26 χρόνια Audi RS: Η ιστορία των πιο εντυπωσιακών και γρήγορων Audi

Με αφορμή την αποκάλυψη του νέου Audi RS3 κάνουμε μια αναδρομή στο ξεκίνημα της RS, η οποία εδώ και τρεις δεκαετίες έχει αναδείξει μερικά από τα πιο ικανά κα γρήγορα Audi.

Τα Audi RS είναι πλέον βαθιά ριζωμένα στις συνειδήσεις όλων των petrolheads. Έχουν μάλιστα καταφέρει να στέκονται ως ισάξιοι αντίπαλοι του M Division της BMW και της Mercedes-AMG. Όμως από πού ξεκίνησαν όλα;

Μετά την μεγάλη επιτυχία του Audi S2 coupe και του πρώτου S4, πίσω στο 1991, η γερμανική εταιρεία αποφάσισε να προωθήσει περαιτέρω το πρόγραμμα. Έτσι το 1994 το τμήμα επιδόσεων της Audi, Quattro GmbH ανακοίνωσε τη δημιουργία μιας υπό-μάρκας με το αρκτικόλεξο RS που σημαίνει RennSport, δηλαδή Αγωνιστικό Σπορ, αν το μεταφράσουμε κατά κυριολεξία.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Επίσημο: Ανανεωμένο Audi RS3 Sportback με 400 PS [video]

Αργότερα την ίδια εκείνη χρονιά η Quattro GmbH παρουσίασε το πρώτο μοντέλο με τα αρχικά RS. Ήταν το RS2 Avant. Βασισμένο στο Audi 80 «Β4», το RS2 Avant ήταν αποκλειστικά στέισον και είχε εξελιχθεί σε συνεργασία με την Porsche. Πιο συγκεκριμένα το RS2 είχε τους ίδιους τροχούς, φώτα ομίχλης και εξωτερικούς καθρέπτες με την Porsche 911 (της γενιάς 993), καθώς και ανάρτηση και φρένα σχεδιασμένα στο Τσουφενχάουζεν. Στον καιρό του το RS2 Avant έκανε αίσθηση. Κινούνταν από έναν 5κύλινδρο, 20βάλβιδο κινητήρα 2,2 λίτρων με υπερτροφοδότηση και απόδοση 315 PS στις 6.500 rpm. Η κίνηση φυσικά πήγαινε και στους τέσσερις τροχούς μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου έξι σχέσεων και οι επιδόσεις ήταν εξαιρετικές, αφού το 0-100 km/h από στάση το πετύχαινε σε κάτω από πέντε δευτερόλεπτα και η τελική του ταχύτητα έφτανε στα 262 km/h. Κι όλα αυτά από ένα στέισον αυτοκίνητο, το οποίο μπορούσε να φιλοξενήσει πέντε ενήλικες και τις αποσκευές τους και ταυτόχρονα να έχει περίπου ίδιες επιδόσεις με ένα Honda NSX ή μία Porsche 993 Carrera.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Audi: 40 χρόνια 5κύλινδροι κινητήρες [photo album]

Έξι χρόνια μετά βρίσκουμε μια νέα πλατφόρμα και πλέον μια νέα ονομασία για τη μεσαία μπερλίνα της Audi, το νέο Α4. Χαράς ευαγγέλια για την RS, η οποία παρουσιάζει το RS4 Avant και πάλι αποκλειστικά σε στέισον μορφή. Ο κινητήρας του αυτή τη φορά ήταν 2,7 λίτρων V6 διτούρμπινος με τα διαπιστευτήρια της Cosworth, ο οποίος απέδιδε 381 PS. Εννοείται πως ήταν τετρακίνητο και αυτή τη φορά, εκτός του κινητήρα, όλο το πρότζεκτ το ανέλαβε η ίδια η Audi. Το 0-100 km/h ερχόταν σε 4,9” και η τελική έφτανε στα 262 km/h με ηλεκτρονικό κόφτη. Η ζήτηση για το B5 RS4 Avant ήταν τόσο μεγάλη ώστε η Audi διπλασίασε την παραγωγή. Με διάρκεια ζωής μόλις δύο ετών (1999-2001) το RS4 πούλησε συνολικά 6.030 κομμάτια.

Το 2002 η Audi παρουσίασε ένα εντελώς διαφορετικό RS, το RS6. Αυτή τη φορά σε δύο εκδόσεις, μπερλίνα και στέισον. Με ένα πολύ μυώδες αμάξωμα, αλουμινένιους εξωτερικούς καθρέφτες και δύο τεράστιες οβάλ απολήξεις εξάτμισης, και τα δύο αμαξώματα ήταν παραπάνω από εντυπωσιακά. Και αυτή τη φορά η Cosworth ανέλαβε τον κινητήρα. Ο οποίος πλέον ήταν V8, εντελώς αλουμινένιος, διτούρμπινος με χωρητικότητα 4,2 λίτρων και απόδοση 450 PS. Έστελνε τη ροπή των 59,1 kgm και στους τέσσερις τροχούς, μέσω ενός αυτόματου tiptronic κιβωτίου, πέντε σχέσεων και έκανε το 0-100 km/h σε 4,7” με τελική και πάλι τα 262 km/h. To 2004 λανσαρίστηκε το RS6 Plus με αυξημένη ιπποδύναμη στους 476 PS, 0-100 km/h σε 4,4” και ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τελική στα 280 km/h. Επρόκειτο για ;ένα αναμφίβολα απίστευτα γρήγορο μεγάλο οικογενειακό, αλλά δέχτηκε δίκαιη κριτική για το ασαφές σύστημα διεύθυνσης και την υποστροφική του συμπεριφορά.



Η Audi άκουσε την κριτική και το 2006 παρουσίασε το νέο RS4, μετά από μακρά περίοδο αναμονής. Αυτή τη φορά το RS4 ήταν διαθέσιμο σε τρία αμαξώματα, σαλούν, στέισον και κάμπριο. Το B7 RS4 μάλιστα θεωρείται μέχρι και σήμερα το καλύτερο RS μοντέλο που έχει παρουσιάσει ποτέ η Quattro GmbH. Ο κινητήρας ήταν ένας υψηλόστροφος ατμοσφαιρικός V8 4,2 λίτρων, ο οποίος απέδιδε 420 PS στις 7.800 rpm, ενώ το κιβώτιο ήταν ένα 6άρι χειροκίνητο. Η τελική περιοριζόταν ηλεκτρονικά στα 250 km/h. Παρόλες τις εξαιρετικές κριτικές το B7 RS4 σταμάτησε την παραγωγή του μόλις 18 μήνες μετά την έναρξή της. Θα το θυμόμαστε όμως για τον εξαίσιο κινητήρα του, τις πολύ όμορφες αναλογίες του και τη ρευστή οδική του συμπεριφορά.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Οδηγούμε Audi RS4 Avant

Το 2008 οι μηχανικοί στο Neckarsulm «τρελάθηκαν», λανσάροντας το νέο Audi RS6 με απόδοση 580 PS. Υπέυθυνος για αυτή τη φρενίτιδα ίππων ήταν ένας 5λιτρος V10 με διπλή υπερτροφοδότηση, ένας κινητήρας που ανάγκασε τις BMW M5 και Mercedes E63 AMG να μπουν σε έναν αδυσώπητο πόλεμο ιπποδύναμης. Παρά το υπερβολικό του βάρος, που έφτανε τα 2.025 kg το RS6 έκανε το 0-100 km/h σε 4,6”. Παρόλα αυτά πολλοί έσπευσαν να το κατακρίνουν: ήταν υπερβολικά ενεργοβόρο, πολύ μπροστόβαρο και επίσης υπερβολικά «πολιτισμένο».

Τον επόμενο χρόνο η Audi έβαλε στο στόχαστρό της την Porsche Cayman, λανάροντας το TT RS. Με πιο επιθετική εμφάνιση και χαμηλότερο κέντρο βάρους από το απλό TT και με μία χαρακτηριστικά τεράστια πίσω αεροτομή, το TT RS έδειχνε ομολογουμένως πολύ αγριεμένο. Ο κινητήρας ήταν ένας 5κύλινδρος τούρμπο 2,5 λίτρων με απόδοση 340 PS. Το 2012 εμφανίστηκε το TT RS plus, με αυξημένη απόδοση στους 360 PS και μια τελική ταχύτητα που, χωρίς τον ηλεκτρονικό κόφτη έφτανε στα 280 km/h. Πράγματι το TT RS ήταν τόσο γρήγορο που σου έφερνε δάκρυα στα μάτια, αλλά η οδική του συμπεριφορά ήταν δύσκολη και μονοκόμματη.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Νέα Audi ΤΤ RS Coupé και Roadster 2017 με 400 άλογα [80 φωτογραφίες+videos]

Το 2010 ακούμπησε τους τροχούς του στους δρόμους το νέο RS5, με την προσδοκία να ξεπεράσει το εξαιρετικό B7 RS4. Εμφανισιακά ήταν ψαρωτικό μέχρις εκεί που δεν πάει. Ο κινητήρας του επίσης ήταν ο εξαιρετικός ατμοσφαιρικός V8 των 4,2 λίτρων που πλέον απέδιδε 450 ίππους στις 8.500 rpm. Προφανώς τετρακίνητο με αποκλειστικά αυτόματο κιβώτιο, το γνωστό διπλού συμπλέκτη 7τάχυτο S tronic. Το 0-100 km/h ερχόταν εύκολα σε 4,6” και η οδική του συμπεριφορά ήταν κυριολεκτικά παντός καιρού. Γράφαμε όμως τότε ότι θα το θέλαμε λίγο πιο επικοινωνιακό, ενώ και πάλι μας φαινόταν κάπως βαρύ στο πάτημά του.



ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Οδηγούμε: Audi RS5

Την ίδια χρονιά με το RS5 παρουσιάστηκε το μικρότερο RS3, το οποίο φορούσε τον ίδιο κινητήρα με το TT RS συνδυασμένο με 7άρι S tronic. Το RS3 μας εξέπληξε με την ικανότητά του να σε μεταφέρει με τρομακτικά γρήγορους ρυθμούς χωρίς ιδιαίτερο άγχος από την πλευρά του οδηγού. Η χρηστικότητά του στην καθημερινή χρήση ήταν παροιμιώδης, αλλά αυτή η εγγενής αδυναμία της Audi να εξελίξει ένα σύστημα διεύθυνσης που να είναι πιο επικοινωνιακό, ταλάνιζε και το εν λόγω μοντέλο.

Το 2012 η Quattro GmbH αποφάσισε επιστροφή στις ρίζες, λανσάροντας το νέο RS4 μόνο ως στέισον. Η εμφάνιση όμως ήταν αυτή τη φορά σαφώς πιο επιθετική, με τεράστιους τροχούς, μεγάλες τριγώνικες εισαγωγές αέρα και υπερμεγέθεις οβάλ εξατμίσεις. Το αποτέλεσμα ήταν ομολογουμένως εντυπωσιακό. Και εκείνο το RS4 κινούνταν από τον ατμοσφαιρικό V8 με απόδοση 450 PS και έφτανε στα 100 km/h από στάση σε 4,7”.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ To Audi RS4 Avant 2018 γυρίζει στο Nürburgring με σήματα S4 [video]

Εκείνη τη χρονιά παρουσιάστηκε επίσης και το νέο RS6, αλλά αυτή τη φορά όχι με τον 5λιτρο V10 αλλά με έναν 4λιτρο V8 με δύο τρούρμπο και απόδοση 560 PS. Παρόλα αυτά το μειωμένο βάρος σε σχέση με το προηγούμενο επέτρεπε στο C7 RS6 να είναι πιο γρήγορο, σπάζοντας το φράγμα των 4,0” για το 0-100 km/h.

Σήμερα, εκτός από το νέο TT RS και το επερχόμενο αναβαθμισμένο RS3, ο στόχος της Audi είναι να διπλασιάσει τα μοντέλα με το λογότυπο RS στους επόμενους 18 μήνες. Μπορεί να μην υπήρξαν ποτέ τόσο απολαυστικά οδηγικά, όσο οι αντίστοιχες M της BMW, ωστόσο ήταν (και είναι) όλα τους εντυπωσιακά γρήγορα, προηγμένα τεχνολογικά και με μια ικανότητα να στρίβουν με εξοντωτικούς ρυθμούς δίχως να προβληματίζουν ιδιαίτερα τον οδηγό. Για πολλούς αυτό είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Σπάμε το ρεκόρ μας στις Σέρρες με το νέο Audi R8 V10 [video]

 

TAGS