Test drive: Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel 210 PS Q4

Με τα υλικά από την Giulia και την κατάλληλη μαγιά, το SUV της Alfa Romeo έρχεται για να τρίξει τα δόντια στο κατεστημένο, απ' όπου κι εάν αυτό προέρχεται.

Στη βιομηχανία, εάν δεν ακολουθήσεις τις εξελίξεις είναι μαθηματικά βέβαιο πως θα το μετανιώσεις πικρά.

Κι ευτυχώς για εκείνη, η Alfa Romeo ήξερε ότι η Giulia -όσο καλή κι εάν ήταν- δεν θα ήταν αρκετή στην εποχή που η αγορά χορεύει στο ρυθμό των SUV . Γι’ αυτό και από την ίδια πρώτη ύλη σχεδίασε το SUV ισοδύναμο της μπερλίνας της.

Πέρασμα στη νέα εποχή
Το ονόμασε Stelvio, ένα από τα πιο γνωστά ορεινά περάσματα των Άλπεων, και το έχτισε πάνω στην πλατφόρμα Giorgio. Είναι η ίδια που χρησιμοποιεί η Giulia κι έχει εξελιχθεί από το μηδέν για τις απαιτήσεις πρώτα των κορυφαίων εκδόσεων Quadrifoglio και ύστερα των απλών. Βασικό υλικό είναι ο χάλυβας, όμως υπάρχει αλουμίνιο στα φτερά, στα καπό, στην ανάρτηση και στις πόρτες, ενώ ο άξονας μετάδοσης είναι από ανθρακόνημα. Έτσι η κατανομή της μάζας είναι ιδανική και συνδυάζεται η κορυφαία ακαμψία με το λογικό βάρος. Η ζυγαριά έδειξε 1.740 kg, δηλαδή αισθητά παρακάτω από τις αντίστοιχες εκδόσεις των Audi Q5, BMW X3/X4, Jaguar F-Pace και Mercedes-Benz GLC/GLC Coupé.



Η Stelvio έχει μήκος 4.687, πλάτος 1.903, ύψος 1.671 mm και μεταξόνιο 2.818 mm, οπότε βρίσκεται κάπου στη μέση της κατηγορίας. Από την άλλη στα 1.613 mm το εμπρός μετατρόχιο είναι το στενότερο της κλάσης, ενώ το πίσω των 1.653 το φαρδύτερο όλων.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: Δοκιμάζουμε την Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 180

Ωστόσο, το δύσκολο για την Alfa Romeo δεν ήταν να κατασκευάσει ένα SUV. Το δύσκολο ήταν να το σχεδιάσει με τη δική της συνταγή, κάτι που έχει δύο επίπεδα: Αφενός το αισθητικό, αφετέρου το οδηγικό, κι όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά.

Σαφώς οι σχεδιαστές ολοκλήρωσαν με επιτυχία το έργο τους, αφού παρά το ογκώδες αμάξωμα η ιταλική φινέτσα είναι παρούσα. Στο εμπρός μέρος, η συγγένεια με τη Giulia είναι ξεκάθαρη, με μικρές διαφορές που το μάτι σχεδόν δεν μπορεί να εντοπίσει. Στο προφίλ, οι γραμμές δίνουν την ψευδαίσθηση της συνεχούς κίνησης ενώ υπάρχει και μια κουπέ διάθεση στο σβήσιμο της οροφής. Το πίσω μέρος είναι αρκετά ογκώδες, έχει πάντως το δικό του χαρακτήρα και μόνο οι διακοσμητικές απολήξεις της εξάτμισης δείχνουν λίγο υπερβολικές.

Στην καμπίνα, οι υπέρμαχοι του μίνιμαλ θα λατρέψουν την εικόνα της Stelvio με το infotainment να είναι τέλεια ενσωματωμένο στο ταμπλό και να έχει εύκολο χειρισμό με απλή λογική. Η βασική γραμμή είναι αντίστοιχη με της Giulia, όμως η προσέγγιση είναι περισσότερο οικογενειακή και λιγότερο οδηγοκεντρική. Το επάνω μέρος του ταμπλό είναι ευθύ και η κονσόλα έχει λιγότερη κλίση προς τον οδηγό, χωρίς αυτό να αλλοιώνει την πολύ σωστή εργονομία. Όλοι οι διακόπτες φωτίζονται, βρίσκονται στο σωστό σημείο κι έχουν ποιοτική λειτουργία.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: Δοκιμάζουμε το Audi Q5 2.0 TDI 190 PS quattro S tronic

Το μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό αποτελείται από αφράτο πλαστικό, με πολύ ευχάριστη υφή και ευθυγραμμισμένους, λεπτούς αρμούς. Η συναρμολόγηση είναι σαφώς βελτιωμένη από των αυτοκινήτων που είχαμε οδηγήσει στην πανευρωπαϊκή παρουσίαση, υπάρχουν ωστόσο ακόμα ατέλειες στο σημείο που το ταμπλό συναντά την κονσόλα δαπέδου και στις διακοσμητικές ενθέσεις.

Η θέση οδήγησης είναι 19 cm πιο ψηλή από της Giulia και χωρίς να περιορίζει την επικοινωνία με το αυτοκίνητο δίνει αυτή την εποπτική αίσθηση που αποζητάς από ένα SUV. Θα βολέψει απόλυτα τα κανονικά αναστήματα με μόνο αστερίσκο τη μέτρια στήριξη του σώματος στις στροφές, τουλάχιστον με δερμάτινα καθίσματα. Ωστόσο, οι άνω του 1,85 m θα ήθελαν το τιμόνι να φτάνει λίγο πιο ψηλά και πιο έξω. Από πλευράς χώρου τέσσερις μεγαλόσωμοι επιβάτες θα χωρέσουν άνετα, με επαρκή αέρα για τα γόνατα και το κεφάλι στο πίσω κάθισμα.



Τρίτος θα χωρέσει με ελάχιστες υποχωρήσεις, όπως συμβαίνει σε όλα τα μοντέλα της κατηγορίας αν και λίγο μεγαλύτερο άνοιγμα στις πίσω πόρτες θα ήταν ευπρόσδεκτο. Ο χώρος αποσκευών των 525 lt είναι μεγάλος, με πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα, τεράστια ηλεκτρική πόρτα, πολύ εύχρηστη εταζέρα και ιδιαίτερα προσεγμένο φινίρισμα. Οι πρακτικές θήκες δεν είναι πολλές αλλά τελικά επαρκούν, ενώ είναι ντυμένες με αντιολισθητικό υλικό και οι περισσότερες έχουν κάλυμμα.

Σπορ μέχρι το κόκκαλο
Όλες οι ντίζελ Stelvio κινούνται από τον αλουμινένιο 4κύλινδρο 2,2 lt, σε εκδόσεις 150, 180 ή 210 ίππων. Το αυτοκίνητο της δοκιμής κινείται από την ισχυρότερη εκδοχή, κάτι που σημαίνει ακόμα 47,9 kgm στις 1.750 rpm, τετρακίνηση και προφανώς το 8άρι αυτόματο κιβώτιο που είναι στάνταρ σε όλες τις Stelvio.

Από τις 1.500 rpm ανεβάζει με ζωντάνια, ευστροφία και γραμμικότητα μέχρι τις 4.900 rpm, ενώ στο προφίλ DNA υπάρχουν τρία προγράμματα: Το οικονομικό Advanced Efficiency, το βασικό Natural και το σπορ Dynamic. Η απόκριση στο γκάζι είναι νωθρή στο πρώτο, σωστή στο δεύτερο και σπορ στο τρίτο, η επιλογή του οποίου αλλάζει σημαντικά και τη χαρτογράφηση του κιβωτίου. Το τελευταίο αλλάζει σχέσεις ομαλά, γρήγορα (σε 20-30 ms) και όταν πρέπει, ενώ διαθέτει χειροκίνητη λειτουργία στην επιλογή Dynamic, που δεν κατεβάζει όταν πατάς τέρμα το γκάζι ή αγγίζεις τον κόφτη. Εάν πάντως θέλεις αλλαγές και μέσω αλουμινένιων paddles στην κολόνα του τιμονιού, θα πρέπει να πληρώσεις άλλα €588 ευρώ.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: Δοκιμάζουμε τη Jaguar F-Pace 2.0d AWD

Καθότι ελαφρύτερη και ισχυρότερη από τους αντίστοιχης τιμής ανταγωνιστές της, η Stelvio των 210 ίππων βρίσκεται σε άλλη κλάση επιδόσεων, επιταχύνοντας με πολύ ευχάριστη πυγμή. Ξεκινά με ορμή και πετυχαίνει 0-100 km/h σε μόλις 6,7” , ενώ κάνει 80-110 km/h σε 3,7” και 110-140 km σε 5,6. Μόνο η Mercedes-Benz GLC Coupe 250 d μπορεί να κρατηθεί κοντά της.

Ακόμα πιο εντυπωσιακό πάντως είναι το απόλυτα σταθερό και πολύ δυνατό φρενάρισμα, με 36,4 m για τα 100-0 km/h και αποστομωτική αντοχή από τα τέσσερα αεριζόμενα δισκόφρενα με τις 4πίστονες εμπρός δαγκάνες. Ωστόσο από το πεντάλ του συγκεκριμένου αυτοκινήτου έλειπε η γραμμική αίσθηση, άρα και η δυνατότητα να ρυθμίσεις το φρενάρισμα με ακρίβεια. Δεν παρατηρήσαμε κάτι αντίστοιχο σε καμία από τις Giulia που έχουμε δοκιμάσει, αλλά ούτε και στις Stelvio που οδηγήσαμε στο εξωτερικό.

Όπως και να έχει, το πραγματικό ταλέντο του SUV της Alfa Romeo ξεδιπλώνεται στρίβοντας. Με την ανάλαφρή αίσθησή του, ξεχνάς μονομιάς ότι οδηγείς ένα αυτοκίνητο με απόσταση 20 cm από το έδαφος. Σε σχέση με τη Giulia, τα στελέχη της ανάρτησης έχουν σχεδιαστεί από την αρχή, το ίδιο και η σκληρότητα σε αμορτισέρ και ελατήρια, ενώ αλλαγμένη είναι και η γωνία κάστερ. Έτσι, σε συνδυασμό με το εμπρός σύστημα-ξυράφι, η Stelvio αλλάζει κατεύθυνση με ζωντάνια που όλα τα άλλα SUV της αγοράς ζηλεύουν. Το τιμόνι είναι ελαφρύ αλλά απίστευτα άμεσο, ακριβές και ποτέ νευρικό. Οπότε μόλις συνηθίσεις να μη στρίβεις περισσότερο από όσο χρειάζεται, απολαμβάνεις κράτημα που ασκεί σοβαρό πλευρικό φορτίο στο κορμί σου.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: Δοκιμάζουμε τη BMW X4 xDrive20d

Ευχαριστιέσαι την άψογη συνεργασία των μηχανικών και των ηλεκτρονικών συστημάτων, ενώ η ανάρτηση κοντρολάρει τέλεια το αμάξωμα και μια κατακόρυφη ταλάντωση του πίσω μέρους περνάει απαρατήρητη στο 99% των περιπτώσεων.



Η κλίση είναι ελάχιστη και η συμπεριφορά ουδέτερη, με ένα ελάχιστο πίβοτ της ουράς στην κορυφή της στροφής, ένα απαλό γλίστρημα με τα τέσσερα όταν ξεπεράσεις το όριο της πρόσφυσης και τη δυνατότητα να ρυθμίζεις την τροχιά ακόμα όταν στρίβεις.

Ευχή και κατάρα
Το μερίδιό της σε αυτό το έχει και η τετρακίνηση που λειτουργεί άψογα σε κάθε είδους τερέν και δίνει αξιόλογες δυνατότητες στα γλιστερά εδάφη. Σε κανονικές συνθήκες στέλνει όλη τη ροπή στους πίσω τροχούς κι εάν χρειαστεί μέχρι το 50% στους εμπρός. Ένα transfer case κι ένας πολύδισκος συμπλέκτης αναλαμβάνουν να το κάνουν μέσα σε 120 ms το πολύ.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: Δοκιμάζουμε τη Mercedes-Benz GLC 250 d 4MATIC Coupé

Το μόνο «αλλά» είναι η αδυναμία απενεργοποίησης του ελέγχου της ευστάθειας που μόλις διαβάσει γλίστρημα κόβει τη φόρα της Stelvio και την κάνει να δυσφορεί. Είναι κρίμα διότι η οδηγική δυναμική της πραγματικά σε ενθουσιάζει, ειδικά με το δεδομένο ότι δεν έχει επιτευχθεί σε βάρος της αρχοντικής κύλισης. Η ρύθμιση είναι σαφώς σφιχτή, όμως οι τέσσερις και μισός σύνδεσμοι πίσω και η διάταξη με τα διπλά ψαλίδια μπροστά δίνουν στιβαρή απόσβεση και στρογγυλεύουν όσο πρέπει όλες τις ανωμαλίες του δρόμου, χωρίς θόρυβο ή αντιδράσεις στο τιμόνι.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: Από €49.900 η Alfa Romeo Stelvio

Με άλλα λόγια, η Stelvio είναι καλή παρέα στην καθημερινότητα και πολύ ευκολοδήγητη, παρότι το τιμόνι δεν κόβει πολύ και το μικρό πίσω παρμπρίζ περιορίζει την ορατότητα. Επιπλέον έχει αποτελεσματική ηχομόνωση, γι’ αυτό και ο κινητήρας δεν ακούγεται ενοχλητικά παρότι δεν είναι αθόρυβος.

Είναι όμως αρκετά οικονομικός με μέση κατανάλωση δοκιμής στα 8,2 lt/100 km, ενώ εάν το προσπαθήσεις και χρησιμοποιείς συχνά το πρόγραμμα Advanced Efficiency θα δεις έως και χαμηλά 7άρια. Επιπλέον, τα 127 g CO2/km σημαίνουν ελεύθερη κίνηση στον Πράσινο Δακτύλιο της Αθήνας και €152,4 ετήσια τέλη κυκλοφορίας. Ποσό που μάλλον ακούγεται αμελητέο για τον κάτοχο ενός αυτοκινήτου που ξεκινά από τα €57.000.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: Δοκιμάζουμε την Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel 180 AT8

Σε αυτά συμπεριλαμβάνεται το πληρέστατο πακέτο εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας της έκδοσης Super που πρακτικά σημαίνει ότι δεν λείπει τίποτα ουσιαστικό, όσο γαργαλιστικός κι εάν είναι ο κατάλογος του προαιρετικού εξοπλισμού.

Τι λέει το DRIVE
Με κορυφαίες επιδόσεις για τα ντίζελ δεδομένα και ιταλικό παρουσιαστικό, η Stelvio φτιάχτηκε για να ικανοποιεί τις ανάγκες της οικογένειας και τα «θέλω» του οδηγού. Γι’ αυτό και αποτελεί μια σοβαρότατη προσθήκη στις επιλογές των ακριβών μεσαίων SUV.
Τιμή από € 57.000
Τεχνολογία Πετρέλαιο, 2.143 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, common rail, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας, 210 PS/3.750 rpm, 47,9 kgm/1.750 rpm, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,7”
0-160km/h 18,3”
0-400 m 14,8” @ 146,3 km/h
0-1.000 m 27,7” @ 183,7 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 15,5”
30-50 km/h (kickdown) 1,2”
50-80 km/h (kickdown) 2,5”
80-110 km/h (kickdown) 3,7”
110-140 km/h (kickdown) 5,6”
Φρένα 100-0 km/h 36,4 m
Τελική ταχύτητα 215 km/h
Μέση κατανάλωση 8,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2127 g/km
Διαστάσεις 4.687 x 1.903 x 1.671 mm
Χώρος αποσκευών 525 lt
Βάρος 1.740 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία και τη ρύθμιση Dynamic