
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Σε ποιες χώρες πουλάνε πραγματικά;
Η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή. Παρά τις πιέσεις των Βρυξελών, τα κίνητρα και τον στόχο της ΕΕ για απαγόρευση πώλησης νέων θερμικών αυτοκινήτων από το 2035, η πραγματικότητα στις ταξινομήσεις αποδεικνύεται πολύ πιο σύνθετη.


Η ηλεκτρική μετάβαση διαφέρει -ενίοτε έντονα- από χώρα σε χώρα, την ώρα που σε πολλές αγορές οι καταναλωτές εξακολουθούν να εμπιστεύονται περισσότερο τα βενζινοκίνητα ή τα υβριδικά μοντέλα. Σε ποιες χώρες πουλάνε τελικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της TradingPedia με βάση στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) και του ACEA, η Ευρώπη οδηγεί την κούρσα στις πωλήσεις EV. Ο ρυθμός όμως δεν είναι ίδιος σε όλες τις χώρες και σε δύο από τις μεγαλύτερες αγορές της Γηραιάς Ηπείρου, όπως η Γερμανία και η Γαλλία, η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα επιβραδύνεται.
Ο ρυθμός και η ταχύτητα της ηλεκτρικής μετάβασης θα κριθεί όχι από το όραμα της εκάστοτε κυβέρνησης, αλλά από το κατά πόσο η νέα τεχνολογία θα γίνει πραγματικά προσιτή, πρακτική, ρεαλιστική και αξιόπιστη για τον καταναλωτή
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ηλεκτροκίνηση, μια επένδυση για το μέλλον του πλανήτη
Στη Γερμανία, το πάγωμα των κρατικών επιδοτήσεων οδήγησε σε πτώση 27,4% τις πωλήσεις ηλεκτρικών το 2024. Οι Γερμανοί οδηγοί στράφηκαν ξανά στα plug-in hybrid (+9%), επιβεβαιώνοντας πως η συγκεκριμένη τεχνολογία αποτελεί «ενδιάμεση λύση» για πολλούς. Στη Γαλλία, τα ηλεκτρικά μειώθηκαν κατά 2,55%, ενώ τα υβριδικά κατέγραψαν άνοδο 36,2%, αποδεικνύοντας ότι η αγορά συνεχίζει να αναζητά πιο οικονομικές εναλλακτικές.
Οι πρωταθλητές της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη
Εντελώς διαφορετική είναι η κατάσταση που επικρατεί στη Σκανδιναβία. Η Νορβηγία παραμένει το παγκόσμιο πρότυπο μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, καθώς το 88,9% των νέων ταξινομήσεων το 2024 αφορά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τον Σεπτέμβριο του 2025 δε, το 98,3% των νέων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν ήταν EV. Πρόκειται για εντυπωσιακό ποσοστό που αντικατοπτρίζει τα στοχευμένα πολυετή κίνητρα, τις υποδομές φόρτισης αλλά και τη φορολογική πολιτική υπέρ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Στον αντίποδα, το μοντέλο της Ολλανδίας είναι μικτό: Τα ηλεκτρικά έχουν μερίδιο 13%, όμως κυριαρχούν τα plug-in hybrid με 48,5%. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, μία από τις μεγαλύτερες αγορές της ηπείρου, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυξήθηκαν κατά 20,4% το 2024, συνεχίζοντας θετική πορεία παρά την αβεβαιότητα γύρω από τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς της επόμενης δεκαετίας. Το 2024, σημαντική αύξηση στις πωλήσεις των ηλεκτρικών σημειώθηκε στην Τουρκία (+53,86%), στην Κύπρο (+42,96%), στην Τσεχία (+31,98%), στην Εσθονία (+29,08), στην Ουγγαρία (+25,74%) και στην Κροατία (+21,64%).
Όσον αφορά την Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΑΑ, το 2024 πουλήθηκαν 8.707 αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα και 8.262 PHEV. Όταν το 2023 είχαν πουληθεί 6.379 EV και 8.836 PHEV. Τη χρονιά που διανύουμε, μέχρι τον Σεπτέμβριο οπότε κι έχουμε επίσημα στοιχεία, έχουν ταξινομηθεί 6.155 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 7.946 PHEV.
Ποιος κυριαρχεί στην αγορά ηλεκτρικών παγκοσμίως
Σε παγκόσμια κλίμακα, η Κίνα είναι η χώρα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις EV, με 6,4 εκατομμύρια ταξινομήσεις. Η BYD είναι από το 2024 ο παγκόσμιος ηγέτης ηλεκτροκίνησης και στο πρώτο τρίμηνο του 2025 πούλησε 932.456 ηλεκτρικά και plug-in hybrid, ξεπερνώντας την Tesla. Η Geely ακολουθεί στην τρίτη θέση, ενώ η BMW είναι ο κορυφαίος ευρωπαϊκός κατασκευαστής στον τομέα.
Αυξημένο είναι το ενδιαφέρον σε τέσσερις ακόμα αγορές της Ασίας: Την Ινδονησία (+186,42%), τη Μαλαισία (+145,95%), το Ουζμπεκιστάν (+126,91%) και το Βιετνάμ (+115,46%). Τρεις χώρες της Λατινικής Αμερικής σημείωσαν επίσης τριψήφια ποσοστά αύξησης: Χιλή (+165,40%), Βραζιλία (+140,38%) και Κολομβία (+133,93%).
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η περίπτωση της Αμερικής. Μπορεί σε απόλυτα νούμερα να ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά το 2024 πίσω από την Κίνα, με 1,2 εκατομμύρια πωλήσεις, πλην όμως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν μόλις το 2,7% της εγχώριας αγοράς.
Οι Ευρωπαίοι δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στη βενζίνη και στα υβριδικά
Με βάση τα συνολικά στοιχεία του 2024 για την Ευρώπη, βλέπουμε πως οι καταναλωτές της Γηραιάς Ηπείρου δείχνουν ξεκάθαρη προτίμηση σε υβριδικά μοντέλα. Για του λόγου το ασφαλές, οι ταξινομήσεις των υβριδικών έφτασαν τα 4,057 εκατομμύρια (μερίδιο αγοράς 31,4%) πλησιάζοντας σημαντικά τα βενζινοκίνητα μοντέλα που παρέμειναν στην κορυφή με 4,2 εκατομμύρια ταξινομήσεις (μερίδιο αγοράς 33%). Ηλεκτρικά και PHEV ακολουθούν, λίγο κάτω από τα τρία εκατομμύρια (2,92 εκατομμύρια με μερίδιο αγοράς 22,7%).
Βλέπουμε λοιπόν πως η ηλεκτροκίνηση προχωρά μεν στην Ευρώπη αλλά όχι με τον ίδιο ρυθμό. Κάποιες χώρες προηγούνται σημαντικά, άλλες καθυστερούν, ενώ οι υποδομές και τα οικονομικά κίνητρα αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες. Η ενεργειακή μετάβαση προχωρά, αλλά χρειάζεται:
• Εμπιστοσύνη των καταναλωτών,
• Δίκτυο φόρτισης,
• Προσιτές τιμές,
• Μακροπρόθεσμη στρατηγική.
Η πολιτική βούληση της ΕΕ δείχνει ένα ηλεκτρικό μέλλον. Ο ρυθμός και η ταχύτητα της μετάβασης θα κριθεί όχι από το όραμα της εκάστοτε κυβέρνησης, αλλά από το κατά πόσο η νέα τεχνολογία θα γίνει πραγματικά προσιτή, πρακτική, ρεαλιστική και αξιόπιστη για τον καταναλωτή.