
Nissan: Το σχέδιο και οι κινήσεις με φόντο τη μεγάλη επιστροφή
Μετά από χρόνια αστάθειας και εσωτερικών ανακατατάξεων, η Nissan επιχειρεί ένα δυναμικό comeback, στηριζόμενος σε ένα ριζοσπαστικό σχέδιο αναδιάρθρωσης και ανανέωσης. Tο λεγόμενο «Re:Nissan».


Στην καρδιά του εγχειρήματος βρίσκεται ο νέος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ivan Espinosa, ένας άνθρωπος που γνωρίζει τη Nissan από μέσα, καθώς εργάζεται σε αυτήν εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες.
Η άνοδός του στην κορυφή πέρα από μια διοικητική κίνηση ήταν το πρώτο μήνυμα πως η εταιρεία είναι έτοιμη να αλλάξει ριζικά, τόσο στη φιλοσοφία όσο και στην κουλτούρα της.
Η ολιστική προσπάθεια αναγέννησης όμως ξεκινά με το δραστικό σχέδιο αναδιάρθρωσης «Re:Nissan» που προβλέπει βαθιές περικοπές κόστους, τόσο μεταβλητού όσο και σταθερού που θα φτάσουν τα 500 δισεκατομμύρια γιεν (2,9 δισ. ευρώ) σε σύγκριση με το οικονομικό έτος 2024.
Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει ανάγκη από εταιρείες με τη γνώση, την τεχνογνωσία και την ευρύτερη αυτοκινητική αντίληψη της Nissan
Παράλληλα, η Nissan έχει αποφασίσει να μειώσει δραστικά τη βιομηχανική της βάση, συρρικνώνοντας το δίκτυο παραγωγής από 17 εργοστάσια σε μόλις 10 μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Η στρατηγική αυτή συνοδεύεται από μείωση του ανθρώπινου δυναμικού κατά περίπου 20.000 εργαζομένους παγκοσμίως, καθώς και από το κλείσιμο ή τη συγχώνευση σχεδιαστικών στούντιο σε Ιαπωνία, Ηνωμένες Πολιτείες και Βραζιλία.
Οι αλλαγές αυτές μπορεί να φαντάζουν σκληρές, ωστόσο έχουν ξεκάθαρο στόχο. Να επαναφέρουν τη Nissan σε μια πιο ευέλικτη, βιώσιμη και αποδοτική πορεία, ικανή να ανταποκριθεί στη νέα εποχή της αυτοκίνησης.
Βλέπουμε λοιπόν πως με τη βοήθεια του Tatsuzo Tomita, που είναι μετρ στα οικονομικά, η Nissan επανεξετάζει κάθε πτυχή της λειτουργίας της, από τα μεγάλα εργοστασιακά κόστη έως και τις πιο μικρές λεπτομέρειες παραγωγής.
Το πλάνο είναι φιλόδοξο, αλλά τα πρώτα αποτελέσματα δείχνουν ότι σιγά σιγά ξεκινά να αποδίδει. Ήδη οι πωλήσεις στις ΗΠΑ έχουν αρχίσει να ανακάμπτουν, με μοντέλα όπως τα Versa, Kicks και Pathfinder να σημειώνουν αυξήσεις, ενώ το πρόγραμμα «Nissan One» δίνει ισχυρά κίνητρα στους αντιπροσώπους να αυξήσουν τον όγκο πωλήσεων.
Την ίδια στιγμή, στην Ευρώπη, η Nissan επιχειρεί να ξαναχτίσει το προφίλ της πάνω σε πιο σύγχρονες βάσεις, προσαρμοσμένες στις ανάγκες της εποχής. Τα νέα Micra και Leaf σηματοδοτούν τη νέα εποχή της μάρκας στη Γηραιά Ήπειρο.
Το αμιγώς ηλεκτρικό Nissan Micra, βασίζεται στην πλατφόρμα AmpR Small της Renault και υπόσχεται αυτονομία έως 416 χιλιόμετρα και θα κατασκευάζεται στο υπερσύγχρονο εργοστάσιο ElectriCity στο Douai της Γαλλίας.
Από την άλλη, το νέο Leaf, χτισμένο πάνω στην πλατφόρμα CMF-EV –την ίδια με το μεγαλύτερο Ariya–, τοποθετεί την ιαπωνική φίρμα στην κατηγορία των μεσαίων ηλεκτρικών crossover. Με σύγχρονη σχεδίαση, βελτιωμένη αεροδυναμική και σημαντικά αναβαθμισμένη αυτονομία που φτάνει τα 604 km, το Leaf, όπως αναφέρουν οι άνθρωποι της Nissan έρχεται πιο ώριμο και τεχνολογικά εξελιγμένο από ποτέ. Σήμερα, σχεδόν το 45% των πωλήσεων της μάρκας στην Ευρώπη αφορά ηλεκτροκίνητα ή υβριδικά μοντέλα, γεγονός που αποδεικνύει τη σταθερή δέσμευση της εταιρείας στη βιώσιμη κινητικότητα.
Παράλληλα με την ευρωπαϊκή αναγέννηση, η Nissan εξακολουθεί να δείχνει ότι δεν ξεχνά το πάθος για την οδήγηση. Ο Espinosa, γνωστός λάτρης των σπορ αυτοκινήτων, έχει ήδη δηλώσει την πρόθεσή του να διατηρήσει ζωντανή τη «σπορ ψυχή» της μάρκας.
Το εμβληματικό GT-R θα επιστρέψει, όπως επιβεβαίωσε πρόσφατα η ίδια η εταιρεία, ενώ δεν αποκλείεται να δούμε στο μέλλον και ένα νέο, πιο προσιτό σπορ κουπέ στη λογική του Silvia. Αν και κάτι τέτοιο παραμένει σε επίπεδο φημών μιας και ακόμα δεν έχει υπάρξει επίσημη επιβεβαίωση.
Η αλήθεια είναι πως οι κινήσεις της Nissan δεν είναι χωρίς ρίσκο. Οι δραστικές περικοπές, η αναστολή έργων και το περιορισμένο χαρτοφυλάκιο ηλεκτρικών σε σχέση με τους ανταγωνιστές μπορεί να προκαλέσουν προσωρινούς κλυδωνισμούς.
Όμως η στρατηγική της εταιρείας βασίζεται στη λογική «λιγότερα αλλά καλύτερα προϊόντα». Με μια αξιόπιστη και πιο συγκρατημένη γκάμα, που όμως δεν στερείται τεχνολογίας, χαμηλότερο λειτουργικό κόστος και σαφώς καθορισμένο προσανατολισμό, η Nissan στοχεύει να επανέλθει δυναμικά στο προσκήνιο.
Μπορεί τα τελευταία χρόνια να μην ήταν ρόδινα για τη Nissan, ωστόσο τα σημάδια αισιοδοξίας είναι πλέον ορατά. Με το «Re:Nissan» να προχωρά, το νέο ηλεκτρικό δίδυμο Micra και Leaf να ανοίγει τον δρόμο της ευρωπαϊκής αντεπίθεσης και έναν CEO που μοιράζεται το πάθος και την αγάπη των οδηγών για το αυτοκίνητο, η ιαπωνική φίρμα έχει κάθε λόγο να αισιοδοξεί για το μέλλον.
Κι αυτό από μόνο του είναι κάτι πολύ θετικό για τον κλάδο. Γιατί η αλήθεια είναι πως η αυτοκινητοβιομηχανία έχει ανάγκη από εταιρείες με τη γνώση, την τεχνογνωσία και την ευρύτερη αυτοκινητική αντίληψη της Nissan…