Test drive: Jeep Compass 1.3 GSE T4 150HP DDCT FWD

To ανανεωμένο Jeep Compass διατήρησε την κλασάτη εμφάνισή του και απέκτησε νέα «καρδιά»! Αρκούν αυτά για να πρωταγωνιστήσει στην απαιτητική κατηγορία των SUV;

Το πρώτο σκέλος της είδησης που αφορά την ανανέωση του Jeep Compass, είναι ότι η βενζινοκίνητη γκάμα του εμπλουτίστηκε με δύο επιλογές στα 130 και 150 PS. Κι αυτό διότι προστέθηκε ο 1.300άρης τούρμπο (σ.σ.: με κωδικό GSE για την Jeep) του ομίλου που πρωτοείδαμε στο μικρότερο Renegade.

Το δεύτερο -και σημαντικότερο, ίσως- σκέλος είναι ότι για να αποκτήσει αυτές τις επιλογές το Compass, χρειάστηκε να ακουστεί ένα… adios amigos και στην τελευταία διάσχιση του Ατλαντικού να ζητηθεί έκδοση «πράσινης κάρτας» για το Melfi της Ιταλίας. Για να γίνουμε πιο ακριβείς, η ουσιαστική είδηση είναι ότι όλες οι εκδόσεις του κόμπακτ SUV της Jeep που προορίζονται για την αγορά μας θα προέρχονται πλέον από το ιταλικό εργοστάσιο, όπου μετανάστευσε η παραγωγή των ευρωπαϊκών μοντέλων, διακόπτοντας την εισαγωγή αυτοκινήτων από το εργοστάσιο στο Μεξικό.

Κλασάτο
Ανεξαρτήτως προέλευσης εργοστασίου πάντως, αυτό που δεν αλλάζει στη νέα γενιά του Compass και δεν επηρεάστηκε ούτε από τις τελευταίες ανανεώσεις είναι η κλασάτη εμφάνιση. Το μεσαίο SUV εξακολουθεί να τραβά τα βλέμματα με τη σχεδίαση, κερδίζοντας τις εντυπώσεις με τις ισορροπημένες αναλογίες, αλλά και την κλασική -επιβλητική- μάσκα της φίρμας.

Jeep Compass

Όπως προαναφέραμε όμως, η σημαντική αλλαγή για το εικονιζόμενο Compass βρίσκεται κάτω από το καπό όπου φιλοξενείται ο 1.300άρης βενζινοκινητήρας τούρμπο νέας γενιάς, με την ονομασία Global Small Engine. Στην προκειμένη εκτέλεσή του αποδίδει 150 PS, οι οποίοι μεταδίδονται αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς μέσω ενός διπλοσύμπλεκτου αυτόματου κιβωτίου έξι σχέσεων. Και ναι, αυτή είναι η πρώτη φορά που υπάρχει αυτόματο κιβώτιο σε ένα δικίνητο Compass. Μέχρι πρότινος, αυτό ήταν προνόμιο μόνο των τετρακίνητων εκδόσεων.

Προφανώς, με 150 άλογα και 270 Nm από τις μόλις 1.560 rpm, ο νέος 4κύλινδρος βενζινοκινητήρας της γκάμας δεν δυσκολεύεται να κινήσει σβέλτα τα 1.505 kg του Compass: Πιάνει τα 100 km/h από στάση σε 9,1” και είναι ικανό να στείλει τη βελόνα του ταχύμετρου μέχρι την ένδειξη «200». Πέρα όμως από τους αριθμούς, που δεν λένε πάντα την αλήθεια, αυτό που αποκομίζεις οδηγώντας το συγκεκριμένο Compass είναι ότι η ζωντάνια του νέου κινητήρα γίνεται αισθητή παντού, είτε οδηγείς στην πόλη είτε στο βουνό. Ανεξάρτητα αν είσαι μόνος ή φορτωμένος με συνεπιβάτες και μπαγκάζια, έχεις πάντα αρκετό γκάζι στη διάθεσή σου. Έτσι, ό,τι κι εάν χρειαστεί να αντιμετωπίσεις, το τελευταίο πράγμα που θα σου λείψει είναι η δύναμη. 

Αυτό που χαλάει τη συνολική εικόνα είναι το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DDCT με τις έξι σχέσεις. Τις περισσότερες φορές λειτουργεί σωστά αλλάζοντας ταχύτητες ομαλά και τη στιγμή που πρέπει. Το λογισμικό του όμως δεν διαβάζει σωστά τις προθέσεις του οδηγού και όταν μεταβάλλεις απότομα την πίεση στο δεξί πεντάλ ενίοτε μπερδεύεται. Κρατάει πολύ τις σχέσεις και εμφανίζει μια διστακτικότητα στο ανέβασμα ή στο κατέβασμα ταχύτητας. 

Την κατάσταση σώζει το πρόγραμμα Sport που έχει προστεθεί στις λειτουργίες του κιβωτίου. Ενεργοποιείται με ένα διακόπτη στη βάση της κεντρικής κονσόλας και εκτός από το να κάνει το κιβώτιο πιο αποφασιστικό στις αλλαγές, που γίνονται σταθερά σε πιο υψηλές στροφές, βελτιώνει την απόκριση του κινητήρα και προσθέτει αντίσταση στο τιμόνι. Είναι μια ρύθμιση που δεν βοηθάει όμως την ούτως ή άλλως τσιμπημένη κατανάλωση, η οποία σε καθημερινές συνθήκες κίνησης στην πόλη φλερτάρει με τα 11+ lt/100 km και δύσκολα μπορεί να διατηρηθεί σε πιο χαμηλό διψήφιο νούμερο. Μονοψήφιο αριθμό θα δεις μόνο στο ταξίδι, αλλά και πάλι όχι στο επίπεδο των 7-8 lt/100 km που κινείται η πλειονότητα του ανταγωνισμού.

Αφήνοντας στην άκρη τις επιδόσεις και την κατανάλωση, η νέα έκδοση του Compass σε εκπλήσσει ευχάριστα στον δρόμο, ανεξάρτητα με το τερέν στο οποίο κινείσαι. Η σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης δεν καταφέρνει να στρογγυλέψει όλες τις ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων στις χαμηλές ταχύτητες. Όσο τα χιλιόμετρα στο κοντέρ ανεβαίνουν όμως, η απόσβεσή της γίνεται καλύτερη εξασφαλίζοντας όχι μόνο άνεση και υψηλή ποιότητα κύλισης αλλά και πολύ καλό έλεγχο του αμαξώματος, είτε ταξιδεύεις είτε στρίβεις σβέλτα σε κάποια ορεινή διαδρομή. Υπάρχει πάντα επαρκές απόθεμα πρόσφυσης, ενώ στις στροφές το αυτοκίνητο γέρνει πολύ λιγότερο απ’ όσο περιμένεις, κρίνοντας από το ύψος και τις διαδρομές της ανάρτησης. Τα φρένα είναι δυνατά ενώ, παρόλη τη σφιχτή ρύθμισής της, η ανάρτηση διατηρεί το υψηλό επίπεδο άνεσης και έξω από την άσφαλτο. Χωρίς ανησυχητικούς θορύβους και χτυπήματα που θα σε έκαναν να σηκώσεις το πόδι από το γκάζι μην τυχόν και σου μείνει κάτι στο χέρι.

Jeep Compass

Ευρύχωρο και συνδεδεμένο
Στην καμπίνα, οι σχεδιαστές έχουν εκμεταλλευτεί πλήρως τα σχεδόν 4,4 m του μήκους, δημιουργώντας ένα εσωτερικό πραγματικά μεγάλο, ικανό να φιλοξενήσει πίσω ακόμα και δυο μεγαλόσωμους επιβάτες χωρίς παραχωρήσεις. Η θέση οδήγησης είναι καλή, με τον οδηγό να έχει πολύ καλή ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις. Όσο για την εργονομία, ελάχιστοι είναι οι διακόπτες που θα πρέπει να συνηθίσεις τη λειτουργία τους. Σε αυτό βοηθά και ότι η τελευταία έκδοση του infotainment UConnect, με οθόνη αφής 8,4" και όλες τις σύγχρονες επιλογές συνδεσιμότητας, έχει αποκτήσει ένα πιο φιλικό περιβάλλον χρήσης. 

Σε όρους ποιότητας, το εσωτερικό έχει προσεγμένη συναρμολόγηση και το ταμπλό καλύπτεται στο πάνω τμήμα του εξ ολοκλήρου από ποιοτικό, αφρώδες υλικό. Τα μόνα παράπονα προκύπτουν από τις περιορισμένες και όχι τόσο πρακτικές θήκες για τα καθημερινά μικροπράγματα. Από την άλλη όμως, το πορτμπαγκάζ είναι εύκολο στη φόρτωση, με μεγάλο άνοιγμα και χωρητικότητα 438 lt, η οποία επαρκεί για τις ανάγκες μιας οικογένειας.

Με εκκίνηση τις €27.550 για τη βασική έκδοση Longitude με τον 1.300άρη των 150 PS και φτάνοντας μέχρι τις €30.900 για την καλά εξοπλισμένη Limited που είχαμε στη διάθεσή μας, το Compass έχει για σύμμαχό του την τιμή. Ακόμα και σε αυτήν την πλουσιότερη έκδοση, βρίσκεται χαμηλά στα 30 χιλιάρικα κι εκεί που λίγο έως πολύ κινούνται όλα τα αντίστοιχα SUV αυτού του μεγέθους και ιπποδύναμης, είτε αυτά λέγονται VW Tiguan είτε Ford Kuga. Θα θέλαμε ωστόσο, να είναι εξίσου ανταγωνιστικό και στην κατανάλωση. 

Δείτε όλες τις εκδόσεις του Jeep Compass εδώ

Τι λέει το DRIVE
Ο 1.300άρης βενζινοκινητήρας και το αυτόματο κιβώτιο αναβαθμίζουν ουσιαστικά το Compass, θα θέλαμε όμως ακόμα καλύτερες επιδόσεις στο τομέα της κατανάλωσης.
Τιμή Από €30.900 (έκδοση Limited)
Τεχνολογία Κινητήρας βενζίνης 1.332 cc, i4, 16v, 1 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, ηλεκτροϋδραυλικά ελεγχόμενες βαλβίδες εισαγωγής (MultiAir III), κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων
Απόδοση 150 PS/5.500 rpm, 270 Nm/1.560 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,1”
Τελική ταχύτητα 199 km/h
Μέση κατανάλωση 10,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 128 g/km (WLTP 153 g/km)
Διαστάσεις 4.394 x 1.819 x 1.629 mm 
Χώρος αποσκευών 438 lt
Βάρος 1.505 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης