
Η BYD συνεχίζει τη δυναμική της επέκταση στην ελληνική αγορά, λανσάροντας ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης. To BYD Dolphin Surf. Πόσο κοντά μας φέρνει στον λεγόμενο «εκδημοκρατισμό της ηλεκτροκίνησης»;
H αλήθεια είναι πως μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, η BYD έχει καταφέρει να αποκτήσει σημαντικό έρεισμα στην ελληνική αγορά. Ειδικά αν αναλογιστούμε πως ακόμα και χωρίς την κρατική επιδότηση, η κινεζική φίρμα κατέγραφε 200 παραγγελίες τον μήνα.
Όχι τυχαία. Το δίκτυο, οι τεχνολογίες, η τιμή των μοντέλων και φυσικά η πολυσυλλεκτικότητα της γκάμας έχουν ανεβάσει σημαντικά τον πήχη, πετώντας το γάντι στον ανταγωνισμό. Πλάι στην μπερλίνα, (Seal), το μεσαίο SUV (Seal U), το κουπέ SUV (Sealion 7), το μικρομεσαίο SUV (Atto 3), το B-SUV (Atto 2) και το κόμπακτ χάτσμπακ (Dolphin) προστίθεται πλέον και το μικρότερο Dolphin Surf.
To BYD Dolphin Surf δεν είναι άριστο. Κάνει όμως τα βασικά σε πολύ καλό επίπεδο. Με εξαιρετική κατανάλωση και σε τιμή που ανταγωνίζεται θερμικά σουπερμίνι
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Hyundai Inster LR, μικρό, ηλεκτρικό και… ανατρεπτικό
Στα μέρη μας, το Dolphin Surf διατίθεται σε τρεις εκδόσεις: Active, Boost και Comfort, όλες με κίνηση στους εμπρός τροχούς. Η βασική έκδοση εφοδιάζεται με μπαταρία φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP) χωρητικότητας 30 kWh, ενώ οι Boost και Comfort φορούν τον μεγαλύτερο συσσωρευτή των 43,2 kWh.
H έκδοση με την μικρή μπαταρία εξοπλίζεται με ηλεκτροκινητήρα 89 PS και υπόσχεται πως θα διανύσει 220 km σε μεικτό κύκλο και 356 στην πόλη. Η Boost, με την ίδια απόδοση αλλά με την μπαταρία των 43,2 kWh υπόσχεται 320 km σε μεικτό κύκλο και 507 στην πόλη. Την ώρα που η ισχυρότερη Comfort των 157 PS θα καλύψει 310 km μεικτά ή 460 km στην πόλη. Η αυτονομία όλων των εκδόσεων έχει υπολογιστεί με βάση το πρωτόκολλο WLTP.
Όσον αφορά την τιμή, η βασική Active ξεκινά από τις €20.790. Τιμή που με την κρατική επιδότηση και το Electric Bonus που τρέχει η ελληνική αντιπροσωπεία πέφτει στις €17.290. Από πλευράς τιμολόγησης λοιπόν, η γκάμα του νέου BYD Dolphin Surf βρίσκεται στο κάτω άκρο των προσιτών ηλεκτρικών. To Leapmotor T03 ξεκινά από τις €19.400, το Citroën ë-C3 από €24.930 και το Hyundai Inster με την 42άρα μπαταρία από €22.390. Χωρίς όμως να υπολογίζεται η κρατική επιδότηση.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Leapmotor T03, το μεγάλο άλμα προς τα εμπρός... του Stellantis
Όλες οι εκδόσεις είναι στάνταρ εξοπλισμένες με μια σουίτα ADAS που περιλαμβάνει δύο τρία ακόμη συστήματα πλην των υποχρεωτικών της GSR2: Έξυπνο cruise control, αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, σύστημα διατήρησης λωρίδας και έξυπνο έλεγχο της μεγάλης σκάλας των φώτων. Στην πλούσια έκδοση Comfort που δοκιμάζουμε εδώ (€25.990 που με την επιδότηση και την προωθητική ενέργεια πέφτει στις €22.290) προστίθεται υψηλής ευκρίνειας κάμερα 360 μοιρών. Αυτό που λείπει όμως από τον εξοπλισμό, στάνταρ και μη, είναι η αντλία θερμότητας. Κάτι όμως σύνηθες για τα δεδομένα της κατηγορίας.
Παρατηρώντας εμφανισιακά το BYD Dolphin Surf, πολλοί θα σκεφτούν πως είναι ίδιο με το Seagull. Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει. Όχι μόνο επειδή είναι 20 πόντους μεγαλύτερο, αλλά κυρίως επειδή είναι διαφορετικό σε επίπεδο δομής και συστημάτων ασφαλείας, όπως τονίζουν οι άνθρωποι της BYD.
Επιστρέφοντας στα της εμφάνισης, το Dolphin Surf φρονούμε πως είναι ένα αυτοκίνητο που ούτε απαρατήρητο θα περάσει ούτε θα κρύψει την ασιατική καταγωγή του. Πλην όμως οι Ευρωπαίοι σχεδιαστές της φίρμας (υπό την εποπτεία του Γερμανού, Wolfgang Egger) έβαλαν το λιθαράκι τους έτσι ώστε να έρθει πιο κοντά στα αισθητικά πρότυπα των Ευρωπαίων καταναλωτών.
Ακολουθεί λοιπόν -κατά τα ειωθότα της BYD- τη σχεδιαστική φιλοσοφία «Ocean Aesthetics» εισάγοντας ένα ακόμα πιο δυναμικό και νεανικό στιλ. Κύριος εκφραστής αυτής της φρεσκάδας το εμπρός μέρος με την επιθετική μουσούδα, την εναλλαγή λείων και αιχμηρών γραμμών στον προφυλακτήρα, την ευμεγέθη εισαγωγή αέρα χαμηλά και τον λογότυπο «BYD» που φιγουράρει στο κέντρο.
Παρατηρώντας το προφίλ του αυτοκινήτου, η αιωρούμενη γραμμή της οροφής σε συνδυασμό με την ψηλή βασική γραμμή (κυρίως στα πίσω παράθυρα) χαρίζουν στο κινεζικό σουπερμίνι μια ιδιαίτερη εμφάνιση. Το πίσω μέρος μοιάζει ανασηκωμένο σε σχέση με το εμπρός, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση κίνησης ακόμη και όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο.
Πίσω, το μάτι πέφτει στη μεγάλη αεροτομή που επιμηκύνει τη γραμμή της οροφής, απομακρύνοντας την τυρβώδη ροή του αέρα από τη ράχη του αυτοκινήτου, βελτιώνοντας την αεροδυναμική απόδοση. Αλλά και στην ενιαία μπάρα LED που ενώνει τις φωτιστικές μονάδες, τονίζοντας το πλάτος του αυτοκινήτου.
Σε κάθε περίπτωση, το BYD Dolphin Surf έχει τη δική του προσωπικότητα. Κάποιοι θα το βρουν γουστόζικο και χαριτωμένο και κάποιοι πιο φορτωμένο απ’ ό,τι πραγματικά χρειάζεται. Τα αποτελέσματα των… καλλιστείων τα αφήνουμε στην κρίση σας! Εμείς πάντως θα αναφέρουμε πως ο Βενιαμίν της γκάμας της BYD ψηφίστηκε από την επιτροπή του World Car Awards ως το αστικό αυτοκίνητο της χρονιάς για το 2025.
Ως προς τις εξωτερικές διαστάσεις, το Dolphin Surf με μήκος στα 3,99 m, πλάτος στα 1,72 και ύψος στα 1,59 m είναι 17 πόντους μεγαλύτερο, έντεκα πόντους φαρδύτερο και δύο πόντους ψηλότερο σε σχέση με το Hyundai Inster που αποτελεί και τον μεγαλύτερο ανταγωνιστή του. Το μεταξόνιό του από την άλλη, στα 2,50 m, είναι οκτώ πόντους μικρότερο από το κορεατικό μοντέλο.
Ακόμα κι έτσι όμως, στην αυστηρά 4θέσια καμπίνα του BYD Dolphin Surf, τέσσερις ενήλικοι επιβάτες κανονικού αναστήματος θα μπορέσουν να μετακινηθούν χωρίς πολλά παράπονα, παρά το στενό πλάτος της καμπίνας. Στην περίπτωση που οδηγός και συνοδηγός είναι άνω του 1,85 m, οι πίσω επιβάτες μοιραία θα αναζητήσουν περισσότερο αέρα για τα γόνατά τους.
Οι χώροι παραπέμπουν σε τυπικό σουπερμίνι, όμως το πορτμπαγκάζ κινείται στο άνω άκρο της κατηγορίας με χωρητικότητα 308 lt. Και πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα γεγονός που θα διευκολύνει σημαντικά τον χρήστη. Με την αναδίπλωση της πίσω σειράς (σε αναλογία 50:50), η χωρητικότητα ανεβαίνει στα 1.037 lt, ενώ υπάρχει διπλό δάπεδο για την αποθήκευση του καλωδίου φόρτισης.
Από εκεί και πέρα, η ευρύτερη σχεδίαση της καμπίνας προσυπογράφει τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό του αυτοκινήτου. Και όπως είδαμε πρόσφατα στο Atto 2, οι άνθρωποι της εταιρείας φαίνεται πως έχουν αποφασίσει να ακολουθήσουν μια πιο συγκρατημένη λογική. Συνδυάζοντας την υψηλή τεχνολογία με την πρακτικότητα, τη λειτουργικότητα και την καθημερινή ευχρηστία.
Ο ισολογισμός αθροίζει έναν κυματοειδή και καλοφτιαγμένο διάκοσμο με απλές, καθαρές και συνολικά ευχάριστες στο μάτι γραμμές που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα Inster και ë-C3. To μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό καλύπτεται από σκληρά πλαστικά, πράγμα απόλυτα λογικό αν αναλογιστούμε την κατηγορία τιμής στην οποία ανήκει το Dolphin Surf.
H ποιότητά τους όμως είναι καλή και η συναρμογή τους αρκετά στιβαρή. Ιδιαίτερα ευπρόσδεκτη είναι επίσης η ύπαρξη επενδύσεων από βίγκαν δέρμα σε όλες τις εκδόσεις, οι οποίες αναβαθμίζουν την αίσθηση ποιότητας που αποκομίζουν οι επιβάτες.
Ο οδηγός θα βρει εύκολα την ιδανική θέση οδήγησης με το ηλεκτρικό κάθισμα (στάνταρ στις εκδόσεις Boost και Comfort) να ρυθμίζεται και σε ύψος και το τιμόνι να ρυθμίζεται τηλεσκοπικά. Κάθεται δε, σε ένα μαλακό και αναπαυτικό κάθισμα, με σπορτίβ εικόνα εξαιτίας του ενσωματωμένου προσκέφαλου. Υπάρχουν επίσης δύο ποτηροθήκες, δύο θύρες USB (Type A 18W και Type C 60W) και χώρος για ασύρματη φόρτιση smartphone.
Η σωστή και εύκολα ρυθμιζόμενη θέση οδήγησης εγγυάται καλή ορατότητα προς τα εμπρός και προς το πλάι. Όχι όμως και προς τα πίσω, εξαιτίας της μεγάλης κολόνας.
Ως προς την ψηφιοποίηση της καμπίνας, όλες οι εκδόσεις του BYD Dolphin Surf εξοπλίζονται με τη χαρακτηριστική περιστρεφόμενη οθόνη αφής των 10,1'' της BYD. Με τον προσανατολισμός της να αλλάζει από ένα πλήκτρο στο τιμόνι ή το τυπικό εικονίδιο στην οθόνη. Οθόνη που ενσωματώνει το νέο ιντερφέις χρήστη της μάρκας, ενώ υποστηρίζει ασύρματη συνδεσιμότητα με Apple CarPlay και Android Auto. Συμπληρώνεται δε από έναν πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων 7''.
Η ευκρίνεια των οθονών είναι καλή, το πλήθος των πληροφοριών απόλυτα επαρκές, η απόκριση γρήγορη και το ιντερφέις αρκετά φιλικό προς τον χρήστη καθώς θυμίζει Android smartphone. Τα γραφικά είναι τηρουμένων των αναλογιών αποδεκτά. Η γραμματοσειρά όμως είναι αρκετά μικρή.
Η παρουσία ενός πάνελ με φυσικούς διακόπτες βελτιώνει σημαντικά την εργονομία του μοντέλου, μιας και μπορείς να επιλέξεις το προφίλ οδήγησης που επιθυμείς (Eco, Normal, Sport και Snow), να ξεθαμπώσεις τα τζάμια και να αυξομειώσεις την ένταση του ηχοσυστήματος εύκολα και γρήγορα, χωρίς να περιπλανιέσαι σε μενού και υπομενού.
Ο χειρισμός του κλιματισμού είναι ενσωματωμένος -δυστυχώς- στην οθόνη, με την BYD να δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα να ρυθμίσει τη θερμοκρασία και την ένταση του ανεμιστήρα με τα δάκτυλα (αλά Atto 2).
Τι είναι αυτό που ξεχωρίζει το Dolphin Surf σε σχέση με τον ανταγωνισμό; Το τεχνολογικό υπόβαθρο. Ως εταιρεία τεχνολογίας, η BYD αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα της εξέλιξης και της πλήρους ιδιοκτησίας όλων των συστημάτων της, προικίζοντας το μοντέλο της με τεχνολογίες που θυμίζουν αυτοκίνητο μεγαλύτερης κατηγορίας.
Βασικός πυλώνας η πλατφόρμα e-Platform 3.0 της BYD, η οποία είναι σχεδιασμένη αποκλειστικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ενσωματώνει την καινοτόμο μπαταρία τύπου Blade Battery, σήμα κατατεθέν της BYD. Η τελευταία υιοθετεί τη χημεία φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP), προσφέροντας αυξημένη αντοχή και ενισχυμένο επίπεδο ασφάλειας σε σύγκριση με τις συμβατικές μπαταρίες EV, χωρίς τη χρήση κοβαλτίου.
Μάλιστα, ο κινεζικός κολοσσός χρησιμοποιεί για δεύτερη φορά σε κόμπακτ μοντέλο του, ύστερα από το Atto 2, τη δομή Cell-to-Body (CTB). Η μπαταρία είναι πλήρως ενσωματωμένη στο πλαίσιο του αυτοκινήτου άρα και δομικό στοιχείο, με το άνω κάλυμμά της να λειτουργεί ως δάπεδο για την καμπίνα των επιβατών.
Αρχιτεκτονική που επιτρέπει έως και 50% καλύτερη αξιοποίηση του διαθέσιμου χώρου, ενισχύει την ακαμψία και κατανέμει καλύτερα το βάρος. Μέσα σε όλα αυτά, να αναφέρουμε πως χρησιμοποιεί τη δομή «8-in-1» που συνδυάζει οκτώ βασικά εξαρτήματα σε μια ενιαία μονάδα.
Και δεν σταματάμε εδώ. Υποστηρίζει τεχνολογία V2L (Vehicle-to-Load), κάτι που επιτρέπει στο BYD Dolphin Surf να τροφοδοτεί εξωτερικές συσκευές με ρεύμα από την μπαταρία του, με ισχύ 3,3 kW. Αυτό πρακτικά δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να χρησιμοποιεί ή να φορτίζει ελεύθερα συσκευές, όπως ηλεκτρικά ποδήλατα, σκούτερ και εξοπλισμό κάμπινγκ.
Από τα πρώτα κιόλας μέτρα αντιλαμβάνεσαι πως το Dolphin Surf είναι ένα αρκετά σβέλτο αυτοκίνητο για τα δεδομένα της κατηγορίας, μιας και η απόκριση του γκαζιού ακόμα και στο πρόγραμμα Eco είναι αμεσότατη. H σβελτάδα αποτυπώνεται και στις επιδόσεις, με το 0-100 km/h να ολοκληρώνεται σε 9,1” και την τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 150 km/h.
Η ροπή των 220 Nm είναι πανταχού παρούσα και απλώνεται ομαλά στα προγράμματα Eco ή Normal και με ένταση που ίσως δεν χρειάζεται σε ένα αυτοκίνητο πόλης όταν περάσεις στο Sport. Η ποιότητα κύλισης είναι κάτι παραπάνω από αξιοπρεπής, καθώς η ανάρτηση απορροφά με ικανοποιητικό τρόπο τις ανωμαλίες του οδικού δικτύου. Μόνο σε περιπτώσεις που περάσεις με αρκετά χιλιόμετρα από μεγάλη λακκούβα, ο ημιάκαμπτος άξονας θα αντιδράσει κομμάτι ξερά.
Όταν αποφασίσεις να ανεβάσεις ρυθμό, η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης, παρά την αναμενόμενη κλίση, καταφέρνει να διαχειριστεί σωστά το βάρος και τις κινήσεις του αμαξώματος. Το τιμόνι δεν ενθουσιάζει με την αίσθησή του, όμως, παρά τη μέτρια πληροφόρηση, σου δίνει καλή εικόνα για το πού βρίσκονται οι τροχοί. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να έχεις κατά νου ότι οι 157 ίπποι, το χαμηλό βάρος των 1.390 kg και η άμεση ροπή -χαρακτηριστικό των περισσότερων ηλεκτρικών- μπορούν να κάνουν τους τροχούς να σπινάρουν έντονα αν πατήσεις με δύναμη το γκάζι σε γλιστερούς δρόμους. Αναγκάζοντας τα ηλεκτρονικά να δουλέψουν υπερωρία.
Εδώ που τα λέμε όμως, ο αγοραστής δεν θα το επιλέξει για τα δυναμικά χαρακτηριστικά αλλά για την ευελιξία στην πόλη. Και στο πεδίο αυτό το BYD Dolphin Surf τα καταφέρνει περίφημα. To ελαφρύ τιμόνι, η διάμετρος στροφής στα 9,9 m και η κάμερα 360 μοιρών σου επιτρέπουν να κινηθείς με χαρακτηριστική άνεση ακόμα και στα πιο στενά δρομάκια.
Δεν υπάρχει λειτουργία one pedal, όμως το πιο ισχυρό από τα δύο προγράμματα ανάκτησης ενέργειας (ρυθμίζονται από την οθόνη) κόβει αρκετά το αυτοκίνητο. Μειώνοντας την ανάγκη να καταφεύγεις στο πεντάλ του φρένου. Που για να λέμε την αλήθεια χρειάζεται λίγη συνήθεια, καθώς θα πρέπει να το πατήσεις με δύναμη για να νιώσεις ότι το αυτοκίνητο μειώνει ταχύτητα.
Η ποιότητα κύλισης και η συνολική συμπεριφορά του αυτοκινήτου στον αστικό ιστό παίρνει πολύ υψηλό βαθμό. Αυτό που θα σε ενοχλήσει πραγματικά είναι η συχνή ενεργοποίηση του συστήματος απόσπασης προσοχής του οδηγού. Με το που πάρεις το βλέμμα σου από τον δρόμο, είτε για να κοιτάξεις τον εσωτερικό καθρέπτη είτε τους πλαϊνούς, το σύστημα «ξυπνά» και σε προτρέπει να στρέψεις το βλέμμα σου στον δρόμο.
Περνώντας τώρα στην κατανάλωση, κινούμενοι σε αστικό περιβάλλον και τον κλιματισμό μόνιμα ανοιχτό μετρήσαμε νούμερα κοντά στις 11,5 kWh/100 km. Στον ανοιχτό δρόμο, φτάνει έως και τις 15,3 kWh/100 km. Με την μέση κατανάλωση της δοκιμής να ξεπερνά ελάχιστα τις 14 kWh/100 km. Πολύ καλό νούμερο που μας δείχνει για άλλη μια φορά πως η BYD κάνει εξαιρετική δουλειά στον τομέα διαχείρισης ενέργειας.
Στην πόλη λοιπόν, η ισχυρότερη έκδοση του BYD Dolphin Surf θα μπορέσει να καλύψει περί τα 350 km (λίγο πάνω, λίγο κάτω). Καλό νούμερο που ισοδυναμεί σε μια φόρτιση την εβδομάδα. Σε μεικτό κύκλο θα προσεγγίσεις τα 300 km, ενώ αν αποφασίσεις να κάνεις μια σύντομη απόδραση θα καλύψεις γύρω στα 220 km μέχρι να κάνεις την πρώτη στάση για φόρτιση.
Όταν έρθει η ώρα για αναπλήρωση ενέργειας, η ισχύς των 85 kW επιτρέπει στο Dolphin Surf να φορτίσει από το 10% στο 80% σε μισή ώρα σε 100άρη ταχυφορτιστή DC. Σε 11άρι wallbox, μια πλήρης φόρτιση διαρκεί περίπου τέσσερις ώρες και 45 λεπτά.
Όταν οδηγήσαμε για πρώτη φορά το Dolphin Surf στην Αθηναϊκή Ριβιέρα είχαμε πει πως πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο και ευχάριστο ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης. Αυτό συνεχίζουμε να πιστεύουμε και ύστερα από την πλήρη δοκιμή του. Δεν είναι άριστο, κάνει όμως τα βασικά σε πολύ καλό επίπεδο και σου προσφέρει μπόλικη τεχνολογία, καλή κατανάλωση, άνεση και ευελιξία στην πόλη.
Στην έκδοση με τους 157 ίππους ίσως είναι περισσότερο δυνατό και ζωηρό απ’ όσο πραγματικά χρειάζεσαι για τις αστικές μετακινήσεις. Υποθέτουμε -μέχρι να το επιβεβαιώσουμε με το τιμόνι στο χέρι- ότι οι πιο προσιτές εκδόσεις των 89 ίππων θα κάνουν ακόμα καλύτερο ταίρι με το χαρακτήρα του μοντέλου, διατηρώντας την ίδια ισορροπία στο δρόμο και ρίχνοντας ακόμη περισσότερο το κόστος εισόδου στην ηλεκτροκίνηση.
BYD Dolphin Surf Comfort | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Ικανό, σβέλτο και άνετο στον δρόμο, με πλούσιο εξοπλισμό, λογική κατανάλωση και ιδιαίτερα ανταγωνιστική τιμή, στις βασικές του εκδόσεις, το BYD Dolphin Surf αποτελεί μια ισορροπημένη πρόταση για όσους θέλουν να περάσουν στην ηλεκτροκίνηση για τις καθημερινές τους αστικές μετακινήσεις. | ||
Τιμή | Από €25.990 (€22.290 με επιδότηση) | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | ΒEV, σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη εμπρός, μπαταρία ιόντων λιθίου LFP τύπου Blade 46 kWh (43,2 ωφέλιμη) κίνηση εμπρός, κιβώτιο μιας σχέσης | ||
Απόδοση | 157 PS, 220 Nm | ||
Διαστάσεις | 3.990 x 1.720 x 1.590 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 308-1.037 lt | ||
Βάρος | 1.390 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 9,1" | ||
Τελική ταχύτητα | 150 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 14,1 kWh /100 km | ||
Aυτονομία* | 300 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
DC, 50 kW, 10%-80% | 48 λεπτά | ||
DC, 100 kW, 10%-80% | 30 λεπτά | ||
AC, 11 kW, 0-100% | 4,45 ώρες | ||
Μέτρηση DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |