Test: Land Cruiser Raid Corsica

Test: Land Cruiser Raid Corsica

Βράχια σαν κομοδίνα, χαντάκια να χλομιάσει η Σαμαριά, λάσπες, κροκάλες, νερά… Ο χειμώνας είχε κάνει τους δασικούς δρόμους της Κορσικής εντελώς αδιάβατους. Ή τουλάχιστον έτσι νομίζαμε…


Ξέρετε ποιο είναι τ’ αστείο; Ότι η Toyota κατατάσσει το Land Cruiser 150 στα “Light Duty 4x4”, δηλαδή στα τζιπ για «ελαφρού τύπου χρήση»! Αυτό όμως το κάνει γιατί θέλει να το διαφοροποιήσει από τα σπαρτιάτικα, σκληροτράχηλα Land Cruiser της σειράς 70, που έχουν φτιαχτεί για εκατομμύρια χιλιόμετρα στις ερήμους και τις ζούγκλες του τρίτου κόσμου. Αντίθετα από τα Heavy Duty 70άρια, το LC 150 έχει τις προδιαγραφές, τις ανέσεις και την πολυτέλεια για να υποκαταστήσει μια λιμουζίνα στην πόλη και στο ταξίδι. Κι αυτό φαίνεται από την πρώτη επαφή μαζί του. Μήπως όμως η Toyota το πήγε πολύ μακριά προς αυτή την κατεύθυνση, θυσιάζοντας ένα μέρος από τη θρυλική ικανότητα και αξιοπιστία του μοντέλου στα δύσκολα τερέν;

Εύλογο ερώτημα, στο οποίο οι Ιάπωνες ήθελαν να δώσουν μια κατηγορηματική απάντηση, βάζοντάς μας να θέσουμε τον δάκτυλο επί των τύπων των ήλων, σε ένα Raid 4x4 στην Κορσική.

Γιατί στην Κορσική; Γιατί είναι γεμάτη άγρια βουνά. Οι κορφές πάνω από τα 2.000 m ξεπερνούν τις 50 –με ψηλότερη όλων την Μόντε Τσίντο (2.706 m)– αλλά το μεσογειακό κλίμα εγγυάται ότι οι ορεινοί δρόμοι δεν θα είναι κλειστοί από χιόνι στα τέλη του Απρίλη. Έπιασαν λοιπόν οι άνθρωποι της Toyota κι έφτιαξαν μια διαδρομή που τα είχε όλα: βράχια, νεροφαγώματα, σκαλιά, στηθώματα, βούτες, κροκάλες, λάσπες, νερά… Όλα στον υπερθετικό, ώστε να δοκιμάσουμε το LC 150 στα όριά του και να δούμε τι επιτέλους κάνουν τα ειδικά εξελιγμένα ηλεκτρονικά του συστήματα, όπως το Crawl Control, το Multi-terrain Select, το Active TRC, το Multi-terrain ABS και η ανάρτηση Adaptive Variable με KDSS.

“Switch to Low Gear”
Η διαδρομή της πρώτης ημέρας, από το θεαματικό Μπονιφάτσιο (με τις κρεμασμένες πάνω απ’ τη θάλασσα πολυκατοικίες) μέχρι το Πόρτο Βέκιο μέσω της λίμνης του Φιγκάρι, μπορεί να μας φάνηκε δυσκολούτσικη σε κάποια σημεία, δεν ήταν όμως παρά ένα ζέσταμα. Τα δύσκολα άρχισαν τη δεύτερη μέρα, στο Μόντε Κάλβα και τον εθνικό δρυμό του Οσπεντάλε. Η εντολή “Leave main road and switch to low gear” στο road book έγινε εφεξής ο εφιάλτης κι η λαχτάρα μας. Κοντές σχέσεις (L4), κλείδωμα του μεσαίου διαφορικού, σήκωμα της ανάρτησης στο HI και μια σύντομη προσευχή γιατί τα βράχια στον (τέως) δρόμο, απότομα και κοφτερά, ξεπερνούσαν σε ύψος το μισό μέτρο. Και συνδυάζονταν με κάθετες ανηφόρες και χαλαρή πέτρα. Αν ήμουνα μόνος μου, θα ορκιζόμουνα πως δεν θα περνούσαμε. Όμως περάσαμε. Το κομβόι χρειάστηκε κοντά τρεις ώρες για 5,2 km και είχαμε την καθοδήγηση των οργανωτών στα πιο δύσκολα σημεία, αφού στις ανηφόρες βλέπεις μόνο το καπό και δεν ξέρεις πού πατάς (υπάρχει βέβαια και η κάμερα του Multi-terrain monitor, όμως δίνει μιαν αρκετά παραμορφωμένη εικόνα οπότε είναι καλύτερα να σε οδηγούν απ’ έξω). Κι όχι μόνο περάσαμε, αλλά τα αυτοκίνητα δεν βρήκαν πουθενά κάτω. Το όλο πράγμα μας φάνηκε άθλος, μέχρι να μας κάνει μια επίδειξη ο σπεσιαλίστας των οργανωτών, ανεβαίνοντας εκεί που δυσκολευόμασταν να σκαρφαλώσουμε με τα πόδια!

Το κομμάτι αυτό της διαδρομής μέχρι τον αυχένα Ιλαράτα ήταν για να εκτιμήσουμε το σύστημα Crawl Control, που –ελέγχοντας το γκάζι και το φρένο– διατηρεί σταθερή την ταχύτητα που θα επιλέξεις (5 ρυθμίσεις, από 0,8 μέχρι 5,5 km/h) ώστε να μπορείς να αφοσιωθείς στο τιμόνι. Να σας πω την αλήθεια, στα περισσότερα σημεία το σύστημα ήταν μάλλον ενοχλητικό, καθώς δημιουργούσε δυσάρεστους θορύβους και κραδασμούς, ενώ σε φρέναρε και απότομα εκεί που δεν το περίμενες. Μόνο στα πάρα πολύ δύσκολα έδειχνε να βοηθάει, όμως προσωπικά δεν με έπεισε τη μέρα αυτή.

Πείστηκα την επόμενη, όπου η διαδρομή μπήκε (με ειδική άδεια) στις παρυφές του μεγάλου, προστατευμένου Εθνικού Φυσικού Πάρκου της Κορσικής. Εκεί οι βράχοι στο δρόμο ήταν εξίσου τεράστιοι αλλά στρογγυλεμένοι, ενώ στην εξίσωση μπήκε και το νερό, που κυλούσε ανάμεσά τους. Στις συνθήκες αυτές ήταν που το Crawl Control έδειξε όλη την αξία του, καθώς έβρισκε πρόσφυση από το πουθενά με τρόπο εκπληκτικό! Δεν κόλλησε κανείς, ακόμα και στα πιο δύσκολα σημεία, ούτε χρειάστηκε καν να κλειδώσουμε κάπου το πίσω διαφορικό.

Συμβιβασμός των ασυμβίβαστων
Η διαδρομή της τρίτης ημέρας ήταν σχεδιασμένη και για να αναδείξει την ενεργή ανάρτηση KDSS, που ελέγχει ηλεκτροϋδραυλικά τις αντιστρεπτικές. Στα ανώμαλα εδάφη πρακτικά τις αποσυνδέει, δίνοντας στην ανάρτηση όλη της την ελευθερία άρθρωσης ώστε η τροχοί να μη χάνουν την επαφή τους με το έδαφος και να διατηρείται η ελκτική πρόσφυση. Πράγματι, το LC 150 αποδείχτηκε ασταμάτητο ακόμα και στα χαώδη νεροφαγώματα αυτού του τμήματος της διαδρομής. Τα έβλεπες και τρόμαζες, όπως και τα βράχια. Όμως αρκούσε να ακολουθείς έναν απλό κανόνα: να τα βάζεις ανάμεσα στους τροχούς σου – το αντίθετο δηλαδή απ’ ό,τι με τα βράχια, που πρέπει να τα πατάς όσο ψηλά κι αν είναι. Τα υπόλοιπα τα αναλάμβανε η ανάρτηση.

Η ανάρτηση όμως αποδείχτηκε αποτελεσματική και στο τελευταίο είδος δυσκολίας: την κορσικάνικη άσφαλτο, που δεν ισιώνει πουθενά. Στο ατελείωτο στροφιλίκι μέχρι τον τελικό μας προορισμό, το Αζαξιό (Αιάκειο), το KDSS σε συνδυασμό με τη Sport ρύθμιση των αμορτισέρ του Adaptive Variable Suspension System, διατηρούσε τις κλίσεις και κινήσεις του αμαξώματος υπό σχετικό έλεγχο, χωρίς να επηρεάζει την άνεση. «Σερφάροντας» πάνω στα 41,8 kgm ροπής του 3λιτρου turbodiesel, το Land Cruiser πήγαινε γρήγορα, τόσο που ένα δίλιτρο Lancer Sportback, με ορεξάτο Κορσικανό στο τιμόνι, δυσκολευόταν να ακολουθήσει.

Είπαμε: εργαλείο το Land Cruiser στα βουνά, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως συμπεριφέρεται σαν απολίτιστη μαούνα στο δρόμο. Έτσι εξηγείται, τρόπον τινά, και το “Light Duty”.

Γλωσσάριον Λαντκρουζερικής
Kinetic Dynamic Suspension System
Σύστημα ηλεκτροϋδραυλικού ελέγχου των αντιστρεπτικών για τη βέλτιστη λειτουργία τους ανάλογα με το έδαφος

Adaptive Variable Suspension System
Σύστημα αυτόματου ελέγχου της απόσβεσης των αμορτισέρ, η οποία μπορεί και να ρυθμιστεί σε 3 θέσεις: Normal, Comfort, Sport

Electronically Modulated Rear Air Suspension
Σύστημα διατήρησης σταθερής απόστασης από το έδαφος, ανεξαρτήτως φορτίου. Το ύψος μπορεί να ρυθμιστεί σε 3 θέσεις: Normal, High, Low

Full time 4WD with Torsen LSD
Μόνιμη τετρακίνηση με κεντρικό διαφορικό Torsen. Κατανομή ροπής από 40:60 έως 70:30 ανάλογα με τις συνθήκες πρόσφυσης. Κοντές βοηθητικές σχέσεις (L4) και δυνατότητα κλειδώματος του μεσαίου και του πίσω διαφορικού

Active Traction Control (A-TRC)
Σύστημα ελέγχου της ελκτικής πρόσφυσης μέσω του γκαζιού και του φρένου, επιλεκτικά σε κάθε τροχό

Multi-terrain Select
Σύστημα συνδυασμού του γκαζιού, του φρένου και του A-TRC για τη βέλτιστη πρόσφυση ανάλογα με το έδαφος. Ρυθμίσεις για: Λάσπη & Άμμο, Χαλαρή Πέτρα, Χαντάκια & Σαμάρια, Βράχια

Crawl Control
Σύστημα αυτόματης διατήρησης σταθερής ταχύτητας (5 επιλογές, από 0,8 έως 5,5 km/h) ώστε ο οδηγός να αφοσιωθεί στο τιμόνι σε πολύ δύσκολα περάσματα

Multi-terrain ABS
Σύστημα αυτόματης ρύθμισης του ABS για το βέλτιστο φρενάρισμα σε κάθε έδαφος

Multi-terrain Monitor
Κάμερες που δείχνουν στην κεντρική οθόνη τι υπάρχει γύρω από το αυτοκίνητο και πού πάνε να πατήσουν οι μπροστινοί τροχοί

 

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube