DRIVE Legends: MG MGA 1955-1961

DRIVE Legends: MG MGA 1955-1961

To MGA σηματοδότησε το σύγχρονη στροφή της MG, μοσχοπουλώντας και αφήνοντας πίσω του τα παλιομοδίτικα sports car με το ξύλινο πλαίσιο, τα ξεχωριστά φτερά και τα φαρδιά πλευρικά μαρσπιέ.

Το πρώτο MGA έκανε την εμφάνισή του το 1955 και ήταν η απαρχή μιας κρίσιμης καμπής για την MG Car Company που βρισκόταν στα κάτω της.

Το μοναδικό σπορ αυτοκίνητο που είχε στην γκάμα της να προσφέρει η βρετανική εταιρεία ήταν ένα ξεπερασμένο MG TF 1500 Midget. Ως εκ τούτου, όποιος εντός και εκτός Αλβιώνος έκανε κέφι ένα βρετανικό sports car στρεφόταν είτε στο Austin Healy είτε στο Triumph TR2.

Το MGA που αντικατέστησε το MGTF ενσωμάτωνε ένα ρηξικέλευθο στιλ σε ένα αυτοκίνητο της MG που πλέον αποτελούσε Division της British Motor Corporation. Το λανσάρισμά του επισήμως έγινε στο Σαλόνι της Φρανκφούρτης το 1955, αλλά το σχέδιο του αυτοκινήτου έχει τις ρίζες του πίσω στο ’51. Τότε που ο Syd Enever, επικεφαλής σχεδιασμού της MG, σχεδίασε ένα αγωνιστικό αμάξωμα για το TD Le Mans του George Philips, Με άλλα λόγια ένα TD Midget τροποποιημένο για αγώνες. Βέβαια το σασί αυτό σήκωνε το κάθισμα του οδηγού ψηλά, οπότε για στο MGA σχεδιάστηκε νέο πλαίσιο.

Κάτω από το καπό φώλιαζε όχι πια το μοτέρ XPAG που κινούσε τα προγενέστερα MG, αλλά ένας καινούργιος κινητήρας. Ήταν ένας 4κύλινδρος της Austin με 1.489 cc και κωδική ονομασία B-Series που έβγαζε 69 και αργότερα 73 άλογα και 10,7 kgm. Το μοτέρ αυτό είχε καταθέσει ήδη τα διαπιστευτήριά του στο σεντάν MG Magnet και είχε αποδείξει την καλή απόδοση και την αξιοπιστία του.

Ριζοσπαστισμός 
Σχεδιαστικά, το MGA με την κυματιστή γραμμή του αποτελούσε μια ριζοσπαστική απομάκρυνση από τα σχέδια των σπορ MG που είχαν συνηθίσει οι πουρίστες της φίρμας. Έτσι η εταιρεία έκρινε ότι οι ενστάσεις θα μπορούσαν να καμφθούν δημιουργώντας έναν αγωνιστικό ενθουσιασμό γύρων από το MGA. Όπερ και εγένετο. Τρία αλουμινένια πρωτότυπα δημιουργήθηκαν και βαφτίστηκαν EX182. Συμμετείχαν δε στο Le Mans, όπου και τερμάτισαν στην πέμπτη και έκτη θέση στην κλάσης τους. Επρόκειτο για επική επιτυχία της φίρμας, αλλά και ένα αποστομωτικό επιχείρημα προς όποιον αμφισβητούσε την αξία και την αξιοπιστία του MGA.

Το στιλ του MGA ήταν αδιαμφισβήτητα κομψό. Το αεροδυναμικό ντιζάιν αυτού του ανοιχτού διθέσιου ήταν στιλάτο, αλλά και σπορ. Η πολύ μικρή απόσταση από το έδαφος έδινε ένα εξίσου χαμηλό κέντρο βάρους, Χαρακτηριστικό που όπλιζε το MGA με πολύ καλό κράτημα και ικανότητα στο στρίψιμο. Το σασί ήταν μια τροποποίηση αυτού του TD Midget, αλλά με πολύ φαρδιές πλευρικές που επέτρεπε να τοποθετηθούν χαμηλά τα καθίσματα.

Στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου βρισκόταν η ρεζέρβα, τοποθετημένη εξωτερικά, αφήνοντας αξιοπρεπή χώρο στο πορτμπαγκάζ.

Οι σιδερένιοι δίσκοι από το 1959 και ύστερα ανήκαν στο στάνταρ εξοπλισμό, όχι όμως και οι ακτινωτές ζάντες nock off που χρεώνονταν έξτρα. Ομοίως και το hard-top που έδινε στο MGA μια ξεχωριστή πρακτικότητα.

Οι περισσότεροι γνωρίζουμε το MGA ως ρόουντστερ, αλλά αγνοούμε ότι από τον Σεπτέμβριο του ’56 κιόλας διατίθετο σε κουπέ. Αλλά το MGA διέθετε και μια σειρά από έξτρα στοιχεία, όπως έκδοση soft top, παράθυρα wind-up και πολλές ακόμη ανέσεις προκειμένου να διευρύνει το δυνητικό αγοραστικό κοινό του.

Για να παραμείνει ανταγωνιστικό στην πίστα, ένα MGA με μοτέρ δύο εκκεντροφόρων παρουσιάστηκε το 1958. Μια έκδοση υψηλών επιδόσεων, ένα πραγματικό track day car, με το οποίο το πρωί πήγαινες στην πίστα και το μεσημέρι γύριζες για stew στο σπίτι. Το μοτέρ αυτό τροποποιήθηκε με αλουμινένια εξαρτήματα, δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής και διπλά καρμπιρατέρ SU. Όλα αυτά ανέβασαν την ισχύ στα 110 άλογα και την τελική ταχύτητα στα 185 km/h. Τα δισκόφρενα αντικατέστησαν τα ταμπούρα εμπρός, αλλαγή που έκανε το MGA όχι μόνο πιο ανταγωνιστικό, αλλά και ασφαλέστερο. Δυστυχώς όμως το αυτοκίνητο ταλανιζόταν από προβλήματα αξιοπιστίας και δεν άντεχε την καταπόνηση των αγώνων. Έτσι το 1960, η MG σταμάτησε την παραγωγή του.

Διπλή αναβάθμιση
Το 1959, η MG παρουσίασε το MGA 1600 με το μοτέρ B-Series να αναβαθμίζεται στα 1.588 κυβικά. Αυτός και όποιος υπερκυβισμός ακολούθησε άφησε ανέγγιχτη τη διαδρομή των εμβόλων. Οι μηχανικοί το μόνο που έκαναν ήταν να μεταβάλλουν τη διάμετρο –ο εύκολος και συνήθης τρόπος. Το αναβαθμισμένο μοτέρ ανέβηκε στους 80 PS, αλλά και τα φρένα τροποποιήθηκαν με δίσκους εμπρός, ενώ παρέμειναν ανέγγιχτα τα ταμπούρα πίσω.

Δύο χρόνια αργότερα, το 1961 παρουσιάστηκε το MGA 1600 MkII με μοτέρ ανεβασμένο στα 1.622 cc. Το μοτέρ B-Series στην εκδοχή αυτή έφτασε τους 94 PS, ενώ ανέβαινε εύκολα σε τελική πάνω από τα 100 μίλια και ήθελε για να πιάσει τα 100 km/h από στάση λίγο περισσότερο από 13 δευτερόλεπτα. Μαζί με το μεγαλύτερο μοτέρ ενσωματώθηκαν και ανεπαίσθητες αισθητικές αλλαγές, κυρίως στη μάσκα και στα φώτα.

Το 1962, η MG σταμάτησε την παραγωγή του MGA για να πάρει τη σκυτάλη το MGB. Μέσα σε αυτά τα επτά χρόνια, πάνω από 100.000 κομμάτια (με τα κουπέ να είναι λιγότερα από 10.000) άφησαν πίσω τους τη γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο του Abingdon, χρίζοντας το MGA το πιο καλοπουλημένο MG όλων των εποχών. Η πλειονότητα των αυτοκινήτων πουλήθηκαν εκτός Βρετανίας, με τα περισσότερα να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η πετυχημένη εμπορική πορεία του MGA οφείλεται στο στιλ του αυτοκινήτου, στην αγωνιστική ιστορία, στις επιδόσεις και στην ανταγωνιστική τιμή του.

Στο DRIVE Νο 223 που θα κυκλοφορήσει στις 13 Απριλίου μπορείτε να δείτε φωτογραφημένο ένα 1.600άρι MGA πρώτης γενιάς του 1960, από τη συλλογή του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου. Το αυτοκίνητο αποκτήθηκε μέσω πλειστηριασμού στη Βρετανία και του έχει αφαιρεθεί ο εξοπλισμός προστασίας καιρού. Επιπλέον διαθέτει χαμηλό παρμπρίζ τύπου Speedster και ξύλινο τιμόνι εποχής του οίκου Les Leston (σ.σ. Βρετανός οδηγός F1 1956-57).  

To MG MGA 1600 roadster με μια ματιά
Περίοδος παραγωγής 1959-1961
Παραγωγή 28.730
Αμάξωμα Διθέσιο ρόουντστερ
ΠΛΑΙΣΙΟ
Αεροδυναμικός συντελεστής Cd 0,55 (εκτιμώμενος)
Σασί Ατσάλι πλαίσιο τύπου σκάλας
Αμάξωμα Ατσάλινο
Ανάρτηση εμπρός Διπλά ψαλίδια, ελικοειδή ελατήρια, υδραυλικά αμορτισέρ με μοχλό της Armsrtong, αντιστρεπτική ράβδος (έξτρα)
Ανάρτηση πίσω Άκαμπτος άξονας, ημιελλειπτικά φύλλα σούστας, υδραυλικά αμορτισέρ με μοχλό της Armsrtong
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος Austin B-Series 1,6 lt
Τοποθέτηση/Κίνηση Εμπρός/στους πίσω τροχούς με ημιαξόνια και σταυρό
Υλικό Χυτοσιδηρό μπλοκ και καπάκι
Τύπος Ατμοσφαιρικός
Κύλινδροι 4κύλινδρος σε σειρά
Διάμετρος x διαδρομή 75,4 x 88,9 mm
Χωρητικότητα 1.588 cc
Σχέση συμπίεσης 8,3:1
Χρονισμός Ένας πλευρικός εκκεντροφόρος με δύο  επικεφαλής βαλβίδες στον κύλινδρο, κίνηση με καδένα
Τροφοδοσία Δύο διπλά SU Η4 με κλίση και ηλεκτρική αντλία
Ανάφλεξη Απλή με πλατίνες και ένα ντιστριμπιτέρ
Ψύξη Υγρόψυκτο, με ψυγείο κάθετης ροής και άμεσο βαντιλατέρ, χωρητικότητα 5,7 lt
Ισχύς 80 PS @ 5.600 rpm
Ροπή 12,0 kgm @ 3.800 rpm
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κιβώτιο χειροκίνητο 4+1 σχέσεων, με ασυγχρόνιστη 1η
Συμπλέκτης Ξηρός μονόδισκος, μηχανικά ελεγχόμενος
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ- ΦΡΕΝΑ
Φρένα εμπρός Δίσκοι Lockheed 273 mm, ανεξάρτητο κύκλωμα
Φρένα πίσω Ταμπούρα Lockheed 254 mm, ανεξάρτητο κύκλωμα
Τιμόνι Ατέρμονας κοχλίας
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΒΑΡΗ
Διαστάσεις 3.962 x 1.454 x 1.270 mm
Μεταξόνιο  2.388 mm
Μετατρόχιο εμπρός/πίσω 1.206/1.238 mm
Πορτμπαγκάζ 160 lt
Ρεζερβουάρ 45 lt
Βάρος 940 kg
Ζάντες εμπρός/πίσω 4,5Jx15”
Λάστιχα 5.60-15”
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 14,9”
0-120 km/h 23,2”
0-140 km/h 42,4”
0-400 m 19,5” @ 113 km/h
0-1.000 m 36,4” @ 136 km/h
Τελική ταχύτητα 161 km/h
Κατανάλωση 8,6 lt/100 km
Αυτονομία 523 km
ΤΙΜΗ
Τιμή σήμερα €39.200 (condition 1)

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube