Δοκιμάζουμε την Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 VGT

Δοκιμάζουμε την Alfa Romeo Tonale Hybrid 160 VGT

Έχοντας περάσει με άριστα τις εξετάσεις σχετικά με το πόσο «Alfa Romeo» μπορεί να είναι ένα SUV, η μιλανέζικη εταιρεία σήκωσε τα μανίκια και έφτιαξε την Alfa Romeo Tonale. Το C-SUV που της ανοίγει την πόρτα στο εγγύς μέλλον.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Alfa Romeo χρησιμοποιεί το όνομα ενός «πάσου» των Άλπεων για να ονοματίσει κάποιο μοντέλο της. Η αρχή έγινε με τη Stelvio, η οποία ανέλαβε να δείξει πως ένα SUV μπορεί να είναι Alfa Romeo -και το αντίστροφο- πιάνοντας με ακρίβεια τον παλμό της εποχής για τα δεδομένα στα D-SUV. Σήμερα, στην εποχή που σχεδόν κανένα μοντέλο δεν μπορεί να καταφέρει αξιοσημείωτη εμπορική πορεία χωρίς SUV αμάξωμα και σίγουρα δε θεωρείται σύγχρονο χωρίς εξηλεκτρισμό, το «πάσο» με το όνομα Alfa Romeo Tonale τοποθετεί την Casa del Biscione ως βασικό παίχτη και στα C-SUV. Σε μια κατηγορία με πωλήσεις που δεν αφήνουν το λογιστήριο κανενός κατασκευαστή ασυγκίνητο.

Σχεδόν τρία χρόνια από τότε που το σχεδιασμένο από τον Αλέξανδρο Λιώκη πρωτότυπο της Alfa Romeo Tonale παρουσιάστηκε στο Σαλόνι της Γενεύης, η έκδοση παραγωγής αποτελεί πλέον μια ευχάριστη πραγματικότητα.

Η Alfa Romeo Tonale διαθέτει μήκος 4,53 m, πλάτος 1,84 και ύψος 1,6 m, με μεταξόνιο που φτάνει τα 2,64 m και απόσταση από το έδαφος που δηλώνεται στα 15,6 cm. Από τις εξαιρετικά εντυπωσιακές γραμμές που δημιούργησε για το πρωτότυπο το πενάκι του Αλέξανδρου, η κεντρική ιδέα παραμένει χωρίς αλλαγές. Είναι λίγο πιο χαμηλών τόνων, όμως το αποτέλεσμα σαφώς έχει φινέτσα που ανταποκρίνεται στην ιστορία της Alfa Romeo, μαζί με την ισορροπία και την αντικειμενική ομορφιά που αναζητά η πλειονότητα των αγοραστών της κατηγορίας.

Μάλιστα βλέποντάς την από κοντά, έρχονται στην επιφάνεια δύο βασικές παρατηρήσεις που οι φωτογραφίες δεν μπορούν να αποδώσουν: Η πρώτη είναι πως το έντονο ανάγλυφο των πάνελ του αμαξώματος δημιουργεί ενδιαφέροντα παιχνίδια με το φως. Η δεύτερη είναι το πόσο καλά κρύβεται ο όγκος του αμαξώματος, διατηρώντας ωστόσο την ικανότητα να επιβάλλεται και να τραβά τα βλέμματα διακριτικά. Εμπρός τα φώτα και το ψηλό καπό, στο πλάι οι τεράστιοι θόλοι και πίσω τα φώτα με το ανάγλυφο της πόρτας είναι τα βασικά σημεία που δύσκολα θα αφήσουν κάποιον ασυγκίνητο.

Alfa Romeo Tonale

Είναι βέβαια εξίσου σημαντικό -αν όχι σημαντικότερο- για ένα αυτοκίνητο να μην εξαντλεί τη σχεδιαστική έμπνευση στο αμάξωμα. Φαίνεται ότι στο Milano το ξέρουν καλά αυτό, γι’ αυτό και η καμπίνα της Alfa Romeo Tonale βρίσκεται στο ίδιο μήκος κύματος. Η γραμμή του ταμπλό είναι λιτή μα μοντέρνα και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων ρετρό μα σύγχρονος, με τη θέση οδήγησης άψογη και τα περισσότερα υλικά πολύ υψηλής ποιότητας με υφή που σε κερδίζει.

Λίγα μόνο πλαστικά είναι σκληρά και χωρίς κάποιο προστατευτικό φιλμ. Κάτι που πάντως αποτελεί κοινό τόπο για την κατηγορία. Τις εντυπώσεις κερδίζουν επίσης τόσο το φινίρισμα όσο και η προσοχή στη συναρμολόγηση. Μόνο στην κεντρική κονσόλα υπάρχει περιθώριο βελτίωσης -τουλάχιστον στα αυτοκίνητα της παρουσίασης. Όμως κάπου εκεί έρχεται η δήλωση του Jean-Philippe Imparato, CEO της Alfa Romeo πως, «δεν θα διστάσω ακόμα και να σταματήσω τη γραμμή παραγωγής εάν τα ποιοτικά στάνταρ της Alfa Romeo Tonale δεν είναι αυτά ακριβώς που πρέπει».

Από εκεί και πέρα η εργονομία είναι σωστή, όπως άλλωστε και η συνολική ευχρηστία του ταμπλό και της κεντρικής κονσόλας που φιλοξενούν μια νέα οθόνη αφής, χαρακτηριστικούς αεραγωγούς και το περιστροφικό χειριστήριο του DNA εμπρός από τον επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου.

Αναφορικά με την οθόνη αφής, αυτή έχει διαγώνιο 10,25” και σε συνδυασμό με τον πίνακα οργάνων των 12,3” δημιουργούν ένα ψηφιακό εμβαδό με διαγώνιο 22,5”. Να αναφέρουμε επίσης πως η Alfa Romeo Tonale χαρακτηρίζεται από τους Ιταλούς ως το πιο εξελιγμένο μοντέλο που έχει παρουσιάσει ποτέ η εταιρεία -τουλάχιστον σε ψηφιακό επίπεδο.

Βασική παράμετρος γι’ αυτή τη δήλωση είναι αφενός οι υψηλές δυνατότητες συνδεσιμότητας που περιλαμβάνουν την εφαρμογή MyAlfa, την ψηφιακή βοηθό Alexa αλλά και το NFT (Non-Fungible-Token) που εμφανίζεται για πρώτη φορά στη βιομηχανία του αυτοκινήτου. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα ψηφιακό αρχείο καταγραφής του ιστορικού του αυτοκινήτου, το οποίο το συνοδεύει σε όλη την πορεία του.

Alfa Romeo Tonale

Μέσα από όλα αυτά, στην καμπίνα της Alfa Romeo Tonale αισθάνεσαι όμορφα και απολαμβάνεις λιτή κι ευχάριστη πολυτέλεια, μαζί με την πολύτιμη αίσθηση πως κάποιος έχει σκεφτεί τα πράγματα για εσένα. Και για όλους τους υπόλοιπους εδώ που τα λέμε, αφού ο διαθέσιμος χώρος είναι άφθονος τόσο στο εμπρός όσο και στο πίσω κάθισμα. Ακόμα και ένας ψηλός ενήλικος θα χωρέσει χωρίς πρόβλημα πίσω από έναν αντίστοιχα ψηλό, έχοντας μπόλικο αέρα για το κεφάλι. Ο χώρος αποσκευών από την πλευρά του έχει χωρητικότητα 500 lt, τιμή που δεν προκαλεί σοκ για την κατηγορία μα ικανοποιεί απόλυτα έστω κι εάν έχει σχετικά ψηλό κατώφλι.

Βάση με ταλέντο, εξέλιξη με ουσία
Για κάθε Alfa Romeo που σέβεται τον εαυτό της, η φινέτσα είναι αξίωμα. Και έχει να κάνει όχι μόνο με την αισθητική του αμαξώματος και της καμπίνας, αλλά και με το οδηγικό ταμπεραμέντο. Με αυτό ως σημείο μηδέν, οι άνθρωποι της εταιρείας ξεκίνησαν να εξελίσσουν την Alfa Romeo Tonale με πάθος και υψηλές προσδοκίες.

Πήραν λοιπόν ως βάση την πλατφόρμα του Jeep Compass (που με τη σειρά της πηγάζει από εκείνη της Alfa Romeo Giulietta) και έκαναν καίριες αλλαγές. Φρόντισαν δηλαδή να τοποθετήσουν όλα τα βαριά εξαρτήματα σε όσο πιο κεντρική θέση, έτσι ώστε να μπορούν τελικά να ανακοινώνουν πως το νέο τους μοντέλο έχει τέλεια κατανομή της μάζας του μεταξύ των εμπρός και των πίσω τροχών. Και θέλοντας να ευθυγραμμίσουν την Tonale με τη Stelvio σε αίσθηση, χρησιμοποίησαν κρεμαγέρα με σχέση μόλις 13,6:1, την πιο άμεση στην κατηγορία εννοείται.

Επίσης το πλαίσιο έχει ενισχυθεί σε καίρια σημεία, ενώ η γεωμετρία των τεσσάρων MacPherson εξελίχθηκε για τον καλύτερο συνδυασμό των δυναμικών χαρακτηριστικών με την άνεση. Για να τελειοποιηθούν όλα αυτά βέβαια, χρειάστηκαν 15.000 ώρες εξέλιξης σε εξομοιωτή και τέσσερα εκατομμύρια χιλιόμετρα στον πραγματικό κόσμο, κάτω από όλες τις συνθήκες…

Η γκάμα της Alfa Romeo Tonale υποστηρίζεται από νέους κινητήρες βενζίνης της οικογένειας GSA, με μέγιστη ισχύ 130 ή 160 PS και ροπή 240 Nm σε κάθε περίπτωση. Έχουν χωρητικότητα 1,5 lt, λειτουργία στο θερμοδυναμικό κύκλο Miller, σύστημα ψεκασμού με πίεση έως 350 bar και διπλό μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων. Προκειμένου να έχει καλύτερη απόκριση χαμηλά και περισσότερη δύναμη ψηλά διατηρώντας την αποδοτική λειτουργία, η ισχυρότερη έκδοση του ιταλικού διαθέτει τούρμπο VGT, ενώ τον εξηλεκτρισμό έχει αναλάβει ένα σύστημα που θα μπορούσες να αποκαλέσεις… υβριδικοϋβριδικό.

Alfa Romeo Tonale

Οι άνθρωποι της Alfa Romeo το αποκαλούν «middle Hybrid» και η ιδιαιτερότητά του έγκειται στο ότι λειτουργεί υπό τάση 48V αλλά ο κινητήρας που αποδίδει 20 PS και 55 Nm βρίσκεται τοποθετημένος μέσα στο αυτόματο 7άρι κιβώτιο με το διπλό συμπλέκτη που είναι στάνταρ σε όλες τις Alfa Romeo Tonale (με σχέση μετάδοσης 2,5:1). Σε συνδυασμό δε με την μπαταρία ιόντων λιθίου των 0,77 kWh, το σύστημα επιτρέπει στην Tonale να ξεκινά και να κινείται με χαμηλή ταχύτητα εντελώς ηλεκτρικά. Όσο για τη μίζα, υπάρχει και σύστημα BISG που λειτουργεί στα 12V.«»

Όλες οι Alfa Romeo Tonale που ήταν διαθέσιμες για τους Έλληνες δημοσιογράφους διέθεταν τον 160άρη κινητήρα, ο οποίος παρότι δεν είναι ξεσηκωτικός, ξεδιπλώνει γραμμικά τη δύναμή του και έχει πλούσιο τράβηγμα στο μεσαίο φάσμα. Η Alfa Romeo ανακοινώνει 0-100 km/h σε 8,8”και τελική 215 km/h, νούμερα που αποτυπώνουν πετυχημένα την αίσθηση. Δεν θα έλεγα πως αισθάνεσαι κάποιο ιδιαίτερο μπουστάρισμα από το ηλεκτρικό μοτέρ, όμως απολαμβάνεις τα σύντομα διαστήματα αμιγούς ηλεκτροκίνησης.

Από πλευράς ισχύος, σαφώς και αυτή η έκδοση δεν μπορεί να αναδείξει πλήρως την ικανότητα του πλαισίου της Alfa Romeo Tonaleυ. Όμως μπορεί να υποστηρίξει ρυθμό που του επιτρέπει να ξεδιπλωθεί, χωρίς η μέση κατανάλωση να ξεπερνά τα 9 lt/100 km. Εάν θα μπορούσαμε να ζητήσουμε κάτι παραπάνω, μάλλον θα ήταν λίγο πιο ενδιαφέροντα ήχο, αλλά και λίγο καλύτερη απόκριση από τον συνδυασμό κινητήρα-κιβωτίου όταν οδηγείς στο βασικό οδηγικό προφίλ. Στο Dynamic είναι σαφώς καλύτερα τα πράγματα, ενώ παράλληλα κερδίζεις πραγματικά χειροκίνητη λειτουργία στις επτά σχέσεις που έχουν σωστή κλιμάκωση.

Η εξαιρετική ρύθμιση της ανάρτησης είναι αυτό που ξεχωρίζει, τουλάχιστον με τα παθητικά αμορτισέρ FSD που είχε η Alfa Romeo Tonale που δοκιμάσαμε. Ο συνδυασμός της λογικής κλίσης με τη σωστή απορρόφηση των ανωμαλιών του δρόμου είναι τόσο σωστός που δυσκολεύομαι να σκεφτώ τι περισσότερο θα δίνει η επιλογή των ηλεκτρικά ελεγχόμενων. Το εμπρός σύστημα έχει ακρίβεια που περισσεύει και σταθερότητα που καθησυχάζει. Το πίσω μέρος είναι σταθερό ακολουθώντας τροχιά ακριβείας, με τα φαρδιά μετατρόχια (δεν ανακοινώνεται το μήκος τους) να παίζουν κι αυτά τον ρόλο τους στο εξαιρετικό επίπεδο πρόσφυσης.

Alfa Romeo Tonale

Στους στενούς και γεμάτους ποδηλάτες δρόμους γύρω από το Como, δεν είχαμε τη δυνατότητα να πιέσουμε πολύ. Ωστόσο το δεδομένο είναι πως, ανεξάρτητα από τη θέση του περιστροφικού διακόπτη στο DNA, μιλάμε για ένα καλοκουρδισμένο πακέτο που επιταχύνει, στρίβει και φρενάρει με ικανότητα και ακρίβεια, χωρίς να μαρτυρά ότι οδηγείς κάτι ψηλό. Το σύστημα πέδησης με την ηλεκτρική αντλία αφενός φροντίζει έτσι ώστε η αίσθηση στο πεντάλ να μην επηρεάζεται από την όποια κόπωση του συστήματος που προαιρετικά έχει και τη σφραγίδα της Brembo. Αφετέρου κάνει το πέρασμα από την «ηλεκτρική» επιβράδυνση (για χάρη της ανάκτησης ενέργειας του υβριδικού συστήματος) στη μηχανική να μη γίνεται αντιληπτή. Και το καλό είναι πως όλα αυτά δεν μένουν μόνο στη θεωρία, αλλά γίνονται και πράξη σωστά.

Πέτυχε;
Χωρίς δεύτερη σκέψη, ναι. Οι Μιλανέζοι κατάφεραν να ικανοποιήσουν τις υψηλές προσδοκίες που οι ίδιοι είχαν δημιουργήσει για το C-SUV τους. Κάτι που πρακτικά ήταν όχι μόνο ζητούμενο αλλά και ανάγκη με δεδομένο το τεράστιο ειδικό βάρος της Alfa Romeo Tonale για το μέλλον της εταιρείας.

Και καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα τη γνωρίσουμε καλύτερα το καλοκαίρι στην έκδοση των 130 PS, η οποία είναι και η πρώτη που θα βγει από τη γραμμή παραγωγής του πλήρως εκσυγχρονισμένου εργοστασίου στη Νάπολη. Στην Ελλάδα η Alfa Romeo Tonale θα ξεκινά λίγο κάτω από τις €38.000 και οι παραγγελίες θα ανοίξουν σε λίγες ημέρες, με την έκδοση των 160 PS να ακολουθεί τον Σεπτέμβριο. Περίπου ένα μήνα αργότερα θα παραδοθούν και οι πρώτες ντίζελ με το γνωστό 1.600άρι μοτέρ, ενώ η γκάμα θα ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους, με την έκδοση plug-in hybrid. Θα είναι η μοναδική τετρακίνητη, με μέγιστη ισχύ που θα φτάνει τους 275 PS.


Τι λέει το DRIVE
Η Alfa Romeo Tonale είναι ένα άρτια υλοποιημένο C-SUV που τιμά την καταγωγή του τόσο όταν το βλέπεις όσο και όταν το οδηγείς. Και το οποίο μόλις πυροδότησε τον μετασχηματισμό της ιταλικής εταιρείας προς ένα απόλυτα ανταγωνιστικό μέλλον.
Τιμή Κάτω από €38.000 (η έκδοση 130 PS)
Τεχνολογία MHEV, κινητήρας βενζίνης 1.469 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο VGT, ηλεκτρικό μοτέρ 20 PS, 55 Nm, μπαταρία ιόντων λιθίου 0,77 kWh, κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο επτά σχέσεων διπλού συμπλέκτη
Απόδοση 160 PS/5.750 rpm, 240 Nm/1.500 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,8”
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Μέση κατανάλωση 5,7-6,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2130-144 g/km
Διαστάσεις 4.528 x 1.841 x 1.601 mm
Χώρος αποσκευών 500 lt
Βάρος 1.525 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube