί να βάλει πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη σου, διότι... «έτσι σου αρέσει» που λέει και η γνωστή διαφήμιση.

Τι λέει το DRIVE
Η «αθλητική» εκδοχή της Χ3, αναβαθμισμένη με τεχνολογία mild hybrid. Πιο σπορ συμπεριφορά από την Χ3 και σαφώς ένα διαφορετικό λουκ που σε κάνει να ξεχωρίζεις. 
Τιμή Από €66.030
Τεχνολογία MHEV, κινητήρας ντίζελ 1.995 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, AWD, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων, ηλεκτρικό μοτέρ 11 PS 
Απόδοση 190 PS/4.000 rpm, 400 Nm/1.750-2.500 rpm 
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,9”
Τελική ταχύτητα 213 km/h
Μέση κατανάλωση* 8,8 lt/100
Εκπομπές CO2 125-133 g/km 
Διαστάσεις 4.752 x 1.918 x 1.621 mm
Χώρος αποσκευών 525-1.430 lt
Βάρος 1.850 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή *Μέτρηση DRIVE

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης