Ειδικά εξελιγμένα λάστιχα: Όλη η αλήθεια

Ειδικά εξελιγμένα λάστιχα: Όλη η αλήθεια

Πολλές φορές διαβάζουμε για λάστιχα εξελιγμένα ειδικά για ένα συγκεκριμένο μοντέλο, αλλά τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Η Pirelli μας το αποκαλύπτει.

Μπορεί οι κατασκευαστές ελαστικών να φτιάχνουν το καλύτερο λάστιχο που μπορούν για κάθε τύπο αυτοκινήτου, όμως οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν πάντα κάτι παραπάνω σε κάποιον τομέα.

Έτσι, κορυφαίες εταιρίες ελαστικών όπως η Continental, η Michelin, η Pirelli κ.λπ. συνεργάζονται με τις αυτοκινητοβιομηχανίες και φτιάχνουν ειδικά εξελιγμένα λάστιχα πρώτης τοποθέτησης. Λάστιχα που βασίζονται σε κάποιο υπάρχον σχέδιο, αλλά έχουν τονισμένα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά στα οποία θέλει να δώσει βάρος η κάθε αυτοκινητοβιομηχανία. Κάποιες εταιρίες αυτοκινήτων μάλιστα προτρέπουν τους πελάτες τους να τοποθετούν μόνο λάστιχα που έχουν εξελιχθεί ειδικά για το αυτοκίνητό τους.

Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τέτοιας εταιρίας είναι η Porsche, με τα λάστιχα που είναι εγκεκριμένα για χρήση στα μοντέλα της να φέρουν το γράμμα Ν και έναν αριθμό. Αντίστοιχα έχουμε τα διακριτικά ΜΟ σε λάστιχα κατάλληλα για κάποιες Mercedes-Benz, ΑΟ για Audi κ.λπ. Ωστόσο, τα διαφορετικά χαρακτηριστικά που έχει ένα τέτοιο λάστιχο για να πάρει την αντίστοιχη πιστοποίηση ως λάστιχο πρώτης τοποθέτησης (ΟΕΜ), σε σχέση με το λάστιχο στο οποίο βασίζεται, σχεδόν ποτέ δεν βγαίνουν στη δημοσιότητα. Η Pirelli όμως, αποφάσισε να «μιλήσει».

Για παράδειγμα, στη σημερινή γκάμα της Pirelli υπάρχει ένα μοντέλο P Zero που έχει εξελιχθεί ειδικά για πολυτελή σεντάν. Όμως οι κορυφαίοι Γερμανοί κατασκευαστές που θα το επέλεγαν ως λάστιχο πρώτης τοποθέτησης είχαν επιπλέον απαιτήσεις. Η Audi ζήτησε μικρότερη αντίσταση κύλισης, χαμηλότερο θόρυβο και καλύτερη αντοχή στον χρόνο. Η BMW ήθελε καλύτερο έλεγχο στο στεγνό και στο βρεγμένο, αλλά και μείωση του βάρους του ελαστικού, έτσι ώστε να λειτουργεί πιο αποδοτικά η ανάρτηση λόγω μικρότερης μη αναρτώμενης μάζας. Η Mercedes-Benz ζήτησε κι αυτή χαμηλότερη τριβή κύλισης, και επιπλέον καλύτερο φρενάρισμα και κορυφαία άνεση.



Από την άλλη, σε σπορ μοντέλα όπως η BMW M3/M4 και η Porsche 911 απευθύνεται η σπορ εκδοχή του P Zero. Αλλά, όπως φαντάζεστε, ούτε αυτή ήταν αρκετή για τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Mercedes-AMG ήθελε καλύτερο έλεγχο στο στεγνό, περισσότερη σταθερότητα στην απόδοση και καλύτερη πρόσφυση στο βρεγμένο. Το Μ division της BMW καλύτερο κράτημα για την επίτευξη ταχύτερων γύρων στην πίστα, λιγότερη υδρολίσθηση στην ευθεία, και χαμηλότερο βάρος. Η Porsche απαιτούσε καλύτερο έλεγχο στο στεγνό, καλύτερο φρένο και μικρότερη αντίσταση κύλισης.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Οδηγούμε τη Mercedes-AMG C63 S [video]

Ούτε το κορυφαίο ελαστικό δρόμου της Pirelli, το P Zero Corsa που απευθύνεται σε supercars, δεν γλίτωσε από τις παραξενιές των αυτοκινητοβιομηχανιών. Παρότι υπάρχει το ακόμα καταλληλότερο για χρήση σε πίστα P Zero Trofeo, η Ferrari ζήτησε το Corsa να πετυχαίνει ταχύτερους γύρους, να προσφέρει καλύτερο έλεγχο στο στεγνό και να είναι πιο σταθερό σε απόδοση στη σκληρή χρήση. Στα δύο πρώτα συμφώνησε και η McLaren, ενώ αντί της σταθερότητας προτίμησε τον χαμηλότερο θόρυβο κύλισης. Τέλος, η Lamborghini, άκουσον άκουσον, ζήτησε καλύτερο έλεγχο στο βρεγμένο και μικρότερη αντίσταση κύλισης (!).



Στη gallery που συνοδεύει το παρόν άρθρο μπορείτε να δείτε τα αναλυτικά διαγράμματα με τις επιδόσεις που πετυχαίνει σε κάθε περίπτωση η νορμάλ εκδοχή του ελαστικού της Pirelli, και τους τομείς στους οποίους ανέβασε τον πήχη η κάθε εταιρία. Ως μέτρο σύγκρισης χρησιμοποιείται η προηγούμενη γενιά του Pirelli P Zero, από την οποία βέβαια τα σημερινά λάστιχα φαίνεται πως είναι καλύτερα έως και κατά 10% σε κάποιους τομείς, χωρίς βέβαια να είναι σαφές πως ακριβώς υπολογίζεται αυτό το ποσοστό.

Ωστόσο, το μεγαλύτερο ερωτηματικό είναι το τι συμβαίνει στους άλλους τομείς, πέρα από αυτούς που απαιτεί η κάθε εταιρία να βελτιωθούν. Γιατί αν υπάρχει τρόπος να βελτιωθεί ταυτόχρονα π.χ. το κράτημα στο στεγνό, το φρενάρισμα στο βρεγμένο και η αντίσταση κύλισης ενός ελαστικού, είναι προφανές ότι η Pirelli θα έφτιαχνε έτσι και το συμβατικό P Zero, και δεν θα χρειαζόταν μια αυτοκινητοβιομηχανία να της το υποδείξει. Οπότε, από τα διαγράμματα σαφώς μπορούμε να έχουμε μια εικόνα για το πόσο λεπτομερώς γίνεται η εξέλιξη ενός ελαστικού σύμφωνα με τις απαιτήσεις της κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι δημοσιεύτηκαν ως διαφήμιση της δουλειάς της Pirelli, κι όχι ως κάποια αντικειμενική αξιολόγηση ελαστικών.

[Πηγή: Tyre Reviews]

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube