Test drive: Audi A1 citycarver 35 TFSI S tronic

Με ψηλή κορμοστασιά και μεγάλους τροχούς, η crossoverοποιημένη εκδοχή του Α1 δίνει την πιο μοδάτη διάστασή του. Με το μάρκετινγκ του Ingolstadt να στοχεύει σε ένα νεαρό, αστικό και πάνω απ’ όλα οικονομικά καλοστεκούμενο κοινό!

Προτού καν SUV και crossover γίνουν βασικές συνιστώσες της αυτοκινητοβιομηχανίας, η Rover έκανε πρώτη το βήμα προς αυτή την κατεύθυνση με το Streetwise. Το μοντέλο που λανσάρισε τη μόδα του τυπικού ΙΧ που φτιασιδώθηκε σε τζιπάκι της ασφάλτου με πλαστικές προσθήκες και μεγάλους τροχούς. Αυτά συνέβαιναν 17 χρόνια πριν, το 2003… Σήμερα, παρότι η συλλήβδην «σκληραγώγηση» των ΙΧ δεν έχει καμία ουσιαστική χρησιμότητα, παραμένει μια πολύ μοντέρνα (και προσοδοφόρα) διαδικασία του μάρκετινγκ. 

Από την άλλη, με τις σημερινές πόλεις να έχουν γεμίσει λογιών λογιών SUV, αυτός ο πιο ήπιος τρόπος να πλασάρεις μοντέλα προσανατολισμένα (αισθητικά και μόνο) στην περιπέτεια, ενέχει και μια ισχυρή δόση συμφιλίωσης. Οι ιππότες του περιβάλλοντος να μπορούν να κοιμούνται ήσυχοι και οι βιομηχανίες να κόβουν τρελή μονέδα.

Test drive: Audi A1 citycarver 35 TFSI S tronic
Ευχάριστη επιβεβαίωση ότι το A1 Citycarver πατά σταθερά και περνά χωρίς παρασιτικές αντιδράσεις την ισχύ του στο δρόμο και χωρίς να γέρνει πολύ στις στροφές.


Φυσικά και τα παραπάνω γράφονται με κατά νου το crossover A1. Ένα Α1 που δεν το λένε «Allroad», αλλά «citycarver»… Με προφανή στόχευση ένα νεαρό αστικό κοινό που τον έχει τον τρόπο του. Διότι για να αποκτήσεις αυτό το μπάνικο, ψιλόκορμο A1 με τη διαφορετική μάσκα και τις λαστιχάρες θα πρέπει να εκταμιεύσεις ένα χιλιάρικο επιπλέον -από τα 26.061 που κοστίζει το A1 Sportback Advanced 35 TFSI S tronic. 

Η αναφορά σε αυτή την έκδοση δεν είναι τυχαία, καθώς το μόνο citycarver που προσώρας εισάγεται στην Ελλάδα είναι το 35άρι, είτε με χειροκίνητο 6άρι σασμάν (στάνταρ Α1 τέτοιο δεν υπάρχει) είτε με 6άρι αυτόματο S tronic. Στο σημείο αυτό θεωρούμε σκόπιμο να αναφέρουμε ότι η τιμή του citycarver στην Ελλάδα είναι αισθητά χαμηλότερη από αυτή των μεγάλων ευρωπαϊκών αγορών. Είτε διότι το ντιλ της Kosmocar είναι καλύτερο είτε διότι το περιθώριό της είναι χαμηλότερο είτε και τα δύο.

Test drive: Audi A1 citycarver 35 TFSI S tronic
H Audi ήταν από τις πρώτες που πολλαπλασίασε τις ψηφιακές οθόνες στο ταμπλό, αλλά -ευτυχώς- παρέμεινε πιστή και στα φυσικά πλήκτρα, όπως για παράδειγμα τα χειριστήρια του κλιματισμού/αερισμού. Στο εσωτερικό την ευχάριστη εικόνα υποστηρίζουν οι έξτρα διακοσμήσεις σε αεραγωγούς, κεντρική κονσόλα και στις λαβές των θυρών σε Silver Gray Sport. Έξτρα και το δερμάτινο 3άκτινο τιμόνι με paddles αλλαγής ταχυτήτων, όπως και τα διακοσμητικά στοιχεία σε σχέδιο polygon.


O συνδυασμός του 1.500άρη κινητήρα TFSI των 150 PS με το αυτόματο 7άρι S tronic είναι αδιαμφισβήτητα κορυφαίος. Διακριτικός, με την καλοδεχούμενη ζυγοσταθμιστική ισορροπία ενός 4κύλινδρου έναντι ενός 3κύλινδρου, έχει γλυκιά λειτουργία και μπόλικη ροπή (και ισχύ) που το σασμάν διαχειρίζεται άψογα. Αν κάτι θα προσάπταμε στο κιβώτιο, είναι η εγγενής διστακτικότητα του S tronic να επιλέξει σχέση όταν ρολάρεις με πολύ χαμηλή ταχύτητα και ακουμπάς ελαφρά το γκάζι.

Η υποβοήθηση στο τιμόνι με λίγα χιλιόμετρα είναι αρκετή, διευκολύνοντας τις μανούβρες και όσο ανεβαίνει η ταχύτητα αποκτά τη συνέπεια που θα ήθελες με πολύ γραμμικό τρόπο. Η έξοδος από το σημείο «μηδέν» απαιτεί λίγη παραπάνω προσπάθεια, κάτι τις το επωφελές για την οδηγική άνεση (δεν χρειάζεται να κάνεις μικροδιορθώσεις) και τη φυσική αίσθηση, χωρίς ωστόσο να επηρεάζεται τα πάτημα του citycarver.

Στις στροφές, η γραμμική αντίσταση στα χέρια σού επιτρέπει να γράφεις με ακρίβεια την τροχιά σου και σε γεμίζει εμπιστοσύνη με το που θα καθορίσεις τη γωνία του τιμονιού. Εδώ να σημειώσουμε ότι το LDW είναι στάνταρ (με ή χωρίς δόνηση στο τιμόνι). Ενεργοποιείται κάθε φορά που βάζεις εμπρός, αλλά και βγαίνει «off» πανεύκολα από τον βραχίονα των φλας.

Το πάτημα και η δυναμική ισορροπία είναι το ίδιο καλά όσο και σε ένα στάνταρ Α1. Εύκολο στην οδήγηση λοιπόν, το A1 citycarver έχει το εγγενές δυναμικό της γενιάς του και αντέχει στην πίεση, ανταποκρινόμενο με υγιείς και ασφαλείς αντιδράσεις. Θα πρέπει να το πιέσεις δυναμικά, με τιμονιά, για να προκαλέσεις τη -διακριτική είναι αλήθεια- επέμβαση του ESP. Κατά τα λοιπά και παρά το ύψος του, το αυτοκίνητο παίζει κατά προτεραιότητα το χαρτί της σταθερότητας.

Test drive: Audi A1 citycarver 35 TFSI S tronic

Όσον αφορά την άνεση, εδώ έχουμε βασικές ενστάσεις. Η ανάρτηση που ανταποκρίνεται τόσο καλά στο δυναμικό κομμάτι, στον τομέα της άνεσης δεν τα καταφέρνει το ίδιο καλά. Το αυτοκίνητο είναι σε γενικές γραμμές σφιχτό, αλλά όχι ενοχλητικό όσο έχει χιλιόμετρα στο κοντέρ. Με λίγα χιλιόμετρα όμως και κυματοειδείς ανωμαλίες διαφορετικού εύρους, σύνηθες αστικό πεδίο στην Ελλάδα της μπαλωμένης ασφάλτου, το A1 citycarver γίνεται… city-shaker και οι 17άρες ζάντες με λάστιχα 205/55 δεν το βοηθούν. 

Από την άλλη, το σαλόνι είναι ήσυχο, καλά μονωμένο και δύο ενήλικοι δεν θα πιάσουν κορέους στο πίσω κάθισμα ούτε θα βγάλουν την μπέμπελη χάρη στον στάνταρ διζωνικό κλιματισμό που έχει και ειδικούς αεραγωγούς για τους πίσω. Κατά τα λοιπά, η βασική εργονομία δεν έχει ψεγάδια, αλλά η πολυπλοκότητα των ρυθμίσεων και τα μενού και υπομενού στην κεντρική οθόνη σε κάνουν και χάνεσαι. Ένα interface στο MMI Radio Plus που δεν θα σε ανάγκαζε να διαβάζεις συχνά πυκνά TFM θα ήταν ευπρόσδεκτο.

Test drive: Audi A1 citycarver 35 TFSI S tronic
Το Virtual Cockpit (έξτρα εδώ με το πακέτο Exclusive) είναι φορτωμένο, αλλά με ξεκάθαρες ενδείξεις και καλή οργάνωση. Στο ίδιο πακέτο περιλαμβάνεται και το Audi smartphone interface.

 

Test drive: Audi A1 citycarver 35 TFSI S tronic
Η οθόνη 8,8” του MMI Radio Plus, με ανάλυση 1280 x 720 pixels είναι πολύ βασική όσον αφορά την ευκρίνεια και το βάθος αντίθεσης. Για τα νιώθεις «συνδεδεμένος» χρειάζεται να περάσεις στην 10,1” του MMI Navigation Plus με την ψηλότερη ανάλυση και την υπηρεσία Audi connect Navigation & Infotainment Plus.


Πιο ψηλό από το στάνταρ Α1, το citycarver προσφέρει καλύτερη πρόσβαση… θεωρητικά. Στην πράξη, αυτό δεν μας έγινε αντιληπτό! Οι αποθηκευτικοί χώροι είναι καλά μελετημένοι, αλλά για να απολαμβάνεις ένα πιο λειτουργικό εσωτερικό σημαίνει ότι πρέπει να περάσεις από τη λίστα των έξτρα. Βλέπετε, το βασικό citycarver είναι πολύ «βασικό» και υπό κάποια πρίσματα φτωχό. Όσον αφορά το πορτμπαγκάζ, η χωρητικότητα κινείται λίγο πάνω από τον μέσο όρο, αλλά η δυνατότητα διαμόρφωσης είναι πενιχρή, αφού το δάπεδο με ρυθμιζόμενο ύψος είναι προαιρετικό!

Στην παθητική ασφάλεια, αν και το citycarver δεν έχει δοκιμαστεί, μπορούμε να υποθέσουμε ότι οι επιδόσεις του θα είναι οι ίδιες με του στάνταρ Α1 που έχει αξιολογηθεί με πέντε αστέρια από τον Euro NCAP. Τώρα, αν θα ήθελες συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης όπως το βασικό Audi pre sense, Hill Start Assist, προσαρμοζόμενο cruise control με λειτουργία stop & go, αισθητήρες παρκαρίσματος ή πολύ περισσότερο τις οδηγικές ρυθμίσεις του Audi Drive Select, θα πρέπει να τα πληρώσεις έξτρα. Τέλος να πούμε ότι η επιτήρηση τυφλών σημείων δεν είναι προσώρας διαθέσιμη.

Test drive: Audi A1 citycarver 35 TFSI S tronic
Η σύνθεση της καμπίνας δεν είναι κορυφαία, καθώς η επιλογή μερικών πλαστικών γέρνει προς την οικονομική μεριά, αλλά εικόνα και φινίρισμα εν γένει δημιουργούν ευχάριστο περιβάλλον. Τα καθίσματα «Sport» με την επένδυση σε ύφασμα Novum είναι έξτρα στην έκδοση Advance του A1 citycarver.


Με βασική εγγύηση τα δύο χρόνια (έξτρα η επέκταση) και τη σχέση του σε τιμή/εξοπλισμό, το A1 citycarver είναι συνολικά το ακριβότερο μοντέλο στην κατηγορία του. Στην Audi, βέβαια προτιμούν αυτό να το κολάζουν, μιλώντας για τις δυνατότητες «εξατομίκευσης». Και καλά κάνουν, διότι όπως επιτάσσουν η μόδα και το καταναλωτικό κοινό, το Ingolstadt θα έκανε μοιραίο λάθος αν δεν έδινε αυτή τη δυνατότητα. Αλλά και πάλι αυτός είναι μόνο ο μισός δρόμος.

Στο «διά ταύτα», πέρα από το πιο σκληροτράχηλο και περιπετειώδες look σε σχέση με ένα στάνταρ Α1, το citycarver διατηρεί ένα πακέτο μοτέρ σασμάν πειστικό πέρα από κάθε αμφισβήτηση. Η ανάρτηση πάντως θα μπορούσε να είναι πιο ενδοτική κι ας έχανε κάτι από τη δυναμική ποιότητά της υπό πίεση, ενώ από την άλλη το χιλιάρικο που χρεώνονται τα αισθητικά γνωρίσματα δεν είναι υπερβολικό για ένα ήδη τόσο ακριβό μοντέλο. Και είναι αναπόφευκτο, καθώς οποιοδήποτε ξεχωριστό, μοδάτο crossover γι’ αυτό σχεδιάζεται.

Test drive: Audi A1 citycarver 35 TFSI S tronic
Πορτμπαγκάζ λίγο πάνω από τον μέσο όρο, αλλά με περιορισμένη ικανότητα διαμόρφωσης και διπλό πάτωμα έξτρα.


Τι λέει το DRIVE
H αυτόματη crossover εκδοχή «citycarver» του A1 35 TFSI είναι μόλις 4% ακριβότερη από το στάνταρ μοντέλο, αλλά με διπρόσωπη ανάρτηση και ελλιπή εξοπλισμό.
Τιμή Από €24.456 (6άρι χειροκίνητο) και από €27.085 (S tronic)
Τεχνολογία 1.498 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός και τούρμπο, αυτόματο κιβώτιο S tronic διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων
Απόδοση 150 PS/5.000-6.000 rpm, 250 Nm/1.500-3.500 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,2”
Τελική ταχύτητα 220 km/h
Μέση κατανάλωση 8,1 lt/100 km*
Εκπομπές CO2 120-124 g/km (WLTP 141-148 g/km)
Διαστάσεις 4.046 x 1.756 x 1.483 mm
Χώρος αποσκευών 335 lt (1.090 lt αναδιπλωμένο πίσω κάθισμα)
Βάρος 1.275 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE, Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης