Χειμωνιάτικα λάστιχα και αλυσίδες, winter tyres and snowchains
node/37867

Αλυσίδες σε κανονικά λάστιχα: Πόσο ασφαλές είναι;

Αναμφίλεκτα, τα χειμερινά λάστιχα είναι η πιο ασφαλής επιλογή. Αποφύγετε τις αλυσίδες στα θερινά λάστιχα, τα οποία φορά η συντριπτική πλειονότητα των αυτοκινήτων στην Ελλάδα.

Μπορούμε να κάνουμε χωρίς χειμερινά λάστιχα; Είναι αρκετές οι αλυσίδες; 

Εκτός από το κρύο και το χιόνι, ο χειμώνας φέρνει υγρασία και πάγο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα χειμερινά έχουν χάραξη με πολύ λεπτές αυλακώσεις και υψηλότερη αναλογία φυσικού καουτσούκ/πυριτίου. Αυτό βελτιώνει την πρόσφυση τους σε ψυχρούς και υγρούς δρόμους.

Η αλληλεπίδραση μεταξύ του μίγματος της γόμμας και του οδοστρώματος ποικίλλει ανάλογα με τη θερμοκρασία. Πλησιάζοντας σε μηδενικούς βαθμούς, το καουτσούκ στα καλοκαιρινά σκληραίνει και χάνουν σε πρόσφυση, ενώ τα χειμωνιάτικα παραμένουν μαλακά και εύκαμπτα ακόμα και σε χαμηλές θερμοκρασίες.

Στην Ελλάδα, τα χειμερινά λάστιχα δεν είναι υποχρεωτικά, όπως συμβαίνει σε άλλες, βορειότερες ευρωπαϊκές χώρες. Ωστόσο, ο ΚΟΚ προβλέπει ότι ο εξοπλισμός του αυτοκινήτου πρέπει να προσαρμόζεται στις συνθήκες. Ένας οδηγός που βρίσκεται σε δυσκολία εξαιτίας ακατάλληλων ελαστικών, κινδυνεύει να υποστεί τις συνέπειες. 

Οι αλυσίδες χιονιού υπόκεινται επίσης σε κανονισμούς. Επιτρέπεται η τοποθέτησή τους μόνο εάν υπάρχει χιόνι ή παγετός στο δρόμο (ΚΟΚ, αρ. 19) και η ταχύτητα πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στις συνθήκες. Στο άρθρο 19, ελλιπώς κατά την άποψή μας, δεν ορίζεται ότι οι αλυσίδες χρειάζεται απαραίτητα να συνδυάζονται με χειμωνιάτικα λάστιχα, ενώ η ανώτατη ταχύτητα αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια του οδηγού.

Χειμωνιάτικα λάστιχα και αλυσίδες, winter tyres and snowchains

Είναι λοιπόν επικίνδυνο να βάζεις αλυσίδες στα καλοκαιρινά λάστιχα;
Η τοποθέτηση αλυσίδων για το χιόνι στον κινητήριο άξονα, σε συνδυασμό με καλοκαιρινά λάστιχα στους τροχούς χωρίς κίνηση, θα μπορούσε να κάνει το αυτοκίνητα ιδιαίτερα ασταθές. 

Ειδικά στις κατηφόρες, η έλλειψη πλευρικής πρόσφυσης των πίσω τροχών στα προσθιοκίνητα μπορεί να προκαλέσει τε-α-κέ. Με την πίσω κίνηση (αλυσίδες τοποθετημένες στους πίσω τροχούς), οι κατευθυντήριοι τροχοί γλιστρούν στις στροφές, καθιστώντας το ουσιαστικά ακυβέρνητο. 

Επιπλέον, τα βοηθήματα οδήγησης παραπλανώνται συχνά με την υψηλή πρόσφυση που παρέχεται από τις αλυσίδες που είναι τοποθετημένες σε έναν μόνο άξονα. Απαιτείται λοιπόν ρύθμιση των ABS και ESP, η οποία μπορεί να τιμωρήσει την ικανότητα ελκτικής πρόσφυσης του αυτοκινήτου και να αυξήσει τις αποστάσεις φρεναρίσματος.

Αντίθετα, με το φαινόμενο του «γραπώματος», τα χειμερινά λάστιχα παρέχουν καλύτερη πρόσφυση στο χιόνι. Είναι ο ασφαλέστερος συνδυασμός. Επομένως, συνιστούμε να μην τοποθετείτε αλυσίδες χιονιού στα θερινά λάστιχα. Τα χειμωνιάτικα μπορούν να αποτελέσουν αποτελεσματικό βοήθημα όταν το απαιτούν οι συνθήκες.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ανεπίδεκτο αλυσίδων; Να οι λύσεις…
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Χειμερινά λάστιχα: Tι πρέπει να γνωρίζετε
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Χρήσιμες συμβουλές για τη χειμερινή οδήγηση από τη Ford [video]
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ 31 χειμωνιάτικα λάστιχα σε δοκιμή [videos]
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ 20 καίριες ερωτήσεις για τα λάστιχα
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Αξίζει να πληρώσεις για άζωτο στα λάστιχα;
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Λάστιχα: Όσο φαρδύτερα τόσο καλύτερα; [video]
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Έρευνα: Ένα στα τρία καινούργια αυτοκίνητα δεν έχει ρεζέρβα [+video]
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ειδικά εξελιγμένα λάστιχα: Όλη η αλήθεια
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ευθυγράμμιση και ζυγοστάθμιση: Άγνωστες λέξεις;
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Αναγομωμένα λάστιχα: Μύθοι και πραγματικότητα

Χειμωνιάτικα λάστιχα και αλυσίδες, winter tyres and snowchains

node/39837

Bobsla: Το απόλυτο ηλεκτρικό έλκηθρο/snowmobile [video]

Το ιδανικό χειμωνιάτικο ταίρι για ένα αυτοκίνητο Tesla είναι μια μίξη έλκηθρου και snowmobile, με ηλεκτρικό μοτέρ. Και το όνομα αυτού: Bobsla.

Παρασκευή, 04 Σεπτεμβρίου 2020 | Αλέξης Γαλανόπουλος Επικοινωνία

Bobsla: Το απόλυτο ηλεκτρικό έλκηθρο/snowmobile [video]

Το Bobsla είναι ένα δημιούργημα του Ρώσου Sergey Ignatyev, το οποίο παντρεύει τα χαρακτηριστικά ενός έλκηθρου (bobsleigh) με εκείνα ενός snowmobile, με στόχο τη δημιουργία του πιο διασκεδαστικού μέσου μετακίνησης στο χιόνι. Ενός... snow-kart.

Παρά τα φαινόμενα, το όνομά του δεν αποτελεί παραπομπή στην Tesla. Ο Ignatyev λέει ότι αρχικά είχε φτιάξει ένα ηλεκτρικό έλκηθρο για παιδιά, «για να μην αναγκάζονται να το τραβάνε οι γονείς στην ανηφόρα», το οποίο τελικά έμοιαζε με bobsleigh. Για εκείνο ήθελε να χρησιμοποιήσει το domain e-bob.com αλλά ήταν ήδη πιασμένο, ενώ το bobsla.com ήταν ελεύθερο. Κι αφού η κατάληξη «–la» παραπέμπει σε θετικά συναισθήματα, όπως π.χ. στη λέξη «hoopla», το αποφάσισε.

Το πολύ ανθεκτικό εμπρός μέρος του σημερινού Bobsla, που πατάει σε δύο πέδιλα, παραπέμπει σε bobsleigh. Πίσω του υπάρχει η αρκετά ξαπλωτή θέση του οδηγού-χειριστή, με ένα roll bar που προστατεύει σε περίπτωση ανατροπής, αλλά αποτελεί και βάση για τους προβολείς, τις δύο μπαταρίες κ.ά. Και πιο πίσω βρίσκονται δύο λαστιχένιες ερπύστριες, καθεμιά από τις οποίες κινείται από ξεχωριστό ηλεκτρικό μοτέρ. Το συνολικό μήκος φτάνει τα 2,5 m, και το πλάτος το 1,2 m. 

Η μέγιστη ισχύς του Bobsla είναι 12 kW (16 PS), και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 30 km/h. Διατίθεται με μπαταρίες χωρητικότητας 2,4 kWh (1,2 η καθεμιά) ή με λίγο μεγαλύτερες των 3 kWh. Με αυτές, η αυτονομία του Boblsa ξεπερνά τα 30 km, εξασφαλίζοντας πάνω από μία ώρα παιχνιδιού στο χιόνι, αναλόγως συνθηκών. Για τον Ignatyev, «η ώρα που περνάς πίσω από το τιμόνι είναι πιο σημαντική από την αυτονομία». Άλλωστε, οι μπαταρίες είναι αφαιρούμενες, και σε λιγότερο από ένα λεπτό μπορούν να αντικατασταθούν με άλλες, ήδη φορτισμένες, έτσι ώστε να συνεχιστεί το παιχνίδι. Εναλλακτικά, με τον φορτιστή γρήγορης φόρτισης που παρέχει η εταιρία, γεμίζουν σε περίπου 1,5 ώρα.

Ο οδηγός ελέγχει το Boblsa μέσω δύο joystick, καθένα από τα οποία ελέγχει από μία ερπύστρια. Η αλλαγή κατεύθυνσης  γίνεται με παροχή διαφορετικής ισχύος σε κάθε πλευρά, αφού τιμόνι δεν υπάρχει, ενώ από δύο μπουτόν πάνω στα joystick πραγματοποιείται το φρενάρισμα. «Δίνοντας γκάζι στη μία πλευρά και φρενάροντας την άλλη, κάνεις εξαιρετικά drift», λέει ο Ignatyev... Όπισθεν δεν υπάρχει, για λόγους ασφαλείας, όμως σύντομα θα δοθεί λύση σε αυτό, με την προσθήκη μιας πολύ κοντής αντίστροφης σχέσης.

Προς το παρόν, το Bobsla δίνεται σε χειμερινά resorts και χιονοδρομικά κέντρα (με τιμή €9.990), όπου και διατίθεται προς ενοικίαση, για συμμετοχή σε αυτοσχέδιες πίστες στο χιόνι, διαθέτοντας και κάμερα με τηλεμετρία (!). Η εταιρία ετοιμάζει όμως και μια έκδοση για ιδιώτες, με μικρότερο εμπρός προφυλακτήρα, που θα ρίχνει το μήκος του οχήματος στα 2 m και θα του επιτρέπει να φορτωθεί σε κάποιο pick-up για τη μεταφορά του. Η τιμή του δεν έχει καθοριστεί, αλλά σύμφωνα με τον Ignatyev θα είναι «εξίσου προσιτή με ενός βενζινοκίνητου snowmobile».

[Πηγή: Inside EVs, Bobsla]

TAGS
node/39666

Τροχαία δυστυχήματα: Μειώθηκαν στο 50% οι νεκροί στην Ελλάδα μέσα σε μια δεκαετία

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μείωση θανάτων από τροχαία στην Ευρωπαϊκή Ένωση την περίοδο 2010-2019.

Παρασκευή, 07 Αυγούστου 2020 | Επικοινωνία

Τροχαία δυστυχήματα: Μειώθηκαν στο 50% οι νεκροί στην Ελλάδα μέσα σε μια δεκαετία

Τη μεγαλύτερη μείωση θανάτων σε οδικά ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, της τάξεως του 44% κατέγραψε η Ελλάδα κατά τη δεκαετία 2010-2019, σημειώνοντας σημαντική πρόοδο στην οδική ασφάλεια.

Τα θύματα των οδικών ατυχημάτων μειώθηκαν σημαντικά και κατά το πρώτο τετράμηνο φέτος, λόγω της μείωσης της κυκλοφορίας και των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση του Covid-19. Συγκεκριμένα, καταγράφηκε μείωση θανάτων στους δρόμους κατά 18% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, ενώ για τον μήνα Απρίλιο η μείωση ήταν 58% σε σχέση με πέρυσι, λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων για το Πάσχα.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από διαδικτυακή συζήτηση για την οδική ασφάλεια που οργάνωσαν η INTERAMERICAN και η Anytime με το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας (ΕΜΠ) για τη βιώσιμη Μετακίνηση.

Ωστόσο, παρά την εντυπωσιακή μείωση, κατά το 2019 ο αριθμός των νεκρών στη χώρα μας παρέμεινε σχεδόν σταθερός σε σχέση με το 2018, ενώ στην Ε.Ε. σημειώθηκε μείωση περίπου 3%, με την Ελλάδα να κατατάσσεται στην 21η θέση μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (65 νεκροί ανά εκατομμύριο πληθυσμού), σε σημαντική απόσταση από τον μέσο όρο στην Ε.Ε. (51 νεκροί ανά εκατομμύριο πληθυσμού).

Στην εκδήλωση τονίστηκε ότι ο ρόλος της ψηφιακής τεχνολογίας εξελίσσεται ως ο πλέον καθοριστικός για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Όπως ανέφερε ο Γιώργος Γιαννής, συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, ως επικεφαλής της ομάδας του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας που συνεργάζεται με την INTERAMERICAN, τα έξυπνα συστήματα μεταφορών διακρίνονται σε τρεις κύριες κατηγορίες:

- Σε τεχνολογίες ασφάλειας εντός του οχήματος, όπως π.χ. είναι τα συστήματα ανίχνευσης αλκοόλ, συστήματα ανίχνευσης υπνηλίας, συστήματα καταγραφής δεδομένων συμβάντων, συστήματα παρακολούθησης της χρήσης ζώνης ασφαλείας κ.ά.

- Σε συστήματα ασφάλειας βάσει της υποδομής: διαχείρισης ταχυτήτων, δυναμικής διαχείρισης κυκλοφορίας και προειδοποιήσεων τοπικού κινδύνου, αυτοματοποιημένης επιβολής κανόνων κυκλοφορίας κ.ά.

- Σε συνεργατικά συστήματα, τα οποία χρησιμοποιούν τόσο την υποδομή όσο και το όχημα με κατάλληλους συνδέσμους επικοινωνίας μεταξύ τους: π.χ. έξυπνη προσαρμογή ταχύτητας (ISA), e-call, συστήματα πλευρικού ελέγχου κ.ά.

Επιπλέον, η συνεχώς αυξανόμενη χρήση έξυπνων κινητών τηλεφώνων, αισθητήρων και συνδεδεμένων αντικειμένων προσφέρουν όλο και περισσότερα δεδομένα μεταφορών που είναι χρήσιμα για τη διεξαγωγή προηγμένων αναλύσεων οδικής ασφάλειας. Με ανάλογες αναλύσεις, υποστηρίζονται ο προσδιορισμός βασικών παραγόντων κινδύνου, η αντιμετώπιση της επικίνδυνης συμπεριφοράς και των σφαλμάτων των χρηστών της οδού, καθώς και κρίσιμες παράμετροι σχετικές με την κυκλοφορία, τις υποδομές και τα οχήματα.

Εκ μέρους της INTERAMERICAN ο Γιάννης Ρούντος, διευθυντής Εταιρικών Υποθέσεων και Υπευθυνότητας, υπογράμμισε ότι οι πρακτικές ασφάλισης είναι αναπόσπαστες από αυτές της οδικής ασφάλειας. Όπως επισημαίνει, «η ψηφιοποίηση και η χρήση νέων τεχνολογιών είναι αξιοποιήσιμη τόσο για να βελτιώνεται η συνείδηση και κουλτούρα ασφαλούς οδήγησης όσο και σε επίπεδο λήψης αποφάσεων και επιλογών για την οδική ασφάλεια, στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ιδιαίτερα δε στον ασφαλιστικό κλάδο».

[Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ]