node/31956

Αξίζει να πληρώσεις για άζωτο στα λάστιχα;

Αζωτο! Είναι παντού γύρω μας -η ατμόσφαιρα είναι αποτελείται κατά 78% από αυτό το στοιχείο. Κάνει όμως για τα λάστιχά σας; Πιθανώς ναι, πιθανώς όχι.

Στην πράξη, οι περισσότεροι άνθρωποι μπορεί να μην έχουν συνειδητοποιήσει ότι είναι δυνατόν να βάλουμε κάτι άλλο εκτός από κανονικό αέρα (ο οποίος, να υπενθυμίσουμε είναι κυρίως άζωτο) στα λάστιχα του αυτοκινήτου τους.

Εκτός, φυσικά, κι αν κάποιοι έχουν ενδώσει στο Cult of Nitrogen, που βάζουν πράσινα καπάκια στις βαλβίδες (στις ενεργές βαλβίδες κοκκινίζουν όταν πέφτει η πίεση) και διακηρύττουν ότι το αδρανές αυτό αέριο είναι το ιερό δισκοπότηρο της αποδοτικότητας στην οδήγηση.

Κάποιοι χιλιομετροφάγοι και οι οικολογικά προσανατολισμένοι οδηγοί, σε Ευρώπη και Αμερική, υιοθέτησαν εδώ και πολύ καιρό το άζωτο ως το αέριο της επιλογής τους για τα λάστιχα, αποφεύγοντας τον «κοινό» αέρα υπέρ αυτού του πολυσυζητημένου αερίου. Η αστικός μύθος που επικαλούνται οι θιασώτες του N2 λέει ότι το άζωτο είναι καλύτερο -χωρίς να σηκώνουν κουβέντα, μάλιστα- από οτιδήποτε άλλο με το οποίο μπορείς να φουσκώσεις τα λάστιχά σου. Και είναι συχνά μια από τις πεποιθήσεις-μπετόν για κάποιους που επιδιώκουν να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων και την κατανάλωση σε καθημερινή βάση.

Nitrogen tyre valve cup

Πόσες από τις υποσχέσεις του αζώτου σχετικά με την αποδοτικότητα και τις επιδόσεις είναι «ευαγγέλιο» και πόσες από αυτές υπάγονται στη «διαβαθμισμένη πληροφορία» των αυτοκινητοβιομηχανιών; Οι απαντήσεις μπορεί να σας εκπλήξουν.

Ατμοσφαιρικός αέρας ή αλλιώς «σχεδόν άζωτο»
Η ουσία για το τι έχει τραβήξει τόσο την προσοχή στο άζωτο εκείνων που θέλουν να οδηγούν οικολογικά και οι εταιρείες που θέλουν να το εκμεταλλευτούν, είναι η ποιότητα στο φούσκωμα. Συγκεκριμένα, υπάρχει μια ισχυρή πεποίθηση ότι ένα λάστιχο που έχει φουσκώσει με άζωτο δεν θα ξεφουσκώσει με τον ίδιο ρυθμό με αυτό που το έχεις φουσκώσει με κοινό αέρα: 78% άζωτο, 21% οξυγόνο και 1% «οτιδήποτε άλλο». Αυτό δηλαδή που βάζει ο καθένας μας με την τρόμπα στο βενζινάδικο.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Η μείωση της πίεσης στα λάστιχα αποτελεί σημαντικό παράγοντα που επιβαρύνει την κατανάλωση του αυτοκίνητου. Έρευνα κατασκευαστή ελαστικών διαπίστωσε ότι οι Ευρωπαίοι χάνουν 8,1 δισ. λίτρα βενζίνης ετησίως ως αποτέλεσμα της οδήγησης με λάστιχα των οποίων η πίεση είναι χαμηλότερη από την ενδεδειγμένη. Μια κατάσταση που αφορά πάνω από το 90% των ελαστικών σε όλον τον κόσμο.

alarm tyre pressure gauge

Τα λάστιχα που τα έχεις φουσκώσει με ατμοσφαιρικό αέρα τείνουν να χάνουν πίεση με ρυθμό 1-1,5 psi ανά μήνα. Γι’ αυτό και συνιστάται να ελέγχεις τα λάστιχά σου κάθε λίγες εβδομάδες για να βεβαιωθείς ότι είναι πάντα σωστά φουσκωμένα. Ωστόσο, οι υποστηρικτές του αζώτου υποστηρίζουν ότι, το ελαφρώς μεγαλύτερο μέγεθος των μορίων του σε σύγκριση με του οξυγόνου, σημαίνει ότι είναι λιγότερο πιθανό να περνούν μέσα από το λάστιχο ενός σωστά σφραγισμένου τροχού, μειώνοντας έτσι δραστικά το ρυθμό απώλειας της πίεσης.

Κι ενώ είναι αλήθεια ότι το άζωτο είναι ευκολότερο να συγκρατηθεί μέσα στο λάστιχο, ας γυρίσουμε για μια στιγμή πίσω στη σύνθεση του αέρα που αναπνέουμε, του ίδιου που φουσκώνει τα λάστιχά μας. Είναι ήδη άζωτο κατά 78%, κάτι που σημαίνει ότι η μετατροπή του σε καθαρό άζωτο αυξάνει την ποσότητα αυτού του αερίου μέσα στο λάστιχο μόλις κατά 22%.

Tyres

Μην νομίζετε όμως, ότι αυτό σημαίνει ότι το λάστιχο θα παραμείνει φουσκωμένο κατά 22% περισσότερο από ένα γεμάτο με «κανονικό» αέρα. Όλα τα λάστιχα αζώτου θα αντισταθούν στον απώλεια πίεσης κάπως καλύτερα από τα αντίστοιχα φουσκωμένα με ατμοσφαιρικό αέρα, αλλά όχι με ρυθμό που θα μπορούσε να αξιολογήσει ως «βραδύτερο» ο μέσος οδηγός. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να συνεχίσεις να ελέγχεις την πίεση των ελαστικών σε τακτική βάση. Μόνο που όταν χρειαστεί να ξαναφουσκώσεις ένα λάστιχο δεν θα μπορείς να πας στο οικείο ή σε οποιοδήποτε άλλο βενζινάδικο για τσάμπα αέρα. Θα χρειαστεί να κατευθυνθείς σε ένα μαγαζί ή βουλκανιζατέρ με αυτή τη δυνατότητα και να… πληρώσεις. Η τιμή ποικίλει από τέσσερα έως έξι ευρώ ανά λάστιχο, ήγουν ένα 20ρικο για τα τέσσερα.

Τι γίνεται με τη θερμοκρασία;
Η μείωση της πίεσης είναι επίσης ένα ζήτημα για τα λάστιχα που είναι φουσκωμένα με ατμοσφαιρικό αέρα κατά την αλλαγή των εποχών, όταν ο καιρός αρχίζει και ζεσταίνει ή αντίστροφα. Όταν πέφτει η θερμοκρασία, το ίδιο ισχύει και για τις πιέσεις των ελαστικών. Έτσι, μπορεί να οδηγηθείς σε λάστιχα με χαμηλή πίεση το φθινόπωρο ή το χειμώνα.

winter tyre pressure

Οι θιασώτες του αζώτου συχνά επισημαίνουν ότι το αγαπημένο τους αέριο είναι σε θέση να αντισταθεί σε αυτόν το τύπο απώλειας της πίεσης –κάτι που δεν συμβαίνει στην πραγματικότητα. Η αλήθεια είναι ότι, το άζωτο θα χάσει περίπου δύο psi για κάθε ένα βαθμό Κελσίου που πέφτει το θερμόμετρο -ή περίπου το 2% της πίεσης. Πρέπει ακόμα να ελέγξετε τις πιέσεις των ελαστικών σας κατά τη διάρκεια εποχικών αλλαγών ή αν αλλάξει απότομα ο καιρός (και η θερμοκρασία) είτε είναι φουσκωμένα με άζωτο είτε με απλό αέρα..

Υπάρχει και ένα «αλλά»
Υπάρχει ένας μεγάλος αστερίσκος που πρέπει να προστεθεί στα παραπάνω και έχει να κάνει με την υγρασία. Παρόλο που το καθαρό άζωτο χάνει την πίεση σχεδόν στο ίδιο ρυθμό με το ατμοσφαιρικό αέρα σε ένα φουσκωμένο λάστιχο, έχει το πλεονέκτημα ότι είναι σχεδόν τελείως ξηρό, με ένα τρόπο που ο «κανονικός» αέρας δεν είναι.

Γιατί είναι σημαντική αυτή η έλλειψη υγρασίας; Η παρουσία υδρατμών μέσα σε ένα λάστιχο μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερες διακυμάνσεις της πίεσης που σχετίζονται με τη θερμοκρασία. Αυτό συμβαίνει όταν το λάστιχο ζεσταθεί ύστερα από οδήγηση για παρατεταμένο χρονικό διάστημα (αυξανόμενη πίεση) ή όταν κρυώσει το χειμώνα (μείωση της πίεσης). Και αυτό γίνεται επειδή ο υδρατμός δεν είναι το ίδιο σταθερός όσο είτε το οξυγόνο είτε το άζωτο, όταν πρόκειται να αντισταθεί στις μεταβολές της θερμοκρασίας.

Nitrogen tyre valve cup

Είναι δύσκολο να ελέγξεις πόση υγρασία υπάρχει σε μια τρόμπα στο βενζινάδικο, χώρια που από πρατήριο σε πρατήριο το όργανο της αντλίας έχει διαφορετικό σφάλμα. Το άζωτο, από την άλλη πλευρά, είναι σχεδόν 95% καθαρό, κάτι που εγγυάται ότι σχεδόν καθόλου υγρασία δεν θα μπει στο λάστιχο κατά το φούσκωμα, αλλά και το ίδιο το όργανο για την πλήρωση με άζωτο είναι ακριβέστερο. Αυτό έχει και άλλα οφέλη, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης της πιθανότητας διάβρωσης του ελαστικού και αυτής της ζάντας με την πάροδο του χρόνου.

Δεν αξίζει το επιπλέον κόστος
Ακόμη κι αν ληφθεί υπόψη η υγρασία, είναι δύσκολο να ανακηρύξεις το άζωτο στο αέριο-πανάκεια, όσο κι αν κάποιοι έμποροι ή επαγγελματίες προσπαθούν να μας πείσουν για να το αγοράσουμε. Ναι, η ξηρότητα και η καθαρότητα του δίνουν ένα μικρό εποχικό πλεονέκτημα όσον αφορά τη σταθερότητα του φουσκώματος και στην αντοχή στη διάβρωση, αλλά δεν αξίζει το πρόσθετο κόστος και την ταλαιπωρία της διαδικασίας έναντι του κοινού αέρα. Το άζωτο μπορεί να διαφεύγει από τα λάστιχα με ρυθμό λίγο πιο αργό από τον ατμοσφαιρικό αέρα, αλλά αυτό δεν σε απαλλάσσει από τον έλεγχο της πίεσης, και μάλιστα σε παρόμοια διαστήματα, αν θέλεις να οδηγείς όσο πιο αποδοτικά και ασφαλώς γίνεται. Ένα πράσινο καπάκι στο στέλεχος της βαλβίδας δεν είναι, δυστυχώς, υποκατάστατο της επαγρύπνησης.

node/39750

Η απόλυτη δοκιμή ελαστικών 16" [video]

Δείτε ποια είναι τα κορυφαία λάστιχα στη δημοφιλή διάσταση 205/55R16, μεταξύ των 12 πιο σύγχρονων επιλογών της αγοράς, για να επιλέξετε το καλύτερο.

Σάββατο, 22 Αυγούστου 2020 | Αλέξης Γαλανόπουλος Επικοινωνία

Η απόλυτη δοκιμή ελαστικών 16" [video]

Τώρα που το καλοκαίρι πλησιάζει στο τέλος του, πολλοί οδηγοί αναζητούμε τα λάστιχα με τα οποία θα εφοδιάσουμε το αυτοκίνητό μας για το χειμώνα που έρχεται –και για τους επόμενους. Και είναι αρκετά πιθανό η διάσταση που ψάχνουμε να είναι η 205/55R16, μία από τις δημοφιλέστερες στη χώρα μας –αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Άρα χρειάζεται μια αναλυτική δοκιμή των τελευταίων, πιο εξελιγμένων μοντέλων, για να μας καθοδηγήσει στη σωστή επιλογή.

Πάνω στην ώρα λοιπόν, οι άνθρωποι του Tyre Reviews (που μας έχουν προσφέρει ενδιαφέρουσες δοκιμές για τη συμπεριφορά των ελαστικών στους 0-15ο C και για τα καλύτερα λάστιχα στις 18") συγκέντρωσαν 12 μοντέλα ελαστικών και τα υπέβαλαν σε αντικειμενικές δοκιμασίες, σε στεγνή και βρεγμένη άσφαλτο, ενώ τα έκριναν και υποκειμενικά, σε επίπεδο αίσθησης και άνεσης. Οι επιδόσεις στο βρεγμένο συνέβαλαν στον υπολογισμό της τελικής βαθμολογίας με μεγαλύτερη βαρύτητα, όμως αναφέρεται και η επίδοση του κάθε ελαστικού σε κάθε τομέα ξεχωριστά, έτσι ώστε ο κάθε ενδιαφερόμενος να μπορεί να δώσει βάρος σε εκείνον που τον ενδιαφέρει περισσότερο.

Η δοκιμή πραγματοποιήθηκε στην πίστα δοκιμών της Goodyear στη νότια Γαλλία, ενώ το αυτοκίνητο που χρησιμοποιήθηκε ήταν ένα Volkswagen Golf προηγούμενης γενιάς. Τα μοντέλα που συμμετείχαν ήταν τα εξής:

BF Goodrich Advantage
Bridgestone Turanza T005
Continental PremiumContact 6
Falken ZIEX ZE310 EcoRun
Goodride RP28
Goodyear EfficientGrip Performance 2
Hankook Ventus Prime 3 K125
Maxxis Premitra HP5
Michelin Primacy 4
Nokian WetProof
Pirelli Cinturato P7 C2
Uniroyal RainSport 5

Όλα έχουν δείκτη ταχύτητας V, εκτός από τα Michelin και BF Goodrich που έχουν Η, ενώ τα μοναδικά extra load λάστιχα της δοκιμής είναι τα Falken και Pirelli.

Σε στεγνή άσφαλτο λοιπόν, τα Continental ήταν εκείνα που ξεχώρισαν στο φρενάρισμα, ακολουθούμενα από την τριάδα των Pirelli, Falken και Nokian. Ο ταχύτερος χρόνος στην πίστα δοκιμών επιτεύχθηκε από τα Goodyear, οριακά εμπρός από τα Continental και Maxxis. Αυτά τα δύο όμως ήταν εκείνα που οι δοκιμαστές ξεχώρισαν σε επίπεδο αίσθησης, μαζί με τα Pirelli. Τα low budget λάστιχα της παρέας, τα Goodride, σημείωσαν τις χειρότερες επιδόσεις, με διαφορά, παρότι σε αίσθηση κατάφεραν να ξεπεράσουν τα Uniroyal και τα BF Goodrich.

Στο βρεγμένο, το φρενάρισμα ήταν υπόθεση των Falken, Continental και Uniroyal που σημείωσαν σημαντικά καλύτερη επίδοση από τα επόμενα –πάνω από 2 m στην απόσταση ακινητοποίησης. Στο γύρο πίστας τα Maxxis έκαναν την έκπληξη και επικράτησαν σε χρόνο, ενώ σε αίσθηση βρέθηκαν στη 2η θέση, πίσω από τα Pirelli και εμπρός από τα Goodyear. Άλλωστε τα Maxxis τα κατάφεραν καλά και στη δοκιμή υδρολίσθησης, μένοντας πίσω μόνο από τα Uniroyal, τα οποία βρίσκονταν σε δικό τους αγώνα, με διαφορά 6 km/h από τον 2ο. Και εδώ, στις βρεγμένες δοκιμασίες, τα Goodride βρέθηκαν στην τελευταία θέση, με μεγάλη διαφορά από τους προηγούμενους.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Η απόλυτη δοκιμή ελαστικών στους 0-15 °C [video]

Στον τομέα της άνεσης, η κατάταξη σχεδόν αντιστράφηκε, με τα BF Goodrich να έρχονται στην 1η θέση, εμπρός από τα Michelin και Goodyear, ενώ επικράτησαν και στο θόρυβο κύλισης, με τα Goodyear και Pirelli να ακολουθούν. Από την άλλη, τη λιγότερη αντίσταση κύλισης εμφάνισαν τα Bridgestone, οπότε θα έχουν το πιο θετικό αντίκτυπο στην κατανάλωση, εμπρός από τα Goodyear και Michelin.

Τα παραπάνω αποτελούν μια σύντομη περιγραφή των επιμέρους αποτελεσμάτων. Ποια ήταν όμως τα λάστιχα που ξεχώρισαν συνολικά και προτείνονται από το Tyre Reviews ως κορυφαία; Δείτε παρακάτω το σχετικό video, ή επισκεφτείτε το Tyre Reviews για τα αναλυτικά αποτελέσματα.

node/39666

Τροχαία δυστυχήματα: Μειώθηκαν στο 50% οι νεκροί στην Ελλάδα μέσα σε μια δεκαετία

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μείωση θανάτων από τροχαία στην Ευρωπαϊκή Ένωση την περίοδο 2010-2019.

Παρασκευή, 07 Αυγούστου 2020 | Επικοινωνία

Τροχαία δυστυχήματα: Μειώθηκαν στο 50% οι νεκροί στην Ελλάδα μέσα σε μια δεκαετία

Τη μεγαλύτερη μείωση θανάτων σε οδικά ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, της τάξεως του 44% κατέγραψε η Ελλάδα κατά τη δεκαετία 2010-2019, σημειώνοντας σημαντική πρόοδο στην οδική ασφάλεια.

Τα θύματα των οδικών ατυχημάτων μειώθηκαν σημαντικά και κατά το πρώτο τετράμηνο φέτος, λόγω της μείωσης της κυκλοφορίας και των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση του Covid-19. Συγκεκριμένα, καταγράφηκε μείωση θανάτων στους δρόμους κατά 18% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, ενώ για τον μήνα Απρίλιο η μείωση ήταν 58% σε σχέση με πέρυσι, λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων για το Πάσχα.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από διαδικτυακή συζήτηση για την οδική ασφάλεια που οργάνωσαν η INTERAMERICAN και η Anytime με το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας (ΕΜΠ) για τη βιώσιμη Μετακίνηση.

Ωστόσο, παρά την εντυπωσιακή μείωση, κατά το 2019 ο αριθμός των νεκρών στη χώρα μας παρέμεινε σχεδόν σταθερός σε σχέση με το 2018, ενώ στην Ε.Ε. σημειώθηκε μείωση περίπου 3%, με την Ελλάδα να κατατάσσεται στην 21η θέση μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (65 νεκροί ανά εκατομμύριο πληθυσμού), σε σημαντική απόσταση από τον μέσο όρο στην Ε.Ε. (51 νεκροί ανά εκατομμύριο πληθυσμού).

Στην εκδήλωση τονίστηκε ότι ο ρόλος της ψηφιακής τεχνολογίας εξελίσσεται ως ο πλέον καθοριστικός για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Όπως ανέφερε ο Γιώργος Γιαννής, συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, ως επικεφαλής της ομάδας του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας που συνεργάζεται με την INTERAMERICAN, τα έξυπνα συστήματα μεταφορών διακρίνονται σε τρεις κύριες κατηγορίες:

- Σε τεχνολογίες ασφάλειας εντός του οχήματος, όπως π.χ. είναι τα συστήματα ανίχνευσης αλκοόλ, συστήματα ανίχνευσης υπνηλίας, συστήματα καταγραφής δεδομένων συμβάντων, συστήματα παρακολούθησης της χρήσης ζώνης ασφαλείας κ.ά.

- Σε συστήματα ασφάλειας βάσει της υποδομής: διαχείρισης ταχυτήτων, δυναμικής διαχείρισης κυκλοφορίας και προειδοποιήσεων τοπικού κινδύνου, αυτοματοποιημένης επιβολής κανόνων κυκλοφορίας κ.ά.

- Σε συνεργατικά συστήματα, τα οποία χρησιμοποιούν τόσο την υποδομή όσο και το όχημα με κατάλληλους συνδέσμους επικοινωνίας μεταξύ τους: π.χ. έξυπνη προσαρμογή ταχύτητας (ISA), e-call, συστήματα πλευρικού ελέγχου κ.ά.

Επιπλέον, η συνεχώς αυξανόμενη χρήση έξυπνων κινητών τηλεφώνων, αισθητήρων και συνδεδεμένων αντικειμένων προσφέρουν όλο και περισσότερα δεδομένα μεταφορών που είναι χρήσιμα για τη διεξαγωγή προηγμένων αναλύσεων οδικής ασφάλειας. Με ανάλογες αναλύσεις, υποστηρίζονται ο προσδιορισμός βασικών παραγόντων κινδύνου, η αντιμετώπιση της επικίνδυνης συμπεριφοράς και των σφαλμάτων των χρηστών της οδού, καθώς και κρίσιμες παράμετροι σχετικές με την κυκλοφορία, τις υποδομές και τα οχήματα.

Εκ μέρους της INTERAMERICAN ο Γιάννης Ρούντος, διευθυντής Εταιρικών Υποθέσεων και Υπευθυνότητας, υπογράμμισε ότι οι πρακτικές ασφάλισης είναι αναπόσπαστες από αυτές της οδικής ασφάλειας. Όπως επισημαίνει, «η ψηφιοποίηση και η χρήση νέων τεχνολογιών είναι αξιοποιήσιμη τόσο για να βελτιώνεται η συνείδηση και κουλτούρα ασφαλούς οδήγησης όσο και σε επίπεδο λήψης αποφάσεων και επιλογών για την οδική ασφάλεια, στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, ιδιαίτερα δε στον ασφαλιστικό κλάδο».

[Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ]