
Υπάρχουν αυτοκίνητα που ονειρεύεσαι να αποκτήσεις κι εκείνα που μπορείς να αποκτήσεις. Κάπως έτσι είναι η περίπτωση του νέου Renault 5 Ε-Tech που μας εντυπωσίασε πρώτα με την εμφάνισή του στο Σαλόνι της Γενεύης 2024 και στη συνέχεια οδηγώντας το στη Νίκαια τον Οκτώβριο του ίδιου χρόνου.
Ένα αυτοκίνητο που γοητεύει τους πάντες -ή σχεδόν όλους- αλλά όχι απαραίτητα στον βαθμό που να δικαιολογούνται οι €32.900. Με τη μικρή και πιο οικονομική έκδοση των 120 ίππων, με τη μικρότερη μπαταρία, έχουμε τώρα στα χέρια μας το «R5 του λαού». Τρόπος του λέγειν, αφού και πάλι απαιτούνται τουλάχιστον €26.900 -χωρίς την κρατική επιδότηση βέβαια. Ωστόσο, η διαφορά των 6.000 ευρώ από την αμέσως επόμενη έκδοση μπορεί να αποδειχθεί πειστική για κάποιους.
Παραμένοντας πιστή στο πρωτότυπο του 2021, η έκδοση παραγωγής του Renault 5 E-Tech διατηρεί ένα νεό-ρετρό σχεδιαστικό ύφος, με πολλές αναφορές στο ορίτζιναλ R5.
Το Renault 5 Ε-Tech είναι ένα ηλεκτρικό-γητευτής, με ιδανικό μέγεθος για την πόλη και καλά ρυθμισμένο πλαίσιο. Ό,τι πληρώνεις, παίρνεις…
Το νέο R5 E-Tech διατίθεται αποκλειστικά σε 5θυρο με μήκος που περιορίζεται κάτω από τα τέσσερα μέτρα -3,92 m για την ακρίβεια. Από τη μια λοιπόν, είναι 40 πόντους παραπάνω από το ορίτζιναλ R5, αλλά και μικρότερο από τα περισσότερα σύγχρονα σουπερμίνι, όπως για παράδειγμα τα 4,05 m ενός Clio.
Ανεξάρτητα από την έκδοση, το R5 E-Tech φορά ζάντες 18 ιντσών, έστω και με τάσια στη βασική έκδοση Evolution. H δικιά μας που βλέπετε, με τις αλουμινένιες 18άρες, είναι η έκδοση techno που ξεκινά από τις €29.400.
Αν και ακριβότερο από ένα Clio, το R5 E-Tech κάνει κάποιες παραχωρήσεις σε υλικά: Σκληρά πλαστικά κάνουν έντονη την παρουσία τους στην καμπίνα, χωρίς όμως να προκαλούν ενόχληση.
Το εσωτερικό ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα Renault, με ουρανό επενδυμένο και καθίσματα με το χαρακτηριστικό μοτίβο «H» που παραπέμπει στo R5 Turbo. Στην έκδοση Techno, η ταπετσαρία θυμίζει τζιν και είναι ιδιαίτερα κομψή. Παρόλα αυτά, ο συνολικός τόνος του εσωτερικού είναι αρκετά σκοτεινός, και τα μικρά σε εμβαδό παράθυρα δεν αφήνουν πολύ φως να μπει στην καμπίνα. Ένα χαρακτηριστικό που έρχεται σε αντίθεση με το ορίτζιναλ R5 -κι άλλα μοντέλα της εποχής. Βλέπετε, οι προδιαγραφές ασφαλείας τότε ήταν πολύ πιο χαλαρές και επιεικείς. Επιπλέον, δεν υπάρχει πανοραμική ή ανοιγόμενη ηλιοροφή διαθέσιμη στον εξοπλισμό.
Το ταμπλό έχει νέο σχεδιασμό και την όμορφη υφή στην έκδοση Techno, αλλά δυστυχώς λείπουν οι χειρολαβές συγκράτησης. Θετική εντύπωση προκαλεί η ύπαρξη φυσικών κουμπιών για τον κλιματισμό, κάτι όλο και πιο σπάνιο στις μέρες μας. Ωστόσο, οι πολλαπλοί μοχλοί πίσω από το τιμόνι -όπως ο λεβιές ταχυτήτων και ο δορυφόρος του ηχοσυστήματος- ίσως προκαλέσουν σύγχυση στους νιόφερτους στο οικοσύστημα «Renault».
Σε αντίθεση με τα ηλεκτρικά σουπερμίνι που έχουμε οδηγήσει και που κατά πλειονότητα εντυπωσιάζουν με την ευρυχωρία τους, στο R5 δεν συμβαίνει το ίδιο. Ίσως επειδή βασίζεται στην πλατφόρμα AmpR Small, που προέρχεται από τη γνωστή CMF-B του Clio. Ο χώρος για τα γόνατα πίσω είναι περιορισμένος και ο πέμπτος επιβάτης θα ταλαιπωρηθεί.
Το δάπεδο πίσω είναι αρκετά ψηλό λόγω της μπαταρίας και τα προσκέφαλα περιορίζουν (πολύ) την ορατότητα προς τα πίσω. Να σημειώσουμε επίσης ότι δεν υπάρχουν χώροι για μικροπράγματα πίσω, ούτε εσοχές που να επέχουν θέση υποβραχιονίου. Η μόνη παρηγοριά είναι η παρουσία μιας πρίζας 12V ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα.
Με όγκο 277 λίτρων (959 lt με τα καθίσματα αναδιπλωμένα), το πορτμπαγκάζ είναι επαρκές για ένα αυτοκίνητο πόλης. Αλλά και δύσκολο στην πρόσβαση λόγω στενού ανοίγματος και περιορισμένου πλάτους. Ο βαθύς διπλός πάτος (27 lt) επιτρέπει την αποθήκευση των καλωδίων φόρτισης, αλλά η χωρητικότητα του R5 παραμένει περιορισμένη και δεν υπάρχει αποθηκευτικός χώρος κάτω από το εμπρός καπό.
Το R5 εξοπλίζεται με νέο σύστημα infotainment openR link, βασισμένο στο Android Automotive OS. Σε όλες τις εκδόσεις υπάρχει οθόνη 10 ιντσών, αλλά στη βασική Evolution λείπουν οι υπηρεσίες της Google. Παραμένει ωστόσο πλήρως συμβατή με Android Auto και Apple CarPlay μέσω Wi-Fi.

Η εμπειρία χρήσης παραμένει επίσης όπως την ξέρουμε στα Renault -εξαιρετική: Μοντέρνο περιβάλλον, γρήγορη απόκριση, Google Maps ως προεπιλεγμένη πλοήγηση και πρόσβαση σε Play Store. Πρόσφατα, προστέθηκε και η εφαρμογή Canal+. Παρ’ όλα αυτά, δεν θα μας κακόπεφτε κάποιος τύπος ρετρό αισθητικής στο UI -όπως κάνει η MINI στα δικά της μοντέλα. Πάντως, πάνω από την οθόνη, τα χειριστήρια του ηχοσυστήματος θυμίζουν παλιές συσκευές hi-fi, σε μια παιχνιδιάρικη αναφορά. Η φωνητική βοήθεια είναι διπλή: Google Assistant και το νέο άβαταρ της Billancourt, o Reno, βασισμένος στο ChatGPT. Η χρησιμότητά του παραμένει μερικώς υπό αμφισβήτηση, καθώς αρκετές λειτουργίες του επικαλύπτονται με αυτές του Google Assistant.
Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός σε όλες τις εκδόσεις: 10,1 ιντσών στις ακριβότερες, 7 ιντσών στη βασική. Ωστόσο, το παχύ «τελάρο» γύρω από τις οθόνες περιορίζει κάπως την premium αίσθηση. Στην έκδοση Techno, υπάρχει ασύρματος φορτιστής, αν και η ευθυγράμμιση της συσκευής με τα πηνία δεν είναι ιδανική.

Κατά τα λοιπά, ο εξοπλισμός της έκδοσης Techno που είχαμε στα χέρια μας είναι γενναιόδωρος: Αυτόματα φώτα και υαλοκαθαριστήρες, κάμερα οπισθοπορείας (που λείπει από την Evolution), αλλά για θερμαινόμενα καθίσματα και τιμόνι πρέπει να ανέβεις στην έκδοση Iconic με τη μεγάλη μπαταρία και τα 150 άλογα.
Το νέο Renault 5 E-Tech είναι συνδεδεμένο όπως αρμόζει σε ένα αυτοκίνητο του 2025. Η εφαρμογή My Renault επιτρέπει τον απομακρυσμένο έλεγχο βασικών λειτουργιών (φόρτιση, κλιματισμός, εντοπισμός), τόσο για Android όσο και για iOS. Όπως και τα Google Maps/Assistant που προσφέρονται δωρεάν για πέντε χρόνια.
Η έκδοση των 150 ίππων μας είχε εντυπωσιάσει με τη ζωντάνια του κινητήρα της στον δρόμο, όταν την οδηγήσαμε στη Νίκαια. Το νέο R5 των 120 ίππων δεν έχει πολλά να ζηλέψει. Χάνει μόλις 20 Nm σε ροπή (225 έναντι 245), αλλά κερδίζει σε βάρος: 77 κιλά ελαφρύτερο χάρη στη μικρότερη μπαταρία.
Στην πράξη, το βασικό R5 προσφέρει παρόμοιες επιταχύνσεις και ρεπρίζ, παραχωρώντας μόνο ένα δευτερόλεπτο στο σπριντ 0-100 km/h. Η αίσθηση στον δρόμο είναι εξίσου απολαυστική -κυρίως λόγω του καλά ρυθμισμένου πλαισίου και των ποιοτικών αναρτήσεων με το σφιχτό set-up, που κρατούν πολύ σωστά το αυτοκίνητο στον δρόμο. Όπως και τα εμπρός καθίσματα με τις πολλαπλές ρυθμίσεις και τα ευμεγέθη μάγουλα που κρατούν αποτελεσματικά στη θέση τους τον οδηγό και τον συνοδηγό.
Ο λεβιές ταχυτήτων πίσω από το τιμόνι χάνει τη βολική θέση P, αλλά πατώντας το στάρτερ στο Stop ενεργοποιείται αυτόματα το χειρόφρενο. Η υπόδειξη ενός σημείου φόρτισης στο σύστημα πλοήγησης ενεργοποιεί αυτόματα την προετοιμασία της μπαταρίας. Ιδανικό για την επιτάχυνση του ανεφοδιασμού σε σταθμούς ταχείας φόρτισης, ειδικά τον χειμώνα.
Η επίδοση του R5 σε αστικό περιβάλλον είναι καλή. Ο κύκλος στροφής των 10,3 μέτρων είναι επαρκής, αλλά όχι εξαιρετικός για ένα αυτοκίνητο αυτού του μεγέθους. Η λειτουργία ανακτητικού φρεναρίσματος Β είναι αρκετά έντονη, αλλά η απουσία λειτουργίας one-pedal είναι σημαντική παράλειψη -θα ενσωματωθεί αργότερα. Η απόσταση των 14,5 εκατοστών από το έδαφος είναι αρκετά υψηλή για αυτοκίνητο πόλης κι έτσι δεν σφίγγεις τα δόντια όταν πλησιάζεις σαμάρι -χώρια που διευκολύνει την επιβίβαση. Οι απενεργοποιήσιμες ειδοποιήσεις ασφαλείας δε, με πρόσβαση μέσω ενός φυσικού κουμπιού, αποτελεί ευπρόσδεκτο χαρακτηριστικό. Σημειώστε ότι το ηλεκτρικό χειρόφρενο στην έκδοση Techno προσφέρει και λειτουργία «Auto-Hold» για να συγκρατεί το αυτοκίνητο σε κλίση.
Κατά τα λοιπά, ο κινητήρας λειτουργεί με μεγάλη προοδευτικότητα, οι αντιδράσεις είναι βελούδινες, και η ησυχία του ηλεκτρικού συνόλου προσφέρει χαλαρή εμπειρία οδήγησης.
Στην περιφέρεια, το R5 αποδεικνύεται πρόθυμο, ανεξαρτήτως αναγλύφου. Με βάρος κάτω από 1.400 kg παραμένει πολύ ελαφρύ για ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η ανάρτηση δεν αφήνει το R5 να γύρει, παρέχοντας υγιή, και καθησυχαστική συμπεριφορά. Αν και τα λάστιχα Continental EcoContact 6Q που φορούσε η έκδοση Techno δημιουργούν ελαφρώς θολή αίσθηση στην πληροφόρηση.
Το φρενάρισμα είναι ισχυρό και άμεσο, με υποβοήθηση που καθιστά την αίσθηση στο πεντάλ φυσική και προοδευτική και τη λειτουργία B να μειώνει τα σκορτσαρίσματα. Η δε στάνταρ αυτόματη εναλλαγή στη μεσαία/μεγάλη σκάλα των φώτων αποτελεί ευπρόσδεκτη προσθήκη. Αν ήταν να του προσάψουμε κάτι, θα λέγαμε ότι η κατευθυντικότητα μέσω του ελαφριού τιμονιού θα μπορούσε να είναι πιο κοφτερή, αλλά παραμένει απόλυτα ικανοποιητική. Συνοψίζοντας, το μικρό R5 προσφέρει οδηγική απόλαυση και ποιοτικό πλαίσιο.
Στην εθνική, το μικρό R5 είναι περισσότερο αποδοτικό απ’ ό,τι περιμένεις από ένα αυτοκίνητο με 120 άλογα. Και διατηρεί χωρίς κόπο ταχύτητα πορείας 130 km/h, ακόμη και σε μακριά στηθώματα. Σημειώστε ότι έχει την ίδια ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική των 150 km/h με το 150άρι. Στη μια βδομάδα που το είχαμε στα χέρια μας και στα μπόλικα χιλιόμετρα που κάναμε, ποτέ δεν νιώσαμε έλλειψη δύναμης -το αντίθετο, μάλιστα.
Η ηχομόνωση είναι επαρκής, αλλά ο αεροδυναμικός θόρυβος γίνεται αισθητός πάνω από τα 110 km/h, αντίθετα με τα Continental που δεν ακούγονται σχεδόν καθόλου. Εδώ να πούμε ότι το ηχοσύστημα Arkamys Classic με τα έξι ηχεία ακούγεται μια χαρά στην εθνική, με καλό βάθος στα μπάσα, και δεν απαιτεί αύξηση της έντασης σε μεγάλα ταξίδια.
Ο οδηγός έχει στη διάθεσή το σύστημα My Sense (από την έκδοση Techno και πάνω), διαθέσιμο με τέσσερα προγράμματα οδηγικής ρύθμισης: Comfort, Sport, Eco, Personal. Η αλήθεια είναι ότι δεν διαφοροποιούν σημαντικά την καθημερινή οδήγηση, αλλά όπως και να το κάνουμε δίνουν ένα ψήγμα προσαρμοστικότητας ανάλογα με την περίσταση. Αντίθετα, το adaptive cruise control με Stop & Go αποδεικνύεται πολύ χρήσιμο στις αστικές μετακινήσεις και στους μποτιλιαρισμένους δρόμους.
Η μπαταρία NMC του μικρού R5 διαθέτει καθαρή χωρητικότητα 40 kWh, σε σύγκριση με τις 52 kWh του μεγάλου. Αυτή η μικρή χωρητικότητα, που σημαίνει και μικρή αυτονομία, είναι επαρκής για αστική χρήση. Το Renault R5 είναι εξοπλισμένο στάνταρ με αντλία θερμότητας, ένα πλεονέκτημα για ενεργειακή απόδοση.
Η κατανάλωση καυσίμου κατά WLTP είναι 14,5 kWh/100 km (σε σύγκριση με 15 kWh στην έκδοση 150 PS). Σε πραγματικές συνθήκες χρήσης, καίει 15,2 kWh/100 km στην πόλη (λειτουργία Eco), 22,5 kWh/100 km με εύρος ταχύτητας 110-130 km/h και 17,8 kWh/100 km στην περιφέρεια. Με το πρωτόκολλό μας να δίνει μέση κατανάλωση 17,4 kWh/100 km.
Η αυτονομία κατά WLTP δίνεται στα 312 km αλλά, βάσει των μετρήσεών μας, σε πραγματικές συνθήκες, κυμαίνεται μεταξύ 260 km στην πόλη και 180 km (θεωρητικά) στον αυτοκινητόδρομο. Στην πράξη, στην εθνική θα κάνεις τον πρώτο ανεφοδιασμό στα 140 km και τους υπόλοιπους κάθε 110 km.
Το R5 υποστηρίζει φόρτιση σε συνεχές ρεύμα με ισχύ έως 80 kW, επιτρέποντάς σου να επαναφορτίσεις από 10% έως 80% σε 30 λεπτά. Σε εναλλασσόμενο ρεύμα, ο ενσωματωμένος φορτιστής δέχεται έως και 11 kW. Να σημειώσουμε ότι διατίθεται προθέρμανση της μπαταρίας και η λειτουργία V2L είναι στάνταρ, μια λειτουργία που είναι πάντα χρήσιμη για την τροφοδοσία ηλεκτρικών συσκευών.
Ποιος είναι τώρα ο ανταγωνισμός για το R5 με τη μικρή μπαταρία και τα 120 άλογα; Θα μπορούσαμε να πούμε πέντε έξι μοντέλα. Grande Panda, Corsa-e, ë-C3, E-208… Inster και Dolphin Surf; Α! Δεν πάμε καλά! Το Renault 5 Ε-Tech είναι ένα ηλεκτρικό-γητευτής, με ιδανικό μέγεθος για την πόλη και καλά ρυθμισμένο πλαίσιο. Τι σημασία έχει η τιμή…
Η επιλογή του, καλείται να γίνει όχι με ορθολογικά κριτήρια, αλλά περισσότερο για τη σύνδεσή του, αισθητική και ονοματολογική, με το ορίτζιναλ R5. Λίγο νοσταλγικά, λίγο fashion victim. Κάτι ανάλογο με τη δυνητική πελατεία του MINI Cooper. Άντε στο τσακίρ κέφι να βάλεις απέναντι και τη μεγαλύτερη Alfa Romeo Junior! Νομίζουμε ότι αυτά είναι τα ανταγωνιστικά μοντέλα που στέκονται απέναντί του! Όταν λανσαριστεί το R5 Five με τα 95 άλογα και ονομαστική τιμή κάτω από τα 25 χιλιάρικα, θα έχουμε την ευκαιρία να το ξανασυζητήσουμε.
Renault 5 E-Tech Techno 120 PS | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Με πιο μετρημένη κατανάλωση, καλύτερη καμπύλη φόρτισης και λίγο πιο χαμηλή τιμή, το R5 των 120 PS θα γινόταν αντικειμενικά ένα εξαιρετικό EV, μέσα κι έξω από την πόλη. Το αυτοκίνητο όμως είναι ντίβα και παίζει τα ρέστα του αλλού. | ||
Τιμή | Από €26.900 το Evolution, από €29.400 το Techno (χωρίς επιδότηση) | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | ΒEV, σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ χωρίς μαγνήτη εμπρός, μπαταρία ιόντων λιθίου χημείας NMC 40 kWh (ωφέλιμες), αρχιτεκτονική 400V, εμπρός κίνηση, κιβώτιο μιας σχέσης | ||
Απόδοση | 120 PS, 225 Nm | ||
Διαστάσεις | 3.922 x 1.774 x 1.498 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 326-1.000 lt (περιλαμβανομένου του χώρου για το καλώδιο φόρτισης και του κιτ επισκευής ελαστικών) | ||
Βάρος | 1.447 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 9,0" | ||
Τελική ταχύτητα | 150 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 17,4 kWh/100 km | ||
Αυτονομία | 230 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
DC 100 kW, 10%-80% | 32 λεπτά | ||
DC 50 kW, 10%-80% | 44 λεπτά | ||
AC 11 kW 0-100% | 4 ώρες και 30 λεπτά | ||
*Μετρήσεις DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |