Έχετε παλιό ΙΧ; Ετοιμαστείτε για... νέο χαράτσι

Έχετε παλιό ΙΧ; Ετοιμαστείτε για... νέο χαράτσι

Η καταβολή των ακριβότερων τελών κυκλοφορίας στα παλιά αυτοκίνητα είναι η πρώτη εντολή που είχε δώσει η Ε.Ε. στα κράτη μέλη, εδώ και δύο χρόνια, στα πλαίσια της ευρωπαϊκής οδηγίας «ο ρυπαίνων πληρώνει» και η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να την ακολουθήσει.

«Η ρύπανση συνεπάγεται σημαντικό κόστος για την κοινωνία και αποτελεί σημαντική πηγή ανησυχίας για τους πολίτες της ΕΕ. Η εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» σημαίνει ότι οι ρυπαίνοντες έχουν κίνητρο να αποφεύγουν την πρόκληση περιβαλλοντικών ζημιών και είναι υπόλογοι για τη ρύπανση που προκαλούν».

Αυτά αναφέρει η έκθεση του Ευρωπαϊκού ελεγκτικού συνεδρίου, που παραδόθηκε στην Ε.Ε. αναφορικά με την απόφαση που έχει λάβει η ΕΕ για την επιβολή πρόσθετων περιβαλλοντολογικών τελών σε όσους έχουν παλαιά και ρυπογόνα αυτοκίνητα. 

Η έκθεση επισημαίνει πως πολλές χώρες (ανάμεσα στις οποίες και η Ελλάδα) δεν έχουν εφαρμόσει την απόφαση αυτή και υπογραμμίζει πως «ενίοτε, ο προϋπολογισμός της ΕΕ χρησιμοποιείται για τη χρηματοδότηση δράσεων απορρύπανσης, το κόστος των οποίων θα έπρεπε, βάσει της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» να έχουν επωμιστεί οι ρυπαίνοντες…».

Στην Ελλάδα, και παρά την εδώ και δύο χρόνια ευρωπαϊκή οδηγία, τα τέλη κυκλοφορίας παραμένουν τα ίδια από το 2017. Και αυτό έρχεται σε αντίθεση με την οδηγία από τις Βρυξέλλες που ζητούν την καταβολή ακριβότερων τελών κυκλοφορίας στα παλιά αυτοκίνητα. Προφανώς και το οικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα δεν ήταν τέτοιο ώστε οι κυβερνήσεις να προχωρήσουν σε αύξηση των τελών κυκλοφορίας γι' αυτό και τα κράτησαν «παγωμένα». 

Ωστόσο, σε κατά καιρούς δηλώσεις του ο υπουργός Οικονομικών κ. Σταϊκούρας έχει τονίσει πως, «το σύστημα των Τελών Κυκλοφορίας χρήζει βελτιώσεων. Πρέπει να ενσωματωθούν οι απαιτήσεις της νέας ευρωπαϊκής νομοθεσίας αναφορικά με τους εκπομπές ρύπων, ενώ πρέπει να γίνει και δικαιότερο για τους κατόχους αυτοκινήτων, λαμβάνοντας υπόψη διάφορα κριτήρια. Κάθε αλλαγή πρέπει να κινείται προς την κατεύθυνση δικαιότερης κατανομής της επιβάρυνσης στους κατόχους αυτοκινήτων αλλά και του στόχου ανανέωσης του παλαιού στόλου αυτοκινήτων που κυκλοφορεί στη χώρα μας».

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Πολύ απλά ότι η ευρωπαϊκή οδηγία πρέπει να εφαρμοστεί, κάτι το οποίο μεταφράζεται σε υψηλότερα τέλη κυκλοφορίας σε παλαιότερα αυτοκίνητα. 

Το ερώτημα είναι όμως ένα: Ξέρετε κάποιον που να έχει παλιό αυτοκίνητο και να θέλει να το διατηρεί; Προφανώς και όχι. Και ακόμη προφανέστερα, αν είχε την οικονομική δυνατότητα να το αλλάξει με κάποιο σύγχρονο και λιγότερο ρυπογόνο θα το είχε ήδη κάνει. 

Άρα τι κάνουμε; Θα «χαρατσώσουμε» αυτούς που δεν έχουν; 
Mάλλον προς τα εκεί βαδίζουμε...

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube