
Κίνα: Πόσες μάρκες αυτοκινήτων υπάρχουν πραγματικά και ποιοι τις κατέχουν;
Η Κίνα είναι σήμερα η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο, με εκατοντάδες μάρκες να συνυπάρχουν σε ένα περίπλοκο δίκτυο ιδιοκτησίας, συμμαχιών και κρατικής στήριξης.


Ένα διάγραμμα του αναλυτή Felipe Munoz έρχεται να ρίξει φως σε αυτό στο αυτοκινητικό τοπίο στην Κίνα, αποκαλύπτοντας πόσες μάρκες υπάρχουν και ποιοι είναι οι πραγματικοί κυρίαρχοι της αγοράς.
Στην κορυφή της κινεζικής αγοράς βρίσκονται τέσσερις ισχυροί όμιλοι: Geely, BYD, Chery και Changan. Μαζί αντιπροσωπεύουν το 56% των συνολικών πωλήσεων στη χώρα, με τον κάθε όμιλο να έχει διαφορετική στρατηγική και χαρτοφυλάκιο.
Η Chery υπό την κρατική σκέπη, έχει επενδύσει σε πληθώρα υπό-brand όπως οι Fulwin, Omoda, Jetour, Exeed, iCar, Luxeed, Jaecoo και Rely. Από την άλλη πλευρά, η επίσης κρατική Changan ελέγχει μάρκες όπως οι Avatr, Deepal, Nevo, Volga και Kaicheng.
Στην Κίνα αυτή τη στιγμή δραστηριοποιούνται 109 μάρκες. Με τις BYD, Changan, Chery και Geely να αντιπροσωπεύουν το 56% των συνολικών πωλήσεων στη χώρα
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Chery Tiggo 4: Στην Ελλάδα το υβριδικό B-SUV κάτω από €23.000
Από κοντά και η Geely που διαθέτει μετοχές σε Volvo, Lotus, Polestar, Lynk & Co, smart, Zeekr, Proton, LEVC, Galaxy, Belgee και Radar. Αντίθετα, το χαρτοφυλάκιο της BYD δεν μοιάζει τόσο διευρυμένο (όσον αφορά τις επενδύσεις σε άλλα brand) καθώς αποτελείται από την ομώνυμη μάρκα μαζί με τις Denza, YangWang και Fan Cheng Bao.
Κοινός παρονομαστής στους τέσσερις κινεζικούς κολοσσούς η κρατική στήριξη. Οι επιδοτήσεις και τα κίνητρα άλλωστε αποτελούν κρίσιμο παράγοντα στην άνθηση αλλά και στη διατήρηση των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Πέρα όμως από τους «Βig 4», σημαντικό ρόλο στα αυτοκινητικά τεκταινόμενα της Κίνας διαδραματίζουν κι άλλοι όμιλοι. Όπως η SAIC, που κατέχει τις MG, Roewe, LDV, Maxus και IM, η JAC με τις Maextro, Evo και Nord, καθώς και η BAIC, που περιλαμβάνει τις Arcfox, Foton, Tiger και Stelato. Η Dongfeng διαχειρίζεται μάρκες όπως MHero, Voyah, Lingxi, Nammi και Venucia.
Παρά την κυριαρχία των μεγάλων, πολλές startup καταφέρνουν να διατηρούν την ανεξαρτησία τους. Η Nio έχει ήδη λανσάρει τις Onvo και Firefly, ενώ οι Leapmotor (o Όμιλος Stellantis κατέχει το 20% και έχει επενδύσει πάνω από 1,5 δισ. ευρώ), Xpeng, Aiways, Neta, Xiaomi, Li Auto και Rox συνεχίζουν να καινοτομούν σε κρίσιμους τομείς που ευθυγραμμίζονται με την ηλεκτροκίνηση και την ψηφιοποίηση.
Ένα δεύτερο διάγραμμα του Munoz κατατάσσει τις 109 μάρκες ανάλογα με τη θέση τους στην αγορά. Στην κορυφή βρίσκονται τα ultra-premium σήματα όπως οι Hongqi, YangWang και Maextro. Ένα σκαλί πιο κάτω συναντάμε high-tech brand όπως οι Xiaomi, Nio και Li Auto. Όσο προχωρούμε στην πυραμίδα βρίσκουμε premium μάρκες, όπως οι Zeekr και Xpeng και mainstream brand, όπως οι BYD, MG, Omoda & Jaecoo, Lynk & Co. Στην βάση τοποθετούνται προσιτά σήματα, λιγότερο γνωστά στην Ευρώπη, όπως οι Sinogold, Hima και Pocco.
Το ερώτημα που θα τεθεί από τους περισσότερους είναι εύλογο: «Θα συνεχίσουν να υπάρχουν όλες αυτές οι μάρκες την επόμενη δεκαετία;» Οι κρατικοί κολοσσοί και οι mainstream μάρκες που επεκτείνονται πέρα από την Κίνα, ασφαλώς και θα συνεχίσουν. Οι όποιες αμφιβολίες αφορούν τα μικρότερα brand και ιδίως όσα δεν βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα των μεγάλων εταιρειών.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Jaecoo 7 SHS, κάθε ταξίδι 1.000 km ξεκινά με ένα βήμα
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, παρά την πολυπλοκότητα και τον κατακερματισμό της, είναι εδώ για να μείνει. Με τη στήριξη του κράτους, τις στρατηγικές επενδύσεις και την τεχνολογική καινοτομία, οι κινεζικοί όμιλοι όχι μόνο κυριαρχούν στην εγχώρια αγορά αλλά ετοιμάζονται να παίξουν ακόμα μεγαλύτερο ρόλο στη διεθνή σκηνή τα επόμενα χρόνια. Κάτι που βλέπουμε καθημερινά. Δεν χρειάζεται να πάμε μακριά. Αρκεί να σκεφτούμε πως στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται ήδη πάνω από 20 κινεζικές μάρκες. Και έπεται συνέχεια…