Test drive: BMW 118i Steptronic

Δοκιμάζουμε τη νέα, προσθιοκίνητη μικρή BMW, στην έκδοση με τον 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων και το αυτόματο κιβώτιο.

Λέγεται πως, σε παλιότερη έρευνα της ίδιας της BMW, οι περισσότεροι πελάτες της Σειράς 1 δεν ήξεραν να απαντήσουν πού είχε την κίνηση το αυτοκίνητό τους, μπροστά ή πίσω. Συνεπώς, το υποτιθέμενο συγκριτικό πλεονέκτημα της πίσω κίνησης στην οδηγική αίσθηση, τελικά δεν είχε αντίκρισμα. Οπότε, ποιος ο λόγος να μην είναι η μικρή BMW προσθιοκίνητη, με τα αντίστοιχα πλεονεκτήματα σε χωροταξία, βάρος και κόστος;

Η βαυαρική φίρμα λοιπόν έκανε τη μεγάλη στροφή των 180 μοιρών. Αλλά δεν πήγε στα τυφλά. Ήδη είχε χρόνια πείρας στην εμπρός κίνηση, αρχικά με τα ΜΙΝΙ και στη συνέχεια με τη Σειρά 2 Active Tourer και την Χ1 της δεύτερης γενιάς. Έτσι, η νέα Σειρά 1, με τον εσωτερικό κωδικό F40, βασίστηκε στην ίδια, δοκιμασμένη πλατφόρμα UKL2 και χρησιμοποιεί τους γνωστούς κινητήρες TwinPower Turbo.

Βενζινοκίνητες εκδόσεις, προς το παρόν υπάρχουν μόνο δύο, στα δύο άκρα του φάσματος. Από τη μια η τετρακίνητη M 135i xDrive των 306 ίππων, και από την άλλη το μοντέλο εισόδου στην γκάμα, η 118i με τον 3κύλινδρο κινητήρα των 1.500 κυβικών και 140 ίππων, την οποία δοκιμάζουμε εδώ.

Image removed.

H νέα Σειρά 1 έχει λίγο μικρότερο μήκος από την προηγούμενη, αλλά είναι ελαφρώς φαρδύτερη και ψηλότερη. Η BMW ανακοινώνει ότι είναι κι ελαφρύτερη, χάρη στη χρήση αλουμινίου σε διάφορα σημεία, όμως η πλάστιγγά μας έδειξε το ίδιο βάρος 1.390 kg με την 116i Steptronic των 136 ίππων που είχαμε δοκιμάσει το 2011. Σε σχέση με τον άμεσο σημερινό ανταγωνισμό της, η νέα 118i Auto είναι λίγο βαρύτερη – και 100 kg βαρύτερη από ένα VW Golf 1.5 TSI Bluemotion DSG.

Όμως ο 3κύλινδρος κινητήρας B38 είναι ψυχωμένος κι έτσι, παρά τα επιπλέον κιλά της, η 118i είναι γρήγορη. Τα 8,3” στο 0-100 km/h και τα 29,7” στο χιλιόμετρο από στάση είναι επιδόσεις εφάμιλλες εκείνων του Audi A3 35 TFSI S tronic των 150 PS (8,5”/29,5”) και της Mercedes-Benz A 200 7G-DCT των 163 PS (8,7”/29,6”). Όμως, στις ρεπρίζ εν κινήσει με kickdown, η BMW, με 4,5” στα 80-110 km/h και 6,6” στα 110-140 km/h, δεν μπορεί να συναγωνιστεί τα (ισχυρότερα) Audi και Mercedes, που πετυχαίνουν 3,8”/5,7” και 4,1”/6,2” αντίστοιχα.

Υποκειμενικά, πάντως, η 118i δείχνει δυνατή, με το τούρμπο να «φουσκώνει» από χαμηλά και τον κινητήρα να μην είναι απρόθυμος να ανεβάσει στροφές. Χάρη στην καλή ηχομόνωση, ο 3κύλινδρος 1.5 δεν ακούγεται στην κανονική οδήγηση και γενικά λειτουργεί πολύ ομαλά. Μόνο στο ξεκίνημα και στο σβήσιμο με το stop/start νιώθεις έναν έντονο και δυσάρεστο κραδασμό, που δεν εμφανίζεται σε άλλες BMW με τον ίδιο κινητήρα τοποθετημένο κατά μήκος αντί εγκάρσια.

Image removed.

Όπως το μοτέρ, έτσι και το 7άρι αυτόματο κιβώτιο δουλεύει βελούδινα στην καθημερινή οδήγηση, θυμίζοντας περισσότερο το συμβατικό Steptronic παρά διπλοσύμπλεκτο DCT. Έχει μια ελαφριά τάση να μπερδεύεται όταν πατήσεις απότομα το γκάζι και γενικά δεν είναι το πιο γρήγορο σε απόκριση και αλλαγές, ακόμη και στο πρόγραμμα Sport, με αποτέλεσμα να μη νιώθεις πως έχεις τον απόλυτο έλεγχο όταν οδηγείς γρήγορα. Στην περίπτωση αυτή δεν σε διευκολύνει και το γεγονός ότι δεν υπάρχουν «αυτιά» (paddles) στο τιμόνι και πρέπει να αλλάζεις ταχύτητες με τον λεβιέ.

Πέρα από το οδηγικό πρόγραμμα Sport και το “default” Comfort, υπάρχει και το Eco Pro για οικονομία καυσίμου. Αν το χρησιμοποιείς συνεχώς και δεν σε νοιάζει η αμβλυμένη απόκριση του κινητήρα στο γκάζι, θα δεις καταναλώσεις και κάτω από τα 8 lt/100km. Η μέση κατανάλωση στη δοκιμή μας ήταν όμως στα 9,1 lt/100km, αισθητά υψηλότερη από του ανταγωνισμού.

Σπορ γονίδια
Ένας από τους λόγους που αγοράζει κάποιος μια BMW είναι επειδή ζητάει κάτι παραπάνω σε οδηγική αίσθηση και συμπεριφορά. Έτσι, οι φανατικοί της φίρμας πιθανώς να ανησύχησαν με την αλλαγή από την πίσω στην μπροστινή κίνηση. Δεν υπήρχε όμως λόγος ανησυχίας – εξάλλου η παλιότερη Σειρά 1, στις μικρές της εκδόσεις, δεν είχε τη δύναμη για να εκμεταλλευτεί το πισωκίνητο πλαίσιο. Όπως και να ’χει, το νέο μοντέλο διατηρεί ένα χαρακτήρα που είναι αισθητά πιο σπορ από του ανταγωνισμού.

Το εμπρός μέρος δεν έχει τις άμεσες έως νευρικές αντιδράσεις του ΜΙΝΙ στις αλλαγές κατεύθυνσης, αλλά ανταποκρίνεται ζωηρά και προοδευτικά. Το τιμόνι έχει βάρος και αίσθηση, ενώ η αρχική υποστροφή, που χαρακτηρίζει πολλά προσθιοκίνητα, εδώ λάμπει δια της απουσίας της, χάρη και στο Performance Control (το ηλεκτρονικό torque vectoring) που «τσιμπάει» τα φρένα των εσωτερικών τροχών για να βοηθήσει στο στρίψιμο.

Image removed.

Επιπλέον, το «ηλεκτρονικό διαφορικό» EDLC φροντίζει ώστε να επιταχύνεις στην έξοδο της στροφής χωρίς τα σπιναρίσματα και τις παρασιτικές αντιδράσεις στο τιμόνι που ίσως να περίμεναν κάποιοι δύσπιστοι. Τα λάστιχα 225/45-17 που φορά η 118i Sport Line της δοκιμής μας παρέχουν άφθονη πρόσφυση, σε βαθμό που να δυσκολεύεσαι να τα κάνεις να σφυρίξουν στο δρόμο. Και η σταθερότητα του αυτοκινήτου στις υψηλές ταχύτητες είναι υποδειγματική. Αντίστοιχα καλά είναι και τα φρένα, που έδωσαν εξαιρετικές αποστάσεις ακινητοποίησης στις δοκιμές μας.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: Δοκιμάζουμε τη νέα, ντίζελ BMW 116d

Αντίθετα από την πετρελαιοκίνητη 116d που είχαμε δοκιμάσει λίγο πριν, η 118i δεν είχε τη σπορ, χαμηλωμένη ανάρτηση M Sport. Οπότε, η άνεση ήταν ακόμα καλύτερη, με αποτελεσματική απορρόφηση, χωρίς θορύβους, των περισσότερων ανωμαλιών του δρόμου. Το στιβαρό πλαίσιο συμβάλλει κι αυτό στην αίσθηση της άνεσης, όπως και ο χαμηλός θόρυβος από τον κινητήρα και τον άνεμο. Μόνη παραφωνία ο θόρυβος κύλισης στην τραχιά άσφαλτο, που είναι αρκετά έντονος και τον είχαμε παρατηρήσει και στην Active Tourer. Τα σκληρά σινεμπλόκ, που δίνουν ακρίβεια στην οδική συμπεριφορά, έχουν και τα μειονεκτήματά τους…       

Ενδιαφέρον «πακέτο»
Κατά τα άλλα, η 118i δεν διαφέρει από την 116d. Έχει το ίδιο μοντέρνο και ποιοτικό εσωτερικό, με το εξελιγμένο και εύχρηστο σύστημα infotainment, που πέρα από την οθόνη αφής 8,8” έχει το πρακτικό περιστροφικό controller και 8 πλήκτρα άμεσης πρόσβασης.

BMW 118i εσωτερικό

Η θέση οδήγησης είναι λίγο ψηλότερη από του προηγούμενου μοντέλου, αλλά εξίσου σωστή και πολυρυθμιζόμενη (ηλεκτρικά στο αυτοκίνητο της δοκιμής), ενώ οι χώροι είναι σαφώς καλύτεροι από πριν και ανταγωνιστικοί στο πλαίσιο της premium κατηγορίας, αν και δεν είναι μεγάλοι με απόλυτα κριτήρια. Το πορτμπαγκάζ των 380 λίτρων είναι πάντως άνετο κι έχει κι ένα πρακτικό διπλό δάπεδο.

Η βασική έκδοση της 118i κοστίζει €26.125 και είναι καλά εξοπλισμένη, έχοντας στάνταρ –μεταξύ άλλων– το σύστημα πολυμέσων ID6 με οθόνη 8,8”, αυτόματο κλιματισμό, αισθητήρα βροχής και φώτων, ζάντες αλουμινίου 16”, προειδοποίηση πρόσκρουσης με αυτόματο φρενάρισμα, προειδοποίηση ακούσιας αλλαγής λωρίδας και σύστημα ελέγχου κόπωσης οδηγού. Ουσιαστικά, τα μόνα που λείπουν είναι το cruise control και το σύστημα πλοήγησης. Τα στοιχεία αυτά όμως, όπως και άλλα, περιλαμβάνονται σε ειδικά πακέτα εξοπλισμού που προσφέρει η ελληνική αντιπροσωπεία κι έχουν καταρτιστεί έτσι ώστε να μην ξεπερνούν το φορολογικό κατώφλι των €20.000 προ φόρων.

Υπάρχει το πακέτο Connected (κωδ. Z20) που τα έχει όλα εκτός από αυτόματο κιβώτιο και κοστίζει €29.306. Αν θέλεις το αυτόματο DCT, μπορείς να πάρεις το πακέτο Connected Advanced (Ζ40) των €27.993, που θυσιάζει όμως κάποια στοιχεία όπως το cruise control, το ρυθμιζόμενο σε ύψος κάθισμα συνοδηγού και το πακέτο αποθηκευτικών χώρων. Τέλος, αυτόματη με εξοπλισμό σπορ προσανατολισμού είναι η 118i Sport Line Advanced (πακέτο Ζ10) της δοκιμής μας, που κοστίζει €27.986.

Ειδικά με τα δύο τελευταία πακέτα εξοπλισμού, η 118i αποτελεί συμφέρουσα αγορά, αφού η αντίστοιχη αυτόματη Mercedes-Benz A 180 7G-DCT ξεκινά από τα €30.151, ενώ το Audi A3 35 TFSI S tronic από τα €31.720.

BMW 118i πίσω όψη

Τι λέει το DRIVE
Η αλλαγή από την πίσω στην εμπρός κίνηση δεν επηρέασε τα σπορ γονίδια, ενώ ωφέλησε τους χώρους, την άνεση, τον πολιτισμένο χαρακτήρα – και την τιμή.
Τιμή Από €27.986 (€26.125 με χειροκίνητο κιβώτιο)
Τεχνολογία 1.499 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, μεταβλητός χρονισμός και βύθισμα βαλβίδων, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 140 PS/4.200-6.500 rpm, 220 Nm/1.480-4.600 rpm, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, κίνηση εμπρός
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,3”
0-160 km/h 23,0”
0-400 m 16,1” @ 138,0 km/h
0-1.000 m 29,7” @ 174,0 km/h
60-160 km/h 19,3”
50-80 km/h 3,2”
80-110 km/h  4,5”
110-140 km/h
 6,6”
Φρένα 100-0 km/h 36,1 m
Τελική ταχύτητα 213 km/h
Μέση κατανάλωση 9,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 114 g/km
Διαστάσεις 4.319 x 1.799 x 1.434 mm
Χώρος αποσκευών 380 lt
Βάρος 1.390 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα