Test drive: BMW 116d

Όχι, η νέα Σειρά 1 δεν είναι πισωκίνητη. Είναι όμως πιο ευρύχωρη, πιο πρακτική και προικισμένη με πληθώρα νέων τεχνολογιών, όπως αρμόζει σε ένα premium χάτσμπακ.

Σήμερα, η ιδέα μιας προσθιοκίνητης BMW δεν μας ξενίζει τόσο. Η αρχή έγινε με την πολυμορφική Σειρά 2 Active Tourer, σε μια κατηγορία όπου η πλευρά στην οποία μεταδίδεται η κίνηση δεν παίζει ιδιαίτερο ρόλο. Η συνέχεια δόθηκε με την X1, και στην περίπτωσή της ήταν παραπάνω από εμφανές το πόσο πιο ευρύχωρο και πιο πρακτικό αυτοκίνητο ήταν, σε σχέση με το –κατά βάση πισωκίνητο– μοντέλο που αντικατέστησε.

Αυτά ήταν τα σημαντικότερα μειονεκτήματα που καταλόγιζαν και στην απερχόμενη Σειρά 1 οι αγοραστές της, οπότε κι αυτή δεν μπορούσε παρά να γίνει προσθιοκίνητη. Οι κυριότεροι λόγοι επιλογής της όμως, σύμφωνα με την εταιρία, ήταν το ντιζάιν, η ποιότητα, η οδική συμπεριφορά και η οδηγική ευχαρίστηση. Κι αυτά έπρεπε να διατηρηθούν ή να βελτιωθούν ακόμη περισσότερο στη νέα γενιά.

Αντίθετα με ό,τι ίσως θα περίμενε κάποιος, η νέα Σειρά 1 δεν έχει μεγαλώσει σε όλες τις διαστάσεις της: Έχει χάσει 5 χιλιοστά σε μήκος και 20 (!) στο μεταξόνιο, με 4.319 και 2.670 mm, αντίστοιχα. Σημαντικά αυξημένο είναι το πλάτος της, που φτάνει τα 1.799 mm (+34), ενώ 13 mm έχει κερδίσει σε ύψος (1.434). Το όφελος σε χώρους έρχεται κυρίως από την πολύ καλύτερη εκμετάλλευση χώρου που επιτρέπει η νέα αρχιτεκτονική, με τον κινητήρα τοποθετημένο εγκάρσια.

Το καπό της νέας «1» είναι πιο μικρό σε μήκος και έχει μεγαλύτερη κλίση, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα σφηνοειδές, δυναμικό εμπρός μέρος. Στο πλάι, τα δύο νεύρα που διατρέχουν τις πόρτες, ένα στο επίπεδο των χειρολαβών κι ένα που ξεκινάει από χαμηλά και ανηφορίζει προς τα πίσω, συνθέτουν ένα αρκετά μυώδες αμάξωμα. Πίσω, το έντονα κεκλιμένο παρμπρίζ καταλήγει σε μια επιφάνεια με ενδιαφέρον ανάγλυφο και φαρδιά φώτα, τα οποία τονίζουν το πλάτος του αυτοκινήτου. Χάρη στην εκτενή χρήση αλουμινίου το βάρος της νέας «1» είναι έως και 30 kg χαμηλότερο από της προηγούμενης, ενώ η ακαμψία του πλαισίου έχει αυξηθεί. Η BMW εφοδιάζει όλες τις «1» με ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων πίσω, αντίθετα με τις Audi και Mercedes-Benz που προτιμούν τον ημιάκαμπτο για τις βασικές εκδόσεις των A3 και A-Class, αντίστοιχα.

BMW 116d M Sport

Το ταμπλό ακολουθεί τη λογική των υπόλοιπων BMW και καλύπτεται από υλικά που ορίζουν την κορυφή της κατηγορίας, ποιοτικά. Κάθε λεπτομέρεια έχει προσεχθεί, για τη δημιουργία μιας ξεχωριστής ατμόσφαιρας. Η βασική έκδοση διαθέτει infotainment με οθόνη 8,8". Ελέγχεται με την αφή αλλά και με το πολύ εύχρηστο περιστροφικό χειριστήριο και τα πλήκτρα που βρίσκονται γύρω του. Το ψηφιακό καντράν 10,25", που αποτελεί μέρος του Live Cockpit Plus και συνοδεύεται από ίδιας διάστασης κεντρική οθόνη, δεν έχει τις δυνατότητες διαμόρφωσης του αντίστοιχου της A-Class. Από την εργονομία ελάχιστα παράπονα μπορεί να έχει κάποιος, κι ένα από αυτά είναι το μέγεθος των πλήκτρων και των ενδείξεων του κλιματισμού.

Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή, η σημαντικότερη βελτίωση όμως έχει συντελεστεί στην αίσθηση ευρυχωρίας, χάρη στο αυξημένο πλάτος για τους αγκώνες οδηγού και συνοδηγού. Πίσω, η βελτίωση είναι ακόμα μεγαλύτερη, τόσο στο χώρο για το κεφάλι όσο και σε εκείνον για τα πόδια. Χωρίς να είναι εντυπωσιακά ευρύχωρη για τις εξωτερικές διαστάσεις της, η «1» μπορεί πλέον να μεταφέρει πίσω επιβάτες με ύψος 1,90 χωρίς αυτοί να παραπονεθούν, παρά μόνο για πλαϊνά τζάμια που στενεύουν αρκετά πίσω και δημιουργούν μια κάπως κλειστοφοβική αίσθηση.

Ο χώρος αποσκευών έχει κερδίσει πέντε πόντους σε πλάτος και 20 lt σε ονομαστική χωρητικότητα, φτάνοντας τα 380 lt. Έχει φαρδύτερο άνοιγμα κι ένα στιβαρό διπλό πάτωμα που περιορίζει το κατώφλι φόρτωσης και δημιουργεί επίπεδο χώρο όταν αναδιπλωθεί το κάθισμα. Μειώνει όμως και το ωφέλιμο ύψος ως την εταζέρα στους 44 πόντους, από τους 61 διαθέσιμους, και δεν μπορεί να αφαιρεθεί πλήρως.

Είναι δεδομένο ότι η βασική ντίζελ έκδοση 116d δεν φτιάχτηκε για να εντυπωσιάζει με τις επιδόσεις της. Όμως στην καθημερινότητα δεν σε απασχολούν τόσο οι 116 ίπποι του 1.500άρη, όσο τα 270 Nm που αποδίδει από τις 1.750 rpm. Ο συνδυασμός της ροπής με το 7τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, που δεν είναι απρόθυμο να κατεβάσει σχέση στο πρόγραμμα Comfort, το οποίο επιλέγεται αυτόματα κάθε φορά που βάζεις μπρος, επιτρέπει στο βάρους 1.430 kg χάτσμπακ να μετακινείται σβέλτα χωρίς κόπο. Για την κόντρα με το χρονόμετρο επιλέγεις Sport.

Η 116d ξεκινά ιδανικά από στάση, με το μοτέρ αρχικά λίγο κάτω από τις 2.000 rpm (launch control) και το κιβώτιο να ανεβάζει σχέσεις με ένα ελαφρύ τράνταγμα που σε πείθει πως προσπαθεί για το καλύτερο. Το αποτέλεσμα εντυπωσιάζει, με τα 9,6" για τα 100 km/h να απέχουν πολύ από τα 10,3" της Mercedes-Benz A 180 d και να αποτελούν την κορυφαία επίδοση της κατηγορίας. Η διαφορά μειώνεται σε υψηλότερη ταχύτητα, κι έτσι τα 1.000 m έρχονται σε 31,5" και 31,6", αντίστοιχα. Στις περισσότερες ρεπρίζ τα δύο αυτοκίνητα είναι ισοδύναμα, με 50-80/80-110 km/h σε 3,5"/5,3" και 3,6"/5,3", αλλά ψηλότερα παίρνει προβάδισμα η A-Class, με 110-140 σε 7,9" έναντι 8,5". Απόλυτη είναι η επικράτηση της BMW στα φρένα, με την κορυφαία επίδοση των 36,1 m για τα 100-0 km/h –στην οποία όμως συνεισέφερε σίγουρα η σπορ, χαμηλότερη ανάρτηση της έκδοσης M Sport.

Το πρόγραμμα Eco Pro είναι ο καλύτερος σύμμαχος στην προσπάθεια εξοικονόμησης καυσίμου, μειώνοντας την απόκριση του γκαζιού και ενεργοποιώντας τη λειτουργία coasting στο κιβώτιο. Έτσι, η κατανάλωση μπορεί να πέσει σημαντικά κάτω από τα 6,5 lt/100 km που έφτασε στα χέρια μας. Θα πρέπει να σημειωθεί βέβαια ότι το αυτοκίνητο της δοκιμής πατά σε σπορ λάστιχα πλάτους 225 mm και διαθέτει σχεδόν ό,τι υπάρχει στη λίστα του έξτρα εξοπλισμού. Οπότε μια πιο ρεαλιστικά διαμορφωμένη 116d έχει τα φόντα να είναι πιο οικονομική –και γρηγορότερη.

BMW 116d M Sport

Ήδη από τα πρώτα μέτρα με τη νέα Σειρά 1 είναι εμφανής η βελτιωμένη ηχομόνωση. Με κλειστά παράθυρα δύσκολα θα καταλάβεις ότι ο κινητήρας είναι ντίζελ, πόσο μάλλον 3κύλινδρος. Η ίδια καλή εικόνα διατηρείται και σε υψηλότερη ταχύτητα, με πολύ χαμηλό επίπεδο θορύβου από τον αέρα και το δρόμο, παρότι η 116d της δοκιμής φορά σπορ λάστιχα 225/40R18 –ευτυχώς όχι run-flat.

Πρόκειται για την έκδοση M Sport, χαμηλότερη κατά 10 mm, όμως η άνεση διατηρείται σε καλό επίπεδο. Οι ανωμαλίες αντιμετωπίζονται με κοφτό και αποτελεσματικό τρόπο, θυμίζοντας μεγαλύτερο αυτοκίνητο, χωρίς η ανάρτηση να ξεμένει από διαδρομή. Αν αναρωτιέστε, είναι καλύτερη από κάθε ΜΙΝΙ με το οποίο συγγενεύει η «1». Η κλίση είναι βέβαια περιορισμένη, το φρενάρισμα επίπεδο και η σταθερότητα σε ταχύτητα αυτοκινητόδρομου υπεράνω κριτικής, όπως περιμένεις από μια έκδοση M Sport.

Το τιμόνι είναι ελαφρύ και παρότι αρχικά δείχνει αργό γύρω από την ευθεία, δεν χρειάζεται μεγάλες κινήσεις, χάρη στο μεταβλητό λόγο. Η πληροφόρηση που φτάνει στα χέρια σου είναι αρκετά φιλτραρισμένη, όμως το εμπρός μέρος δείχνει αρκετά ανάλαφρο για προσθιοκίνητο ντίζελ και δύσκολα θα υπολογίσεις την ταχύτητα εισόδου σε μια στροφή τόσο λάθος ώστε να προκύψει υποστροφή. Άλλωστε υπάρχει το Performance Control, το torque vectoring της BMW, που τσιμπάει τα φρένα της εσωτερικής πλευράς για να εξαλείψει την όποια τέτοια τάση από νωρίς.

Περνώντας στο γκάζι, καμία παρασιτική αντίδραση δεν φτάνει στα χέρια σου. Σε δρόμους με απλώς αξιοπρεπή άσφαλτο το εμπρός μέρος σημαδεύει προς το εσωτερικό της στροφής με προθυμία, δεν ανοίγει την τροχιά του. Η δύναμη του 1.500άρη ντίζελ φυσικά δεν αρκεί για να εξαντλήσει το πλαίσιο, αλλά βάζει το... φρενάκι του και το EDLC, που προσομοιώνει ένα ελεγχόμενο διαφορικό όταν έχεις απενεργοποιήσει το σύστημα ευστάθειας. Ένα ιδιαίτερα ευέλικτο πίσω μέρος δεν θα ταίριαζε στον ώριμο χαρακτήρα της «1», όμως η ουρά αποκρίνεται θετικά στο «άσε» του γκαζιού, συνθέτοντας τελικά ένα αυτοκίνητο με σαφώς μεγαλύτερο οδηγικό ενδιαφέρον από την A-Class.

BMW 116d M Sport

Η τιμή της 116d ξεκινάει από τις €26.460, με το βασικό εξοπλισμό να περιλαμβάνει infotainment με οθόνη 8,8", αυτόματο κλιματισμό, αισθητήρες βροχής και φωτός, δερμάτινο τιμόνι με χειριστήρια, εκκίνηση χωρίς κλειδί, υπηρεσίες ConnectedDrive, φώτα ημέρας LED, αυτόματο φρενάρισμα, ειδοποίηση παρέκκλισης από τη λωρίδα κ.ά. Έχει όμως και ελλείψεις, όπως είναι η απουσία cruise control και ζαντών αλουμινίου. Πολύ ελκυστική φαίνεται η έκδοση Connected με προβολείς LED, cruise control, σύστημα πλοήγησης, αισθητήρες στάθμευσης εμπρός-πίσω, ζάντες αλουμινίου 16", σπορ τιμόνι κ.ά. με τιμή €27.824 (και €19.990 προ φόρων). Στην τιμή περιλαμβάνεται ακόμα και το μεταλλικό χρώμα. Ακριβώς τα ίδια χρήματα κοστίζει και η έκδοση Exclusive, η οποία διατηρεί τα τέσσερα τελευταία στοιχεία της Connected (αισθητήρες, ζάντες, σπορ τιμόνι, μεταλλικό χρώμα) και αντικαθιστά τα υπόλοιπα με το αυτόματο 7άρι Steptronic.

Ο πιο ικανός ανταγωνιστής της 116d είναι η Mercedes-Benz A 180 d, η οποία ξεκινάει από τις €27.986 και με το αυτόματο κιβώτιο 7G-DCT (€2.290) αλλάζει κλίμακα φορολόγησης, οπότε ακριβαίνει αρκετά. Το δε Audi Α3 Sportback 30 TDI ξεκινάει από τις €22.430, όμως δεν διατίθεται πια με το κιβώτιο S tronic. Έτσι, η αυτόματη 116d Exclusive αποτελεί σχεδόν μονόδρομο για όποιον θέλει ένα αυτόματο, ντίζελ, premium χάτσμπακ με τιμή κάτω από €30.000, προσφέροντας ένα πολύ ανταγωνιστικό πακέτο επιδόσεων, οικονομίας, εξοπλισμού και τιμής.


Τι λέει το DRIVE
Δεν είναι πια το μοναδικό πισωκίνητο χάτσμπακ, είναι όμως σημαντικά βελτιωμένη στους τομείς που μετρούν περισσότερο. Με κορυφαία ποιότητα, προηγμένο τεχνολογικό προφίλ και χώρους που της επιτρέπουν να παίξει καλύτερα από ποτέ το ρόλο του οικογενειακού, η «1» κατακτά την κορυφή της κατηγορίας.
Τιμή Από €26.460
Τεχνολογία 1.496 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, common rail, τούρμπο VGT, 116 PS/2.250-4.000 rpm, 270 Nm/1.750-2.250 rpm, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h
9,6”
0-160 km/h 30,2”
0-400 m 16,9” @ 129,5 km/h
0-1.000 m 31,5” @ 162 km/h
50-110 km/h 8,5”
50-80 km/h 3,5”
80-110 km/h  5,3”
110-140 km/h  8,5”
Φρένα 100-0 km/h 36,1 m
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 6,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2100-110 g/km
Διαστάσεις 4.319 x 1.799 x 1.434 mm
Χώρος αποσκευών 380 lt
Βάρος 1.430 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης