Nissan Note 1.2

Nissan Note 1.2

Το νέο Note θέλει να αποβάλει τη «ρετσινιά» του πολυμορφικού, διατηρώντας όμως τα πλεονεκτήματα στους χώρους και την πρακτικότητα. Καταφέρνει να ισορροπήσει με τα πόδια σε δύο βάρκες;

Το προηγούμενο Nissan Note ήταν ένα τυπικό μικρό πολυμορφικό MPV. Μπορεί να είχε το κοινό του και να απέσπασε καλές κριτικές στον αυτοκινητικό Τύπο, όμως όλοι ξέρουμε ότι τα μικρά MPV δεν έχουν γενικά μεγάλη εμπορική επιτυχία.

Η πρακτικότητά τους δεν είναι τόση ώστε να αντισταθμίζει το μειονέκτημα της «όρθιας» και τετραγωνισμένης εμφάνισης. Έτσι, το προηγούμενο Note δεν μπορούσε να συναγωνιστεί σε πωλήσεις σουπερμίνι με στιλ, όπως το Renault Clio και το Ford Fiesta.

Η Nissan το κατάλαβε και γι’ αυτό ακολούθησε μια διαφορετική συνταγή στο νέο Note: Δεν έφτιαξε μεν ένα ακόμα MPV, αλλά ούτε και ένα συμβατικό σουπερμίνι –αφού έχει δημιουργήσει παράδοση με τα εναλλακτικά μοντέλα, όπως το μικρομεσαίο Qashqai. Προσπάθησε να διατηρήσει τους χώρους και την πρακτικότητα του παλιού Note, αλλά σε ένα πακέτο με πιο δυναμική εμφάνιση, που να αρέσει σε ένα μεγαλύτερο τμήμα του αγοραστικού κοινού.

Πόσο επιτυχημένη είναι αυτή η νέα προσέγγιση; Για να το διαπιστώσουμε, υποβάλαμε στη διαδικασία του Master Test ένα από τα πρώτα Note δεύτερης γενιάς που ήρθαν στην Ελλάδα και συγκεκριμένα την πιο προσιτή έκδοση του μοντέλου, με τον 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.200 κυβικών.

Νέα πλατφόρμα, δυναμική εμφάνιση, σύγχρονοι κινητήρες
Βασισμένο στο πρωτότυπο Invitation που είχαμε δει το 2012 στο Σαλόνι της Γενεύης, το νέο Note δείχνει πιο δυναμικό και πιο μαζεμένο σε διαστάσεις από τον προκάτοχό του. Αυτό είναι μια επιτυχία του υπεύθυνου σχεδιαστή Atsushi Maeda, αφού στην πραγματικότητα το νέο μοντέλο έχει το ίδιο μήκος με το παλιό, κατά 1 εκατοστό μεγαλύτερο πλάτος και μόνο 2 εκατοστά μικρότερο ύψος.

Στην «οπτική απάτη» παίζει ρόλο το ενιαίο σύνολο φαναριών-μάσκας, η κεκλιμένη βασική γραμμή των παραθύρων, τα φουσκωμένα φτερά, αλλά κυρίως η πλευρική τεθλασμένη γραμμή που η Nissan ονομάζει «squash line» (καθώς θυμίζει την τροχιά που ακολουθεί ένα μπαλάκι του σκουός) και η οποία μειώνει οπτικά το ύψος των πλευρών.

Πέρα από πιο δυναμική εμφάνιση, το νέο Note έχει και καλύτερη αεροδυναμική. Μη νομίσετε όμως ότι οι αλλαγές είναι μόνο εξωτερικές, αφού το αυτοκίνητο έχει εξελιχθεί στην Ευρώπη (Αγγλία και Ισπανία) και βασίζεται σε μια νέα πλατφόρμα με τον κωδικό «V» (από το versatile = ευπροσάρμοστη).

Περιέργως, η πλατφόρμα δεν έχει σχέση με εκείνη του Renault Clio (παρά τη συμμαχία Renault/Nissan), αλλά με αυτήν του Nissan Micra, σε μεγεθυμένη βέβαια έκδοση. Η νέα αυτή πλατφόρμα επιτρέπει την προμήθεια του 80% των εξαρτημάτων από την εκάστοτε τοπική αγορά (εδώ, τη βρετανική, αφού το Note εξακολουθεί να κατασκευάζεται στο Sunderland της Αγγλίας).

Επίσης μειώνει σημαντικά τον αριθμό των εξαρτημάτων και κατ’ επέκταση την πολυπλοκότητα και το βάρος. Η πλάστιγγά μας έδειξε ότι το νέο Note 1.2 είναι 87 kg ελαφρύτερο από το παλιό Note 1.4 και 50 kg ελαφρύτερο από το αντίστοιχο, 3κύλινδρο Clio 0.9 TCe.

Πέρα από τον 3κύλινδρο ατμοσφαιρικό 1.2 του αυτοκινήτου της δοκιμής, που τον ξέρουμε από το Micra και αποδίδει 80 PS, το νέο Note προσφέρεται επίσης με τον ντίζελ 1.5 dCi 90 PS της Renault και από τη νέα χρονιά με τον 3κύλινδρο 1.2 DIG-S, με τον κομπρέσορα και τους 98 PS.

Σε όλες τις περιπτώσεις η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός κιβωτίου 5 σχέσεων, με βελτιωμένο μηχανισμό επιλογής, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ευρωπαϊκές απαιτήσεις. Αντίστοιχα «ευρωπαϊκές» είναι και οι ρυθμίσεις της ανάρτησης, που είναι τυπική για την κατηγορία, με γόνατα McPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω.

Εντυπωσιακά ευρύχωρο
Παρά τη λακαρισμένη μαύρη κονσόλα και τα «funky» κυκλικά χειριστήρια του κλιματισμού, το εσωτερικό του Note είναι περισσότερο λειτουργικό παρά εντυπωσιακό. Διακόπτες και χειριστήρια είναι σε σωστή θέση, τα πλαστικά έχουν αποδεκτή ποιότητα και καλή συναρμογή, και υπάρχουν πολλές θέσεις για μικροπράγματα.

Η θέση οδήγησης είναι λίγο πιο ψηλή από ενός συνηθισμένου σουπερμίνι, αλλά δεν σου φαίνεται διαφορετική. Θα θέλαμε πάντως το τιμόνι να ρυθμιζόταν και σε απόσταση, όχι μόνο σε ύψος, και η πλάτη του καθίσματος να είχε συνεχή και όχι σκαλωτή ρύθμιση. Επίσης, θα προτιμούσαμε το κάθισμα να ήταν λίγο πιο σφιχτό, ιδίως στα πλευρά του, ώστε να στηρίζει καλύτερα το σώμα στις στροφές.

Χάρη στη χαμηλή βασική γραμμή των παραθύρων και στη σχεδίαση των καθρεφτών, η ορατότητα εμπρός και πλάγια είναι πολύ καλή. Πολύ καλοί είναι και οι χώροι μπροστά, ακόμα και για ψηλούς οδηγούς.

Αυτό όμως που πραγματικά εντυπωσιάζει είναι ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών, που ντροπιάζει πολλά μοντέλα της πιο πάνω κατηγορίας. Καλό είναι και το εσωτερικό ύψος, ενώ το επίπεδο κάθισμα και το μικρό τούνελ στο δάπεδο επιτρέπουν να βολευτεί κι ένας τρίτος επιβάτης, για σύντομες διαδρομές.

Ο τεράστιος χώρος για τα γόνατα μάλιστα δεν έχει επιτευχθεί σε βάρος του χώρου για τις αποσκευές. Στο στάνταρ μοντέλο, όπως αυτό της δοκιμής, το πορτμπαγκάζ έχει χωρητικότητα 295 λίτρων –τιμή κορυφαία για την κατηγορία. Με το συρόμενο (σε διαδρομή 16 cm) πίσω κάθισμα, που περιλαμβάνεται στο έξτρα πακέτο Family, ο χώρος μπορεί να αυξηθεί μέχρι και τα 381 λίτρα.

Το πακέτο περιλαμβάνει και το σύστημα kakakuri, με το πτυσσόμενο δάπεδο του πορτμπαγκάζ που μπορεί να τοποθετηθεί σε διάφορες θέσεις για να συγκρατεί ή να κρύβει αποσκευές.

Η πλάτη του πίσω καθίσματος είναι διαιρούμενη (σε αναλογία 60:40) και αναδιπλούμενη, αλλά δεν ανασηκώνεται και το έδρανο, έτσι ώστε να ελευθερώνεται ένας ενιαίος, επίπεδος χώρος χωρίς το σκαλοπάτι που υπάρχει τώρα.

Ό,τι χάνει σε δύναμη το κερδίζει σε οικονομία
Οι τρεις κύλινδροι και οι 80 ίπποι μπορεί να ακούγονται λίγοι, όμως το Note 1.2 είναι σχετικά ελαφρύ, στα 1.080 κιλά. Έτσι καταφέρνει να είναι πιο γρήγορο από το παλιό 1.4, με 12,7” αντί 14,2” στα 0-100 km/h και 7,8” αντί 8,3” στο εικονικό προσπέρασμα των 80-110 km/h με 3η.

Είναι όμως πιο αργό από το άμεσα ανταγωνιστικό του Honda Jazz 1.4 (11,2”/6,9”) και από το Toyota Yaris 1.33 (11,0”/5,6”). Σε σύγκριση με το επίσης 3κύλινδρο Peugeot 208 1.2, είναι πιο γρήγορο στην επιτάχυνση από στάση (0-100 σε 12,7”αντί 14,0”, 0-1.000 m σε 34,5” αντί 35,5”) και περίπου ισότιμο στις ρεπρίζ (50-80 με 4η σε 10,1” αντί 9,9”, 80-110 με 3η σε 7,8” αντί 8,0”).

Γενικά, ο μικρός 3κύλινδρος του Note τραβά μεν ομαλά και χωρίς κραδασμούς από χαμηλά, θέλει όμως στροφές για να αποδώσει –πράγμα που φαίνεται κι από το ασυνήθιστα ψηλό όριο των 6.800 rpm.

Η απόκριση στο γκάζι είναι καλή, ο θόρυβος σχετικά περιορισμένος και ο ήχος ευχάριστος, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να δείχνει πιο ζωηρό απ’ ό,τι πραγματικά είναι.

Με φορτίο όμως νιώθεις την έλλειψη δύναμης και πρέπει να δουλεύεις εντατικά το κιβώτιο για να κινείσαι αξιοπρεπώς. Ευτυχώς ο λεβιές είναι πολύ εύχρηστος: μαλακός, ακριβής και γρήγορος στις αλλαγές.

Οι πέντε σχέσεις του κιβωτίου είναι σωστά διαλεγμένες, έτσι ώστε να ταιριάζουν με τα χαρακτηριστικά ροπής του κινητήρα. Αυτό σε βοηθά να οδηγείς οικονομικά, όποτε το θέλεις. Βοηθούν επίσης οι δύο αντίστοιχοι δείκτες στον πίνακα οργάνων, όπως βέβαια και το στάνταρ σύστημα stop/start μέσα στην πόλη.

Ως αποτέλεσμα, το Note 1.2 αποδεικνύεται πολύ οικονομικό για βενζινοκίνητο. Η μέση κατανάλωση για ολόκληρη τη δοκιμή μας ήταν μόνο 6,7 lt/100 km, ενώ σε καθημερινές διαδρομές κυμαινόταν από τα 6,2 έως τα 6,4 lt/100 km χωρίς ιδιαίτερη προσοχή στην οδήγηση.

Εύκολο κι ευχάριστο στο δρόμο
Σε προδιαγραφές και, κατ’ επέκταση, σε οδική συμπεριφορά, το Note 1.2 είναι ένα τυπικό βενζινοκίνητο σουπερμίνι: Ελαφρώς μπροστόβαρο, με χειροκίνητο 5άρι κιβώτιο, ηλεκτρικό τιμόνι των 3 στροφών από τέρμα σε τέρμα και λάστιχα με αρκετό «μάγουλο».

Η ασφάλεια και η φιλικότητα είναι τα βασικά ζητούμενα εδώ. Και το Note τα παρέχει. Η ανάρτηση στις χαμηλές ταχύτητες είναι ενδοτική (χάρη στο 65άρι προφίλ των ελαστικών) και η άνεση στην πόλη καλή. Τιμόνι και πεντάλ είναι όλα το ίδιο ελαφρά και εύκολα, με θετική αίσθηση και ακρίβεια στη λειτουργία τους. Περιμέναμε όμως ο κύκλος στροφής να ήταν μικρότερος.

Η συνέπεια στην απόκριση και την αίσθηση των χειριστηρίων διατηρείται και όσο η ταχύτητα ανεβαίνει. Σε επαρχιακό δρόμο, το τιμόνι έχει την ίδια ακρίβεια, ενώ –χάρη στο ενδοτικό «μάγουλο» των ελαστικών– η ανάρτηση έχει ρυθμιστεί αρκετά σφιχτά ώστε να ελέγχει τις κινήσεις του αμαξώματος χωρίς συμβιβασμούς στην άνεση.

Το Nissan Note μπορεί να μην είναι Ford Fiesta σε δυναμική συμπεριφορά, απόκριση και επικοινωνία με τον οδηγό, αλλά είναι έτη φωτός μπροστά από το αδελφάκι του το Micra. Και όσον αφορά τις μεγάλες ταχύτητες, ό,τι πρόβλημα έχει οφείλεται στην έλλειψη δύναμης του κινητήρα. Κατά τα άλλα είναι σταθερό, με αρκετά χαμηλό επίπεδο θορύβου και καλή άνεση στο ταξίδι.

Τα φρένα αρχικά δεν εμπνέουν μεγάλη εμπιστοσύνη καθώς δεν έχουν άμεση απόκριση στο πάτημα του πεντάλ. Τα συνηθίζεις όμως και ανακαλύπτεις ότι είναι δυνατά, δεν κουράζονται εύκολα και δίνουν πολύ καλές αποστάσεις ακινητοποίησης.

Λογικές απαιτήσεις, έξυπνος εξοπλισμός
Η τιμή του Note 1.2 ξεκινά από τα 11.950 ευρώ με το όφελος απόσυρσης και την προσφορά της αντιπροσωπείας. Δεν θα το λέγαμε λοιπόν ακριβό, αφού είναι φθηνότερο από τα Renault Clio TCe 90 (€12.750) και VW Polo 1.2 TSI 90PS (€12.430) στις βασικές τους εκδόσεις, ενώ έχει πρακτικά την ίδια τιμή με το βασικό Toyota Yaris 1.33 (€11.980) που είναι κι ένας από τους πιο άμεσους ανταγωνιστές του.

Ο άλλος άμεσος ανταγωνιστής είναι το Honda Jazz 1.4, που είναι λίγο φθηνότερο (€11.440), αλλά υπάρχει και μια πλειάδα σουπερμίνι που είναι σημαντικά φθηνότερα, όπως το Hyundai i20 1.2 (€9.990), το KIA Rio 1.2 (€10.390), το Opel Corsa 1.2 (€9.996), το SEAT Ibiza 1.2 TSI 85 PS (€10.574), το Skoda Fabia 1.2 TSI 86PS (€10.778) και το Suzuki Swift 1.2 (€10.850).

Τα διαθέσιμα επίπεδα εξοπλισμού του Note είναι τρία: Το βασικό Energy, το Acenta και το πολυτελές Techna (μόνο για το ντίζελ). Ακόμα και το Energy έχει στάνταρ έξι αερόσακους, ESP, stop/start, cruise control, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, βάσεις στήριξης παιδικών καθισμάτων Isofix, air-condition, ράδιο-CD με ΜΡ3, Bluetooth κι ένα στοιχειώδες ηλεκτρικό πακέτο (εμπρός παράθυρα, καθρέφτες, κλειδαριές).

Το Acenta έχει επιπλέον ζάντες αλουμινίου (15”), ηλεκτρικά πίσω παράθυρα, θερμαινόμενους καθρέφτες με ενσωματωμένα φλας, και άλλα δευτερεύοντα στοιχεία εξοπλισμού και διάκοσμου. Πιο μεγάλη σημασία έχουν όμως τα τρία πακέτα έξτρα εξοπλισμού Tech, Pack και Family.

To πακέτο Tech (€1.000 επιπλέον) περιλαμβάνει το σύστημα Nissan Connect (οθόνη αφής 5,8”, σύστημα πλοήγησης, CD/MP3 με 6 ηχεία), το σύστημα περιμετρικής θέασης Around View Monitor και το σύστημα ασφάλειας Nissan Safety Shield για τα οποία γράφουμε αλλού.

Το πακέτο Pack (στάνταρ στο Acenta) περιλαμβάνει αυτόματο κλιματισμό, προβολείς ομίχλης, δείκτη εξωτερικής θερμοκρασίας και αισθητήρες βροχής και φωτισμού.

Τέλος, το πακέτο Family (€1.400 μαζί με το Tech) περιλαμβάνει –μεταξύ άλλων– ζάντες αλουμινίου 16”, σκούρα κρύσταλλα, υποβραχιόνια εμπρός-πίσω, το συρόμενο πίσω κάθισμα και το πολυχρηστικό δάπεδο του χώρου αποσκευών (karakuri).

Σχετικά με το κόστος χρήσης, έχουμε ήδη αναφέρει τη χαμηλή κατανάλωση βενζίνης των μόλις 6,7 lt/100km. Τα πάγια έξοδα για τα 1.200 κυβικά είναι επίσης χαμηλά, όπως και τα τέλη κυκλοφορίας για τα 109 gr CO2/km, και οι απαιτήσεις τακτικής συντήρησης είναι λογικές, με σέρβις και αλλαγή λαδιών κάθε 20.000 km ή κάθε χρόνο. Τέλος, η στάνταρ εγγύηση για τα μηχανικά μέρη είναι 3ετής (δηλαδή στο μέσο όρο), αλλά μπορεί να επεκταθεί στα έξι χρόνια (για 120.000 ή 150.000 km) με επιπλέον χρέωση.

TECH INFO Ασπίδα Ασφαλείας
Το Nissan Safety Shield (ασπίδα ασφαλείας) είναι ένα ηλεκτρονικό σύστημα που περιλαμβάνει τρεις λειτουργίες: την Blind Spot Warning, την Lane Departure Warning και την Moving Object Detection.

H Blind Spot Warning ειδοποιεί όταν υπάρχει άλλο όχημα στο λεγόμενο τυφλό σημείο, πίσω δεξιά η αριστερά. Μια διακριτική ένδειξη ανάβει πάνω στον αντίστοιχο εξωτερικό καθρέφτη και αν ο οδηγός κάνει πως στρίβει, η ένδειξη αναβοσβήνει και συνοδεύεται από ηχητικό σήμα.

Η Lane Departure Warning ειδοποιεί ηχητικά όταν το αυτοκίνητο παρεκκλίνει από τη λωρίδα του χωρίς να έχει βγάλει φλας.

Η Moving Object Detection ειδοποιεί ηχητικά και οπτικά (στην κεντρική οθόνη των 5,8”) αν κάποιο κινούμενο αντικείμενο είναι στην πορεία του αυτοκινήτου όταν κάνει όπισθεν.



Και οι τρεις παραπάνω λειτουργίες καλύπτονται από μία και μόνη πολύ ευρυγώνια κάμερα AVM στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Για να έχει μάλιστα καθαρή εικόνα, η κάμερα αυτή έχει ειδικό μηχανισμό πλύσης με νερό και στεγνώματος με πεπιεσμένο αέρα, η οποία ελέγχεται από κομπιούτερ.

Η κάμερα AVM συνδυάζεται με άλλες τρεις μικροκάμερες, στη μάσκα και τους δύο καθρέφτες, ώστε να παρέχεται στον οδηγό μια εικόνα στην οθόνη 5,8” η οποία δείχνει το αυτοκίνητο σε κάτοψη με όλα τα τυχόν εμπόδια γύρω του, για εύκολες και ασφαλείς μανούβρες και παρκαρίσματα.

Τι λέει το DRIVE
Μπορεί το νέο Note να είναι πιο όμορφο στο μάτι και πιο ευχάριστο στην οδήγηση από το παλιό, όμως τα πλεονεκτήματά του εξακολουθούν να είναι πιο πρακτικά: Χώροι, ευχρηστία και οικονομία
Τιμή € 11.000 (με απόσυρση και προσφορά)
Τεχνολογία 1.198 cc, i3, 4v, 2 ΕΕΚ, ψεκασμός, 80 PS/6.000 rpm, 11,2 kgm/4.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο πέντε σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,7”
0-120 km/h 18,7”
0-140 km/h 29,9”
0-400 m 18,4”
0-1.000 m 34,5”
30-50 km/h (3η) 2,3”
50-80 km/h(4η) 10,1”
80-110 km/h (5η) 17,4”
110-140 km/h (5η) 28,2”
Τελική ταχύτητα 168 km/h
100-0 km/h 39,4 m
Μέση κατανάλωση 6,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 109 gr/km
Διαστάσεις 4.100 x 1.695 x 1.530 mm
Βάρος 1.080 kg
Μετρήσεις DRIVE

 

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube