
Φυσικά και ο τίτλος θέλει εξήγηση. Αλλά ας αρχίσουμε από τα βασικά. Το Volvo EX30 Cross Country είναι η έκδοση του σουηδικού αστικού SUV με πιο «σκληροτράχηλη» εμφάνιση, διαθέσιμη αποκλειστικά με δύο ηλεκτρομοτέρ, 428 άλογα και μεγάλη μπαταρία με ωφέλιμη χωρητικότητα 64 kWh.
Οι Σουηδοί ανακοινώνουν αυτονομία 427 km, ανεβάζοντας τον λογαριασμό κατά 2.120 ευρώ, φτάνοντας τις €56.296. Και κάπου εδώ αρχίζει να ακούγεται δυσθεώρητα ακριβό για ένα «απλό» αστικό SUV.
Με την παρουσίαση του Volvo EX30 τον Νοέμβριο του 2023, το Göteborg αποκάλυπτε μια γκάμα με δύο χωρητικότητες μπαταρίας και δύο τύπους μετάδοσης: Mια πισωκίνητη έκδοση με 272 άλογα και μια τετρακίνητη με 428 PS κι εκρηκτικές επιδόσεις. Όλα αυτά «πακεταρισμένα» σκανδιναβικά, με πλούσιο εξοπλισμό και με τιμή που για τις βασικές εκδόσεις που ήταν (και είναι) δελεαστική.
Tο Volvo EX30 Cross Country έρχεται με δύο χιλιάρικα πάνω από την τιμή του κορυφαίου EX30 να ικανοποιήσει τη βούληση ενός αγοραστή να ξεχωρίζει από τον «σωρό»
Στο μεταξύ, το EX30 έγινε το best-seller της Volvo στην Ευρώπη και στην Ελλάδα, ξεπερνώντας τα XC40 και XC60. Στη χώρα μας, το 2024 πούλησε τριπλάσια αυτοκίνητα από το XC40 (985 έναντι 331) και ανακηρύχτηκε best-seller της αγοράς στα ηλεκτρικά B-SUV. Kαι το 2025 συνεχίζει με 332 κομμάτια (μέχρι και τον Αύγουστο) έναντι 145 του XC40, παραμένοντας στην κορυφή των B-SUV.
Αναμφισβήτητα πρόκειται για μέγιστη επιτυχία, σε μια χώρα που τα ηλεκτρικά αποτελούν ψήγμα της αγοράς, με μερίδιο 5,31% για το 2025 με 5.304 ταξινομήσεις (μέχρι και τον Αύγουστο). Με το EX30 να κατέχει από μόνο του το 6,26% της αγοράς των BEV. Και να πλασάρεται στην τρίτη θέση, πίσω από το πολύ φθηνότερο BYD Dolphin (502) και το Tesla Model Y (383).
Σήμερα, η σουηδική φίρμα επεκτείνει την γκάμα με μια έκδοση που είχε ανακοινωθεί ήδη από την παρουσίαση και τις πρώτες δοκιμές του EX30: Tην Cross Country.
Η ονομασία αυτή δεν είναι άγνωστη στη Volvo, καθώς χρησιμοποιείται εδώ και 25 χρόνια, από τότε που εμφανίστηκε στο V70 XC -όπου XC πάει να πει «Cross Country». Και η συνταγή παραμένει η ίδια. Πιο σκληροτράχηλη εμφάνιση, αρρενωπή κορμοστασιά, με πλαστικά προστατευτικά ολούθε, μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος σε σχέση με το στάνταρ μοντέλο από το οποίο προέρχεται και υποχρεωτικά τετρακίνηση. Ό,τι ακριβώς ισχύει και για το EX30 Cross Country.
Έτσι, διατηρώντας τις ίδιες κόμπακτ διαστάσεις (4,23 m μήκος, και 1,84 m πλάτος), το μικρό Volvo κέρδισε σχεδόν δύο πόντους σε ύψος από το έδαφος, φτάνοντας τα 19 cm και σε συνολικό ύψος το 1,57 m. Ακόμα αναβαθμίστηκε το πλαίσιό του για μεγαλύτερη άνεση και αποτελεσματικότητα εκτός ασφάλτου, αλλά κυρίως φτιασιδώθηκε για «περιπέτεια». Οι προφυλακτήρες και η μάσκα είναι ειδικής σχεδίασης, με μεγάλα τμήματα από ακατέργαστο πλαστικό. Μάλιστα, στη μάσκα αποτυπώνεται ένα σχέδιο «τοπογραφικού χάρτη» με τις συντεταγμένες του όρους Kebnekaise στη σουηδική Λαπωνία -αγαπημένη διαδρομή πεζοπορίας ενός από τους σχεδιαστές...

Υπάρχουν επίσης προστατευτικά στα φτερά, η επιγραφή «Cross Country» στην πίσω κολόνα και στον πίσω προφυλακτήρα. Η πόρτα του πορτμπαγκάζ διασχίζεται πλέον από πλαστικό πάνελ αντί για βαφή στο χρώμα του αμαξώματος. Οι ζάντες 19 ιντσών είναι αποκλειστικές για την έκδοση Cross Country, ενώ υπάρχει και δυνατότητα να διαλέξεις λάστιχα για χρήση εκτός ασφάλτου -λέμε, τώρα... Όλα αυτά δίνουν μια εντελώς διαφορετική φυσιογνωμία στο μοντέλο, ό,τι πρέπει για όσους θέλουν να ξεχωρίζουν.
Στην καμπίνα δεν υπάρχει καμία διαφορά σε σχέση με την αστικό EX30. Το ταμπλό είναι ακριβώς ίδιο: Μίνιμαλ, με μια κεντρική κάθετη οθόνη 12,3 ιντσών και πολύ καθαρές επιφάνειες. Τα υλικά είναι σε μεγάλο βαθμό ανακυκλωμένα, αλλά δεν θυμίζουν premium κατηγορία, ιδιαίτερα στο κεντρικό πάνελ. Οι συναρμογές πάντως είναι αποδεκτές και τίποτα δεν τρίζει.
Η ίδια εργονομία-σπαζοκεφαλιά του EX30 υπάρχει κι εδώ, όσο κι αν το σύστημα Android Automotive OS της Google κάνει ό,τι μπορεί για να διευκολύνει τα πράγματα.
Στο επάνω μέρος της οθόνης εμφανίζονται τα δεδομένα οδήγησης και τα συστήματα υποβοήθησης, στο κέντρο το GPS, και στο κάτω μέρος το ραδιόφωνο και οι ρυθμίσεις κλιματισμού. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν ατελείωτα υπό-μενού. Ακόμα και για να ρυθμίσεις τους πλευρικούς καθρέφτες ή -ακόμα χειρότερα- να ανοίξεις το ντουλαπάκι του συνοδηγού χρειάζεται να περάσεις από την οθόνη -Tesla, εσύ;

Στο πίσω κάθισμα, οι επιβάτες έχουν μέτριο χώρο, πράγμα καθόλου περίεργο, δεδομένου του μεταξονίου των μόλις 2,65 μ. Αν είσαι πάνω από 1,75 m, ο χώρος για τα πόδια δεν σου φτάνει.
Σε πλάτος η κατάσταση είναι καλύτερη, όπως κι ο αέρας πάνω από το κεφάλι σου.
Οι αποσκευές σου θα βρεθούν σε δυσμενέστερη θέση, καθώς ο όγκος του πορτμπαγκάζ περιορίζεται στα 318 lt, από τα οποία το 61 βρίσκονται κάτω από το δάπεδο.
Ένα καλό frunk ίσως έσωζε εν μέρει την κατάσταση, αλλά με 7 lt μόλις που χωράει το καλώδιο φόρτισης οικιακού τύπου. Πάντως, το καπάκι του κρύβει μια μικρή έκπληξη: Ένα σκίτσο του αυτοκινήτου και ένα σουηδικό σύμβολο -τον τάρανδο.
Τεχνικά, η έκδοση Cross Country πλασάρεται την κορυφή της γκάμας. Διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν σε κάθε άξονα, με αθροιστική απόδοση 428 ίππους και 543 Nm. Με το σπριντ των 0-100 km να ανακοινώνεται σε 3,7”, μόλις 0,1” πιο αργά από την κλασική έκδοση. Δεν χρειαζόμαστε μέτρηση, τους πιστεύουμε. Η υβριδική Porsche 911 που οδηγήσαμε πρόσφατα μας φάνηκε πιο αργή... Εδώ, να σημειωθεί ότι η τετρακίνηση δεν είναι μόνιμη -ο εμπρός άξονας συνδέεται μόνο όταν το EX30 χρειάζεται επιπλέον ελκτική πρόσφυση.
Η μπαταρία είναι η μεγαλύτερη από τις δύο διαθέσιμες (η μικρή είναι 49 kWh), με καθαρή χωρητικότητα 64 kWh (69 kWh η μεικτή). Με την αυτονομία σε μικτό κύκλο να ανακοινώνεται στα 427 km κατά WLTP.
Οπότε και πάλι κατά WLTP το Cross Country χάνει 23 km σε σχέση με το στάνταρ EX30. Αιτία, προφανώς η ψηλότερη ανάρτηση. «Πταισματάκι», θα πείτε. Ναι, αν μιλούσαμε για βενζίνη. Ή για ντίζελ. Αλλά στα ηλεκτρικά κάθε χαμένο χιλιόμετρο μετράει αλλιώς… Όσον αφορά τη φόρτιση σε AC, έχουμε εσωτερικό φορτιστή ισχύος 22 kW για πλήρη φόρτιση σε τέσσερις ώρες. Και σε ταχυφορτιστή DC, το BMS του συσσωρευτή επιτρέπει μάξιμουμ ισχύ 155 kW γεμίζοντας από το 10% στο 80% σε 26,5 λεπτά. Απόδοση και χρόνος, μέτρια για το 2025.
Με απόσταση από το έδαφος αυξημένη κατά 1,9 cm, το EX30 Cross Country μπορεί να ξεφύγει λίγο παραπέρα σε χωμάτινα μονοπάτια και βελτιώνει ελαφρώς τις γωνίες προσέγγισης και διαφυγής. Αλλά με 19 πόντους απόσταση από το έδαφος, φυσικά και δεν μιλάμε για σοβαρό off-roader. Θα ανέβεις πιο εύκολα μια ψηλούτσικη ράμπα κι επικουρούντος του κοντού μεταξονίου θα κατέβεις πιο εύκολα σε ένα υπόγειο γκαράζ με ράμπα μεγάλης κλίσης, παρά θα τα βγάλεις πέρα σε δύσβατη ύπαιθρο.
Σε κάθε περίπτωση, οι αναρτήσεις είναι λίγο πιο μαλακές από την κλασική έκδοση που έχουμε ήδη δοκιμάσει -η οποία είναι ήδη πολύ άνετη και όχι ιδιαίτερα «σπορ». Εδώ λοιπόν, είναι ακόμη πιο άνετη, οπότε και λιγότερο δυναμική.
Κι αυτό έχει τη σημασία του, διότι με 428 διαθέσιμους ίππους και τετρακίνηση χάρη στους δύο κινητήρες, το EX30 σε προκαλεί να το οδηγήσεις δυναμικά. Οι επιδόσεις είναι πραγματικά εντυπωσιακές, με άμεση επιτάχυνση και εξαιρετική πρόσφυση στην ευθεία. Το σπριντ από στάση είναι απόλυτα πειστικό για το 3,7” που λέει η Volvo, ιλιγγιώδες σε αίσθηση, εθιστικό… Εκείνο που παρατηρείς είναι ότι ο εμπρός κινητήρας δεν εμπλέκεται αμέσως· έχει μια μικρή υστέρηση μέχρι να μπει στο παιχνίδι και να έρθει η πλήρης ώθηση. Λες και το αυτοκίνητο σε ρωτά, «είσαι βέβαιος πως χρειάζεσαι όλη αυτήν την επιτάχυνση;».
Η λειτουργία Dynamic ενισχύει την απόκριση του πεντάλ του γκαζιού και κάνει όλο το σύστημα πιο ζωντανό. Ωστόσο, όσο κι αν οι επιδόσεις φέρνουν ίλιγγο, μόλις έρθουν οι στροφές, το σύνολο σε πείθει όλο και λιγότερο.. Η πρόσφυση είναι μεν επαρκής, αλλά οι μαλακές αναρτήσεις αφήνουν το αυτοκίνητο να πλέει και το αμάξωμα να ταλαντώνεται. Το τιμόνι, ακριβές σε συμπεριφορά, δεν σου μεταφέρει τις πληροφορίες από τον δρόμο. Με το αυτοκίνητο να έχει την τάση να ανοίγει την τροχιά του δίνοντας γκάζι μέσα στη στροφή, παρά το torque vectoring που υποτίθεται πως θα έπρεπε να τραβά τα μούτρα μέσα.
Έχουμε να κάνουμε με ένα ανασφαλές αυτοκίνητο, λοιπόν; Όχι! Η συμπεριφορά του παραμένει απόλυτα υγιής, προοδευτική και εύκολα ελέγξιμη με τα ηλεκτρονικά βοηθήματα να επεμβαίνουν πολύ αποτελεσματικά. Απλώς, το EX30 Cross Country από τη μια δεν συνδέεται δυναμικά με τον οδηγό του και από την άλλη είναι ρυθμισμένο για στις άνετες και καλά ηχομονωμένες διαδρομές. Η περίσσεια ισχύος απλώς σε γεμίζει αυτοπεποίθηση για μια προσπέραση εν ριπή οφθαλμού.
Τα φρένα από τη μεριά τους αντέχουν καλά στη έντονη χρήση, αλλά το υψηλό βάρος (κοντεύει τους δύο τόνους άδειο) θα τα ζορίσει αν παρατείνεις την εντατική χρήση τους. Σε κανονική οδήγηση, φυσικά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με την αίσθηση του πεντάλ είναι να είναι εξαιρετική.
Η ανάκτηση ενέργειας ρυθμίζεται σε τρία επίπεδα από την κεντρική οθόνη -θα προτιμούσαμε βέβαια να υπήρχαν και μανέτες στο τιμόνι. Η ρύθμιση κυμαίνεται από πλήρη απουσία ανάκτησης μέχρι One Pedal Mode, αρκεί να έχει απενεργοποιηθεί η λειτουργία «ερπυσμού» -σέρνεται στις χαμηλές ταχύτητες. Το καλό είναι πως δεν χρειάζεται να αναρρυθμίζεις την ανάκτηση κάθε φορά που «βάζεις μπρος». Η ρύθμιση διατηρείται εκεί που την άφησες.
Όσο για την κατανάλωση, όταν το πηγαίνεις με μέτρο στην περιφέρεια, με ανωφέρειες και κατωφέρειες, καις 17,3 kWh/100 km. Στην εθνική, πάλι με το όριο ταχύτητας (από 110 μέχρι 130 km/h, το EX30 δεν πέφτει κάτω από τις 24 kWh. Που σημαίνει ότι σε ένα μακρύ ταξίδι, εκκινώντας με γεμάτη μπαταρία, θα κάνεις την πρώτη στάση στα 240 km (ρεζέρβα 10%). Και κάθε επόμενη (80%-10%) στα 185 km. Κινούμενος αποκλειστικά στην πόλη, με κατανάλωση 16,7 kWh, η μπαταρία επαρκεί για 380-390 km. Που σημαίνει ανεφοδιασμό μία φορά την εβδομάδα. Σύμφωνα με το πρωτόκολλο του DRIVE, η μέση κατανάλωση του EX30 Cross Coyntry είναι 18,4 kWh/100 km.
Η Volvo EX30 διατίθεται μόνο στην κορυφαία έκδοση εξοπλισμού Ultra. Και περιλαμβάνει ό,τι καλύτερο μπορεί να προσφέρει ο κατασκευαστής σε αυτό το επίπεδο. Πληθωρικότητα που έρχεται να δικαιολογήσει την αστρονομική τιμή των €56.300 για ένα αστικό SUV που θα το αγοράσεις ως ιδιώτης και δεν θα το γεύεσαι ως εταιρικό αυτοκίνητο.
Αναλύοντας το πλούσιο φύλλο εξοπλισμού, έχουμε και λέμε: Ενεργή προειδοποίηση σύγκρουσης, παρέμβαση στο τιμόνι σε περίπτωση ανάγκης αποφυγής, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, ενεργό cruise control, ημί-αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 2, παρακολούθηση τυφλής γωνίας, αναγνώριση σημάτων, προειδοποίηση διασταυρούμενης κίνησης, υποβοήθηση παρκαρίσματος, αλλά και εμπρός, πλευρικοί και οροφής αερόσακοι, σύστημα προστασίας πλευρικής πρόσκρουσης SIPS και σύστημα προστασίας αυχένα WHIPS.
Το Cross Coyntry περιλαμβάνει επίσης αντλία θερμότητας, ενσωματωμένο φορτιστή 22 kW, καλώδιο φόρτισης Type 2 32A, σύστημα infotainment Android με υπηρεσίες Google (apps, maps, φωνητικό βοηθό), είσοδο και εκκίνηση χωρίς κλειδί, ηλεκτρικό πορτμπαγκάζ, ηχοσύστημα Harman Kardon 1.040 W με μπάρα ήχου στο ταμπλό, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, πανοραμική γυάλινη οροφή, κάμερες 360°, ηλεκτρικά και θερμαινόμενα καθίσματα κ.ά.
Πέρα από τα παραπάνω που διαθέτει κάθε έκδοση Ultra, ανεξαρτήτως μοντέλου του EX30, που δεν τα απαριθμήσαμε καν όλα, το Cross Country έχει μερικά επιπλέον χαρακτηριστικά που το διαφοροποιούν: Θερμαινόμενο τιμόνι, μαύρη μάσκα με ένθετο τύπου «τοπογραφικού χάρτη», ποδιά εμπρός με ένθετο σε απόχρωση «γκρι ομίχλης», αναγραφή «Cross Country» στην πίσω κολόνα, πέμπτη πόρτα με ειδικό μαύρο πάνελ, σπέσιαλ διαχύτη πίσω με γκρι ένθετο και επιγραφή «Cross Country», φρύδια στα φτερά με ματ μαύρες επενδύσεις, 19άρες ζάντες σε ματ γκρι/μαύρο με λάστιχα 235/50 R19, αυξημένη απόσταση από το έδαφος κατά 1,9 cm και set-up σασί Cross Country.
Το Volvo EX30 όμως είναι και εξαιρετικά προηγμένο τεχνολογικά. Κι εδώ φαίνεται ξεκάθαρα η συμβολή των Κινέζων και της πλατφόρμας τους. Η ημί-αυτόνομη οδήγηση είναι παρούσα, με πολλές κάμερες και αισθητήρες υπερήχων, αλλά και υποβοήθηση διεύθυνσης σε περίπτωση αποφυγής σύγκρουσης, έτσι ώστε να διατηρείται η σταθερότητα του αυτοκινήτου είτε πρόκειται για μετωπική σύγκρουση είτε για πλευρική.
Η συνδεσιμότητα είναι επίσης άψογη, ενώ το infotainment με Android Automotive προσφέρει Google Assistant, Google Maps και Google Play Store. Το σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος είναι επίσης αρκετά εξελιγμένο, υπάρχουν κάμερες 360 μοιρών, ακόμη και καθαριστής αέρα. Με λίγα λόγια, όπως λέμε, «τα έχει όλα» όπως και το βάρος της, άλλωστε.
Ποιο μοντέλο κάθεται απέναντί του στην αγορά; Θα λέγαμε ότι με τις παραπάνω προδιαγραφές δεν υπάρχει ουσιαστικός αντίπαλος. Ούτε σε επιδόσεις ούτε σε μετάδοση ούτε σε εξοπλισμό. Αν θα υπήρχε ένα αυτοκίνητο για να σταθεί επάξια δίπλα του, αυτό θα ήταν το smart #1 Brabus που είναι εξάλλου και τεχνικό ξαδέρφι του EX30: Ίδιοι κινητήρες (άρα και ίδια ισχύς) και παρόμοιες τεχνολογίες. Είναι μάλιστα λίγο φθηνότερο, με την κορυφαία έκδοση να κοστίζει 52.430 ευρώ, για παρόμοιο εξοπλισμό. Οπότε η επιλογή είναι κυρίως θέμα γούστου, εμφάνισης και επιθυμίας για σπορ οδήγηση.
Αντικειμενικά, η έκδοση Cross Country του EX30 δεν είναι η καλύτερη. Χάνει σε οδική συμπεριφορά ό,τι κερδίζει σε άνεση, λόγω της ψηλωμένης ανάρτησης. Χάνει αναμενόμενα σε αυτονομία, με ό,τι σημαίνει αυτό για ηλεκτρικό και κοστίζει περισσότερο από την κλασική έκδοση δύο και παραπάνω χιλιάρικα από την αντίστοιχη Ultra του κλασικού ΕΧ30.
Δεν στερείται βέβαια των υπόλοιπων πλεονεκτημάτων αθροίζοντας στο πακέτο επιδόσεις, εξοπλισμό, τεχνολογία, και ασφάλεια. Οπότε, μόνο στον τομέα της εμφάνισης είναι πραγματικά ξεχωρίζει. Όσο για τις «σπορ» επιδόσεις είναι μάλλον περιττές, αφού σπάνια μπορείς να τις αξιοποιήσεις.
Υπό αυτό το ρεαλιστικό πρίσμα, ίσως αξίζει περισσότερο να στραφείς στη φθηνότερη έκδοση με τον έναν κινητήρα και του 272 ίππους, που στα μάτια μας είναι ήδη υπέρ-αρκετή, με τιμή €51.448 στην κορυφαία έκδοση Ultra και τη μεγάλη μπαταρία. Θα εξοικονομήσεις €4.848 και θα έχεις τις ίδιες υπηρεσίες και ίσως και καλύτερες λόγω μεγαλύτερης αυτονομίας.
Από την άλλη, το EX30 Cross Country έρχεται γι’ αυτά τα επιπλέον χρήματα να ικανοποιήσει τη βούληση ενός αγοραστή που θέλει να ξεχωρίζει από τον «σωρό» των EX30. Σε μια εποχή που η εξατομίκευση και η λεζάντα αποτελεί σημαντικό εμπορικό δέλεαρ στις premium κατηγορίες, θα ήμασταν αιθεροβάμονες βάζοντας ρεαλιστικές παραμέτρους σε μια εξίσωση life style.
Διαμορφώστε το δικό σας EX30 Cross Country στον configurator της αντιπροσωπείας εδώ και δείτε τη δική μας διαμόρφωση στο συνημμένο αρχείο
Volvo EX30 Cross Country | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Το ακριβό Cross Country απευθύνεται σε εκείνη την μερίδα αγοραστών ή χρηστών που θέλουν να ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα EX30 που κυκλοφορούν στους δρόμους. | ||
Τιμή | Από €56.296 | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | ΒEV, δύο ασύγχρονοι κινητήρες, αρχιτεκτονική 400V, εμπρός ηλεκτροκινητήρας 156 PS και 200 Nm, πίσω ηλεκτροκινητήρας 272 PS και 343 Nm, μπαταρία χημείας NMC 69 kWh (64 kWh ωφέλιμες), αυτόματη τετρακίνηση, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης | ||
Απόδοση | 428 PS, 543 Nm | ||
Διαστάσεις | 4.233 x 1.837 x 1.573 mm | ||
Πορτμπαγκάζ | 318-904 lt+7 lt frunk | ||
Βάρος | 1.983 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 3,7" | ||
Τελική ταχύτητα | 180 km/h | ||
Κατανάλωση* | 18,4 kWh/100 km | ||
Αυτονομία* | 350 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
DC 150 kW, 10%-80% | 26,5' | ||
AC 22 kW, 0%-100% | 4 ώρες | ||
*Μετρήσεις DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |