node/36720

20 καίριες ερωτήσεις για τα λάστιχα

Μαζέψαμε όλες τις ερωτήσεις που κατά καιρούς έχουμε δεχτεί και απαντάμε σε ένα πλήρη οδηγό για την επιλογή και τη χρήση των ελαστικών.

Χωρίς καμία αμφιβολία, τα λάστιχα είναι η επαφή του αυτοκινήτου με το δρόμο. Κατά συνέπεια ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της ασφάλειας στους δρόμους έχει να κάνει με αυτά. Σε αυτό το αφιέρωμα μαζέψαμε όλες τις πιθανές ερωτήσεις για την ορθή χρήση, την επιλογή και την αντικατάσταση των ελαστικών. Ας ξεκινήσουμε… 

1. Τι είναι το ευρωπαϊκό σήμα ελαστικών; Τι σημαίνει για μένα;
Το ευρωπαϊκό σήμα ελαστικών δίνει προδιαγραφές -προφανώς- στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στόχος της είναι να ενημερώσει τον καταναλωτή σχετικά με τις επιδόσεις πρόσφυσης σε υγρό οδόστρωμα, την αντίσταση κύλισης και τον εξωτερικό θόρυβο κύλισης. Το ευρωπαϊκό σήμα είναι ένα πρώτο σημείο αναφοράς κατά την αγορά.

20 questions for the tyres

Βέβαια, για να είναι δυνατή η ακριβής και λεπτομερής αξιολόγηση ενός ελαστικού, είναι απαραίτητο να δοκιμαστούν όλες οι ιδιότητές του. Συνιστούμε ανεπιφύλακτα τις δοκιμές ελαστικών του TCS, του ελβετικής λέσχης χρηστών των δρόμων, που παρέχει σφαιρική αξιολόγηση για τα λάστιχα, δοκιμάζοντας σε 13 τομείς τα στάνταρ λάστιχα και σε 18 τομείς τα χειμωνιάτικα.

2. Πίεση: Τι πρέπει να προσέξω και πότε;
Κατ’ αρχήν, η πίεση πρέπει να ελέγχεται μία φορά το μήνα, με κρύα λάστιχα και χωρίς να ξεχνάμε τη ρεζέρβα. Πράγματι, η οδήγηση με λάστιχα με χαμηλή πίεση είναι επικίνδυνη, ενώ και η φθορά τους επιταχύνεται. Το βιβλίο συντήρησης, όπως και τα αυτοκόλλητα στην πόρτα του οδηγού ή στο πορτάκι του ρεζερβουάρ παρέχουν όλες τις πληροφορίες σχετικά με τη σωστή πίεση.

20 questions for the tyres

Σε περίπτωση διαδρομής με μεγάλο φορτίο ή υψηλή ταχύτητα, η πίεση χρειάζεται να αυξηθεί κατά 0,2 bar ή 3 psi. Πάντως, ακόμα κι αν φουσκώσετε μέχρι και 6 ή και 7 psi παραπάνω τα λάστιχα, δεν θα δείτε πτώση στην οδική συμπεριφορά τους ούτε θα επιταχυνθεί η φορά στο μέσο του πέλματος (συνήθης φθορά για υπερβολικά φουσκωμένα λάστιχα), και το μόνο που θα επιβαρυνθεί είναι η άνεση.

20 questions for the tyres

Όσον αφορά τον τρόπο ελέγχου, να γνωρίζετε ότι τα μανόμετρα στα πρατήρια συνήθως δείχνουν πίεση κάτω από την πραγματική. Οπότε για ασφάλεια, φουσκώστε τα λάστιχα 2-3 psi παραπάνω από την προτεινόμενη τιμή του κατασκευαστή. Η διαδικασία είναι να ανεβάσετε την πίεση κάμποσο ψηλότερα και να κατέβετε στην επιθυμητή, περιορίζοντας και τα λάθη του οργάνου από τα κολλήματα της βελόνας. 

3. Πώς να επεκτείνω τη χιλιομετρική διάρκεια των ελαστικών;
Στις στροφές, κατά την επιτάχυνση και την φρενάρισμα, τα λάστιχα οφείλουν να διαχειριστούν δυνάμεις από διαφορετικές κατευθύνσεις. Η φθορά του ελαστικού δεν είναι η ίδια και στους δύο άξονες και είναι συνάρτηση της κατανομής βάρους και του τύπου κίνησης.

Οι οδηγοί που οδηγούν πολύ μπορούν να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής των ελαστικών, αλλάζοντας τα πίσω λάστιχα με τα εμπρός κατά τη διάρκεια της σεζόν (ή/και χιαστί) -και περισσότερες από μία φορά. Βέβαια, προϋπόθεση είναι η διάστασή τους να είναι η ίδια εμπρός πίσω.

20 questions for the tyres

Η αλλαγή αυτή χρειάζεται να γίνεται πριν τα λάστιχα μεταξύ των αξόνων υπερβούν σε διαφορά το 1 mm στο βάθος του πέλματος. Προσοχή! Προσέξτε τη φορά περιστροφής και ελέγξτε αν τα λάστιχα έχουν τοποθετηθεί σωστά, σύμφωνα με το εγχειρίδιο συντήρησης.

4. Σύμβολα ελαστικών: Τι προσέχω κατά την αγορά; 
Παράδειγμα: 195/65 R 15 91 H. Αν υποθέσουμε ότι αυτή είναι η διάσταση πρώτης τοποθέτησης για τα λάστιχα του αυτοκινήτου σας, αλλά ενδεχομένως να περιλαμβάνει και άλλες διαστάσεις στην περίπτωση που φορά έξτρα μεγαλύτερη ζάντα. Στην περίπτωσή μας το «195» αφορά το πλάτος του πέλματος σε mm, το «65» σημαίνει ότι το ύψος του πλαϊνού είναι το 65% του πέλματος, το R15 είναι το ύψος της ζάντας εκφρασμένο σε ίντσες (μία ίντσα=25,4 mm). O αριθμός «91» είναι ο δείκτης φορτίου και το γράμμα «Η» είναι ο δείκτης ταχύτητας, και αμφότερα χρειάζεται να τηρούνται.

20 questions for the tyres
Ο δείκτης ικανότητας φορτίου υποδεικνύει τη μέγιστη ικανότητα φόρτωσης του ελαστικού ως συνάρτηση του συνολικού βάρους του αυτοκινήτου. Και ο μέγιστος επιτρεπόμενος δείκτης ταχύτητας αναφέρεται στη μέγιστη δυνατή ταχύτητα του αυτοκινήτου και όχι στη μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα σύμφωνα με το νόμο.

20 questions for the tyres

Επιπλέον, ο αριθμός DOT είναι σημαντικός επειδή υποδεικνύει την ημερομηνία παραγωγής εκφρασμένη στην εβδομάδα του έτους -τέσσερα τελευταία: Τα δύο πρώτα αφορούν την εβδομάδα κατασκευής, τα δύο το έτος κατασκευής. Καθώς οι ιδιότητες των ελαστικών, ιδιαίτερα στο βρεμένο, επιδεινώνονται με την ηλικία και τη διάρκεια χρήσης, τα λάστιχα άνω των οκτώ ετών δεν θα πρέπει πλέον να χρησιμοποιούνται.

Απαιτήσεις στη μέγιστη ταχύτητα
Για τα καλοκαιρινά λάστιχα, ο δείκτης ταχύτητας πρέπει πάντοτε να αντιστοιχεί τουλάχιστον στη μέγιστη ταχύτητα του αυτοκινήτου, ανεξάρτητα από την ταχύτητα στην οποία οδηγείται το ελαστικό. Τα χειμερινά λάστιχα, που δεν καλύπτουν τη μέγιστη ταχύτητα του αυτοκινήτου, αναγνωρίζονται με το σύμβολο της νιφάδας χιονιού. Για τα λάστιχα που έχουν σήμανση μόνο «M+S», οι απαιτήσεις που ισχύουν είναι οι ίδιες με εκείνες των θερινών ελαστικών.

20 questions for the tyres

5. Από πού να αγοράσω λάστιχα. Από τα κλασικά καταστήματα ή από το ίντερνετ; 
Τα λάστιχα είναι σημαντικά στοιχεία του αυτοκινήτου για την ασφάλεια. Ως εκ τούτου, συνιστάται να αγοράζετε λάστιχα από ένα εξειδικευμένο κατάστημα, όπου θα βρείτε συμβουλές, εμπειρογνωσία και μοντάρισμα. Επιπλέον, σε περίπτωση ερωτήσεων, προβλημάτων ή ζημιών, θα έχετε έναν συνομιλητή, για παράδειγμα για συμβουλές σχετικά με την εγγύηση.

20 questions for the tyres

6. Ποιο είναι το ελάχιστο επιτρεπόμενο βάθος πέλματος;
Το ελάχιστο νόμιμο βάθος είναι 1,6 mm. Παρόλα αυτά, οι ουσιαστικές ιδιότητες για την ασφάλεια απουσιάζουν ήδη πριν από αυτό το όριο. Γι’ αυτό ένα καλοκαιρινό λάστιχο χρειάζεται αντικατάσταση μόλις το βάθος του πέλματος -και όχι ο ώμος του ελαστικού- φτάσει στα 3 mm. Λάστιχα με ανομοιόμορφη φθορά τίθενται επίσης υπό αμφισβήτηση και με το ερωτηματικό της αντικατάστασης. 

20 questions for the tyres

7. Ποιο είναι το ελάχιστο επιτρεπόμενο βάθος πέλματος στα χειμωνιάτικα λάστιχα;
Το ελάχιστο νόμιμο βάθος είναι επίσης 1,6 mm. Παρόλα αυτά, οι ουσιαστικές ιδιότητες για την ασφάλεια απουσιάζουν ήδη πριν από αυτό το όριο.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ένα χειμωνιάτικο λάστιχο χρειάζεται αντικατάσταση μόλις το βάθος του πέλματος -και όχι ο ώμος του ελαστικού- φτάσει τα 4 mm. Κι εδώ, λάστιχα με ανομοιόμορφη φθορά τίθενται επίσης υπό αμφισβήτηση και με το ερωτηματικό της αντικατάστασης. 

20 questions for the tyres

8. Τι χρειάζεται να προσέξω στην αντικατάσταση των ελαστικών;
Δεδομένου ότι ο πίσω άξονας είναι ένας άξονας διευθυντήριος (με τη φυσική ερμηνεία της διεύθυνσης και της φοράς) και συμβάλλει στη σταθερότητα του αυτοκινήτου, τα λιγότερο φθαρμένα λάστιχα πρέπει να τοποθετούνται πίσω. Οι δοκιμές ασφαλείας έδειξαν ότι η διαφορά στο βάθος του πέλματος μεταξύ των εμπρός και πίσω ελαστικών πρέπει ιδανικά να είναι μικρότερη από 1 mm.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Αναγομωμένα λάστιχα: Μύθοι και πραγματικότητα

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Λάστιχα: Όσο φαρδύτερα τόσο καλύτερα; [video]

Οι κρίσιμες καταστάσεις κατά την οδήγηση εμφανίζονται κατά πλειονότητα σε βρεγμένους δρόμους. Εάν τα εμπρός λάστιχα χάσουν την πρόσφυσή τους, για παράδειγμα στην περίπτωση υδρολίσθησης, αυτό θα προκαλέσει μια στιγμιαία απώλεια ελέγχου, αλλά το αυτοκίνητο θα διατηρήσει παρόλα αυτά τη θέση του στο δρόμο, κατά συνέπεια και την διεύθυνσή του. Εάν η απώλεια πρόσφυσης συμβεί στους πίσω τροχούς, τότε το αυτοκίνητο θα ολισθήσει δεξιά ή αριστερά. Αυτή η κρίσιμη κατάσταση είναι για τον οδηγό πολύ πιο δύσκολο να ελεγχθεί παρά η στιγμιαία απώλεια ελέγχου του εμπρός άξονα.

20 questions for the tyres

Το ίδιο συμβαίνει και στο στεγνό. Ο εμπρός άξονας θέτει το όριο της πρόσφυσης του αυτοκινήτου συνολικά. Σε αντίθετη περίπτωση, ένα εμπρός σύστημα που βεντουζώνει λόγω της καλής πρόσφυσης σε μια στροφή, οδηγεί στην ανεξέλεγκτη ολίσθηση του πίσω μέρους προς το εξωτερικό της στροφής. Ένα φαινόμενο σαφώς εντονότερο στα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα, καθώς για τα πισωκίνητα δεν προκύπτει αμφισβήτηση για το πού τοποθετούνται τα πιο φρέσκα λάστιχα. 

9. Ζυγοστάθμιση: Τι συμβαίνει εάν μου φύγει ένα «βαρίδι»;
Το πρόβλημα της «ανισορροπίας» συμβαίνει πάντα όταν τα διάφορα μέρη περιστρέφονται γύρω από έναν άξονα. Αυτή η ανισορροπία που μεταφράζεται σε κραδασμούς προκύπτει από την άνιση κατανομή των μαζών γύρω από τον άξονα περιστροφής του τροχού. Αν οι εμπρός τροχοί δεν είναι ζυγοσταθμισμένοι, θα αισθανθείτε κραδασμούς στο τιμόνι σε ταχύτητα 90-100 km/h.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ευθυγράμμιση και ζυγοστάθμιση: Άγνωστες λέξεις;

Σε ψηλότερη ταχύτητα (130-140 km/h) οφείλονται σε αζυγοστάθμιστους πίσω τροχούς. Συνεπώς, ύστερα από κάθε αλλαγή ελαστικών, οι τροχοί θα πρέπει να ζυγοσταθμιστούν εκ νέου -στο μηχάνημα και πάνω στο αυτοκίνητο.

20 questions for the tyres

10. Γιατί να αλλάζω βαλβίδες με κάθε αλλαγή ελαστικών;
Όταν η ταχύτητα είναι υψηλή, οι βαλβίδες υπόκεινται σε υψηλές φυγόκεντρες δυνάμεις. Όταν οι μεταχειρισμένες βαλβίδες, με ραγάδες από το χρόνο, δεν μπορούν πλέον να αντιμετωπίσουν τέτοιες δυνάμεις, μπορεί να οδηγήσουν σε μια λανθάνουσα διαρροή αέρα που συχνά δεν την παρατηρείς.

Όταν αλλάζουμε λοιπόν λάστιχα, καλό είναι να αντικαθιστούμε και τη βαλβίδα: Είναι θέμα ασφάλειας και μάλιστα πολύ φθηνό…

20 questions for the tyres

11. Τι προσέχω σφίγγοντας τα μπουλόνια;
Η ροπή σύσφιξης των μπουλονιών στους τροχούς πρέπει να είναι αυτές που ορίζει ο κατασκευαστής. Το σφίξιμο στα μπουλόνια ή στα περικόχλια, που αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια ενός ατόμου, είναι αμφίβολης ποιότητας. Για λόγους ασφαλείας, σας συνιστούμε να σφίγγετε τα μπουλόνια με ροπόκλειδο στα κιλά που ορίζει ο κατασκευαστής.

Στα βουλκανιζατέρ, τα πιστόλια είναι συνήθως ρυθμισμένα στη μέση ροπή σύσφιξης που προτείνεται από τους κατασκευαστές. Κατά συνέπεια όχι απαραίτητα με την προτεινόμενη για το δικό σας.

20 questions for the tyres

12. Η ηλικία του ελαστικού παίζει ρόλο στην αντικατάσταση; 
Οι ιδιότητες ενός ελαστικού εξαρτώνται όχι μόνο από το βάθος στη χάραξη του πέλματος, αλλά και από την ηλικία του. Το μίγμα καουτσούκ σκληραίνει με την πάροδο του χρόνου και κάνει ρωγμές, οι οποίες επηρεάζουν αρνητικά ιδιότητες σημαντικές για την ασφάλεια, ειδικά στις βρεγμένες επιφάνειες.

Επομένως, τα λάστιχα άνω των οκτώ ετών δεν θα πρέπει πλέον να χρησιμοποιούνται, ακόμη και αν το προφίλ τους εξακολουθεί να επαρκεί. Βέβαια αυτή είναι μια ερώτηση που αφορά κυρίως τα αυτοκινούμενα, τροχόσπιτα, τρέιλερ, κλασικά αυτοκίνητα και σπόρτσκαρ. Σε αυτά, συνήθως η γήρανση προλαβαίνει τη χιλιομετρική φθορά.

20 questions for the tyres

13. Να φουσκώνω τα λάστιχα με άζωτο;
Όχι! To φούσκωμα των ελαστικών με άζωτο έχει ως μόνο πλεονέκτημα το λάστιχο να χάνει την πίεση του πιο αργά, καθώς είναι αέριο που διαχέεται λιγότερο γρήγορα από τον αέρα. Σε σύγκριση με το φυσιολογικό φούσκωμα με αέρα, που περιέχει ήδη 78% άζωτο, το φούσκωμα του ελαστικού με άζωτο δεν περιέχει 100% άζωτο, δεδομένου ότι ο αέρας του περιβάλλοντος υπάρχει πάντα μέσα στο λάστιχο.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Αξίζει να πληρώσεις για άζωτο στα λάστιχα;

Σε περίπτωση μη στεγανής της βαλβίδας ή βλάβης στα λάστιχα, το άζωτο δεν μπορεί να αποτρέψει την απώλεια πίεσης. Χώρια ότι πρέπει να πληρώσεις για κάθε φούσκωμα με άζωτο. Και στις δύο περιπτώσεις απαιτείται πάντοτε τακτικός έλεγχος της πίεσης. Ο χρόνος είναι ο ίδιος -και ο αέρας δωρεάν.

20 questions for the tyres

14. Είναι νόμιμο να φοράς χρησιμοποιημένα χειμωνιάτικα λάστιχα το καλοκαίρι;
Τίποτα δεν το απαγορεύει. Αλλά εάν ένα χειμερινό λάστιχο έχει βάθος πέλματος μικρότερο από 4 mm, οι ιδιαίτερες ιδιότητές του για χειμερινή οδήγηση θα είναι κακές. Για λόγους ασφαλείας, δεν συνιστάται να «τελειώνεις» τα χρησιμοποιημένα ελαστικά μέχρι να φτάσεις το νόμιμο όριο των 1,6 mm.

Οι δοκιμές έχουν δείξει ότι όταν οι θερμοκρασίες είναι ήπιες και o δρόμος στεγνός, η απόσταση φρεναρίσματος ενός καθαρόαιμου χειμωνιάτικου ελαστικού σε σύγκριση με ένα καλοκαιρινό είναι πολύ μεγαλύτερη. Το πέλμα αλλά και η σύνθεση του καουτσούκ δεν έχουν σχεδιαστεί για στεγνούς δρόμους και για καλοκαιρινές θερμοκρασίες.

20 questions for the tyres

Όταν οδηγείς το καλοκαίρι με (φθαρμένα) χειμωνιάτικα λάστιχα, εκτίθεσαι στους παρακάτω κινδύνους και μειονεκτήματα:
Λιγότερη σταθερότητα λόγω μικρότερων αναγλύφων στο πέλμα
Χαμηλότερη μέγιστη ταχύτητα (πιο ρηχό πέλμα= κίνδυνος υδρολίσθησης)
Υψηλότερος θόρυβος κύλισης
Μεγαλύτερη κατανάλωση
Ταχύτερη φθορά

15. Είναι υποχρεωτικά τα χειμωνιάτικα λάστιχα στην Ελλάδα; 
Όχι. Στην Ελλάδα, δεν υπάρχει καμία νομική υποχρέωση ότι το όχημα πρέπει να είναι εφοδιασμένο με χειμωνιάτικα λάστιχα για κάποια περίοδο του έτους. Ο οδηγός όμως οφείλει να είναι σε θέση να διατηρεί τον έλεγχο του οχήματός του σε κάθε περίπτωση.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Χειμερινά ελαστικά: Tι πρέπει να γνωρίζετε

Εάν, σε περίπτωση ατυχήματος, η ευθύνη του αμφισβητηθεί επειδή το αυτοκίνητό του δεν είναι εξοπλισμένο σωστά για το χειμώνα, η ασφαλιστική εταιρεία μπορεί να μειώσει τις παροχές του ή ακόμη και να στραφεί εναντίον του για αμέλεια.

20 questions for the tyres

16. Χειμωνιάτικα λάστιχα: Πρέπει να περιμένω να πέσουν τα πρώτα χιόνια;
Όχι. Καλό είναι να τοποθετηθούν έγκαιρα. Στις βόρειες περιοχές της χώρας μας, το ιδανικό διάστημα τοποθέτησης είναι μεταξύ Νοεμβρίου και Μαρτίου, αλλά παρόλα αυτά εκλάβετέ το μόνο ως αναφορά. Ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες και το πού διαμένετε, μη διστάσετε να τα τοποθετήσετε νωρίτερα και να τα κρατήσετε περισσότερο.

20 questions for the tyres

17. Μήπως τα λάστιχα «all seasons» είναι ιδανικά χειμώνα καλοκαίρι; 
Πρόκειται για καινοτόμα προϊόντα και έχουν αποδειχθεί τόσο καλά όσο τα καλοκαιρινά και τα χειμερινά λάστιχα, αλλά σε πολύ συγκεκριμένους τομείς.

20 questions for the tyres

Τα λάστιχα με καλή απόδοση το καλοκαίρι έχουν αδύναμα σημεία στη βροχή και στο χιόνι, ενώ τα λάστιχα με καλές επιδόσεις τον χειμώνα έχουν αδυναμίες στο στεγνό. Ένα λάστιχο «για όλες τις εποχές» είναι μια ακόμα συμβιβαστική λύση που μπορεί να ακούγεται -και να είναι- ιδανική σε περιοχές με ήπιο χειμώνα.

20 questions for the tyres

18. Τα ακριβά λάστιχα είναι και τα καλύτερα; 
Όχι. Αυτός ο «κανόνας» έχει καταπέσει αρκετές φορές σε δοκιμές ελαστικών. Πρέπει να επιλέξεις ένα λάστιχο με βάση τα αποτελέσματα αξιόπιστων δοκιμών, ανάλογα με τις ανάγκες σου και όχι με την τιμή. Εμείς προτείνουμε ο ενδιαφερόμενος να ζητά προσφορές για τα συνιστώμενα λάστιχα, συμπεριλαμβανομένων των εργασιών ξεμονταρίσματος και μονταρίσματος, και ζυγοστάθμισης, συγκρίνοντάς τις πριν προχωρήσει στην αγορά.

Σε σύγκριση με τα καλοκαιρινά λάστιχα, τα χειμωνιάτικα ελαστικά είναι ασφαλέστερα όταν οι θερμοκρασίες είναι χαμηλές και σε περίπτωση «μαύρου πάγου». Όταν οι δρόμοι είναι ολισθηροί ή παγωμένοι, η πρόσφυση τους είναι πολύ καλύτερη από τα καλοκαιρινά λάστιχα.

20 questions for the tyres

19. Είναι επαρκής η τοποθέτηση δύο χειμωνιάτικων ελαστικών εμπρός;
Όχι! Τα πίσω λάστιχα είναι το ίδιο σημαντικά με τα εμπρός, καθώς διασφαλίζουν καλύτερη σταθερότητα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ 2019: 31 χειμωνιάτικα λάστιχα σε δοκιμή [videos]

20. Τέσσερα λάστιχα με διαφορετικό πέλμα αποτελεί πρόβλημα;
Ναι! Είναι σημαντικό να φοράς λάστιχα της ίδιας μάρκας, με τις ίδιες διαστάσεις, το ίδιο πέλμα και παρόμοια φθορά -τουλάχιστον σε κάθε άξονα. Επιπλέον, σε αντίθετη περίπτωση, τα οδηγικά βοηθήματα δεν θα σου προσφέρουν το μέγιστο δυνατό της βοήθειάς τους.

20 questions for the tyres

node/39428

18 απαραίτητα εργαλεία για το «συνεργείο» σου

Η συντήρηση και η επισκευή του αυτοκινήτου δεν χρειάζεται σε όλες τις περιπτώσεις «ειδικό». Αν έχεις στοιχειώδεις γνώσεις, μεράκι και τα κατάλληλα εργαλεία, πολλά πράγματα μπορείς να τα φτιάξεις ο ίδιος.

Τετάρτη, 08 Ιουλίου 2020 | Επικοινωνία

18 απαραίτητα εργαλεία για το «συνεργείο» σου

Πιάνουν τα χέρια σου; Θα ήθελες να μπορείς ο ίδιος να επισκευάζεις κάμποσα πράγματα στο αυτοκίνητό σου; «Μάστορας» χωρίς εργαλεία δεν υπάρχει σε αυτόν τον κόσμο. Αν υπάρχει πάντως η βούληση, δεν χρειάζεται να αγχώνεσαι. Στο antallaktikaonline.gr θα βρεις κάθε εργαλείο της λίστας που συντάξαμε και κρίνουμε ως «απαραίτητα» για να γίνεις «μάστορας»… 

1. «Δεματικά»
Γνωρίζεις ότι υπάρχουν «δεματικά» για χρήση σε αυτοκίνητα; Τα γνωστά μας tie wrap δεν κάνουν μόνο για καλώδια, αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν π.χ. για να διατηρήσουν προσωρινά σταθερά τα τάσια που δεν κουμπώνουν σωστά ή άλλα εξωτερικά μέρη του αυτοκινήτου που έχουν χαλαρώσει.

2. Ισχυρός μαγνήτης
Ακόμα ένα «εργαλείο» που θα σε κάνει να αναρωτηθείς «για ποιο λόγο χρειάζομαι έναν ισχυρό μαγνήτη στην εργαλειοθήκη μου;». Διότι ένας ισχυρός, ανθεκτικός μαγνήτης μπορεί να σε βοηθήσει να συγκρατήσεις με χαλαρό τρόπο μεταλλικά κομμάτια κατά τη διάρκεια μιας επισκευής. 

3. Πολυεργαλεία
Για να κάνεις κάποιες εργασίες στο αυτοκίνητο με απόλυτη ασφάλεια χρειάζεται να έχεις αξιόπιστο εξοπλισμό ανύψωσης.

jack
α. Γρύλος: Είναι βασικό εργαλείο που σου επιτρέπει να σηκώνεις το αυτοκίνητο για να πραγματοποιήσεις μια επισκευή ή συντήρηση. Για παράδειγμα να αντικαταστήσεις ένα σκασμένο λάστιχο ή να αλλάξεις λάδια. Αλλά, προσοχή! Το βάρος του αυτοκινήτου δεν πρέπει να υπερβαίνει την ικανότητα του γρύλου. Οπότε χρειάζεται να επιλέξεις εάν χρειάζεσαι μηχανικό γρύλο, καροτσόγρυλο ή υδραυλικό γρύλο-μπουκάλα…strip
Τρίποδα: Ή τριπόδια ή (σ)τριπόδια… Αυτά θα σου επιτρέψουν να υποστηρίξεις το αυτοκίνητο με ασφάλεια ενώ δουλεύεις από κάτω του. Για να διασφαλίσεις μάλιστα την καλύτερη σταθερότητα του αυτοκινήτου, επίλεξε τρίποδα με κρεμαγέρα, όπως οι επαγγελματίες.

5. Μετρητής βάθους πέλματος
Για να κινείσαι με ασφάλεια, θα πρέπει να ελέγχεις τακτικά τη φθορά των ελαστικών του αυτοκινήτου. Πώς μπορείς να το κάνεις; Με τη χρήση του μετρητή βάθους πέλματος για το λάστιχο. Αλλά να ξέρεις ότι παρά τη σύσταση για κατώφλι αντικατάστασης των ελαστικών το 1,6 mm, συστήνουμε τα 2 mm. 

6. Κομπρεσέρ αέρα
Για να διευκολύνεις με επαγγελματικό τρόπο την εργασία σου, επίλεξε έναν αεροσυμπιεστή. Το κομπρεσέρ θα σου επιτρέψει να φουσκώνεις τα λάστιχα στο άψε-σβήσε και να τροφοδοτείς ένα πνευματικό πιστόλι για καρυδάκια ή ένα πιστόλι βαφής.

tools-set

7. Σετ κλειδιά-καρυδάκια
Για να συντηρήσεις το αυτοκίνητό σου, ένα πλήρες σετ εργαλείων είναι απαραίτητο. Περιλαμβάνει συνήθως καρυδάκια διαφορετικών σχημάτων και μεγεθών, κατσαβίδια, ενώ τα υπερπλήρη, άλεν και torx. Με ένα τέτοιο σετ μπορείς να κάνεις διάφορες εργασίες. Από σφίξιμο ή βίδωμα μέχρι λύσιμο ή απλώς λασκάρισμα. Αποτελεί δε ουσιαστικό εξοπλισμό για όλους τους επαγγελματίες και τους λάτρεις του DIY.

8. Κοπτικές διαγώνιες πένσες
Οι διαγώνιες πένσες σου επιτρέπουν να κόβεις σύρματα, χαλκό, σίδερο... Έτσι, για να πετύχεις στις μικρές επισκευές σου, εφοδιάσου με διαγώνιες πένσες κοπής. Να θυμάστε πάντα ότι ένας καλός πολυτεχνίτης (αλλά όχι ερημοσπίτης) πρέπει να έχει καλά εργαλεία αυτοκινήτου.wrench

9. Πενσοειδή
Διάφορα είδη σε πένσες θα σου λύσουν τα χέρια: Κλασική πένσα, ασφαλειοτσίμπιδο κυρτό και ίσιο, μυτοτσίπμπιδο κυρτό ίσιο (και σε μίνι), τσιμπιδάκι φρυδιών (!), τσιμπιδάκι μοσκίτο…

10. Λεβιέδες μόχλευσης
Οι μπάρες μόχλευσης σου επιτρέπουν να κάνεις διαφορετικές εργασίες. Διατίθενται σε διάφορα μεγέθη και σχήματα. Ορισμένες μάλιστα μπάρες μόχλευσης είναι ιδανικές για όλους τους τύπους εργασιών, απαιτώντας ελάχιστη μόχλευση. Άλλες, σου επιτρέπουν να εκτελείς βαριά βιομηχανική εργασία. Έτσι, πριν αγοράσεις έναν λεβιέ χρειάζεται να λάβεις υπόψη το μέγεθός του.

11. Δυναμόκλειδο
Μπορεί να ακούγεται εξεζητημένο και να το έχουμε συνηθίζει να το ακούμε σε χρήση μόνο στο καπάκι του μοτέρ και στο σασμάν… Αλλά ένα δυναμόκλειδο (ή ροπόκλειδο) θα σου επιτρέψει να σφίξεις για παράδειγμα με απόλυτη ακρίβεια τα μπουλόνια των τροχών. Ο καλός μάστορας DYI χρειάζεται επαγγελματικά εργαλεία.
torque wrench

12. Πένσα (γκριπ) συγκράτησης
Η πένσα συγκράτησης γνωστή και ως «σκύλα» διαθέτει λειτουργία μέγγενης και είναι απαραίτητο εργαλείο για τη συντήρηση του αυτοκινήτου. Τα πλεονεκτήματα και η αξιοπιστία της είναι αντιστρόφως ανάλογη της μικρής αναφορά της στο άρθρο. Μην την ξεχάσεις! Για πλήρη κάλυψη πάρε και μια με μακριές μύτες. Κι αν είσαι ψαγμένος, παίρνεις και μια γκριπ Milwaukee!

13. Σταυρός
Το κλειδί σταυρός με τις τέσσερα «καρύδια» του είναι ένα εργαλείο σχήματος «+». Αποτελεί δε το ιδανικό εργαλείο για το σφίξιμο και το λασκάρισμα στα μπουλόνια των τροχών. Το «συνεργείο» ενός καλού ερασιτέχνη πολυτεχνίτη πρέπει να είναι εξοπλισμένο με αυτό το βασικό εργαλείο.

14. Φλόγιστρο-μπεκ κοπής ασετυλίνης
Το πιο σημαντικό πλεονέκτημα αυτού του εργαλείου είναι η ευελιξία του και είναι ένα από τα πιο χρήσιμα εργαλεία DIY για την επισκευή αυτοκινήτων. Το φλόγιστρο ακετυλενίου χρησιμοποιείται για τη θέρμανση ενός βαρέως επικαλυμμένου στοιχείου για τη διευκόλυνση της αφαίρεσής του, αλλά και για την κοπή του μετάλλου. Μακριά από παιδιά!

torque acet

15. Πυροσβεστήρας
Ένας πυροσβεστήρας στο γκαράζ που εργάζεσαι αποτελεί εκ των ων ουκ άνευ για να το κάνεις με ασφάλεια. Μόνο, θυμήσου να ελέγχεις κάθε χρόνο ότι η πίεση του πυροσβεστήρα είναι στο συνιστώμενο επίπεδο για να αποφύγεις δυσάρεστες εκπλήξεις την κακιά την ώρα.

16. Δυνατά φώτα
Ακόμα και ένα ερασιτεχνικό ατελιέ χρειάζεται να είναι καλά φωτισμένο για να εργάζεσαι με τη μέγιστη δυνατή ευκολία στο αυτοκίνητό σου. Μπορεί τα βιβλία να λένε ότι η παραγωγική ικανότητα παραμένει αναλλοίωτη μέχρι το επίπεδο του σεληνιακού φωτός, αλλά οι σκοτεινές γωνιές δεν είναι ό,τι καλύτερο για τεχνικές εργασίες.

16. Ηλεκτρική σκούπα
Αδιαμφισβήτητα μια ηλεκτρική σκούπα είναι ό,τι καλύτερο για τον καθαρισμό του αυτοκινήτου. Και όπως καλά γνωρίζεις, αν χρησιμοποιείς καθημερινά το αυτοκίνητο, η καμπίνα του βρομίζει γρήγορα από τη σκόνη. Για να έχεις λοιπόν ωραίο αισθητικό αποτέλεσμα αλλά και για λόγους υγιεινής, κάνε το τακτικά. Μην διστάσεις όμως να εξοπλίσεις το γκαράζ με ένα κατάλληλο επαγγελματικό μοντέλο για να καθαρίζεις χωρίς να καταστρέφεις το αυτοκίνητο.

car vacuum

17. «Αναγνώστης» της OBD II
Ένα διαγνωστικό της OBD II θα μπορούσε να σου δώσει μια ιδέα για τον λόγο που για παράδειγμα ανάβουν κάποιες ενδεικτικές λυχνίες στο ταμπλό… και να σε οδηγήσει στη σωστή κατεύθυνση για την επίλυση του προβλήματος. Σήμερα, τη δουλειά την κάνουν και τα smartphone, αλλά ένα εξειδικευμένο εργαλείο είναι καλύτερο από μια app σε ios ή android, χώρια που υποστηρίζει τόσο πρωτόκολλα OBD όσο και τα καινούργια CAN -Controller Area Network.

18. Mighty Puller
Προφανώς το μηχανικό μηχανολογικό κομμάτι σε συναρπάζει ως ερασιτέχνη μηχανικό, αλλά γιατί να μην κάνεις και μια εύκολη «φαναρτζοδουλειά» Ένα σωστά εξοπλισμένο ερασιτεχνικό συνεργείο χρειάζεται το ειδικό εργαλείο για την επιδιόρθωση βαθουλωμάτων στην καροσερί. Με το Mighty Puller μπορείς να αφαιρέσεις ή τουλάχιστον να εξαφανίσεις με μια βεντούζα ένα χτύπημα στα πλευρά στο καπό, στο εμπρός ή στο πίσω μέρος, ακόμη και στην οροφή.

Mighty Puller

Αν έχεις τον κατάλληλο χώρο, πιάνουν τα χέρια σου και θες να το κάνεις όπως οι επαγγελματίες, μην διστάσεις να εξοπλίσεις το γκαράζ σου με τα παραπάνω 18 εργαλεία.

node/39384

Goodyear Fleet Tracker: Η έξυπνη εφαρμογή για τη σωστή διαχείριση των ελαστικών 

Η Goodyear λανσάρει την εφαρμογή Goodyear Fleet Tracker διευκολύνοντας τους στόλους στη σωστή διαχείριση όλων των οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των τρέιλερ. 

Πέμπτη, 02 Ιουλίου 2020 | Επικοινωνία

Goodyear Fleet Tracker: Η έξυπνη εφαρμογή για τη σωστή διαχείριση των ελαστικών 

Το Goodyear Fleet Tracker είναι μία πολύ φιλική και έξυπνη εφαρμογή προς το χρήστη και παρέχει λεπτομερή καταγραφή και παρακολούθηση των χιλιομέτρων των οχημάτων. H συνεχής παρακολούθηση του «υπολειπόμενου πέλματος» επιτρέπει στους στόλους και τους παρόχους σέρβις να καθορίσουν την κατάλληλη στιγμή για την αντικατάσταση των ελαστικών και προληπτικά να προγραμματίσουν την συντήρησή τους, δίχως καμία διακοπή κατά τη λειτουργία τους. Επιπλέον, η έξυπνη συσκευή θα υποστηρίζει τη βιώσιμη λειτουργία των στόλων, επεκτείνοντας τη διάρκεια ζωής των ελαστικών, διασφαλίζοντας ότι ο σκελετός των ελαστικών, παραμένει σε βέλτιστη κατάσταση για αναγόμωση. 

Ακόμη, η λύση αυτή που παρέχει η Goodyear, διευκολύνει τον εντοπισμό των οχημάτων στο δρόμο που βρίσκονται σε απομακρυσμένες τοποθεσίες. Η συσκευή που λειτουργεί με μπαταρία, μπορεί να εγκατασταθεί σε οποιοδήποτε τύπο οχήματος, διευκολύνοντας κατά πολύ τη διαχείριση των ρυμουλκούμενων οχημάτων.  Πρόκειται για μια καινοτόμο λύση, η οποία στέλνοντας σήμα μέσω GPS, επιτρέπει στο διαχειριστή του στόλου και στον πάροχο σέρβις να βελτιώσει την ανεύρεση των οχημάτων που βρίσκονται σε λειτουργία ή να εντοπίσει κάποιο ρυμουλκούμενο όχημα που βρίσκεται σταθμευμένο σε απομακρυσμένη τοποθεσία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. 

Η πρόταση εντοπισμού της Goodyear, συμπεριλαμβάνει εσωτερική μνήμη αποθήκευσης με χωρητικότητα περισσότερων από 55.000 εγγραφών ενώ χρησιμοποιώντας απλώς το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας, μεταφέρει τα συγκεντρωμένα δεδομένα σε ένα cloud. Ακόμα και σε περίπτωση που ένα όχημα που έχει εξοπλιστεί με τη συσκευή βρίσκεται εκτός εμβέλειας, η χωρητικότητα της μνήμης είναι αρκετά μεγάλη ώστε να διασφαλίσει ότι τα δεδομένα δεν θα χαθούν.

 Ένας ενσωματωμένος μετρητής κίνησης 3 σταδίων επιτρέπει στο σύστημα να εισέλθει σε ‘κατάσταση αναστολής λειτουργίας’ και να μπει σε κατάσταση ‘εξαιρετικά χαμηλής ισχύος’, όπου η τεχνολογία θα επαναεργοποιηθεί όταν ανιχνευθεί κίνηση του οχήματος. Από προεπιλογή, το GPS στέλνει σήμα κάθε δεκαπέντε λεπτά, ενώ η αποστολή δεδομένων πραγματοποιείται κάθε δύο ώρες ή όταν το όχημα σταματά ή ξεκινά τη λειτουργία του. Tο διάστημα μεταφοράς των δεδομένων μπορεί να διαμορφωθεί για να καλύψει συγκεκριμένες ανάγκες στόλου και του τύπου μεταφοράς. Τα ισχυρά συστήματα τεχνολογίας δεδομένων της Goodyear, θα αναλύσουν τα δεδομένα που συλλέγονται.  Ο χρήστης έχει πρόσβαση σε λεπτομερή δεδομένα διανυθέντων χιλιομέτρων και σε δεδομένα δρομολογίων ανά εξοπλισμένο όχημα, μέσω μιας προσαρμοσμένης αναφοράς, ενώ μπορεί να παρακολουθήσει το συνολικό ιστορικό του στόλου με τη βοήθεια ενός φιλικού προς το χρήστη πίνακα σε εφαρμογές κινητών τηλεφώνων και διαδικτυακές πύλες. 

[Πηγή: Goodyear]