node/30453

Τα 13 αυτοκίνητα που κίνησαν τον κόσμο

Πολλές εταιρείες σκέφτηκαν «αυτοκίνητα για το λαό», λιγότερες το τόλμησαν και ακόμη λιγότερες το πέτυχαν…

Υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 1,2 δισ. αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα σε όλο τον κόσμο, ενώ 95 εκατ. κατασκευάζονται κάθε χρόνο.

Ο κύκλος της ζωής ενός μοντέλου έχει μειωθεί δραστικά σε σχέση με το παρελθόν, ενώ η επιλογή μέσα από την ίδια την γκάμα ενός μοντέλου είναι πλουσιότερη. Έτσι ο ανταγωνισμός έχει εξελιχτεί σε πραγματικό καμίνι. Αλλά δεν ήταν πάντα έτσι. Υπήρχαν εποχές, όχι ιδιαίτερα μακρινές, κατά τις οποίες τα μοντέλα παρέμεναν στην παραγωγή επί δεκαετίες, σημειώνοντας μάλιστα υψηλές πωλήσεις.  

Με τις σύγχρονες μεθόδους σχεδιασμού και παραγωγής, της επεξεργασίας των μετάλλων, των δοκιμών στο εργαστήριο και της οικονομίας κλίμακας, τα «αυτοκίνητα του λαού» έχουν πολλαπλασιαστεί. Οπότε η επιλογή μας έχει να κάνει με τα αυτοκίνητα που έβαλαν «το λαό σε τροχούς» τουλάχιστον 35 χρόνια πίσω…

1. Ford Model T 1908

Με το παρατσούκλι «Tin Lizzie», αυτό ήταν το αυτοκίνητο που έβαλε την Αμερική πάνω σε ρόδες. Κατασκευάστηκαν πάνω από 15 εκατομμύρια κομμάτια. Να σημειώσουμε ότι τα μισά από τα αυτοκίνητα που πωλούνταν στις ΗΠΑ εκείνης της εποχής να είναι Model T, με τα εργοστάσια τoυ Μπλε Οβάλ να ανταποκρίνονται στη ζήτηση, χάρις στην αποτελεσματικότητα της γραμμής μαζικής παραγωγής του Henry Ford. To Model T διατηρήθηκε στην παραγωγή για 19 χρόνια, μέχρι το 1927.  

2. Morris Bullnose 1913

Με επίσημη ονομασία «Oxford», σε αναγνώριση της βρετανικής πόλης όπου κατασκευαζόταν, το Bullnose φορούσε 1.000άρι μοτέρ με πλευρικές βαλβίδες. Μέχρι το 1925, σχεδόν τα μισά αυτοκίνητα που πωλούνταν στη Βρετανία ήταν Bullnose.

3. FΙΑΤ Topolino 1936

Η απάντηση της FIAT στο Austin Seven των 20s, το ορίτζιναλ 500 με την προσωνυμία Topolino (η ιταλική έκφραση για τον Μίκυ Μάους) είχε χώρο στην καμπίνα για δύο και φορούσε ένα μικροσκοπικό μοτέρ με πλευρικές βαλβίδες. Πουλιόταν και στη Γαλλία ως SIMCA.

4. Volkswagen Σκαραβαίος 1945

Αρχικά αποκαλύφθηκε πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά η παραγωγή του απόλυτου καλτ αυτοκινήτου ξεκίνησε μεταπολεμικά. Περισσότερα από 21 εκατομμύρια κομμάτια του αερόψυκτου Σκαραβαίου άφησαν πίσω τους τις γραμμές παραγωγής που ξεφούρνιζαν αυτοκίνητα για πάνω από μισό αιώνα. Η νέα, βασισμένη στο Golf εκδοχή του λανσαρίστηκε πριν καν σταματήσει η παραγωγή του ορίτζιναλ.

5. Renault 4CV 1946

Με μυστική σχεδίαση και εξέλιξη κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, το Renault 4CV ήταν επί της ουσίας ένα γαλλικό Morris Minor. Παρέμεινε στην παραγωγή για 15 χρόνια, μέχρι το 1961, παρέχοντας ένα φθηνό μεταφορικό μέσο για τις μάζες. Παρά τη μακρόχρονη παραγωγή και την πληθώρα εκδόσεων κατασκευάστηκαν μόνο 1,1 εκατ. αυτοκίνητα, αλλά ήταν και το πρώτο γαλλικό αυτοκίνητο που έσπασε το φράγμα του εκατομμυρίου.

6. Citroën 2CV 1948

Πρόκειται για ένα από τα πιο χαρακτηριστικά και αναγνωρίσιμα σουλούπια στην ιστορία της αυτοκίνησης. Και οι προδιαγραφές για τη σχεδίασή του ούλτρα απαιτητικές: Να μπορεί να μεταφέρει τέσσερις ανθρώπους και 50 kg… πατάτες στους πιο κακοτράχαλους δρόμους, να πιάνει τα 60 km/h, να καίει 3 lt/100 km και να κοστίζει το ένα τρίτο της τιμής μιας Traction Avant. Α! Ο μύθος προσθέτει ότι έπρεπε να μεταφέρει μια καρτέλα αβγά σε ένα οργωμένο χωράφι χωρίς να τα σπάει και οι επιβάτες να χωρούν στην καμπίνα, φορώντας το... καπέλο τους! Η παραγωγή του Citroën 2CV ξεπέρασε τα 40 χρόνια και τα κομμάτια τα τέσσερα εκατομμύρια.

7. Morris Minor 1948

Ένα από τα πιο σπουδαία αυτοκίνητα όλων των εποχών, το Minor ήταν το πρώτο βρετανικό αυτοκίνητο που ξεπέρασε το ένα εκατομμύριο σε πωλήσεις. Διατέθηκε ως Traveller (στέισον), Tourer (καμπριολέ) και μπερλίνα, αλλά και σε βαν και pick-up. Παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1971.

8. FΙΑΤ Nuova 500 1957

H ιταλική εκδοχή για το οικονομικό μεταπολεμικό αυτοκίνητο ήταν πισωμήχανη, πισωκίνητη κάθιζε τέσσερις και φορούσε ανεξάρτητη ανάρτηση γύρω γύρω. Το Nuova 500, με μήκος κάτω από τρία μέτρα ήταν ιδανικό για να ελίσσεσαι μέσα στην πόλη. Η εμπορική επιτυχία του πήρε διεθνείς διαστάσεις, με νούμερα εξαγωγών που σπάνια συναντούσες εκείνη την εποχή, κάτι που το κράτησε στην παραγωγή μέχρι το 1975.

9. Subaru 360 1958

Το 360 ήταν η πρόταση της Subaru που καθόταν ανάμεσα τους κανονισμούς της ιαπωνικής κυβέρνησης για ελαφρά οχήματα, τα kei jidōsha και για ένα μεγαλύτερο «εθνικό αυτοκίνητο». Και τα δύο με στόχο να μπορεί να τα αγοράσει ο μέσος Ιάπωνας της μεταπολεμικής περιόδου. Με μονοκόκ σασί, μοτέρ 356 cc και βάρος 450 έως 500 kg, η «πασχαλίτσα», όπως ήταν το παρατσούκλι του 360, διατίθετο σε δίπορτο, στέισον και κάμπριο (κουπέ με ανοιγόμενη υφασμάτινη οροφή). Με παραγωγή που κράτησε για 12 χρόνια, έως το 1970, το πρώτο αυτοκίνητο της Subaru πούλησε 392.000 κομμάτια και συγκαταλέγεται στα δημοφιλέστερα μοντέλα της εποχής στην Ιαπωνία.

10. Trabant 601 1964

Με αδρές, γεωμετρικές γραμμές, αέρα εγγλέζικο εμπρός που θύμιζε Hillman, «ζωντανά» κοψίματα πίσω, συνδυασμένα με κάθετα φώτα, το Trabant 601 μαρτυρούσε την έμπνευση του από τα αυτοκίνητα της αυγής του ’60. Μέσα σε καπνούς και «πρ-πρ» από τους τετραχρονισμούς, το Trabant αντιπροσώπευε ό,τι περιπέτεια επιτρεπόταν στους Ανατολικογερμανούς, από τη Βαλτική έως την Κριμαία. Και ύστερα, μια ωραία μέρα, το Νοέμβριο του 1989, αποφασίστηκε να μπει τέλος στην καριέρα του… μαζί με το Τείχος. Μέχρι τότε μέτρησε περίπου 2,9 εκατ. κομμάτια.

11. Lada 2100 Series 1970

Το FIAT 124 πάνω στο οποίο βασίστηκε και κατασκευάστηκε κατόπιν αδείας της ιταλικής εταιρείας πούλησε μόλις πάνω από δύο εκατομμύρια. Η ρωσική εκδοχή του όμως παρέμεινε στην παραγωγή για 42 χρόνια, 1970-2012, κατασκευαζόταν σε μπερλίνα (VAZ-2101/3/5/7) και στέισον (VAZ-2102/4), και ξεπέρασε τα 17 εκατομμύρια κομμάτια. Νούμερο που το κατατάσσει στο δεύτερο πιο καλοπουλημένο αυτοκίνητο όλων των εποχών, πίσω από το Σκαραβαίο.

12. FΙΑΤ 126 1972

«Η φόρμουλα που κερδίζει δεν αλλάζει», σκέφτηκε η FIAT για τον αντικαταστάτη του Nuova 500. Έτσι, παρότι η εμπρός κίνηση είχε εξελιχτεί στην κερδοφόρα φόρμουλα για τη βιομηχανία του αυτοκινήτου, το νέο μοντέλο διατήρησε τη συνταγή του 500: Όλα πίσω! Το FIAT 126 παρέμεινε στους καταλόγους της ιταλικής εταιρείας μέχρι το 2000, οπότε και σταμάτησε η παραγωγή του ύστερα από σχεδόν 4,7 εκατ. κομμάτια. Μια καριέρα 28 ετών που δεν είναι δα και μικρό πράγμα για έναν «αντικαταστάτη».

13. Maruti 800 1983

Η ινδική εκδοχή του Suzuki Fronte με μοτέρ 800 cc μπήκε στην παραγωγή το 1983 και την τερμάτισε το… 2014. Με καριέρα πάνω από 30 χρόνια, το Maruti 800, παραμένει το δεύτερο μακροβιότερο αυτοκίνητο σε παραγωγή στην Ινδία, πίσω από το εμβληματικό Hindustan Ambassador. Μέσα σε αυτά τα χρόνια κατασκευάστηκαν περίπου 2,9 εκατ. 800άρια και σχεδόν τα 2,7 αγοράστηκαν στην Ινδία.