Ηλεκτρικά αυτοκίνητα, Kia e-Niro
node/44110

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα, λιγότερο αξιόπιστα από τα θερμικά

Σύμφωνα με βρετανική μελέτη, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λιγότερο αξιόπιστα από τα αντίστοιχα θερμικά, με τη βενζίνη να παραμένει το σημείο αναφοράς έναντι του ντίζελ. Κύρια αιτία το λογισμικό.

Η βρετανική οργάνωση καταναλωτών Which? πραγματοποίησε μια μελέτη για την αξιοπιστία των αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η μελέτη περιέλαβε 48.000 άτομα που είχαν στην ιδιοκτησία τους περίπου 57.000 βενζινοκίνητα, ντίζελ και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. 

Η μελέτη έδειξε ότι στην κατηγορία των οχημάτων ηλικίας έως τεσσάρων ετών, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τα λιγότερο αξιόπιστα. Από την άλλη πλευρά, στα αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες, τα μοντέλα βενζίνης είναι αυτά που επηρεάζονται λιγότερο από προβλήματα αξιοπιστίας, ενώ τα ντίζελ στατιστικά βρίσκονται ανάμεσα στα βενζινοκίνητα και στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Κύρια πηγή προβλήματος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Βλάβες λογισμικού.

Συγκεκριμένα, η μελέτη αποκαλύπτει ότι το 39% των ιδιοκτητών ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου αντιμετώπισε ένα ή περισσότερα προβλήματα αξιοπιστίας κατά τα πρώτα τέσσερα χρόνια ιδιοκτησίας, σε σύγκριση με 29,1% για τα αυτοκίνητα ντίζελ και 18,6% για τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Όσον αφορά τα λοιπά συστήματα κίνησης, προβλήματα αξιοπιστίας αντιμετώπισε το 27,5% των plug-in hybrid, ενώ το ποσοστό για τα αυτοφορτιζόμενα υβριδικά ήταν 17,3% που είναι και η κορυφαία επίδοση. Από τα σχεδόν 57.000 οχήματα που ελήφθησαν υπόψη, να σημειώσουμε ότι μόνο τα 2.184 ήταν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

To Kia e-Niro ήταν το κορυφαίο σε αξιοπιστία ανάμεσα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και έναντι των θερμικών ομολόγων του.

Ανάμεσα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εμφανίζονται έντονες διαφορές με το Kia e-Niro να πετυχαίνει τη μεγαλύτερη ικανοποίηση ιδιοκτήτη: Μόνο το 6,2% από αυτούς ανέφερε κάποια βλάβη και μόνο το 1% ανέφερε μία ή περισσότερες βλάβες ακινητοποίησης ή αδυναμία εκκίνησης. 

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Στο κάτω μέρος της κατάταξης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες, η Tesla «τυράννησε» το 39% των ιδιοκτητών που ανέφεραν τουλάχιστον μία αστοχία κατά τα πρώτα τέσσερα χρόνια ιδιοκτησίας του αυτοκινήτου τους. Κι ενώ η πλειονότητα των προβλημάτων που αντιμετωπίστηκαν δεν ήταν απαγορευτικά για την κίνηση του αυτοκινήτου, το 5% αφορούσε μία ή περισσότερες βλάβες ακινητοποίησης ή αδυναμίας εκκίνησης.

Αυτό έρχεται σε αντίθεση με ό,τι θα μπορούσε να υποθέσει κάποιος, καθώς τα ηλεκτρικά μοντέλα υποτίθεται ότι είναι πιο «απλά» και πιο αξιόπιστα, έχοντας λιγότερα εξαρτήματα σε σύγκριση με αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ωστόσο, η έρευνα τα κατατάσσει ως λιγότερο αξιόπιστα. Πώς εξηγείται αυτό το εύρημα; Πρόκειται απλώς για ελαττώματα νεότητας ή υπάρχει βαθύτερο πρόβλημα; Λίγο και από τα δύο στην πραγματικότητα.

Ομολογουμένως, τα «σύγχρονα» ηλεκτρικά συστήματα κίνησης παραμένουν μια σχετικά πρόσφατη τεχνολογία. Ως εκ τούτου, δεν επωφελούνται ακόμη από την ίδια τεχνολογική και βιομηχανική εμπειρογνωσία με την αντίστοιχη των ντίζελ και βενζίνης. Επιπλέον, ο κορυφαίος κατασκευαστής στην ηλεκτρική αγορά παραμένει η Tesla, δηλαδή μια νέα φίρμα χωρίς «αυτοκινητικό ιστορικό». Επίσης, κατασκευάζει σχεδόν τα πάντα in-house, χωρίς να βασίζεται στην εμπειρία των εγνωσμένης αξίας συνεργατών και ανεξάρτητων προμηθευτών. Κάτι που μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι υπάρχει μια υστέρηση όσον αφορά στην ποιότητας των διαφόρων εξαρτημάτων.

Γενικότερα πάντως, σημειώνουμε ότι οι κύριες ανησυχίες σχετικά με την αξιοπιστία σχετίζονται με τα ενσωματωμένα ηλεκτρονικά και εμπίπτουν στον τομέα του λογισμικού. Ένας κοινός παράγοντας βέβαια, για όλους τους τύπους κινητήρων. Ωστόσο, η πτυχή του λογισμικού είναι κυρίαρχη στα ηλεκτρικά οχήματα, όπου η επίδρασή του είναι ακόμη μεγαλύτερη από αυτή στα θερμικά μοντέλα. 

Επιπλέον, είτε πρόκειται για την Tesla είτε για πιο «παραδοσιακούς» κατασκευαστές, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αμφότεροι συχνά τα φαντάζονται και τα σχεδιάζουν ως τεχνολογική βιτρίνα, Έτσι τα φορτώνουν με πιο πλήρες και προηγμένο ηλεκτρονικό περιεχόμενο και λογισμικό σε σχέση με τα μοντέλα με θερμικό κινητήρα. Η πιθανότητα να αντιμετωπίσεις μια βλάβη και δη σοβαρή είναι επομένως μεγαλύτερη.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Αυτό το τελευταίο προκύπτει από μια ακόμη παρατήρηση αυτής της μελέτης: Στα οχήματα που υφίστανται βλάβη που τα ακινητοποιεί, η διάρκεια επίλυσης του προβλήματος είναι μεγαλύτερη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και μάλιστα με διάρκεια που μπορεί να φτάσει τις πέντε ημέρες, έναντι τριών ημερών για τη βενζίνη και τεσσάρων για το ντίζελ! 

Και εδώ όμως είναι απαραίτητο να προβείς σε συσχετισμούς. Οι 100% ηλεκτρικές φίρμες, όπως η Tesla ή η Polestar για παράδειγμα, έχουν γενικά ένα πολύ μικρότερο και/ή λιγότερο έμπειρο δίκτυο εξυπηρέτησης ύστερα από την πώληση. Χωρίς μάλιστα να ξεχνάμε ότι μερικές φορές το μοντέλο της διαδικασίας για την αποκατάσταση ενός προβλήματος συνεπάγεται αυτόματα μια πιο μακριά περίοδο μη διαθεσιμότητας του αυτοκινήτου. Ομολογουμένως, αυτός ο παράγοντας δεν εξηγεί τη μία ή τις δύο επιπλέον ημέρες κατά μέσο όρο σε σύγκριση με τη βενζίνη και το ντίζελ, αλλά μπορεί σαφώς να το επηρεάζει.