node/40920

2020: Πέτρινη χρονιά για την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου

Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου έπεσε κάτω από τις δέκα εκατομμύρια πωλήσεις, πτώση που μεταφράζεται σε ποσοστό σχεδόν 24% σε σχέση με το 2019.

Αν εξαιρέσεις τις χρονιές 2012 και 2013, οπότε και στην Ευρώπη (ΕΕ και EFTA) πουλήθηκαν 12+ εκατ. αυτοκίνητα, η Γηραιά Ήπειρος αποτελεί μια πολύ σταθερή και πολύ ώριμη αγορά στα αυτοκίνητα. Αρκεί μόνο να κοιτάξουμε τα δεδομένα των πωλήσεων τα τελευταία 30 χρόνια για να συνειδητοποιήσουμε ότι δύσκολα μεν ανεβαίνει, παραμένοντας όμως πάντα στη ζώνη των 13 έως 15,5 εκατομμυρίων μονάδων. Εκτός από το 2020.

O περασμένος χρόνος ήταν, κατ' ανατροπή των δεδομένων από τις τελευταίες δεκαετίες, μια καταστροφή για σχεδόν όλους τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, σύμφωνα με την ACEA την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. Η οποία ωστόσο άφησε εσκεμμένα την Tesla έξω από τους υπολογισμούς της, παρόλο που η καλιφορνέζικη εταιρεία είναι πιθανώς η μόνη που παρουσιάζει θετικό πρόσημο το 2020 στην Ευρώπη.

Συνολικά, η πτώση ήταν καταστροφική για την Γηραιά Ήπειρο η οποία απώλεσε 23,7 ποσοστιαίες μονάδες και έπεσε κάτω από τα δέκα εκατομμύρια μονάδες, ταξινομώντας συγκεκριμένα 9,942 εκατ. αυτοκίνητα. Για παρόμοια επίδοση θα πρέπει να ανατρέξουμε πολύ πίσω, σχεδόν στην πρώιμη μεταπολεμική περίοδο.

Η Ιταλία και η Ισπανία υπέστησαν τη μεγαλύτερη πτώση μεταξύ των «μεγάλων παικτών» της ευρωπαϊκής αγοράς, με την Ισπανία να σημειώνει πτώση της αγοράς της κατά 32,3%. Μεταξύ των κατασκευαστών, πρέπει να σημειωθεί η σθεναρή αντίσταση της Toyota, η οποία είναι ο μόνος μαζικός κατασκευαστής που περιόρισε τις απώλειές του, καταγράφοντας ύφεση πωλήσεων 12,8%. Αποτέλεσμα που αποτελεί σχεδόν «επιτυχία», καθώς όλοι οι ανταγωνιστές της είχαν πτώση κατά μέσο όρο 25%!

Στην Ελλάδα, τα στοιχεία αφορούν την περίοδο Ιανουάριου-Νοεμβρίου 2020, μιας και ο ΣΕΑΑ δεν δέησε ακόμα να δώσει τα στοιχεία πωλήσεων του Δεκεμβρίου. Οπότε προχωράμε στη σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Η μέση πτώση λοιπόν για το 11μηνο του ’20 σε σχέση με εκείνο το ’19 είναι 30,7%. Τα νέα μοντέλα βοήθησαν τις Jeep και Land Rover να έχουν θετικό πρόσημο με αύξηση 47,1% και 10,5% αντίστοιχα -η αλήθεια είναι ότι οι ετήσιες πωλήσεις τους δεν ξεπερνούν τις 850 πωλήσεις η πρώτη και τις 300 η δεύτερη. Οπότε λίγες μονάδες διαμορφώνουν ισχυρά τα ποσοστά. Η μαζική εταιρεία που αντιστάθηκε καλύτερα στη υγειονομική κρίση ήταν η Dacia με πτώση μόλις 5‰! Κορυφαία αντίσταση πέτυχε και η BMW με πτώση 8,7%, ενώ από τους πολύ μαζικούς κατασκευαστές, καλύτερα αντιστάθηκε η Toyota με πτώση 19,3%.