Dacia: Πώς από low-cost εταιρεία έγινε το διαμάντι του Groupe Renault;

Dacia: Πώς από low-cost εταιρεία έγινε το διαμάντι του Groupe Renault;

Μέσα σε λιγότερο από μια 5ετία, η Dacia κατάφερε να αλλάξει φυσιογνωμία και από εταιρεία low-cost να θεωρείται σήμερα η πιο κερδοφόρα φίρμα του Groupe Renault. Ποιο ήταν όμως το σημείο καμπής, που άλλαξε την ιστορία της ρουμανικής φίρμας;

All Dacia Models

Η Dacia θεωρείται από πολλούς μια από τις πιο επιτυχημένες αυτοκινητοβιομηχανίες των τελευταίων ετών. Μοντέλα όπως τα Sandero και Duster βρίσκονται σταθερά ανάμεσα στα ευρωπαϊκά best-seller, επιβεβαιώνοντας πως η μάρκα αφουγκράστηκε από νωρίς την αγορά και τις ανάγκες των αγοραστών.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η Dacia ιδρύθηκε το 1966 και το αρχικό της όνομα ήταν Uzina de Autoturisme Pitesti (UAP). Από τα πρώτα χρόνια, το μότο της Dacia αποτελεί και τον προσανατολισμό της: «Ευρυχωρία, αξιοπιστία, αυθεντικό ντιζάιν και προσιτή τιμή για όλους».

Ακριβώς γύρω από αυτούς τους πυλώνες στήθηκε το πρώτο μοντέλο της Dacia. Το 1100 του 1968. Μέχρι 1972, το 1100 πουλάει περίπου 38.000 μονάδες και το 1970 παρουσιάζεται η έκδοση S με διπλούς προβολείς και ισχυρότερο κινητήρα για αγωνιστική και αστυνομική χρήση.

H Dacia βρίσκεται σε ανοδική πορεία και μέχρι το 2030 φιλοδοξεί να φτάσει τις ένα εκατομμύριο ετήσιες πωλήσεις

Dacia Bigster

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ποια είναι τα πιο δημοφιλή μοντέλα ανά χώρα στην Ευρώπη;

Έναν χρόνο αργότερα, η ρουμανική φίρμα παρουσίασε το Dacia 1.300, ένα αυτοκίνητο που βασιζόταν στο αρκετά πιο σύγχρονο Renault 12, διατιθέμενο σε περισσότερες εκδόσεις εξοπλισμού και αμαξώματος.

Η Dacia δεν κατασκευάζει μόνο μοντέλα που βασίζονται σε Renault, αλλά βοηθά και στην παραγωγή μερικών γαλλικών μοντέλων, όπως το Renault 20 του 1978. Εκείνη την εποχή, αρχές της δεκαετίας του ’80 μάλιστα, συνεργάζεται με την επίσης ρουμανική ARO (Auto Romania), κατασκευαστή που ειδικεύεται σε off-road οχήματα.

Χρειάστηκε να φτάσουμε στα μέσα δεκαετίας του ’90 για να δούμε το πρώτο μοντέλο που σχεδιάστηκε εξ ολοκλήρου από την Dacia. Ο λόγος για το Dacia Nova, που όμως χρησιμοποιούσε κινητήρα της Renault. Λίγο πριν το τέλος της χιλιετίας, το 1999, το Renault Group εξαγόρασε τη ρουμανική φίρμα μετά από σχεδόν τρεις δεκαετίες στενής συνεργασίας.

Dacia Nova

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Σαλόνι Μονάχου: Οι Γερμανοί και η Ευρώπη είναι εδώ

Από το σημείο εκείνο και μετά, κάθε χρονιά έμοιαζε καλύτερη από την προηγούμενη. Το 2004 παρουσίασε το Logan, που μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα έγινε ένα από τα best-seller σε Κεντρική, Ανατολική Ευρώπη και Ρωσία. Μεγάλη ήταν και η επιτυχία της πετρελαιοκίνητης έκδοσης.

Η ευμάρεια της Dacia όμως δεν περιορίζεται μόνο στα μοντέλα αλλά και στις επενδύσεις στον τομέα του προσωπικού και των εγκαταστάσεων. Το 2006, η Dacia φτιάχνει το νέο της Τεχνολογικό Κέντρο στο Βουκουρέστι που απασχολεί 2.500 μηχανικούς με κύρια πεδία δραστηριοποίησης την εξέλιξη, τη σχεδίαση και τη δοκιμή των μοντέλων της γκάμας, αλλά και την αρωγή των τμημάτων μάρκετινκ και τεχνικής υποστήριξης. Την αμέσως επόμενη χρονιά, δημιουργείται και το κέντρο σχεδιασμού Renault Design Central Europe.

To διάστημα 2008-2010 παρουσιάστηκαν τα μοντέλα που απογείωσαν την Dacia. Ο λόγος για τα Sandero (2008) και Duster (2010). Με το πέρασμα του χρόνου οι πωλήσεις αυξάνονταν συνεχώς κι έτσι  λογίζονταν μεταξύ των απόλυτων ευρωπαϊκών best-seller.

Dacia Sandero 1st gen

Σε κάθε παραμύθι όμως υπάρχει κι ένας δράκος. Η πανδημία του COVID-19, η εφοδιαστική κρίση με την έλλειψη ημιαγωγών του 2021 δημιούργησε κλυδωνισμούς όχι μόνο στην Dacia αλλά και σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Οι πληθωριστικές τάσεις που ακολούθησαν δε, αύξησαν σημαντικά τις τιμές των νέων αυτοκινήτων. Και σε πολλές περιπτώσεις, η αλλαγή γενιάς ενός μοντέλου έφερνε αύξηση τιμής που άγγιζε τις €3.000-€4.000.

H Dacia όμως συνέχισε να δουλεύει σε αυτό που ήταν «μανούλα». Να κατασκευάζει προσιτά, «τίμια» αυτοκίνητα. Σε μια πολύ κρίσιμη περίοδο, την 1η Ιανουάριου του 2021, τα ηνία της Dacia ανέλαβε ο Denis Le Vot, στέλεχος της Renault από το 1990. Σε μια κίνηση που έμελλε να αποδειχθεί καθοριστική για την πορεία της εταιρείας.  

Dacia Denis Le Vot

Μαζί με τον τότε CEO της Renault, Luca de Meo, ξεκίνησαν την λεγόμενη «Renaulution». Ο Le Vot από την αρχή ξεκαθάρισε πως η Dacia δεν θα έμενε προσκολλημένη στις μικρότερες κατηγορίες, αλλά θα επιχειρούσε την άνοδο στην οικογενειακή, εκεί όπου βρίσκονται τα μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους.

Για να το πετύχει χωρίς υπερβολικό κόστος, ο Le Vot πρότεινε τη χρήση της πλατφόρμας CMF-B της Renault για όλα τα μελλοντικά μοντέλα της ρουμανικής φίρμας. Με τη στήριξη του Gilles Le Borgne, τεχνικού διευθυντή του ομίλου, εξασφάλισε σημαντικές οικονομίες κλίμακας, μειώνοντας τις πλατφόρμες από τέσσερις σε μία.

Η στρατηγική αυτή μείωσε δραστικά το κόστος ανάπτυξης, προσφέροντας στην Dacia την ευκαιρία να ανεβάσει σιγά-σιγά την ποιότητα και να προικίζει τα μοντέλα της με πλουσιότερο εξοπλισμό, χωρίς να χάσει τον value for money προσανατολισμό της. Στα πρώτα χρόνια της θητείας του λανσαρίστηκαν το αμιγώς ηλεκτρικό Spring και το 7θέσιο Jogger.

Tο Duster τρίτης γενιάς όμως αποτέλεσε το πρώτο μοντέλο όπου φάνηκε ξεκάθαρα το νέο όραμα. Με πιο περιπετειώδη χαρακτήρα και πλουσιότερο εξοπλισμό από κάθε άλλη φορά, το δημοφιλές SUV απέκτησε ταυτότητα και προοπτική που ξεπερνούσε το στενό πλαίσιο του low-cost.

Dacia Duster

Με το Duster πιο ώριμο από ποτέ, το πέρασμα στην αμέσως μεγαλύτερη κατηγορία, που ήταν άλλωστε και ο στόχος, έμοιαζε με θέμα χρόνου. Τον Οκτώβριο του 2024, στο Σαλόνι του Παρισιού, η Dacia αποκάλυψε το ολοκαίνουργιο Bigster, το μεγαλύτερο μοντέλο που έχει κατασκευάσει μέχρι και σήμερα.

Από τον Ιανουάριο του 2025 που άνοιξε το βιβλίο παραγγελιών, έχουν ήδη πουληθεί πάνω από 17.000 μονάδες στο πρώτο εξάμηνο, με το 80% των αγοραστών να έρχεται από τον ανταγωνισμό. Επιπλέον, το 69% των πωλήσεων αφορά την υβριδική έκδοση Hybrid 155. Η Dacia ήδη ετοιμάζει τα ανανεωμένα Sandero και Jogger και έχει στα σκαριά ένα νέο, μεσαίο SUV με κουπέ χαρακτηριστικά και τον διάδοχο του Spring, με τιμή κοντά στις €18.000.

Dacia Bigster

Η στρατηγική που ακολούθησε ο Denis Le Vot κρίνεται πέρα για πέρα επιτυχημένη. Μέσω συνεργειών με τη Renault επένδυσε με σύνεση στον εξηλεκτρισμό, με την γκάμα της Dacia να περιλαμβάνει ένα ηλεκτρικό μοντέλο (Spring), και δύο υβριδικά (Duster και Jogger). Παράλληλα, το διπλό καύσιμο (βενζίνη και LPG) παραμένει στον πυρήνα της Dacia μιας και πλην του Spring όλα τα υπόλοιπα μοντέλα προσφέρονται σε εργοστασιακές εκδόσεις με υγραέριο.

Σήμερα λοιπόν, η Dacia είναι πιο κερδοφόρα από ποτέ. Το 85% των αγοραστών είναι ιδιώτες (έναντι 57% το 2019), ενώ οι περισσότεροι επιλέγουν πλουσιότερες εκδόσεις εξοπλισμού. Αυτό έχει εκτοξεύσει τα περιθώρια κέρδους, με τη Dacia να θεωρείται «η κότα με τα χρυσά αυγά» για τη Renault.  

Dacia Bigster

Από την 1η Σεπτέμβριου 2025 η πολύπειρη Katrin Adt διαδέχθηκε τον Le Vot, οποίος βρίσκεται στην κούρσα των υποψηφίων για τη θέση του CEO της Renault. Η Adt έχει διατελέσει CEO της smart, στη συνέχεια CEO της Mercedes-Benz Own Retail Europe και πιο πρόσφατα κατείχε τη θέση της αντιπροέδρου του corporate audit στη Mercedes-Benz. Η εμπειρία της στον χώρο του λιανικού εμπορίου θεωρείται κομβικής σημασίας για την Dacia.

H εταιρεία βρίσκεται σε ανοδική πορεία και μέχρι το 2030 φιλοδοξεί να φτάσει τις ένα εκατομμύριο ετήσιες πωλήσεις. Το σίγουρο είναι πως οι προοπτικές της Dacia μεγαλώνουν συνεχώς…
 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube