Test drive: Volvo XC40 T5 AWD

Test drive: Volvo XC40 T5 AWD

Δοκιμάζουμε το νέο «μικρό» SUV της Volvo στην έκδοση με τον ισχυρότερο βενζινοκινητήρα και την τετρακίνηση.

TA SUV/crossover είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία στην παγκόσμια αγορά, οπότε ήταν ζήτημα χρόνου να παρουσιάσει η Volvo, πέρα από τα XC90 και XC60, κι ένα μικρότερο τέτοιο μοντέλο, στην κλάση premium compact.

Η κατηγορία αυτή απευθύνεται σε ένα πιο νεανικό κοινό, οπότε η Volvo άφησε τους σχεδιαστές της πιο ελεύθερους. Έτσι, το XC40 είναι μεν άμεσα αναγνωρίσιμο ως Volvo, αλλά και διαφορετικό.

Οι διαφορές με τα μεγαλύτερα XC δεν περιορίζονται όμως στην εμφάνιση. Το XC40 είναι βασισμένο στη νέα ατσάλινη πλατφόρμα CMA (Compact Modular Architecture), πάνω στην οποία θα βασίζονται όλα τα μικρά Volvo. Στην περίπτωση του Τ5 της δοκιμής μας, ο εγκάρσια τοποθετημένος 2λιτρος τούρμπο βενζίνης αποδίδει 247 PS και 35,7 kgm ροπής. Κινεί και τους 4 τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου Geartronic 8 σχέσεων κι ενός συστήματος αυτόματης τετρακίνησης Haldex.  

Η πίσω ανάρτηση διαφέρει από εκείνη των XC60/90 έχοντας μόνο 4 αντί για 5 συνδέσμους και ελικοειδή ελατήρια αντί για εγκάρσιο φύλλο σούστας από συνθετικό υλικό. Τα αμορτισέρ, στο αυτοκίνητο της δοκιμής, ήταν τα ηλεκτρονικά προσαρμοζόμενα Four-C.

Καθώς πρόκειται για Volvo, υπάρχουν βέβαια και όλα τα ηλεκτρονικά βοηθήματα ασφαλείας, όπως το αυτόματο φρενάρισμα ανάγκης City Safety, το σύστημα Run-Off Road Mitigation για αποτροπή πιθανής εξόδου από το δρόμο, το BLIS για παρακολούθηση της τυφλής γωνίας, το Hill Start Assist για το ξεκίνημα σε ανηφόρα, το Hill Descent Control για τις απότομες κατηφόρες εκτός ασφάλτου, αλλά και το σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης Pilot Assist, που σε κρατάει μέσα στη λωρίδα σου και σε σωστή απόσταση από τα προπορευόμενα οχήματα.

Volvo XC40_interior

Σουηδική ατμόσφαιρα        
Το εσωτερικό του XC40 δείχνει πολυτελές, ακριβό, αλλά ταυτόχρονα μοντέρνο, χαλαρό και πολύ ευχάριστο. Μοιάζει με εκείνο των μεγαλύτερων XC, στο πιο νεανικό όμως, και παρά την πιο προσιτή τιμή, δεν νιώθεις καθόλου «ριγμένος» σε ό,τι αφορά στην ποιότητα.

Η θέση οδήγησης είναι ψηλή, δίνοντας πολύ καλή ορατότητα προς τα εμπρός. Όμως, η ανασηκωμένη γραμμή των πίσω παραθύρων δημιουργεί μια μεγάλη τυφλή γωνία.

Το ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο κάθισμα του οδηγού στην έκδοση R-Design σε βοηθά να βρεις την τέλεια θέση, παρέχοντας παράλληλα πολύ καλή στήριξη στο σώμα. Η εργονομία είναι μελετημένη, ο χώρος υπέρ-επαρκής ακόμα και για ψηλούς, και οι θέσεις για τα καθημερινά μικροπράγματα αρκετές και πρακτικές.

Οι πίσω επιβάτες δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα με το χώρο για τα γόνατα, τα πέλματα και το κεφάλι τους, όμως τα έδρανα των καθισμάτων είναι κοντά, με αποτέλεσμα οι μηροί των πιο ψηλών να είναι στον αέρα – πράγμα λίγο κουραστικό στα ταξίδια – και η μεσαία θέση είναι άβολη.

Το πορτμπαγκάζ των 460 λίτρων είναι μάλλον μικρό με τα μέτρα της κατηγορίας, αλλά έχει πρακτικό σχήμα, υποδαπέδιο χώρο για να κρύβεις αντικείμενα, γάντζους στερέωσης και πρίζα 12V. Οι πλάτες των πίσω καθισμάτων διπλώνουν εύκολα κι έρχονται «πρόσωπο» με το δάπεδο, δίνοντας έναν ενιαίο χώρο φόρτωσης. Τη φόρτωση διευκολύνει και η ηλεκτρική πίσω πόρτα των πλούσιων εκδόσεων, που ανοίγει αυτόματα όταν περάσεις το πόδι σου κάτω από τον προφυλακτήρα. 

Volvo XC40_side panning
 
Ζωηρό, παρά το βάρος  του
Δυστυχώς, δεν έχουμε δοκιμάσει την άμεσα ανταγωνιστική BMW X1 xDrive25i ούτε τις αντίστοιχες, κορυφαίες βενζινοκίνητες εκδόσεις των Audi Q3, Mercedes-Benz GLA, Jaguar E-Pace και Lexus NX, οπότε δεν έχουμε μέτρο σύγκρισης για τις επιδόσεις και την κατανάλωση.

To T5 AWD της δοκιμής μας χρειάστηκε 7,5” για το 0-100 km/h και 28,6” για το χιλιόμετρο από στάση. Επιδόσεις που είναι αισθητά καλύτερες από αυτές του ντίζελ XC40 D4 (8,5”/29,7”), αλλά σαφώς υποδεέστερες από εκείνες που ανακοινώνει η Volvo και ακριβώς ίδιες με εκείνες της X1 xDrive20i των 192 PS.
 
Τα ίδια πάνω-κάτω ισχύουν και για τις ρεπρίζ εν κινήσει, με το XC40 T5 να χρειάζεται 3,9” για το εικονικό προσπέρασμα των 80-110 km/h, έναντι 4,4” του XC40 D4 και 3,8” της X1 20i. Το βενζινοκίνητο Volvo είναι όμως το ταχύτερο στο «πέταγμα» από τα 30 έως τα 50 km/h με kickdown.

Πέρα από τα νούμερα πάντως, η αίσθηση που έχεις στην οδήγηση είναι πως το XC40 T5 είναι ένα δυνατό και γρήγορο αυτοκίνητο. Ο κινητήρας του, χωρίς να είναι ο πιο αθόρυβος της κατηγορίας, έχει αναμενόμενα πιο ραφιναρισμένη λειτουργία από τον ντίζελ του D4 και ανεβάζει πιο γρήγορα και άνετα στροφές. Το αυτόματο κιβώτιο είναι κάπως απότομο ή λίγο διστακτικό σε κάποιες περιπτώσεις, αλλά γενικά αλλάζει ταχύτητες γρήγορα και ομαλά και φροντίζει ώστε να είσαι πάντα με τη σωστή σχέση.

Δεν είναι λογικό να περιμένεις μεγάλη οικονομία καυσίμου από ένα αρκετά ογκώδες και βαρύ SUV. Η μέση κατανάλωση του XC40 T5 στα χέρια μας ήταν 11,3 lt/100km, νούμερο όχι υπερβολικό, αλλά οπωσδήποτε υψηλότερο από τα 9,0 lt/100km του ντίζελ D4, αλλά και τα 9,8 lt/100km της βενζινοκίνητης BMW X1 xDrive20i. 

Volvo XC40_front curve

Απρόσμενη άνεση    
Λόγω της πιο σφιχτής ανάρτησης των εκδόσεων R-Design, αλλά και του ότι το αυτοκίνητο της δοκιμής φορούσε τους έξτρα τροχούς 20 ιντσών, περιμέναμε να είναι σκληρό και να κοπανάει στις ανωμαλίες του δρόμου. Όμως ανάρτηση είναι ήσυχη κι έχει μιαν ανέλπιστα μεγάλη απορροφητικότητα, στρογγυλεύοντας ακόμα και τις πιο απότομες ανωμαλίες. Η άνεση που προσφέρει είναι κορυφαία για την κατηγορία και, σε συνδυασμό με την αποτελεσματική ηχομόνωση και τον χαμηλό αεροδυναμικό θόρυβο, κάνει το ταξίδι ιδιαίτερα ξεκούραστο.
 
Από την άλλη, κάθε φόβος για χαλαρότητα των αμορτισέρ και άτσαλη συμπεριφορά στη γρήγορη οδήγηση, φεύγει μόλις στρίψεις. Το Volvo μπορεί να γέρνει λόγω του ψηλού κέντρου βάρους του, αλλά η κλίση έρχεται σταδιακά κι ελεγχόμενα. Η πρόσφυση του εμπρός άξονα είναι καλή, επιτρέποντας διορθώσεις της πορείας με το σχετικά γρήγορο και συνεπές –αν και όχι τόσο επικοινωνιακό– τιμόνι. Το αυτοκίνητο δείχνει ζυγισμένο, πρέπει να πηγαίνεις πραγματικά γρήγορα για να αρχίσει να γλιστράει, έχει αναμενόμενα εξαιρετική ελκτική πρόσφυση και το σύστημα ελέγχου ευστάθειας λειτουργεί υποδειγματικά. Με δυο λόγια, το XC40 δεν είναι μεν σπορ, αλλά είναι εύκολο και προβλέψιμο ακόμη και σε γρήγορους ρυθμούς.

Ανάλογα είναι και τα φρένα, που ανταποκρίνονται άμεσα και προοδευτικά στο πάτημα του πεντάλ, αντέχουν στην εντατική χρήση και δίνουν πολύ καλές αποστάσεις ακινητοποίησης.

Το XC40 δεν είναι αυτοκίνητο για εξερευνήσεις εκτός δρόμου – ιδίως με τους 20άρηδες τροχούς. Έχει όμως την τετρακίνηση, την απόσταση από το έδαφος (21 cm) και τις γωνίες υπέρβασης εμποδίων για να κινηθεί με άνεση σε οποιονδήποτε χωματόδρομο. To βοηθάει επίσης η λειτουργία της ανάρτησής του, αλλά και η ύπαρξη συστήματος Hill Descent Control για τις κατηφόρες και ειδικών «χωμάτινων» ρυθμίσεων για τα ηλεκτρονικά του συστήματα.   

Στο ταμείο            
Ο τιμοκατάλογος του Volvo XC40 ξεκινά από τα €30.713. Όμως η τιμή αυτή αντιστοιχεί στο προσθιοκίνητο μοντέλο Τ3 των 156 ίππων με το χειροκίνητο κιβώτιο.

Η έκδοση βάσης για το τετρακίνητο μοντέλο Τ5 με το αυτόματο κιβώτιο είναι η Momentum, που κοστίζει €50.342 και έχει μια μακριά λίστα από στάνταρ στοιχεία άνεσης και πολυτέλειας, και μια ακόμη μακρύτερη με τα στοιχεία ασφάλειας. Η έκδοση R-Design της δοκιμής έχει σπορ ανάρτηση και διάκοσμο, ακόμα πιο πλούσιο εξοπλισμό και κοστίζει €54.648.

Κοιτώντας τα νούμερα, το Volvo XC40 T5 είναι ακριβότερο από τα αντίστοιχα Audi και Mercedes και πολύ κοντά σε τιμή με την BMW X1. Όμως έχει κατά κανόνα πολύ καλύτερο στάνταρ εξοπλισμό. Τα Jaguar και Lexus είναι ακριβότερα, και το Range Rover Evoque ακόμη περισσότερο.

Volvo XC40_rear curve

Τι λέει το DRIVE
Σε μια αγορά που βρίθει από premium SUV, το XC40 ξεχωρίζει, όχι μόνο από την αισθητική του, μέσα-έξω, αλλά κι από τον ξεκάθαρο προσανατολισμό του προς την ασφάλεια, την ευκολία και την πρακτικότητα. Είναι ένα τυπικό Volvo, αλλά με πιο νεανικό αέρα. Παρότι δεν είναι φθηνό, παίρνει θέση στην κορυφή της κατηγορίας του, αλλά περισσότερο ως ντίζελ D4 παρά ως βενζινοκίνητο Τ5.
Τιμή από €50.342
Τεχνολογία 1.969 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 247 PS/5.500 rpm, 35,7 kgm/1.800-4,800 rpm, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, κίνηση και στους 4 τροχούς.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,5”
0-160 km/h 20,5”
0-400 m 15,4” @ 142,6 km/h
0-1.000 m 28,6” @ 180,4 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 6,2”
50-80 km/h  2,7”
80-110 km/h 3,9”
110-140 km/h 5,4”
Φρένα 100-0 km/h 37,7 m
Τελική ταχύτητα 230 km/h
Μέση κατανάλωση 11,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 168 g/km
Διαστάσεις 4.425 x 1.863 x 1.625 mm
Χώρος αποσκευών 460 lt
Βάρος 1.710 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube